Auto on W202 220 D aut.. Kadottanut jo pidempään jäähdytysnestettä jonnekkin ja paisarin pinnalla on ollut hieman öljyjäänteitä. Nyt on kuitenkin nesteenhävikki lisääntynyt ja paisarin pinnalla reilu kalvo mustaa öljyä, niin ajattelin , että asialle on tehtävä jotakin. Vaihteistoöljy on suht. kirkasta, joten oletan, että oljy on moottoriöljyä. Moottoriöljyssä ei ole merkkejä vedestä. Kannentiivisteen vuotoon öljykanavan kohdalta vesitilaan ilmeisesti viittaisi?
Ulkoisia vuotoja konetilassa ei äkkiseltään näy (viimeinen suutinpotero kyllä täynnä öljyä, mutta oletan venttiilikannen tiivisteen vuotavan). Lämppärin kennoa en ole tutkinut, josko vuotaisi vettä sieltä. Vesipumppu vuotii aiemmin, mutta vaihdettu uuteen. Tosin joku ilm. Italialainen tarvikemalli, joten täytyy vielä tarkistaa sekin.
Aloittelin jo kannen irroitusta, mutta mieleen tuli viellä toi suodatinjalassa oleva öljynjäähdytin. Onkohan mahdollista, että toi vuotais öljyt jäähdytysnesteeseen? Näyttää kyllä epätodennäköiseltä, senverran on umpinaisen näköinen paketti.
Paisuntasäliön pinnalla öljyä
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
Itsellä vanhassa V6 bensa koneessa vuoti öljyä juurikin tuo öljynjäähdytin.
En tiedä onko tuossa koneessa täysin samanlainen.
Itsellä se oli vesijäähdytteinen öljynlauhdutin. Neliön mallinen laatikko.
O-renkaan tapaiset tiivisteet olivat kovettuneet ja sen takia vuoti öljyä.
En tiedä onko tuossa koneessa täysin samanlainen.
Itsellä se oli vesijäähdytteinen öljynlauhdutin. Neliön mallinen laatikko.
O-renkaan tapaiset tiivisteet olivat kovettuneet ja sen takia vuoti öljyä.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
toozi kirjoitti:Auto on W202 220 D aut.. Kadottanut jo pidempään jäähdytysnestettä jonnekkin ja paisarin pinnalla on ollut hieman öljyjäänteitä. Nyt on kuitenkin nesteenhävikki lisääntynyt ja paisarin pinnalla reilu kalvo mustaa öljyä, niin ajattelin , että asialle on tehtävä jotakin. Vaihteistoöljy on suht. kirkasta, joten oletan, että oljy on moottoriöljyä. Moottoriöljyssä ei ole merkkejä vedestä. Kannentiivisteen vuotoon öljykanavan kohdalta vesitilaan ilmeisesti viittaisi?
Ulkoisia vuotoja konetilassa ei äkkiseltään näy (viimeinen suutinpotero kyllä täynnä öljyä, mutta oletan venttiilikannen tiivisteen vuotavan). Lämppärin kennoa en ole tutkinut, josko vuotaisi vettä sieltä. Vesipumppu vuotii aiemmin, mutta vaihdettu uuteen. Tosin joku ilm. Italialainen tarvikemalli, joten täytyy vielä tarkistaa sekin.
Aloittelin jo kannen irroitusta, mutta mieleen tuli viellä toi suodatinjalassa oleva öljynjäähdytin. Onkohan mahdollista, että toi vuotais öljyt jäähdytysnesteeseen? Näyttää kyllä epätodennäköiseltä, senverran on umpinaisen näköinen paketti.
kyllähän tuo öljy jäähdytinnesteessä kannentiivisteelle vähän viittaisi... joitakin juttuja tuli mieleen, joita vois kokeilla.
merkkaako paikkaansa eli ts. tippuuko jäähdytinnestettä maahan? jos ei merkkaa allensa niin kokeile ajaa kone kuumaksi ja avaa konepelti. haiseeko jäähdytinnesteelle?
kuumalla koneella aukaise paisarin korkki. onko paljon painetta? kuumalla koneella käy jossakin syrjäisemmässä paikassa vetämässä kaasu pohjassa jonku matkaa. jos sieltä kannentiiviste on menossa niin lämpöjen pitäs lähtee nousuun ja jäähdytinnesteiden tulla pihalle. varaa mukaan kuumaa vettä, jos ne nesteet sieltä pihalle tulee.
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
Kiitos vaan kommenteista. ei "merkannut paikkaansa", eikä haissut jäähdytinnesteelle. Lämmöt kyllä nousi lämä tiskissä ajettaessa, muttei kuitenkaan 100:n asti.
Tutkin vielä mahdollista jäähdytinnestevuotoa, mutten löytänyt merkkejä lämppärin kennosta, enkä vesipumpustakaan. Päätin sitten ottaa kannen irti ja sieltähän se vika todennäköisesti löytyi
. Kaks vuotta sitten asuntovaununvetokeikalla kone pääsi vähän kuumenemaan ja ilmeisesti siitä lähtien kansipahvi vuotanut. Syynä silloin todennäköisesti heikosti puhaltava visko, viallinen termostaatti ja vuotava vesipumppu. Tuon jälkeen sitä öljyä alkoi pienessä määrin ilmestyä paisariin. Ajattelin silloin hölmösti, että ehkä se oli tullut vesipumpun laakereista, kun olivat jo niin sökönä että pyöräkin oli jo ottanut lohkoon kiinni.
Takapäästä, öljykanavan läheisyydestä näyttäis vuotaneen. Tiiviste Kansi syöpynyt vuotokohdasta. Harmi kun muuten olisi suora, mutta nyt joutuu ilmeisesti tason ajamaan. Pitäis vaihtaa ajoissa.
Liekkirenkaan kohdalta suht ok, mutta sen ja vesikanavan välissä syöpymää. Pahvi vähän heikossa jamassa tosta kulmasta. Liekkirengas periaaatteessa ihan ehjä, mutta ilmeisesti palokaasuja kuitenkin vuotanut läpi. Jos irrotan vaan suuttimet ja venttiilit kannesta, niin koneistamossa ilmeisesti hoitavat esikammiot ja tarvittaessa säätävät korkeuden?(ei tarttis sitä avainta hommata)
Kannattaakohan venttiilivarren kumeja uusia. Näyttävät vielä suht. ok olevan, eikä taida diiselissä niin oleellisia olla? Muuten kone näyttäis olevan ainakin yläkerran ja sylintereiden puolesta ihan ok kunnossa, niinkuin voi tietysti "vain" 380tkm ajetusta olettaakin.
Tutkin vielä mahdollista jäähdytinnestevuotoa, mutten löytänyt merkkejä lämppärin kennosta, enkä vesipumpustakaan. Päätin sitten ottaa kannen irti ja sieltähän se vika todennäköisesti löytyi

Takapäästä, öljykanavan läheisyydestä näyttäis vuotaneen. Tiiviste Kansi syöpynyt vuotokohdasta. Harmi kun muuten olisi suora, mutta nyt joutuu ilmeisesti tason ajamaan. Pitäis vaihtaa ajoissa.

Liekkirenkaan kohdalta suht ok, mutta sen ja vesikanavan välissä syöpymää. Pahvi vähän heikossa jamassa tosta kulmasta. Liekkirengas periaaatteessa ihan ehjä, mutta ilmeisesti palokaasuja kuitenkin vuotanut läpi. Jos irrotan vaan suuttimet ja venttiilit kannesta, niin koneistamossa ilmeisesti hoitavat esikammiot ja tarvittaessa säätävät korkeuden?(ei tarttis sitä avainta hommata)
Kannattaakohan venttiilivarren kumeja uusia. Näyttävät vielä suht. ok olevan, eikä taida diiselissä niin oleellisia olla? Muuten kone näyttäis olevan ainakin yläkerran ja sylintereiden puolesta ihan ok kunnossa, niinkuin voi tietysti "vain" 380tkm ajetusta olettaakin.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
hyvä että vika löytyi. voit viedä kannen esikammioineen koneistomalle ja he hoitavat homman. samallahan ne venttiilivarren kumitkin vaihtaa, kun on kansi irti. itse kumit voivat näyttää päällepäin ihan hyviltä, mutta kumiseos aikaa myöten kovettuu. ja eipä ne kovin paljoa maksa. vaihdon jälkeen ei tarvitse ihan vähään aikaan huolehtia uusien kumien vaihdosta. eipä se mersun "vanhanajan" tiisselikone tuommoisilla kilometreillä paljon uudelle häpeä.
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
Hioin vielä kevyesti tota kannenkulmaa, eikä toi nyt itseasiassa niin pahalta näytä. Liekkirenkaan alue ok. Toi uus tiiviste on kauttaaltaan liekkirenkaita myöten pinnoitettu jollain aineella, että saattais hyvinkin pitää ihan tollaisenaan? Pientä syöpymää on aika monen muunkin vesikanavan ympärilä, muttei alkuunkaan niinpaljon kuin tossa kulmassa. Varmemman tietysti saisi käyttämälllä kannen koneistamossa ja eihän se kiva oo jos toi sitten pettää esim. jossain keskieuroopan reissulla. Täytyy nyt katsoa vielä...
Kuvat ei taida näkyä jos ei ole kirjautuneena, mutta on noi kuvapalvelun tunnarit nyt hukassa...
Kuvat ei taida näkyä jos ei ole kirjautuneena, mutta on noi kuvapalvelun tunnarit nyt hukassa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
no eihän tuo kansi mahdottoman pahalle näytä. melkeen kannattaa kuitenkin käyttää koneistamolla. näkeepähän, jos on kannessa kieroutta. kyllä sen tiivisteen pitäis pysyä ilman mitään tököttejä, mutta kyllähän se liima aina auttaa.
Re: Paisuntasäliön pinnalla öljyä
En itse laittaisi plaanaamati kantta, jossa vakiovian paikka on jo valmiiksi vaurioilla. Tästähän ei tarvitse edes venttiileitä irroitta plaanauksen ajaksi, mutta muista ottaa ne hehkut irti aivan ekana.
ja liimalla minun mielestä.
ja liimalla minun mielestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi