Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Haulla en oikein päässyt kartalle...

Omassa projektissani pitää moottoritilassa reitittää putkia uudelleen. Kiinteänä kulkevat olisivat kupari/nikkeli -putkea ja liikkuvaan päähän ajattelin teräspunosta.

Pääsylinteriltä pitäisi saada ahtaassa tilassa 90 asteen lähtö, esim. banjoliittimillä. Nyt muutama kysymys tähän rupeamaan:

1. Saako lain mukaan auton jarruissa käyttää banjoliittimiä?
2. Saako (kannattaako?) olemassa olevaa putkea jatkaa? Esim. kovaa putkea kovalla.
3. Onko fiksuinta teetättää homma ammattilaisella?
4. Mikä taho homman PK-seudulla tekisi?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

hismajestics kirjoitti:Haulla en oikein päässyt kartalle...

Omassa projektissani pitää moottoritilassa reitittää putkia uudelleen. Kiinteänä kulkevat olisivat kupari/nikkeli -putkea ja liikkuvaan päähän ajattelin teräspunosta.

Pääsylinteriltä pitäisi saada ahtaassa tilassa 90 asteen lähtö, esim. banjoliittimillä. Nyt muutama kysymys tähän rupeamaan:

1. Saako lain mukaan auton jarruissa käyttää banjoliittimiä?
2. Saako (kannattaako?) olemassa olevaa putkea jatkaa? Esim. kovaa putkea kovalla.
3. Onko fiksuinta teetättää homma ammattilaisella?
4. Mikä taho homman PK-seudulla tekisi?
Kohtaan 1 vastaan ettei saa 2 putkea ei saa jatkaa keskeltä, loput on omassa harkinnassa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei teräspunosta missäännimessä..banjo liittimestä en tiedä mutta kupari rikat liitoksissa...ei hyvä.
Jatkaa saa asian mukaisilla liittimillä.
Kuitenkin pitää muistaa että siellä linjastossa on kova paine joka ei saa vuotaa tai karata mistään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rosteriteräspunosjarruletkuja on ihan merkkikohtaisena saatavilla, niiden asentamiseen ei ole estettä jarrusatulan ja jarruputken välissä ja kelpaa mainiosti katsastukseen. Tuossa näkyy semmoinen:

http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/h ... 9610_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Banjot ei varmaankaan kelpaa alkupäähän <???>, onko koria muutettu niin radikaalisti, ettei tiukka 90 asteen jarruputkimutka onnistu/mahdu ? Toisaalta eräissä VAG laitteissa on banjoliitin käytössä jarruletkussa mutta silloin vastinkappalekkin eli jarrusatula on banjolle suunniteltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kyllä niitä tpl;ja löytyy kestämään auton jarrupaineet. Teräspunoksen etu on periksiantamattomuus ja sitä kautta jarruvoiman annostelu helpommaksi ja tarkemmaksi....ja viiveettömäksi.

Minusta missään edes siviiliautossa ei saisi käyttää nykyisin käytettäviä kumilurttia...jos ei ole kokemusta ko. Letkuista kannattaa käydä kokeilemassa joku prätkä missä on kumiletkut, sitten sama peli tpl:kuilla...ero on suunnaton.

Itse olen kaikista prätkistä heittänyt kumilurtat heti mäkeen ja teetättänyt mittatilaus tpl:kut....


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja M.K »

LopenUupunut kirjoitti:Kyllä niitä tpl;ja löytyy kestämään auton jarrupaineet. Teräspunoksen etu on periksiantamattomuus ja sitä kautta jarruvoiman annostelu helpommaksi ja tarkemmaksi....ja viiveettömäksi.

Minusta missään edes siviiliautossa ei saisi käyttää nykyisin käytettäviä kumilurttia...jos ei ole kokemusta ko. Letkuista kannattaa käydä kokeilemassa joku prätkä missä on kumiletkut, sitten sama peli tpl:kuilla...ero on suunnaton.

Itse olen kaikista prätkistä heittänyt kumilurtat heti mäkeen ja teetättänyt mittatilaus tpl:kut....


.

Mistä nyt sitten näet ennakolta, ettei kumi sen punoksen alla ole antamassa periksi? Koska se punos ei suojaa kumia vanhenemiselta. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Satulan ja itse putkiston väliin on jees toi punos..rosterinen mutta käv ivaan mielessä että jokin halpa sinkittu polttoaine putki..se ei käy vaikka prässäisi liitokset,
Banjossa tosiaan audeissa taisi olla kupari prikka mutta se on kolossaan josta se ei paineen vaikutuksesta pääse leviämään.

Tarvike liikkeissä on metritavarana putkea ja taitaa olla ihan valmiinapäinä ja liittimet väliin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

veskola kirjoitti:Rosteriteräspunosjarruletkuja on ihan merkkikohtaisena saatavilla, niiden asentamiseen ei ole estettä jarrusatulan ja jarruputken välissä ja kelpaa mainiosti katsastukseen. Tuossa näkyy semmoinen:

http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/h ... 9610_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Banjot ei varmaankaan kelpaa alkupäähän <???>, onko koria muutettu niin radikaalisti, ettei tiukka 90 asteen jarruputkimutka onnistu/mahdu ? Toisaalta eräissä VAG laitteissa on banjoliitin käytössä jarruletkussa mutta silloin vastinkappalekkin eli jarrusatula on banjolle suunniteltu.
Tässä kuva tilanteesta. Kuva hämää, liitos on "tännenpänä" kuin kuvassa.

