
EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Kuinkas tuohon värkätään evry? Tai siis niin kysytään toisinpäin, miten saan tuohon lisää höökiä? 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=31625" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli siis 2 ja 3 johdon väliin, numerointi on johdoissa, ei liittimessä. Tai siis on liittimessäkin mutta sitten menee vääriin johtoihin
Jos liittimen päästä katsoo niin 5, 6 ja 7 oli niitä määräsäätimen johtoja.
Eli siis 2 ja 3 johdon väliin, numerointi on johdoissa, ei liittimessä. Tai siis on liittimessäkin mutta sitten menee vääriin johtoihin

Jos liittimen päästä katsoo niin 5, 6 ja 7 oli niitä määräsäätimen johtoja.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
kiitos. Eiku osien hankintaan. Pitänee sitte ottaa kuvatuksia kun saan osat ja alan tekemään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Sergey kirjoitti:kiitos. Eiku osien hankintaan. Pitänee sitte ottaa kuvatuksia kun saan osat ja alan tekemään.


--------------------------------------------------------------------------------
Nyt on piuhan nokassa käyty..
1 kerta testeriin:
1352 neulan liiketunnistin : impulssi liian korkea
1350 ruiskut.alun säädön magn. venttiili : ei signaalia
1630 käynnistyksen esto : ei signaalia
1482 hehkutuspääteaste : tiedonsiirto virhe
1622 sähk. moottorin pysäytin : ohjainlaitevika
1481 hehkutulppa vaurio
0600 sarjaliitäntäinen can väylä : toimintahäiriö
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
1223 luistin asentoanturi : mekaaninen vika
1470 paineenmuunnin ahtopaineensäätö : säätöpoikkeama
vikojen nollaus, kotiapäin ja yksi kiihdytys = vikatila
takaisin korjaamolle testerin nokkaan -->
testeriin tuli sitten viaksi:
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
korjaaja meinasi että syöttö pumppu olisi viallinen ja vaihdettava uuteen / käytettyyn toimivaan, mitäs mieltä meseläiset onko oikotietä onneen?
Entäs onko evry mahdollisesti aiheuttanut syöttöpumpulle jotain ilikiää mistä se ois ottanu nokkiinsa?
_________________
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Tiedän, että mesemies89 vihaa ohjelmointia yli kaiken, mutta parempi tulos saadaan jos ecun prommit ohjelmoidaan, niin saadaan vähän lisää tehoa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
En suinkaan vihaa ohjelmointia. Harva se päivä " joutuu ohjelmoimaan " ECU:n uusilla päivityksillä.arska10 kirjoitti:Tiedän, että mesemies89 vihaa ohjelmointia yli kaiken, mutta parempi tulos saadaan jos ecun prommit ohjelmoidaan, niin saadaan vähän lisää tehoa
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Ongelma on mun lempinimi, eli antaa tulla vaan. Kokemuksia ei ole joten jostakin se on saatava.Mesemies89 kirjoitti:Tiedossa on sitten ongelmia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Sergey kirjoitti:Ongelma on mun lempinimi, eli antaa tulla vaan. Kokemuksia ei ole joten jostakin se on saatava.Mesemies89 kirjoitti:Tiedossa on sitten ongelmia.
Tässäkin tapauksessa pientä ihmistä ihmetyttää, miksi et valinnut aikanaan kun autoa ostit 200 hv tai 300 hv peliä ?
Täytyykö kulkea toisten onnettomien jalanjälkiä, kun tiedetään lopputulos....ongelmia syntyy.
Täytyy kyllä suurella ihannoinnilla ihmetellä talvisodan henkeä, päätään lyödään railakkasti päin Karjalan mäntyä.
No huvinsa kullakin.

Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Missä W210 mallissa ruiskutusennakkoa tarkkaillaan/säädetään ECU:lla ja millä anturilla/mekanismilla ?Mesemies89 kirjoitti:1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
290:ssä ennakko säätyy sähköisesti ecun ohjaamana.
Yhdessä suuttimessa on toteutuneen ruiskutusennakon kertova anturi ja pumpun pohjassa on ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. Aivan kuten mekaanisissa jakajapumpuissakin, joissa ennakko säätyy kierrosten mukaan nousevan siirtopaineen vaikutuksesta.
290:ssä vaan ko. toiminto on tehty sähköisellä venttiilillä.
Yhdessä suuttimessa on toteutuneen ruiskutusennakon kertova anturi ja pumpun pohjassa on ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. Aivan kuten mekaanisissa jakajapumpuissakin, joissa ennakko säätyy kierrosten mukaan nousevan siirtopaineen vaikutuksesta.
290:ssä vaan ko. toiminto on tehty sähköisellä venttiilillä.
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Ja ko. anturi on ykkössylinterin suuttimessa.
On mulla 300ce24 ja 500SEL. nehä uppoo tuohon kategoriaan. Haaveissa oliski että siitäki 500SEL:istä sais sen romumoottorin pois ja sais kunnollisen tilalle esim 302 Ford tai jopa 350 Chevy. Mut en oo rahamiehii, ni o tyyyttävä alkuperäiseen ja tehtävä kaikki kantapään kautta. Minä en opi mitään lukemalla. Minä opin vain tekemällä.Mesemies89 kirjoitti:Tässäkin tapauksessa pientä ihmistä ihmetyttää, miksi et valinnut aikanaan kun autoa ostit 200 hv tai 300 hv peliä ?
Täytyykö kulkea toisten onnettomien jalanjälkiä, kun tiedetään lopputulos....ongelmia syntyy.
Täytyy kyllä suurella ihannoinnilla ihmetellä talvisodan henkeä, päätään lyödään railakkasti päin Karjalan mäntyä.
No huvinsa kullakin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
No onpas insinöörit osanneet loihtia hienoa teknologiaa siihen ruikkariin, mitä tuo siirtopaine on joka jaksaa ennakkoa säätää, ei kai se nyt sentään siirtopumpun muodostamaa painetta voi ollaMika.T kirjoitti:<...>ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. <...>

Perusennakko ilmeisesti pitää säätää oikealle hehtaarille, jotta siitä on sitten oikea säätövara ? (joka tuossa kyseisessä autossa sitten ei riitä).
'Vika' voi toki tulla niinkin yksinkertaisesta asiasta, että moottori ottaa liian ärhäkästi kierroksia, jolloin pumppu ei ehdi säätämään ennakkoa...tiputaan kartan marginaaleista pois ja laitetaan pahimmillaan vikatila...Elämä on...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
veskola kirjoitti:No onpas insinöörit osanneet loihtia hienoa teknologiaa siihen ruikkariin, mitä tuo siirtopaine on joka jaksaa ennakkoa säätää, ei kai se nyt sentään siirtopumpun muodostamaa painetta voi ollaMika.T kirjoitti:<...>ecun ohjaama venttiili joka säätää siirtopainetta pumpun sisällä joka kääntää taas ennakkoa. <...>
Perusennakko ilmeisesti pitää säätää oikealle hehtaarille, jotta siitä on sitten oikea säätövara ? (joka tuossa kyseisessä autossa sitten ei riitä).
No siirtopumpun tuottama paine se juurikin on.
Ihan yleinen toteutus jakajapumpuissa joissa kierrosten mukaan nouseva siirtopaine (syöttöpumpun sisäinen polttoaineen paine siis) painaa ennakonsäätömäntää.
Näissä "TDI" vehkeissä se paineen säätö ( ja samalla ennakon) on tehty sähköisesti.
Perusennakko pitää olla kohdallaan jotta moottori toimii ja käynnistyy kunnolla. Moottorin käynnistymisen jälkeen ecu alkaa säätää ennakkoa "mittasuuttimen" signaalin mukaan.
Ja rajallinen se tietysti on se sähköinen ennakonsäätö. En tiedä montako astetta sillä on mahdollista korjata.
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
No mutta eikös volkkarissa ole sitten tuo sama säätösysteemi mutta silti mekaaninen ajoitus siinä vaikuttaa käyntiin ja käynnistyvyyteen sekä mielestäni kiihdytysten savupilveen todella rajusti ? Vai onko volkkarissa mekaaninen ennakonsäätö ? Missäs pirussa se volkkarimies nyt on kun sitä kerrankin tarvittaisiin ?
Joku sähköjohto menee sitten sinne jakajapumppuun, pitää varmaan käydä katsomassa...
Kierrosten mukaan enakkoa pitää kyllä säätää mielestäni kymmeni asteita, eli ei se sitten kyllä voi olla sähköinen säätö...onko se vain joku hienosäätö
...niin ja onko starissa samantyyppinen reaaliaikainen graafi mikä näyttää mekaanisen ajoituksen ?
Joku sähköjohto menee sitten sinne jakajapumppuun, pitää varmaan käydä katsomassa...
Kierrosten mukaan enakkoa pitää kyllä säätää mielestäni kymmeni asteita, eli ei se sitten kyllä voi olla sähköinen säätö...onko se vain joku hienosäätö

...niin ja onko starissa samantyyppinen reaaliaikainen graafi mikä näyttää mekaanisen ajoituksen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Siinä sitä on Veskolalla ihmettelemistä. Onneksi on Mika.T ohjeistamassa niin on melkein pakko uskoa mitä kirjoitetaan.
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
http://users.metropolia.fi/~jorii/Verkk ... umppu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo ei sitä kovin kauaa tarvinnut ihmetellä kun jokainen googlea käyttävä voi olla nykyään moottoritorhtori.
Edellä mainittu ennakon säädön säätöpoikkeama voi siten johtua vaikka mistä:
- ohjelmasta
- pumpun mekaniikasta, jousesta
- vuodoista
- sähköjohdoista
- solenoidista
Säätöpoikkeaman tarkkailuikkuna kannattaa ohjelmoida vittuun sieltä ohjelmasta niin ei tule vikakoodia, ennakko on sitten mitä sattuu saamaan sillä kierrosluvun aiheuttamalla paineella mikä sinne annetaan syntyä.
Ei ole tuo jakajapumppu juuri vähempää voinut kiinnostaa, kunhan luin googlella löytyneen ohjeen ja säädin akan auton sillain, että käynnistyy ja kulkee.
Joo ei sitä kovin kauaa tarvinnut ihmetellä kun jokainen googlea käyttävä voi olla nykyään moottoritorhtori.
Edellä mainittu ennakon säädön säätöpoikkeama voi siten johtua vaikka mistä:
- ohjelmasta
- pumpun mekaniikasta, jousesta
- vuodoista
- sähköjohdoista
- solenoidista
Säätöpoikkeaman tarkkailuikkuna kannattaa ohjelmoida vittuun sieltä ohjelmasta niin ei tule vikakoodia, ennakko on sitten mitä sattuu saamaan sillä kierrosluvun aiheuttamalla paineella mikä sinne annetaan syntyä.
Ei ole tuo jakajapumppu juuri vähempää voinut kiinnostaa, kunhan luin googlella löytyneen ohjeen ja säädin akan auton sillain, että käynnistyy ja kulkee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Kyllä volkkareissa on sama systeemi. Ja mitä näitä muita on missä "sama" pumppu, BMW ainakin? No näitten myötä ainakin Volvo ja Opel.
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Starilla ajettaessa voi tarkkailla tuota ennakon säätymistä ajotilanteen mukaan, minusta harvemmin tuohon ennakonsäätöön tulee itsessään vikaa.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuonne on kerätty vähän Wis antamaa infoa 290td koneisen ennakoista ynnä muista mittauskohteista, nuo ovat kylläkin sprinteriin mutta uskon etteivät ole paljoa erilaiset w210 verrattuna.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuonne on kerätty vähän Wis antamaa infoa 290td koneisen ennakoista ynnä muista mittauskohteista, nuo ovat kylläkin sprinteriin mutta uskon etteivät ole paljoa erilaiset w210 verrattuna.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: EVRY-mod W210 290 Turbodiesel
Mesemies89 kirjoitti:Sergey kirjoitti:kiitos. Eiku osien hankintaan. Pitänee sitte ottaa kuvatuksia kun saan osat ja alan tekemään.Tiedossa on sitten ongelmia.
![]()
--------------------------------------------------------------------------------
Nyt on piuhan nokassa käyty..
1 kerta testeriin:
1352 neulan liiketunnistin : impulssi liian korkea
1350 ruiskut.alun säädön magn. venttiili : ei signaalia
1630 käynnistyksen esto : ei signaalia
1482 hehkutuspääteaste : tiedonsiirto virhe
1622 sähk. moottorin pysäytin : ohjainlaitevika
1481 hehkutulppa vaurio
0600 sarjaliitäntäinen can väylä : toimintahäiriö
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
1223 luistin asentoanturi : mekaaninen vika
1470 paineenmuunnin ahtopaineensäätö : säätöpoikkeama
vikojen nollaus, kotiapäin ja yksi kiihdytys = vikatila
takaisin korjaamolle testerin nokkaan -->
testeriin tuli sitten viaksi:
1351 ruiskutusennakon säätö : säätöpoikkeama
korjaaja meinasi että syöttö pumppu olisi viallinen ja vaihdettava uuteen / käytettyyn toimivaan, mitäs mieltä meseläiset onko oikotietä onneen?
Entäs onko evry mahdollisesti aiheuttanut syöttöpumpulle jotain ilikiää mistä se ois ottanu nokkiinsa?
_________________
En ole kuullut että Evryllä olisi hajotettu yhtään syöttöpumppua. Onko perusennakko kohdallaan? Syöttöpumpun pultit kiinni?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A