Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Haulla en oikein päässyt kartalle...
Omassa projektissani pitää moottoritilassa reitittää putkia uudelleen. Kiinteänä kulkevat olisivat kupari/nikkeli -putkea ja liikkuvaan päähän ajattelin teräspunosta.
Pääsylinteriltä pitäisi saada ahtaassa tilassa 90 asteen lähtö, esim. banjoliittimillä. Nyt muutama kysymys tähän rupeamaan:
1. Saako lain mukaan auton jarruissa käyttää banjoliittimiä?
2. Saako (kannattaako?) olemassa olevaa putkea jatkaa? Esim. kovaa putkea kovalla.
3. Onko fiksuinta teetättää homma ammattilaisella?
4. Mikä taho homman PK-seudulla tekisi?
Omassa projektissani pitää moottoritilassa reitittää putkia uudelleen. Kiinteänä kulkevat olisivat kupari/nikkeli -putkea ja liikkuvaan päähän ajattelin teräspunosta.
Pääsylinteriltä pitäisi saada ahtaassa tilassa 90 asteen lähtö, esim. banjoliittimillä. Nyt muutama kysymys tähän rupeamaan:
1. Saako lain mukaan auton jarruissa käyttää banjoliittimiä?
2. Saako (kannattaako?) olemassa olevaa putkea jatkaa? Esim. kovaa putkea kovalla.
3. Onko fiksuinta teetättää homma ammattilaisella?
4. Mikä taho homman PK-seudulla tekisi?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Kohtaan 1 vastaan ettei saa 2 putkea ei saa jatkaa keskeltä, loput on omassa harkinnassahismajestics kirjoitti:Haulla en oikein päässyt kartalle...
Omassa projektissani pitää moottoritilassa reitittää putkia uudelleen. Kiinteänä kulkevat olisivat kupari/nikkeli -putkea ja liikkuvaan päähän ajattelin teräspunosta.
Pääsylinteriltä pitäisi saada ahtaassa tilassa 90 asteen lähtö, esim. banjoliittimillä. Nyt muutama kysymys tähän rupeamaan:
1. Saako lain mukaan auton jarruissa käyttää banjoliittimiä?
2. Saako (kannattaako?) olemassa olevaa putkea jatkaa? Esim. kovaa putkea kovalla.
3. Onko fiksuinta teetättää homma ammattilaisella?
4. Mikä taho homman PK-seudulla tekisi?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Ei teräspunosta missäännimessä..banjo liittimestä en tiedä mutta kupari rikat liitoksissa...ei hyvä.
Jatkaa saa asian mukaisilla liittimillä.
Kuitenkin pitää muistaa että siellä linjastossa on kova paine joka ei saa vuotaa tai karata mistään.
Jatkaa saa asian mukaisilla liittimillä.
Kuitenkin pitää muistaa että siellä linjastossa on kova paine joka ei saa vuotaa tai karata mistään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Rosteriteräspunosjarruletkuja on ihan merkkikohtaisena saatavilla, niiden asentamiseen ei ole estettä jarrusatulan ja jarruputken välissä ja kelpaa mainiosti katsastukseen. Tuossa näkyy semmoinen:
http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/h ... 9610_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Banjot ei varmaankaan kelpaa alkupäähän <???>, onko koria muutettu niin radikaalisti, ettei tiukka 90 asteen jarruputkimutka onnistu/mahdu ? Toisaalta eräissä VAG laitteissa on banjoliitin käytössä jarruletkussa mutta silloin vastinkappalekkin eli jarrusatula on banjolle suunniteltu.
http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/h ... 9610_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Banjot ei varmaankaan kelpaa alkupäähän <???>, onko koria muutettu niin radikaalisti, ettei tiukka 90 asteen jarruputkimutka onnistu/mahdu ? Toisaalta eräissä VAG laitteissa on banjoliitin käytössä jarruletkussa mutta silloin vastinkappalekkin eli jarrusatula on banjolle suunniteltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko

- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Kyllä niitä tpl;ja löytyy kestämään auton jarrupaineet. Teräspunoksen etu on periksiantamattomuus ja sitä kautta jarruvoiman annostelu helpommaksi ja tarkemmaksi....ja viiveettömäksi.
Minusta missään edes siviiliautossa ei saisi käyttää nykyisin käytettäviä kumilurttia...jos ei ole kokemusta ko. Letkuista kannattaa käydä kokeilemassa joku prätkä missä on kumiletkut, sitten sama peli tpl:kuilla...ero on suunnaton.
Itse olen kaikista prätkistä heittänyt kumilurtat heti mäkeen ja teetättänyt mittatilaus tpl:kut....
.
Minusta missään edes siviiliautossa ei saisi käyttää nykyisin käytettäviä kumilurttia...jos ei ole kokemusta ko. Letkuista kannattaa käydä kokeilemassa joku prätkä missä on kumiletkut, sitten sama peli tpl:kuilla...ero on suunnaton.
Itse olen kaikista prätkistä heittänyt kumilurtat heti mäkeen ja teetättänyt mittatilaus tpl:kut....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
LopenUupunut kirjoitti:Kyllä niitä tpl;ja löytyy kestämään auton jarrupaineet. Teräspunoksen etu on periksiantamattomuus ja sitä kautta jarruvoiman annostelu helpommaksi ja tarkemmaksi....ja viiveettömäksi.
Minusta missään edes siviiliautossa ei saisi käyttää nykyisin käytettäviä kumilurttia...jos ei ole kokemusta ko. Letkuista kannattaa käydä kokeilemassa joku prätkä missä on kumiletkut, sitten sama peli tpl:kuilla...ero on suunnaton.
Itse olen kaikista prätkistä heittänyt kumilurtat heti mäkeen ja teetättänyt mittatilaus tpl:kut....
.
Mistä nyt sitten näet ennakolta, ettei kumi sen punoksen alla ole antamassa periksi? Koska se punos ei suojaa kumia vanhenemiselta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Satulan ja itse putkiston väliin on jees toi punos..rosterinen mutta käv ivaan mielessä että jokin halpa sinkittu polttoaine putki..se ei käy vaikka prässäisi liitokset,
Banjossa tosiaan audeissa taisi olla kupari prikka mutta se on kolossaan josta se ei paineen vaikutuksesta pääse leviämään.
Tarvike liikkeissä on metritavarana putkea ja taitaa olla ihan valmiinapäinä ja liittimet väliin.
Banjossa tosiaan audeissa taisi olla kupari prikka mutta se on kolossaan josta se ei paineen vaikutuksesta pääse leviämään.
Tarvike liikkeissä on metritavarana putkea ja taitaa olla ihan valmiinapäinä ja liittimet väliin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Tässä kuva tilanteesta. Kuva hämää, liitos on "tännenpänä" kuin kuvassa.veskola kirjoitti:Rosteriteräspunosjarruletkuja on ihan merkkikohtaisena saatavilla, niiden asentamiseen ei ole estettä jarrusatulan ja jarruputken välissä ja kelpaa mainiosti katsastukseen. Tuossa näkyy semmoinen:
http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/h ... 9610_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Banjot ei varmaankaan kelpaa alkupäähän <???>, onko koria muutettu niin radikaalisti, ettei tiukka 90 asteen jarruputkimutka onnistu/mahdu ? Toisaalta eräissä VAG laitteissa on banjoliitin käytössä jarruletkussa mutta silloin vastinkappalekkin eli jarrusatula on banjolle suunniteltu.

Mistä muuten näitä merkkikohtaisia teräspunosletkuja saa?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- LopenUupunut
- Mersumaanikko

- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Ei tuossa kuvassa nyt kyllä ole ongelmaa kovallakaan tehdä...siihen voi tehdä kiekuran, en osaa salittää paremmin just nyt (litra viinkkia) mutta pokkarilla saa 360 rulliakin tehtyä....se putki vaan tulee sitten eri suunnasta liittimelle.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Eikös tuon voi ryöstää toiselta lähdöltä ja tulppaa se äkkijyrkkä kokonaan..t-kappale vaan alempaan lähtö letkustoon kun samassa kanavassahan ne on kuitenkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Juu, kovalla on tässä lähdössä tarkoituskin tehdä. Putki lähtisi "tähän" suuntaan, mutta kulma ei saisi mennä paljon kiinnitysmutteria kauemmaksi "vasemmalle". Siksi ajattelin, että banjo olisi ratkaisu.LopenUupunut kirjoitti:Ei tuossa kuvassa nyt kyllä ole ongelmaa kovallakaan tehdä...siihen voi tehdä kiekuran, en osaa salittää paremmin just nyt (litra viinkkia) mutta pokkarilla saa 360 rulliakin tehtyä....se putki vaan tulee sitten eri suunnasta liittimelle.
.
Niin, ja nestesäliö siirretään jokatapauksessa muutama sentti oikealle...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Jaaha... atlas ehtikin väliin. Hyvä idea!
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
S124:n laitoin hel merkkiset rst punosletkut satuloille ja jarrutuntuma parani enemmän kuin olisin osannut kuvitella. Nyt olleet noin kolme vuotta käytössä ja vielä kuin uudet. Omat tilasin Englannista, mutta taitaa olla nykyään edustus Suomessakin
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Esimerkiksi täältä:
http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
Lisää tietoa: www.skg.fi
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Kaikkiin muihin näyttää löytyvän, ei kuitenkaan omaani (W114 Coupe)veskola kirjoitti:Esimerkiksi täältä:
http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
Pitää tutkia, josko W107 sopisivat. Muussa tapauksessa Porvoossa on liike, joka tuo näitä maahan ja rakentaa tarvittaessa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Kannattaa varmaan verrata vaikka jonkin motonetin, KL:n tai vastaavan listoilta minkä yleisemmän mallin letkut käy ja sitten etsii semmoset. Ei kai noissa juuri eroja ole, ehkä pituudessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Mitenhän männän halkaisija...olisiko samaa kaliibria muuten menee jäykäksi tai poljin painuu pohjaan jarrutuksessa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Tuossa kuvassahan on toinen, fataalimpikin ongelma, eli moottori kolisee jarrunestesäiliön reunaan ja sitä katsastusmies ei varmasti olisi sulattanut. Sellainen sentti saisi olla varaa moottorin ympärillä kun ne siellä heiluu kuin...no jätetään sanomatta mikä ja missä.
Moottoriahan voisi myös siirtää hieman sivusuunnassa tekemällä nipun uusia kannakkeita sinne ja tänne ? Ehkä helpommalla löytyy tosin jonkin muun merkin nestesäiliö, joka sijoittuu enemmän oikealle...
Moottoriahan voisi myös siirtää hieman sivusuunnassa tekemällä nipun uusia kannakkeita sinne ja tänne ? Ehkä helpommalla löytyy tosin jonkin muun merkin nestesäiliö, joka sijoittuu enemmän oikealle...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Juu, kyllä, kyllä... niinkuin tuossa aikaisemmin totesin, säiliö siirtyy muutaman sentin oikealle (kuvanmukaisesti) ns. s-putkilla.veskola kirjoitti:Tuossa kuvassahan on toinen, fataalimpikin ongelma, eli moottori kolisee jarrunestesäiliön reunaan ja sitä katsastusmies ei varmasti olisi sulattanut. Sellainen sentti saisi olla varaa moottorin ympärillä kun ne siellä heiluu kuin...no jätetään sanomatta mikä ja missä.
Moottoriahan voisi myös siirtää hieman sivusuunnassa tekemällä nipun uusia kannakkeita sinne ja tänne ? Ehkä helpommalla löytyy tosin jonkin muun merkin nestesäiliö, joka sijoittuu enemmän oikealle...
Onkos neuvoa mistä putkesta tuo s-mutka kannattaa tehdä? Nylonista, kupari/nikkeli, vai jotain muuta? Ideaali olisi jos pääsisi kuumailmapistoolilla muotoilemaan juuri sopivaa ässää.
Ja sitten itse putkien kiinnitys ilmatiiviisti pääsylinteriin... hydrauliikkaliikkeessä varmaan tietävät?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Tutkittu, W107 putket samoja kuin W114.hismajestics kirjoitti:Pitää tutkia, josko W107 sopisivat. Muussa tapauksessa Porvoossa on liike, joka tuo näitä maahan ja rakentaa tarvittaessa.veskola kirjoitti:Esimerkiksi täältä:
http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Ei taida osata neuvoa hydrauliikkakaupassa. Alunperinhän se on vain kuminen läpivientikumi, johon istuu tiiviisti muovinen klunssilla varustettu putki. Samanlainen siihen pitäisi taikoa jostakin. Mitään painettahan siinä ei ole muuta kuin maanvetovoima. Oma lukunsa on sitten miten tuet säiliön uuteen paikkaan. Saattaapi olla konttorilla vähän nihkeä vastaanotto jarruosien DIY muutoksille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?
Nappi silmä ladoissa oli tavalliseen sylinteriin kumiset tulpat,niissä muovi nipat ja letkulla itse säiliö etenpänä sylinteristä jossasin sisä lokarissa kiinni...sellainen sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-





