M104 "stroukkaaminen"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

On ollu juttua että tuota lohko pystyy stroukata 3.5 om603 kampuran avulla... Mihin tilavuuteen päästään?

Vähä kiinostaisi alkaa rakentelemaan. Voisiko joku valaista millaisella kokoonpanolla tätä pitää alkaa rakentaa?

M104 3.0 lohko?
on603 3.5 kampura?
mitkä veivit? om603 3.5
mitkä männät? m104 3.0 poratuna uudelle dieselin tapille?
om606 lakrut?
Viimeksi muokannut Mr300, To 10.10.2013 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja atlas »

Amg -mallit 3.6 ja 3.4 tulee noilla kampuroilla ja haulla löydät varmasti täältä sen jutun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

En löydä sitte kirveelläkään :) mutuu on löytänny jonkiverra, mutta onko kenelläkään ihan tietoa tästä??
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... ampiakseli" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa taitaa olla....olkaa ystävällinen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Kyllä noi on tullu luetua läpi.

Aihetta on ohitettu parissakin topicissa

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=110150" onclick="window.open(this.href);return false;
ja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=84512" onclick="window.open(this.href);return false;

Navalla vissii on jotain tietoa aiheesta.

OM603 3.0 kampuralla vissiin saisi 3.2 voisi käyttää viellä vakio kankia/mäntää hieman jyrsittynä.

Enemmän kiinostaa tuon 3.5 kampuran kanssa hifistely. ?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Nuo moottoreiden poraukset ja iskunpituudethan löytyy vaikka Wikipediasta. 3410cc tilavuus tulee jos 3l M103 stroukkaa 3.5l OM603 kampuralla. Iskunpituus kasvaa 80,25mm:stä 92,4mm:iin. 3.0L OM603 kampura tekee 3.0L M103:sta 3.1L.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Olisko sulla antaa tuo linkki. Mitähä kanki/mäntä kombinaatiota on tuon 3.5 kampuran kanssa on käytetty.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Olisko sulla antaa tuo linkki. Mitähä kanki/mäntä kombinaatiota on tuon 3.5 kampuran kanssa on käytetty.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Ei mulla oo mitään tietoa että mitä kankia ja mäntiä kannattais käyttää, kunhan kävin aikani kuluksi laskemassa nuo iskutilavuudet kun niitä kyselit aloitusviestissä. :D

Speksit mitä katsoin:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M103" onclick="window.open(this.href);return false;
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM603" onclick="window.open(this.href);return false;

Periaate kuitenkin mitä yleensä taidetaan käyttää on mahdollisimman matalat männät ja mahdollisimman pitkä veivi. Tällöin kampi/veivisuhde pysyy parhaimpana. Veivejä joutuu varmaan joka tapauksessa käyttämään lyhyempiä koska tässä tapauksessa iskunpituus kasvaa yli 12mm. En tiedä tarkalleen originaalimännän rakennetta, olisiko mahdollista tehdä/käyttää jonkun toisen moottorin mäntiä, joissa männäntapin ja laen etäisyys on tuon 12,2mm pienempi.

Luulisi että joku näitä on rakennellut ja tietoa voisi löytyä ulkomailta.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö C36 veivit oo just oikeat? Siinähän on kai 280 lohko porattuna ihan tappiin ja tuo 3,5 litran kampi. Että mistä ne veivit on peräisin, ja männät ja onko ne männät paljo matalemmat. Aika väkisin väännetty on se moottori.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

http://www.peachparts.com/shopforum/per ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Täällä juttua c36 kampuran ja kankien laittamisesta m103.. ei toiminnut.
$%#!!
Just got off the phone with the mechanic and received some very bad news.
He attached one of the rods & pistons to the crank and put it back in the block to test clearances and found that the rod impacts the block by a fair margin.
THE C36 CRANKSHAFT AND RODS WON'T WORK IN THE M103!!
Mutta tuolla OM603 3.5 kampuran kanssa voisi onnistua..

Niin ja kiitos kakemake laskuista :)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mitkäs mitat on m104 320 koneessa?..onko se amg versiot väännetty siitä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Jossain oli juttua tosta... kunhan löytäisin

Edit löyty:
This data is from WIS at work and the epc. I believe it from what I have found with my own engines.
The 104.98 motor has a bore of 88.5mm with a rod center measurement from the bearing bores of 144.995-145.005. The 104.94/99 have a bore of 89.9mm and the 104.94/2.8l motor/ has a rod length of 148.995-149.005. THe 104.98/99 rod length is the same. 104.99- motors are 3.2l. I have a 104.992 currently that I am running. I took out my original 104.980 years ago but still have it. In the epc both the 103.983 and the 104992 rods update to the same part number 1020302620.
I have swapped rods and crank between the 104.980, 104.94-2.8l, and my 104.992 to see the difference. All parts go between except of course the pistons in the .980 motor are to small. I will get the stroke for each motor when I am at work today and the cranshaft part numbers. I had this data printed out for my own use at home.
http://www.peachparts.com/shopforum/per ... ods-6.html" onclick="window.open(this.href);return false;


M104 3.4 perustuu M104 3.0
AMG 3.4 L[edit]

There were 3.4 L conversions done to the 3.0 L M104.980 by AMG, prior to their formal cooperation with Daimler Benz.
AMG developed a 3.4 L M104 that was used in the 300E AMG 3.4, AMG 3.4 CE and 300TE-3.4 AMG (Mercedes-Benz W124, C124, S124) vehicles, Produced between 1988-1993. Amount of oil in engine is 7.5 litres and amount of coolant in engine is 9 litres. It made 200kW at 6500rpm and used Bosch KE-Jetronic (CIS-E) injection.
M104 3.6 perustuu M104 2.8
AMG 3.6 L M104.941[edit]

There were 3.6 L conversions done to both the M103 and M104 by Brabus, among others.
AMG developed a 3.6 L M104 that was used in the W202 C36 AMG (W202), the W124 E36 AMG (W124) and the E36 AMG (W210) vehicles.
The AMG 3.6 M104 was rated at 280 horsepower (210 kW) at 5,750 rpm and 284 pound-feet (385 N·m) of torque at 4,000 rpm using the HFM engine management system.AMG later conceded that since the engine was hand modified,power outputs could vary slightly from 276 hp to 287 hp.
The boost in displacement was obtained by boring the 2.8 litre M104 block by 2.1MM and using a highly modified version of the crankshaft from the 3.5L OM603 to increase throw by 18.9MM; this necessitated the use of new forged pistons with shorter skirts. A larger intake crossover pipe, freer flowing exhaust, a unique intake camshaft, minor changes to the cylinder head, and modifications to the HFM fuel computer also contribute to the increase in power.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M104_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M104 "stroukkaaminen"

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Luin itsekin tuon Peachpartsin topicin eilen, jos en ihan väärin muista siellä puhuttiin jostain 1mm poistamisesta lohkon reunoista jotta OM603 3.5l kampura mahtuu. Varmaan tämän voisi tehdä ilman että lohkon kestävyys merkittävästi siitä kärsii. Dremelillä selviäisi tuosta.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Vastaa Viestiin