Kuva

Mistä muuten näitä merkkikohtaisia teräspunosletkuja saa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ei tuossa kuvassa nyt kyllä ole ongelmaa kovallakaan tehdä...siihen voi tehdä kiekuran, en osaa salittää paremmin just nyt (litra viinkkia) mutta pokkarilla saa 360 rulliakin tehtyä....se putki vaan tulee sitten eri suunnasta liittimelle.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös tuon voi ryöstää toiselta lähdöltä ja tulppaa se äkkijyrkkä kokonaan..t-kappale vaan alempaan lähtö letkustoon kun samassa kanavassahan ne on kuitenkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

LopenUupunut kirjoitti:Ei tuossa kuvassa nyt kyllä ole ongelmaa kovallakaan tehdä...siihen voi tehdä kiekuran, en osaa salittää paremmin just nyt (litra viinkkia) mutta pokkarilla saa 360 rulliakin tehtyä....se putki vaan tulee sitten eri suunnasta liittimelle.

.
Juu, kovalla on tässä lähdössä tarkoituskin tehdä. Putki lähtisi "tähän" suuntaan, mutta kulma ei saisi mennä paljon kiinnitysmutteria kauemmaksi "vasemmalle". Siksi ajattelin, että banjo olisi ratkaisu.

Niin, ja nestesäliö siirretään jokatapauksessa muutama sentti oikealle...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jaaha... atlas ehtikin väliin. Hyvä idea!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja moska »

S124:n laitoin hel merkkiset rst punosletkut satuloille ja jarrutuntuma parani enemmän kuin olisin osannut kuvitella. Nyt olleet noin kolme vuotta käytössä ja vielä kuin uudet. Omat tilasin Englannista, mutta taitaa olla nykyään edustus Suomessakin
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Esimerkiksi täältä:

http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

veskola kirjoitti:Esimerkiksi täältä:

http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
Kaikkiin muihin näyttää löytyvän, ei kuitenkaan omaani (W114 Coupe) :(

Pitää tutkia, josko W107 sopisivat. Muussa tapauksessa Porvoossa on liike, joka tuo näitä maahan ja rakentaa tarvittaessa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa varmaan verrata vaikka jonkin motonetin, KL:n tai vastaavan listoilta minkä yleisemmän mallin letkut käy ja sitten etsii semmoset. Ei kai noissa juuri eroja ole, ehkä pituudessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tässä kuvassa esitetty ongelma on ratkaistu...

Kuva

vaihtamalla W114 jarrusylinteri W107 vastaavaan.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mitenhän männän halkaisija...olisiko samaa kaliibria muuten menee jäykäksi tai poljin painuu pohjaan jarrutuksessa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa kuvassahan on toinen, fataalimpikin ongelma, eli moottori kolisee jarrunestesäiliön reunaan ja sitä katsastusmies ei varmasti olisi sulattanut. Sellainen sentti saisi olla varaa moottorin ympärillä kun ne siellä heiluu kuin...no jätetään sanomatta mikä ja missä.

Moottoriahan voisi myös siirtää hieman sivusuunnassa tekemällä nipun uusia kannakkeita sinne ja tänne ? Ehkä helpommalla löytyy tosin jonkin muun merkin nestesäiliö, joka sijoittuu enemmän oikealle...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

veskola kirjoitti:Tuossa kuvassahan on toinen, fataalimpikin ongelma, eli moottori kolisee jarrunestesäiliön reunaan ja sitä katsastusmies ei varmasti olisi sulattanut. Sellainen sentti saisi olla varaa moottorin ympärillä kun ne siellä heiluu kuin...no jätetään sanomatta mikä ja missä.

Moottoriahan voisi myös siirtää hieman sivusuunnassa tekemällä nipun uusia kannakkeita sinne ja tänne ? Ehkä helpommalla löytyy tosin jonkin muun merkin nestesäiliö, joka sijoittuu enemmän oikealle...
Juu, kyllä, kyllä... niinkuin tuossa aikaisemmin totesin, säiliö siirtyy muutaman sentin oikealle (kuvanmukaisesti) ns. s-putkilla.

Onkos neuvoa mistä putkesta tuo s-mutka kannattaa tehdä? Nylonista, kupari/nikkeli, vai jotain muuta? Ideaali olisi jos pääsisi kuumailmapistoolilla muotoilemaan juuri sopivaa ässää.

Ja sitten itse putkien kiinnitys ilmatiiviisti pääsylinteriin... hydrauliikkaliikkeessä varmaan tietävät?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:
veskola kirjoitti:Esimerkiksi täältä:

http://www.ebay.co.uk/itm/HEL-Brake-Lin ... 35c104c596" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse tilasin tuollaiset korin väriin sopivat...olikohan tämmönen: Transparent Blue
Pitää tutkia, josko W107 sopisivat. Muussa tapauksessa Porvoossa on liike, joka tuo näitä maahan ja rakentaa tarvittaessa.
Tutkittu, W107 putket samoja kuin W114.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei taida osata neuvoa hydrauliikkakaupassa. Alunperinhän se on vain kuminen läpivientikumi, johon istuu tiiviisti muovinen klunssilla varustettu putki. Samanlainen siihen pitäisi taikoa jostakin. Mitään painettahan siinä ei ole muuta kuin maanvetovoima. Oma lukunsa on sitten miten tuet säiliön uuteen paikkaan. Saattaapi olla konttorilla vähän nihkeä vastaanotto jarruosien DIY muutoksille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jarruputkien rakentelu, teräspunos.... Neuvoja?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nappi silmä ladoissa oli tavalliseen sylinteriin kumiset tulpat,niissä muovi nipat ja letkulla itse säiliö etenpänä sylinteristä jossasin sisä lokarissa kiinni...sellainen sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin