W124 '93 lukko jumiin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kävipä kummallinen homma tuossa aamulla. Lähdin näyttämään 124:sta katsastussedälle, kun ei viimeksi tykännyt takajarruista. Ongelmaksi meinasi muodostua autoon pääsy konttorin pihalla. Ei käänny avain yhtään oven lukossa. Asentamani kakesarjan kake sentään heräsi juuri sen verran, että autoon päästiin. Siinä kun on patteri aika finaalissa. Ja ilmeisesti takaluukusta avainta kääntämällä keskuslukko avaisi ovetkin?

a) mikähän lukolle yhtäkkiä tuli, kun kotoa lähdettäessä toimi hienosti?
b) mitenköhän lukkopatruunan saisi irti pöytätarkasteluun?

Ps. Jarrut läpäisi testin kiitosten kanssa.
Pps. Naputtelen tätä kännykällä, enkä viitsinyt etsiä lukkopesäasiaa haulla. Virtalukon lukkopesän irroituksesta on varmaan miljuuna ketjua.
Terveisin
Tero
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mo!

Mä joskus kirjoitin tämmöisen vaihe-vaiheelta-ohjeen. En vain ole koskaan laittanut sitä mihinkään näkyville. Tässä se on kuitenkin ny. Kuvia en pysty liittämään nätisti tästä - teen vaikka eri viestin sille asialle pian.

Kuulemma moni on saanut jämähtäneenkin lukon auki voiteluaineella sekä pitkään kestäneellä avaimen renkutuksella (joku kertoi 2 tuntia hinkanneensa ennen ku aukesi...)

Kuvia siis pian lisää...




W124 oven lukkopatruunan irrotus ja purku

Jos oven lukkopatruuna ei toimi kunnolla, se voi korjaantua puhdistamalla ja voitelemalla. Ehkä myös viilaaminen on tarpeen, ja siitäkin on juttua alempana. Varmaankin puhdistus + voitelu kannattaa silloin tällöin tehdä, vaikka ei erityistä vikaa systeemissä olisikaan, koska se pidentää systeemin toimintaikää ja estää jumittumista.

Esimerkkiyksilö: E 300 Turbodiesel -94
Näin minä sen tein:
1. Irrotetaan musta muovitulppa, joka saadaan näkyviin, kun ovi avataan
KUVA PEITELEVY POIS
2. Löysätään kuusiokoloruuvia, joka tuli näkyviin tulpan takaa. Ei tarvitse ruuvata kokonaan pois.
3. Laitetaan avain lukkoon, käännetään sitä kumpaan suuntaan hyvänsä ja nitkutellaan koko lukkopatruuna ja samalla avauskahvan takaosa pois. Lähtee helpommin, jos vetää ulkokahvaa vähän aukipäin. Kahvan takaosaa tulee vetää jonkin verran taaksepäin ennen kuin sitä vetää ulospäin. Taakse vetäessä se vapautuu lukituskynsistään. Liikuttaminen voi onnistua näppärästi vaikka vetäisemällä kädensijaa suht voimakkaasti taaksepäin. HUOM! Jos lukkopatruuna on jumissa niin, ettei avain kierry lukossa mihinkään, niin se ei tässä vaiheessa haittaaa; lukkopatruuna kahvan takaosan kanssa tulee kyllä pihalle, vaikka ei avainta kääntäisi mihinkään suuntaan. Se vain on helpompi vetää ulos, kun avain on siinä kädensijana (joka ei irtoa silloin kun sitä on kierretty johonkin päin).
KUVA LUKKO POIS OVESTA
4. Nyt lukkopatruuna runkoineen ja käyttötankoineen on kädessä, puhdistetaan se ulkopuolelta vaikkapa Bräkleenillä
5. Painetaan sokkatappi pois. Onnistuu esim. 1,5mm kuusiokoloavaimella. Kuvassa sokkatapin reikä on merkitty punaisella nuolella.
KUVA SOKKATAPPI_POIS
6. Vedetään käyttötanko ja siinä kiinni oleva holkki jousineen irti lukkosylinteristä
7. Käännellään avainta ja vedetään lukkosylinteri pois rungosta. MUTTA EI VEDETÄ AVAINTA POIS LUKKOSYLINTERISTÄ VIELÄ. Se siis lähtee tietyllä tavalla kääntelemällä ja samalla ulospäin vetämällä, hyvin vähäisellä voimankäytöllä.
KUVA SYLINTERI_POIS
8. Katsotaan, ovatko haittalevyt lukkosylinterin kanssa samalla tasolla. Jos joku on liikaa koholla, se voi aiheuttaa lukon takeltelevaa toimintaa. Tämä johtuu joko haitan tai avaimen kuluneisuudesta (tai molemmista) ja sen voi korjata vaikkapa viilaamalla haitasta pois sen koholla olevan osan, vaikka onhan se vähän väkivaltainen menettely tietysti. Ei se kuitenkaan sanottavasti vaikuta murtovarmuuteen tai sellaisiin seikkoihin, joten ei siitä haittaakaan pitäisi olla.
9. Puhdistetaan ulkopuolelta kaikki osat, jotka nyt on meillä käsissä (ja runko-osa sisäpuolelta myös tietysti)
10. Piirretään kaavio siitä, missä kohdassa on haittalevyjä. Muuten on hiukka hankala saada oikeat haitat oikeille paikoille…
11. Vedetään avain pois sylinteristä ja samalla pidetään sormet sylinterin ympärillä niin, että haittalevyt eivät pääse putoamaan itsekseen pois.
12. Irrotetaan haittalevyt yksi kerrallaan ja laitetaan ne talteen kaavion mukaiseen paikkaan niin, että ne osataan laittaa samaan paikkaan takaisin. Haittalevyjähän lähtee pois kahteen suuntaan, ja osa on lisäksi kaksiosaisia, kuin halkaistuja. Irrotetaan myös haittalevyjen jouset; ne eivät ole missään kiinni sen enempää. Kuvassa ne ovat kaikki irrotettuna ja levitettynä kaavion päälle.
KUVA HAITTALEVYT_IRROTETTU
13. Puhdistetaan haittalevyt (taas vaikkapa Bräkleenillä ja rätillä), tarvittaessa kevyesti hiotaan hapettumat pois sileällä (karkeus ~1500) hiomapaperilla. Sama homma itse sylinteriosalle. Jos joku jousi on kovin kuoleentunut, sitä voi yrittää elvyttää jäntevämmäksi vähän venyttämällä.
14. Laitetaan härveli kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Itse laitoin haittojen väliin, jousien ympärille ja lukkopatruunan rungon ja lukkosylinerin väliin aseöljyä. Joidenkin mielestä ei pitäisi laittaa voiteluainetta, koska se kerää pölyä, mutta olipa siellä jonkin sortin vaseliinia jo valmiiksikin – mitä ilmeisimmin tehtaalta lähteneenä. Jos kokoonpanon jälkeen kaksi haittaa on turhan ylhäällä, kokeile vaihtaa niiden paikkaa keskenään.

EDIT: Muutettu kohtaa 3 (eli tuon kohdan saa purettua, vaikka lukko olisi esim. sillä tavalla jumissa, ettei avain kierry)
Viimeksi muokannut Nozki, Ti 01.08.2017 01:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Peitelevy pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Lukko pois ovesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sokkatappi pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sylinteri pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Haittalevyt irrotettu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 '93 lukko jumiin

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Lukkosylinterissä on nyt haitta poikki. Lukkosylinteri on irrotettava ja
sarjoitettava lukkoliikkeessä uudestaan vanhalle avaimelle.

Lukkosylinteri irtoaa helposti, jos avain kääntyy lukossa. Nyt avain ei käänny,
mutta sylinterin saa silti irti oviverhoilua purkamatta. Ohje on jo verkossa, mutta
laitan silti ohjeen tähän.

Löysää kaikkia ovessa olevia ruuveja, siis sitä tulpan alla olevaa 3 mm kuusiokoloruuvia
ja kahta ristipääruuvia, joilla lukkokappale on kiinni. Nyt koko lukkopesä liikkuu ja
saat sen kääntämällä irti.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=106055" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin