Käyttöauto
   

W210:n ruostuminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 21.10.2003 20:27
Paikkakunta: Satakunta
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 15:11
Onko jostakin vuosimallista lähtien parempaa ruosteenkestoa alkupään malleihin verrattuna? Kiikarissa olisi 2002-mallinen farkku mutta ruosteasiat askarruttavat.


Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 16:54
Ei oikeastaan ole mitään aikaa, jonka jälkeen tehdyt väyryset ruostuisivat vähemmän.
Sen sijaan tuotannossa oli silloin tällöin kausia, jolloin maalaus onnistui hyvin ja
ruostuminen on siksi vähäisempää.

Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.

Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.

Maalausongelmat koskevat kaikkia Mersun malleja. Lisäksi väyrysessä oli muuten
erityisen huono rakenne ja ruostesuojaus, joka yhdessä maalausongelman kanssa teki
autoista ruostuvia. Tuotannon aikana väyryseen ei tietääkseni tehty ruostesuojaa
parantavia muutoksia. Ilmeisesti Ruotsissa maahantuoja ruostesuojasi Mersut.

Viitteet:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_210
http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf
http://www.motor-talk.de/forum/wer-rost ... 33219.html
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 17:36
Jos auto on merkkihuollettu, siinä on ruostetakuu voimassa.
Ei se kuitenkaan korvaa kuin sisältä ulospäin tapahtuneen ruostumisen,
ei siis maalin läpi alkanutta ruostetta. Maalitakuun voi siis unohtaa.

Tehdas saattaa tulla ruosteasioissa vastaan, mutta luultavasti auton
pitää olla merkkihuollettu, kolaroimaton, alle 120 tkm ajettu ja ehkä
myös ekalla omistajalla. Tämä goodwill on tapauskohtaista.

Tässä olisi yksi vähän ajettu nelivetoinen S210, jonka myyjä lupaa olevan ruosteeton.
Saksasta tämä tosin on tuotu Ruotsiin vasta 2003 eli parin vuoden iässä
eikä maahantuoja näin ollen ole sitä suojannut.

http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_ ... ?ca=11&w=3

1665557667.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006

Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 18:20
JarkkoN kirjoitti:Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.


Tiedä sitten miten tuon upottamisen kanssa on, omasta w210 korista (a-pilareista) löytyy ihan selkeät ruiskumaalauksen rajat, kun irroittaa lokasuojat.
Eikä vesivärillä ei ole mitään merkitysta ruosteeneston kanssa, se on pelkkä väri.
Pohjamaaleille suojataan pelti ja lakalla tehdään värin päälle pinta.

Mutta yhtäkaikki, väykyn "maalaus" on joka tapauksessa ihan "omaa luokkaansa". :thumbdown:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 18:26
Näkyykö siellä pohjamaalinkin ruiskumaalauksen rajat? Epäilen että ei... Vai meinasit että joka värille olisi ollut oma kylpynsä.
203.207 C200CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 18:54
Ainakin pohjamaali laitettiin upottamalla, luultavasti myös pintaväri.
En nyt vaan jaksa tarkistaa, mutta tuossa viitteenä olevassa tehtaan
teettämässä tutkimuksessa se kyllä varmasti kerrotaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 19:01
Väyrysestä en tarkemmin tiedä, mutta sen mitä olen televisiosta nähnyt ja lehdistä lukenut, pintavärit suihkutellaan päälle koriin. Voi toki olla, että joitain, kenties osia tai osakokonaisuuksia, on pintamaalattu upottamalla. Edellisessä viestissä viittasin lähinnä Timon kommenttiin.

Hyvää informaatiota oli. Olen useasti ihmetellyt, mikä maalauksessa on mennyt niin pahasti pieleen...
203.207 C200CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11559
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 19:02
Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 21.10.2003 20:27
Paikkakunta: Satakunta
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 19:04
Onko tuo vain Väyrysen ongelma, vai onko samalla menetelmällä maalattu esim. C-sarjan autot?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 19:18
atlas kirjoitti:Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.


Jep, näin se oli tuossa lähteessä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 15.08.2013 19:19
an55 kirjoitti:Onko tuo vain Väyrysen ongelma, vai onko samalla menetelmällä maalattu esim. C-sarjan autot?


Kaikki samalla tavalla, myös 124-korit syksystä 1992 alkaen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2425
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Pe 16.08.2013 09:51
Mistäs tuo pintapeltien ruostuminen johtuu? Keskelle ehjää maalipintaa, esim oveen tulee ruostekukka?
Audi S4 -03
w123 240d projekti
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Pe 16.08.2013 09:53
S202 kirjoitti:Mistäs tuo pintapeltien ruostuminen johtuu? Keskelle ehjää maalipintaa, esim oveen tulee ruostekukka?


Epäonnistunut vesivärimaalaustekniikka, jonka takia pohjamaalaus on huono koko korissa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 21.10.2003 20:27
Paikkakunta: Satakunta
ViestiLähetetty: Pe 16.08.2013 14:16
JarkkoN kirjoitti:Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.

Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.

Tuo on kyllä hyvä ja looginen selitys ilmiölle! Olen vuosien mittaan nähnyt monia väyrysiä ja suunnilleen samanikäisissä on ollut huikeita eroja maalauksissa. Hyvällä pidolla tietysti huonokin kestää kauemmin mutta sekään ei selitä suurta keskinäistä poikkeamaa. Ihmeellistä asiassa on se, että vaikka niin pitkään on ollut ongelmia ruostumisen kanssa, on tehtaan reagointi ollut vähintäänkin uneliasta.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ti 14.08.2012 13:06
ViestiLähetetty: Pe 16.08.2013 18:28
Unohda se väyrynen, mutta jos talosta löytyy hitsi ja intoa korjata ruostevaurioita niin sitten vaan kaupoille. :D
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 21.10.2003 20:27
Paikkakunta: Satakunta
ViestiLähetetty: Pe 16.08.2013 18:30
Mistä vuodesta/mallista alkaen maalaus on parantunut suhteessa väyryseen?
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11559
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 16.08.2013 18:43
Mielestäni -04 alkaen eli tällöin tehtaan johtaja vaihtui ja isku lause samalla eli -paras tai ei mitään-
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Mersumies
Mersumies
Viestit: 732
Liittynyt: Su 17.07.2011 19:58
ViestiLähetetty: La 17.08.2013 21:55
atlas kirjoitti:Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.


Näin on. Pintaväri suihkitaan aina ihmiseltä kopioidun käden liikkeen mukaisesti.

Toi upotus juttu on varmaankin totta. Olen kuullut saman muualtakin. Joku siinä happomaalissa meni pieleen.
Vesiväriin oma kanta on että en maalaa sillä niin kauan kuin akryyliä saa. Nekin varmaan muuttuneet ja kehittyneet, mutta
"varttuneemmat" automaalarit tietävät että 90- luvun vesivärit ovat... sieltä jostain kotoisin.

Siinäpä jo syitä ruostumiselle. Eli ei yhtään kunnon maalikerrosta autossa. Ei pohjalla tai pinnassa.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 19.09.2010 12:25
ViestiLähetetty: La 17.08.2013 22:07
atlas kirjoitti:Mielestäni -04 alkaen eli tällöin tehtaan johtaja vaihtui ja isku lause samalla eli -paras tai ei mitään-
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.


kyl ainakin meidän 11,11 -04 e280 on ollut sähkö vikoja nytkin taas uusi

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 09:44
Kattelee hyväkorisen yksilön, ottaa ruosteet kiinni ja ajelee menemään. Koneethan noissa ei lopu kesken...varsinki 200, 220 ja 270 CDI on aika ikiliikkujia. 220D kova peli kans, jos pumppu vaihdettu ja hehkut (katkeaa lohkoon).
W124 300D -87
Ex:
W124 200d -89
W124 250D -89
E200 CDI -98

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: To 26.08.2010 11:29
Paikkakunta: Vilppula
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 13:26
Onko kukaan pistänyt merkille että nelivedot ovat monesti parempia pelleiltään?
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 15:05
Carman kirjoitti:Onko kukaan pistänyt merkille että nelivedot ovat monesti parempia pelleiltään?
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.


Nelivedot tehtiin Grazissa (Itävallassa), en tiedä, oliko siellä oma maalaamo,
vai tuliko sinne pohjamaalattuja koreja Sindelfingenistä.

Tästä saksalaisesta lähteestä ilmenee, että Sindelfingenistä tuli "raakakori", moottori,
vaihdelaatikko, taka-akseli ja sisustus, Graz hoiti nelivetoon liittyvät osat.

Rohkarosserie, Motor, Getriebe, Hinterachse und Inneneinrichtung werden dabei von Daimler-Benz
bereitgestellt, während die allradspezifischen Komponenten von der SFT produziert oder beschafft werden.
http://www.mercedesgarage.at/e-klasse/m ... -2003.html
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 15:11
Behemoth kirjoitti:Kattelee hyväkorisen yksilön, ottaa ruosteet kiinni ja ajelee menemään....

Näin :idea: Tai sitten ostaa tonnilla parilla sieltä täältä ruosteisen jossa on erinomainen tekniikka, ei välitä pikku ulkonäköseikoista ja ajelee menemään.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 15:16
Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:

http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk

Juttu vuodelta 2006 kertoo, että samalla linjalla Grazissa maalattiin Mercedes E 4MATIC,
Mercedes G, Chrysler Voyager, Chrysler 300 C, Jeep Grand Cherokee, Jeep Commander,
Saab 9.3 Cabrio ja BMW X3:

http://www.specialchem4coatings.com/new ... px?id=5253

Tässä jutussa on hiukan tietoa W211:n ja W210:n ruostesuojauksen eroista valmistuksen kannalta:
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... z2cKM0QF5B
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: To 26.08.2010 11:29
Paikkakunta: Vilppula
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 18:08
Jousenkupit on nelivedossa ainakin 2x paksumpaa tavaraa ja kunnolla tuetut.
Lisäksi kori eroaa takavedosta ainakin kardaanitunnelista.
Oma -97 nelikko on ainakin huomattavan hyvässä kunnossa koriltaan.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 788
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 20:02
JarkkoN kirjoitti:Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:

http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk


Tässä linkissä tuosta dippauksesta ja preppauksesta/pohjamaalauksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=rSG0B0esk8g&t=38m0s
1989 560 SEC
1989 300 SEL
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:39
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Su 18.08.2013 21:22
Juha_M117 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:

http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk


Tässä linkissä tuosta dippauksesta ja preppauksesta/pohjamaalauksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=rSG0B0esk8g&t=38m0s


1990 korostettiin insinöörien näkemystä ja laatua.

Viitteenä olevan väitöskirjan mukaan tällainen oli käsittely Sindelfingenissä 1998:

1. Rasvanpoisto upottamalla ja ruiskuttamalla I
2. Rasvanpoisto upottamalla ja ruiskuttamalla II
3. Rasvanpoisto upottamalla
4. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
5. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
6. Aktivointi upottamalla
7. Fosfatointi upottamalla (ruostesuojaus)
8. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
9. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
10. Huuhtelu upottamalla
11. Katodinen pohjamaalaus (pigmenttiä, sideaineita ja 80% vettä)
12. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
13. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
14. Huuhtelu upottamalla
Kuivatus uunissa 175 astetta
Täytemaali
Kuivatus uunissa 150 astetta
Pintaväri
Lakka
Kuivatus

sindelfingen_maalaus.jpg


http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: NAVYRANGER ja 12 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com