LopenUupunut kirjoitti:Kylmänraudanseppä kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:Kylmänraudanseppä kirjoitti:
PS. Pentsiinimiehillä perusteet kattelussa, kun V6 diesel miehet kertoo max väännön löytyvän 1300 rpm... kuulemma enää nykyään vääntöä ja tehoa ei enää tarvi kuin 100 km/h tunnissa saavuttamiseen 10 km suoralla alamäessä rekanimussa... eli noin 50 hp ja 50 Nm on kait jo hieman liikaa heille.
Monilla cdi-nuorukaislla on jäänyt tuo PV Suzuki -moodi päälle kun pitää rassata pakoputkia ja poistaa osia ja lastuttaa tai muuten rassata niitä laitteita jotka maailmanlaajuinen perinteikäs Daimler-Benz tuotekehityksensä tuloksena linjoiltaan ulos saattanut.
Olen ollut kyydissä kulkuneuvossa jossa matkaa taitetaan 70km/h ja tehoa löytyy tuhatta kiloa kohden noin hevosvoima.
Hyvin ehtii silläkin...
Ihan totta, rakentelu on verissä yhä, vaikka ohimot on jo hopean harmaat olleet pidempään! Johtuuko siitä, että ei pienenä saanut ostaa mopoa, vaikka rahat oli jo itsellä tienattuna valmiiksi?
Nuo muutokset, joita olen tehnyt autooni, ovat EU - byrokraatit pakottaneet ensin Daimlerin asentamaan hyvään moottoriin siunatuksi lopuksi, niitä ei varmasti vapaa-ehtoisesti tehtaalla muuten laitettaisi;
* Pakokaasu syödään uudestaan, eli takaisinkierrätys... aiheuttaa monia murheita vanhempana autoon
* DPF - hiukkassuodin nostaa vastapainetta ja kuormittaa turboa... varsinkin enemmän ajettuna, kun ei enää täysin kennot puhdistu poltoilla.
* Lisäksi 280 CDI V6 on täysin identtinen 320 CDI V6: n kanssa, ainoastaan tehtaalla ohjelmalla kuristettu matalatehoiseksi ja myydään halvemmalla kuin normitehoinen 320 V6 CDI.
Takaisinkierrätys pois ja DPF pois -> Toimii turvallisemmin ja oikeintehtynä ei savuta vähääkään, eikä haise... kattihan on yhä toiminnassa. Vuosikatsastuksessa aina kehutaan, kuinka nämä nykyautot ei savuta vähääkään, vaikka nämä Insinöörit huuattaa konetta punarajalla kaasu pohjassa.
PV aika.
Mulla ei ollu markkaakaan rahaa sinä pvänä kun täytin 15v. Meillä oli aina syntymäpäiviä vietetty kovin niukasti muutenkin ihan meidän veljesten halusta. No 15v aamu koitti ja olin siinä valmistellut kavereiden kanssa kerhohuoneelle (sillon sellasiakin oli, ja näihin tiloihin tyttökavereilla ei ollut asiaa ikinä....kuten nykyisin autotalliin
) illanviettoa kun Äitini kysäisi "onko lahjatoivomusta ?"...heitin ihan leikilläni "mopo olis kiva"....isä siihen että "hyppääs autoon niin haetaan". Hienot muistot noutoretkestä Frank Nymanille vanhaan "latoon" on vieläkin muistissa kristallin kirkkaana...oli se aika hienoa lähteä siitä Frankin pihasta upouudella Suzuki PV50 mopeedilla....paljon hienompi kokemus kuin kaikkien uusien autojeni noutotilaisuudet.
.
Teille on ollut leivät pehmeempiä... ettette vaan saanut pienenä syödä yht`aikaa näkkileivän juustolla ja makkarasiivulla? Meillä ei kyllä tullut kysymykseenkään... parhaimmillaan jompaa kumpaa, mut ei yhtàikaa ikinä.
Mopo jäi siis ostamatta, vaikka olin tienannut 12 v asti systemaattisesti esim mainostenjaolla talvisin ja kesät normi kesätöissä... ja rahat oli tilillä. No, ostin hirvikiväärin rahoilla, sarvet 15 vuotiaana ampumastani 12 piikkisestä on yhä seinällä takkani päällä ja pyssy asekaapissani.
Kevari kaupat (käytetty hone vanhemmalta hirviporukka-kaverilta) oli sattumoisin samalla lailla sovittu, kun ikää karttui... sama kohtalo taas... ostin lisää aseita, jotka myös löytyy asekaapistani yhä.
Kun tulin täysikäiseksi, sovin kaupat 350 RD: stä Automanhattinilla, Mechelininkadulla Sinkkosen kanssa... ja pankista 3 kk vekselin, jolla meinasin pelin kuolettaa. Takaaja ja työpaikka kesäksi oli valmiina ja kaikki ok... Ukko pääsi taas vihille ja meinas veetto-oikeudella tehdä taas vanhat temput... ei enää onnistunut, pisti sitten itse nimen vekseliin. 3 kk joka päivä töissä 12 h, niin oli RD: n puuttuva osuus kuitattu pankille.
Oma poikani sai ekan käytetyn KTM - crossin noin 8 vuotiaana, mutta oli itse sen työnteolla ukolleen kuitannut etukäteen... eli perinteet jatkuu ja koirille yhä luut kovia... mutta nyt on inhimillisyyttä hieman mukana.
Nykyään hän on tienannut itselleen jo isomman kotarin ja Lynen talveksi, jolla ajeluttaa äitiään.
Tälläistä täällä pohjolassa... ei niin kovin välimerellistä vieläkään.