Ihmettelen suuresti
Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Irrotin ilmanputsarikotelon ja sen alta imuputkesta löytyi ilmamäärämittari, josta menee pumpun perään muutama johto. Mitä virkaa mahtaa kyseinen laite toimittaa tuollasessa museodieselissä? Ja auto on W124 300D Turbo vuosimallia ´93.
Ihmettelen suuresti

Ihmettelen suuresti
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
ohjaa egr venttiiliä, eli pakokaasunkierrätystä.. Ei liene muuten mukana koneen sielunelämässä.. putkea vaan tilalle.. (korjaatkoon joku jos on väärää tietoa)
Sähkö on sinistä ja sattuu...
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Elä heitä pois ennenkuin muutat hukkaportinkellon toimimaan paineella eikä alipaineella. Menee muuten vikatilaan eikä ahda yhtään.
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Sähköinen tyhjäkäynnin säätö ottanee myös tietoa tuolta mittarilta. Minulla on nyt suora putki paikallaan ja tyhjäkäynti heijaa. Tutkimme vielä asiaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Itsellä ei ollut sähköinen tyhjäkäynnin piuha olenkaan paikallaan niin pelasi hyvin, hukkaportin muutin paineella toimivaks ja heitin egr-rojut poikkeen. Aluks hukkis oli alipaineella toimiva mutta heitti vikatilaan aina ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen ja ahdot laski nollaan.
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Minulla oli 300TDT -92 (kat)
Poistin ilmamäärämittarin eikä sillä ollut mitään vaikutusta turbon tms. toimintaan, eikä tule olemaan siinä järjestelmässä.
Vikatila 124:ssä ? Onko -93:ssa jotain erilaista kuin vuotta vanhemmassa ?
Poistin ilmamäärämittarin eikä sillä ollut mitään vaikutusta turbon tms. toimintaan, eikä tule olemaan siinä järjestelmässä.
Vikatila 124:ssä ? Onko -93:ssa jotain erilaista kuin vuotta vanhemmassa ?
wiimax.fi
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Kiitoksia, nyt ollaan viisaampia. Mut miten se säätelee EGR:ää, kun eihän sinne mene mitään sähköjohtoja, vai ohjataanko sähköllä jotakin alipaineita? Ilmeisesti pumppua ei muuten sähköllä ohjailla paitsi tyhjäkäyntiä?
Hyvä tietää, ettei ole koko moottorin käynti kyseisestä mötikästä kiinni. Olen saanut täysin tarpeekseni joka ainoasta anturista ja tunnistelijasta jotka vaikuttaa koneen käytiin.
Määrämittari ei vaatine mitään toimenpiteitä jos EGR:n tukin.
Hyvä tietää, ettei ole koko moottorin käynti kyseisestä mötikästä kiinni. Olen saanut täysin tarpeekseni joka ainoasta anturista ja tunnistelijasta jotka vaikuttaa koneen käytiin.
Määrämittari ei vaatine mitään toimenpiteitä jos EGR:n tukin.
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
No en tiedä vikatila vai mikä, mutta auto ei ahtanut yhtään ensimmäisen polkaisun jälkeen. Oli ahtopainemittari kiinni niin siitä näki että ainakun auton käynnisti niin ekalla kiihdytyksellä ahdot nousi 0.9bar ja sen jälkeen ei ahtanutkaan enää ennenkuin sammutti auton ja käynnisti uudestaan. Käsittääkseni näissä turbon portille menevää alipainetta ohjataan sähköisesti. En alkanut sen kummemmin vian kanssa tappelemaan vaan muutin järjestelmän mekaaniseksi. Satavarmaa ei ole johtuiko vika ilmamassamittarista vai mistä kun silloin oli myös egr tukittu. Mutta kai sillä mittarilla on siellä jotain merkitystä eikai sitä ole huvikseen sinne laitettu. Ja onhan siellä jokin anturi oltava jos järjestelmä toimii alipaineella ja sähköisesti 
EDIT: Mietin tossa niin saattoihan se olla omassa vikana sekin että jokin anturi imusarjassa oli sökö jolloin ecu tunnisti että ahdot nousee liikaa ja katkaisi ahdot kokonaan
Melkein kokeilemallahan se selvii onko vaikutusta. Enemmän kyllä tässä asiassa luotan dealerin tietoon, on varmasti puljaillu 124 kanssa aikas paljon enemmän kuin minä 
EDIT: Mietin tossa niin saattoihan se olla omassa vikana sekin että jokin anturi imusarjassa oli sökö jolloin ecu tunnisti että ahdot nousee liikaa ja katkaisi ahdot kokonaan
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Kaikissa 124-korisissa OM603 turbodieseleissä mitä olen turbon osalta tutkinut / korjaillut alkuperäinen ahdin on mielestäni ollut tämännäköinen (kuva "hotari") eikä siihen tule minkäänlaista ohjausta ulkopuolelta:

Näissähän menee imusarjasta letku pumpulle ja siinä välissä on systeemi joka katkoo lisäpolttoaineen saanniin jos ahdot nousee järjestelmän mielestä liikaa, tilalle voi laittaa suoran letkun ilman venttiiliä ja joutuukin laittamaan jos (kun) ruuvaa syöttöä lisää.
Ässämersut on eri rakenteella mutta tässähän ei ollut niistä kyse.

Minun autossa ilamamäärämittariin meni sähköjohto.Mut miten se säätelee EGR:ää, kun eihän sinne mene mitään sähköjohtoja, vai ohjataanko sähköllä jotakin alipaineita?
Näissähän menee imusarjasta letku pumpulle ja siinä välissä on systeemi joka katkoo lisäpolttoaineen saanniin jos ahdot nousee järjestelmän mielestä liikaa, tilalle voi laittaa suoran letkun ilman venttiiliä ja joutuukin laittamaan jos (kun) ruuvaa syöttöä lisää.
Ässämersut on eri rakenteella mutta tässähän ei ollut niistä kyse.
wiimax.fi
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Voit sie jumiuttaa sen luukun aukiasentoon poraamalla reiän pohjaan ja laittamalla pultin ja mutterin siihen.124133 kirjoitti:Määrämittari ei vaatine mitään toimenpiteitä jos EGR:n tukin.
Jos pumpun perästä ottaa tyhjäkäynnin säädön johdon pois, kierrokset tippuvat ja kylmänä etenkin moottori käy "raskaanoloisesti". Pumppua ropaamalla varmaan saisi säädettyä siten, että tyhjäkäynti olisi aina se korotettu. Mutta miksi polttaa poltoainetta turhaan tyhjäkäynnillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Minulla on myös tuossa otettu toi mittari pois kokonaan ja johdot on irti eikä se kyllä oo vaikuttanu toimintaan mitenkään turbo pelaa normaalisti. Myös edellisestä 250DT -93 otin johdot irti ja ruuvasin sen läpän auki eikä siinäkään ollut ongelmaa.
W212 200CDI-09
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Eli W124 250DT vm93 Mosa on OM602
Heti piti koittaa tulpata EGR. Teinkin ja kävi niin että ahtopaineet katosi
En olis uskonu että om602:ssä näin voisi käydä ton operaation jälkeen mutta totta se on.
Eli perinteinen kumisten imuputkien tukkiminen sekä läppien "pakkoaukisäätö" saa aikaan sen että auto lopettaa kulkupuolen tyystin joka on ymmärrettävää kun ahdot on max 0.3.
Alkuun poistin tulpan siitä kumiputkesta joka säätää juurikin pakokaasun kierrätystä--> ei apua. No palautin ilmanputsarissa olevan ilmamääräläpän ja ahtoputkessa ollevan läpän toiminnan ennalleen. Max ahdot nousi sinne 0.95 ja muukin timinta normaaliksi.
Ei siis aina onnistu välttämättä ihan heittämällä.
Heti piti koittaa tulpata EGR. Teinkin ja kävi niin että ahtopaineet katosi
Eli perinteinen kumisten imuputkien tukkiminen sekä läppien "pakkoaukisäätö" saa aikaan sen että auto lopettaa kulkupuolen tyystin joka on ymmärrettävää kun ahdot on max 0.3.
Alkuun poistin tulpan siitä kumiputkesta joka säätää juurikin pakokaasun kierrätystä--> ei apua. No palautin ilmanputsarissa olevan ilmamääräläpän ja ahtoputkessa ollevan läpän toiminnan ennalleen. Max ahdot nousi sinne 0.95 ja muukin timinta normaaliksi.
Ei siis aina onnistu välttämättä ihan heittämällä.
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Tämä nykyinen on kyllä om603 turbo josta on poistettu koko mittari ja lisäksi toi dealerin mainitsema venttiili kun pumppu on säädetty. Mutta toimi myös tuo edellinen om602 turbo. vaikka oli pistokkeet irti.Jari Ke kirjoitti:Eli W124 250DT vm93 Mosa on OM602
W212 200CDI-09
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
W210 200CDI-00
W124 300dT-91
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
ittellä oli kanssa 602 vm92 tbossa ilmamäärämittari,heitin kuuseen mokoman ja saastete härpäkkeet myös.toimi hienosti kun vaihto hukkiksen kellon.
Re: Mitä tekee ilmamäärämittari OM603:sessa?
Tuossa vitossa on mulla tuo om.601 turbo mosa. Siinä on egr ja alipaineohjattu hukkaportti. Siitä on poistettu egr käytöstä siten, että pakosarjasta tuleva putki on tulpattu peltilätkällä ja egr venttiilin letku myös tulpattu. Lisäksi tässä on imusarjassa läppä, joka kääntyy pienemmälle, kun egr päästäisi kaasuja imusarjaan. Tämä läppä on pakotettuna auki koko ajaksi ja ilmamassamittarin johot on pätkästy poikki. Hyvin toimii. Ahtopaineet bleedattu 1,2bar eikä vikatiloja oo näkyny. Rakentelin tämän systeemin siten, että kaikki näyttäis olevan paikoillaan niin ei tuu katastuksessa ongelmia.


Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77






