320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Onko kellään kokemusta tuosta metallisesta mötikästä, joka on kuljettajan puoleisen nokka akselin päässä? Siinä on kaksi napainen pistoke. Mötikän puoleisen pistokeen ja metallikuoren välistä tihkuu öljyä. Onkohan miten kallis osa ja ja mihin se vaikuttaa? :thumbup:
Meseillään
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Taitaa olla imunokan ajotus venttiili/solenoidi.. aikastaa imunokkaa n.1500-4500rpm muistaakseni 20 astetta.
Vähä niinku vtec:kki :D
Viimeksi muokannut sepulaakeri, To 24.01.2013 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se taisi toimia kolmella osa alueella ja se kyllä väännön takia olisi hyvä olla käytössä.
Puretusta koneesta toinen tai avaat ja tutkit mikä siellä vuotaa.
v12 koneissakin on toi eli voi olla että samanlainen on monessakin mb koneissa eli jos päädyt vaihtamaan niin numerolla etsit käypää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

V8:sskin on myös, eli m119 koneissa
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja markoala »

60-110e noin hinta. Kannattaa vaihtaa ettei mene johtoa pitkin öljyt eculle tai lambdalle. Tiivisteliimaa tarvitsee osan ja moottorin väliin.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

markoala kirjoitti:60-110e noin hinta. Kannattaa vaihtaa ettei mene johtoa pitkin öljyt eculle tai lambdalle. Tiivisteliimaa tarvitsee osan ja moottorin väliin.
Kiitos vastauksista ja mistähän tuon löytää? Pitääkö mennä marmoritiskiltä ostamaan? Onko kukaan mitannut mikä on tuon ehjän mötikän vastus arvo käämissä? Noin vastaisen varalle olisi mukava tietää. Mittaan tuon vuotavan mötikän vastuksen huomenna ja pistän sen tiedoksi palstalle. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Manuaalin mukaan ehjän solenoidin vastusarvo 4-6 ohm.
Virran kulutus hetkellinen 1,5A ja jatkuva 1,0A.

Kuva
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Sorsso kirjoitti:Manuaalin mukaan ehjän solenoidin vastusarvo 4-6 ohm.
Virran kulutus hetkellinen 1,5A ja jatkuva 1,0A.

[ http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104CamshaftAdjuster.png ]
Kiitos tiedosta ja hyvästä kuvasta. Palaillaan asiaan. Tuli mieleen, että tuo sähköjohto taisi mennä tuonne imusarjan alipaineportin liittimelle ja antaa sille ohjausta tarpeen mukaan? :thumbup:
Meseillään
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja markoala »

Veholta olen ostanut.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

markoala kirjoitti:Veholta olen ostanut.
No pittä tilata sieltä sitten. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Mese 320 TE kirjoitti:
Sorsso kirjoitti:Manuaalin mukaan ehjän solenoidin vastusarvo 4-6 ohm.
Virran kulutus hetkellinen 1,5A ja jatkuva 1,0A.

[ http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104CamshaftAdjuster.png ]
Kiitos tiedosta ja hyvästä kuvasta. Palaillaan asiaan. Tuli mieleen, että tuo sähköjohto taisi mennä tuonne imusarjan alipaineportin liittimelle ja antaa sille ohjausta tarpeen mukaan? :thumbup:

Niillä on kyllä yhteinen maadoitus. Mutta kyllä se toinen johdin menee molemmilta eculle omanaan...

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4930.pdf
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

NYt tuli asiaa. Mistä tuon sähkökaavion voisi ladata itselleen?
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Mese 320 TE kirjoitti:NYt tuli asiaa. Mistä tuon sähkökaavion voisi ladata itselleen?


tuossahan on tekniikka osiossa lukittu aihe "Ilmaiset MB korjausoppaat ja osien räjäytyskuvat online!"http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=18014

sieltä löytyy sähkökaaviot http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kysypä hinta kuitenkin kl-varaosien kautta soittamalla tai söhköpostia sinne....vehon hinta tiedetään...eli hinta+kauheat kate %
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No nyt on mötikkä mitattu 4,7 Ohmia ja ei oikosulkua kuoren ja pistokkeen napojen välillä. Minkähän jännite tuohon tulee tuolta Ohjauspoksista?
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Akun jännite (12V).
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Sorsso kirjoitti:Akun jännite (12V).
Nyt ei sitten pidä paikkaansa tuolla aiemmin ilmoitetut virta arvot 1 A - 1,5 A. Jos jänite on 12 V tuolla 4,7 Ohmilla virta olisi 2,55 A.
Jos vastus on 4 ohmia on virta 3 A ja vastuksen ollessa 6 Ohmia on virta 2 A. :?:
Tuleeko tuonne pistokkeelle jännite, kun virta on päällä vai pitääkö koneen olla käynnissä? :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ko#p842158" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Onko tuo nokan säätö portaaton vai ajoitus aikaisemmalla tai ei ( vakio asetus ) :thumbup: ?
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

oletko muuten lukenut tätä topikia megasta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ko#p611615" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=56538" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mese 320 TE kirjoitti:
Onko tuo nokan säätö portaaton vai ajoitus aikaisemmalla tai ei ( vakio asetus ) :thumbup: ?
Muistelen lukeneeni että säätö on on-off tyyppinen mutten löytänyt topikia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
Onko tuo nokan säätö portaaton vai ajoitus aikaisemmalla tai ei ( vakio asetus ) :thumbup: ?
Muistelen lukeneeni että säätö on on-off tyyppinen mutten löytänyt topikia.
Noista osien leikkaus kuvista päätellen on se on-off tyyppinen. Täytyy kokeilla huomenna miten tuo solenoidi vetää ( pakko ohjauksella )
Tuo ohjaus jännite vielä on tutkittava, kun se ei passaa noiden jutussa olleiden virta arvojen kanssa. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:oletko muuten lukenut tätä topikia megasta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ko#p611615" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=56538" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielen :thumbup: kiintoisia juttuja.
Meseillään
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja tomant »

On se säätö on-off -tyyppinen. Koneessa M111 imunokan ajoitus on myöhäisellä alle 1200 ja yli 4300 rpm (solenoidi off, pieni overlap) ja ajoitus on 20 astetta aikaisemmalla välillä 1200...4300 rpm (solenoidi on, iso overlap). Sama periaate on koneissa M119, M104 ja M111 ja näissä on yhteisiä mekaanisia osiakin. Omassa M111-koneessani on tällä hetkellä 12V pakkosyötällä solenoidi on-asennossa ja se tekee tyhäkäynnistä heikonlaista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Varmaan tuo solenoidi on myös sama kaikissa? Oletko mitannut mikä on sen vastusarvo? Noin äkistään luulisi, että jos käämi on mennyt oikkariin osittain ja sen vetovoima olisi pienentynyt tai heikko eikä systeemi toimi. Jotain mätää on minulla tuossa systeemissä, kun kone tuntuu välillä reakoivan hitaasti. On tietysti mahdollista myös imusarjan portti ja sen toiminta voi olla syynä myös asiaan. Täytyy vielä katsoa vikavilkku testerillä näyttääkö se mitään vikaa.
Meseillään
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Löysin tuolta tallin jemmapaikoista pari tuollaista solenoidia.
Toinen M119:stä ja toinen M120:stä. Molemmat näytti 7.3ohmia.

Molemmissa osanro A119 051 00 77
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Pannaas tännekin kun saman asian äärellä ollaan.

Se tulikin jo selväksi, että on/off -tyyppinen on solenoidi. Viivettä kytkennässä on öljynpaineesta ja viskositeetista riippuen noin sekunnin verran. Sen voi testata suoraan 12V kone sammuksissa. Naksuu selvästi. Kone käydessä jos testaa, tyhjäkäynti laskee, kuten tomant jo sanoikin.

Omassa M111.944 koneessa ohjaus ei solenoidille tule pelkästään kierrosten ylittäessä 1200 rpm ja alittaessa 4300 rpm. Moottorinohjaus vaatii jotain muutakin tietoa (mahdollisesti laskennallisesti suurempi kuormitus), koska vain reilulla/nopealla kaasutuksella sain itse mitattua tuon ohjausjännitteen solenoidin navoista. Omassani resistanssi oli 8 ohmia. Osanumero jo esille tullut A 119 051 0077
Viimeksi muokannut A.Asiamies, La 26.01.2013 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mika.T kirjoitti:Löysin tuolta tallin jemmapaikoista pari tuollaista solenoidia.
Toinen M119:stä ja toinen M120:stä. Molemmat näytti 7.3ohmia.

Molemmissa osanro A119 051 00 77
Sama osa käy useisiin M104- ja M111-koneisiin. Mikähän on tarkka moottorityyppi (M104???) tai mallityyppi (W124???) tässä W124 320TE:ssä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

tossa tolla numero sarjalla täsmää neloskoneeseen ja on siellä toinenkin numero sarja.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... 00-77.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja tomant »

A.Asiamies kirjoitti:...Omassa M111.944 koneessa ohjaus ei solenoidille tule pelkästään kierrosten ylittäessä 1200 rpm ja alittaessa 4300 rpm. Moottorinohjaus vaatii jotain muutakin tietoa (mahdollisesti laskennallisesti suurempi kuormitus), koska vain reilulla/nopealla kaasutuksella sain itse mitattua tuon ohjausjännitteen solenoidin navoista. Omassani resistanssi oli 8 ohmia.
WIS:issä on vain mainittu M111.944:n säätö kierrosluvun mukaan, muusta ei ole kerrottu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin