M102 EHA:n toiminta.
M102 EHA:n toiminta.
Eli kysymys liittyy kyseisen pulikan ohjearvoihin ja sen toimintaan vaikuttaviin asioihin.
Eli tuossa omassa autossa 201.018 ihmetyttää kun eha rikastaa seosta maantie ajossa. Käsittääkseni siinä pitäisi pintakaasulla virran määrän liikkua 0mA +-3mA. Mittarinopeudella 100km/h virrat liikkuu 7,5-8,5mA. Onko arvo oikea?
Joutokäynnillä ja pienissä nopeuksissa, alle 40km/h virrat onkin tuossa 0-3mA. Miinukselle menee erittäin harvoin.
Paitsi moottorijarrutuksessa sinne -66mA. Mutta moottorijarrukaan ei aina mene päällee niinkuin pitäisi. Tai sitten ollenkaan.
Ja kun laittaa virrat päälle niin 19,45mA on ehalla. Käynnistyksen jälkeen alkaa sitten virta tippumaan ohjearvojen mukaan.
Ongelma ei suoranaisesti liity ehaan mutta luulen ettei ehakaan,toimi ihan niinkuin kuuluu.
Ongelmahan on se että kaasu pohjassa menee laihalle, heti kun kaasuläppä kytkin kytkeytyy.
Kun siis lambda säätö kytkeytyy pois. Norm ajossa afr 14,65-14,75. Ja kaasu pohjassa afr n.17.
Imuvuotoja en ole tarkistanu kun päästöt ok, ja ei jäännöshappea, sekä poltti hyvin.
Mutta jonkun verran muuta.
Jäähd neste anturi, imuilm anturi, ylijänniterele, k-jet määränjakajan potikka uusittuja, tietenkin syttyosat uusittu.
Mikrokytkin ja kaasuläppä anturi tarkistettu, ok. Maat käyty läpi, ok. Akunkin laitoin
P-a pumpun tuotto tarkistettu, ok uus suodatin luonnollisesti.
Järjestelmä paineita en ole tarkistanu.
Seoksen säädöllä ei ollu suurta vaikutusta ehan toimintaan, mutta määränjakajan potikan säädöllä on.
Se tuli havaittua.
Onko apuja aiheeseen? Olis kiva saada tuo toimimaan kuin silloin "joskus ennen"
Eli tuossa omassa autossa 201.018 ihmetyttää kun eha rikastaa seosta maantie ajossa. Käsittääkseni siinä pitäisi pintakaasulla virran määrän liikkua 0mA +-3mA. Mittarinopeudella 100km/h virrat liikkuu 7,5-8,5mA. Onko arvo oikea?
Joutokäynnillä ja pienissä nopeuksissa, alle 40km/h virrat onkin tuossa 0-3mA. Miinukselle menee erittäin harvoin.
Paitsi moottorijarrutuksessa sinne -66mA. Mutta moottorijarrukaan ei aina mene päällee niinkuin pitäisi. Tai sitten ollenkaan.
Ja kun laittaa virrat päälle niin 19,45mA on ehalla. Käynnistyksen jälkeen alkaa sitten virta tippumaan ohjearvojen mukaan.
Ongelma ei suoranaisesti liity ehaan mutta luulen ettei ehakaan,toimi ihan niinkuin kuuluu.
Ongelmahan on se että kaasu pohjassa menee laihalle, heti kun kaasuläppä kytkin kytkeytyy.
Kun siis lambda säätö kytkeytyy pois. Norm ajossa afr 14,65-14,75. Ja kaasu pohjassa afr n.17.
Imuvuotoja en ole tarkistanu kun päästöt ok, ja ei jäännöshappea, sekä poltti hyvin.
Mutta jonkun verran muuta.
Jäähd neste anturi, imuilm anturi, ylijänniterele, k-jet määränjakajan potikka uusittuja, tietenkin syttyosat uusittu.
Mikrokytkin ja kaasuläppä anturi tarkistettu, ok. Maat käyty läpi, ok. Akunkin laitoin
P-a pumpun tuotto tarkistettu, ok uus suodatin luonnollisesti.
Järjestelmä paineita en ole tarkistanu.
Seoksen säädöllä ei ollu suurta vaikutusta ehan toimintaan, mutta määränjakajan potikan säädöllä on.
Se tuli havaittua.
Onko apuja aiheeseen? Olis kiva saada tuo toimimaan kuin silloin "joskus ennen"
Re: M102 EHA:n toiminta.
Mielestäni jos ajossa on arvo alle -+ 15ma niin se on säätöalueellaan.
Noin ainakinsäädin omani ja kaikinpuolin kulutus pieneni ja ruisku toimii niinkuin pitääkin.
Ehaa säädetään niin että ota se pois ja takana on tasapääruuvin alla kuusiokolo josta sitä säädetään vähän kerrallaan ..tutki myös että toimiiko kaasuläpälä ruiskun alla oleva käykin oikein kun se tunnistaa tyhjiksellä,keskikaaasun ja täyskaasua eli onko se täys kaasu asetukset nyt hukassa.
Noin ainakinsäädin omani ja kaikinpuolin kulutus pieneni ja ruisku toimii niinkuin pitääkin.
Ehaa säädetään niin että ota se pois ja takana on tasapääruuvin alla kuusiokolo josta sitä säädetään vähän kerrallaan ..tutki myös että toimiiko kaasuläpälä ruiskun alla oleva käykin oikein kun se tunnistaa tyhjiksellä,keskikaaasun ja täyskaasua eli onko se täys kaasu asetukset nyt hukassa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M102 EHA:n toiminta.
Juu tuon kaasuläpän kytkimen just tarkastinkin. Johtosarja eculle ok. Ja yhteydet kytkimillä ok. Eikä ollu ylimenovastusta.
En nyt ihan varmaks muista ku liki 4v sitten tuli tuo määränjakajan potikka,vaihettua, mielestäni vika tuli sen jälkeen.
Mut en ny varmaks muista. Säädetty tuo on eli 0,53-0,78v 1-2 navan välistä joutokäynnil.
Mut vast ikään löysin ihan vastusarvot mitä nastojen välis pitäis olla kun määrän jakajan läppä on kiinni ja ihan auki.
Tuota en ole kerenny viel mittaamaan.
Noi eha:n virrat vaikutti muutenkin vaihtelevan aika suuresti (ohjearvot siis) riippuen auton mallista, ja vuosimallista.
Pelkästään tuohon 1,8 oli kolmet eri ohjearvot, riippuen mallivariaatiosta...
En nyt ihan varmaks muista ku liki 4v sitten tuli tuo määränjakajan potikka,vaihettua, mielestäni vika tuli sen jälkeen.
Mut en ny varmaks muista. Säädetty tuo on eli 0,53-0,78v 1-2 navan välistä joutokäynnil.
Mut vast ikään löysin ihan vastusarvot mitä nastojen välis pitäis olla kun määrän jakajan läppä on kiinni ja ihan auki.
Tuota en ole kerenny viel mittaamaan.
Noi eha:n virrat vaikutti muutenkin vaihtelevan aika suuresti (ohjearvot siis) riippuen auton mallista, ja vuosimallista.
Pelkästään tuohon 1,8 oli kolmet eri ohjearvot, riippuen mallivariaatiosta...
Re: M102 EHA:n toiminta.
Pontikan säätö kuumalla koneella ja itse ajan sen aina tohon 0.70v hujakoille
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M102 EHA:n toiminta.
Juu tuonne se oli itselläkin säädettynä ja pulssisuhde kohilleen... ~52%. Tuo aiemmin mainitsemani on mersun ilmoittama toleranssi.
Ja jatkoa.... No tänään kokeilin sitten lämpimänä että Ecun johto irti ja ajamaan.
Joutonäynnillä AFR pyöri 12-13 välissä, jota osasin odottaa. Mutta ajossa 15,5-17. Eli hyvin laihalla.
Käsittääkseni tuo kun boksi on irti niin on hyvin lähellä sitä kun kiihdytetään kaasu pohjassa.
Eli ecu vaan aavistuksen laihentaa seosta EHA:lla mutta ei vaivaa Lambda arvolla päätänsä.
Ajossa ilman ecua... no 200D (w123) olis varmaan jättäny pintakaasulla meni ihan kohtuullisesti, Mut mitä syvempään kaasua tarjos
ni meno sen kun heikkeni. Ilmeisestikkin ilman määrä lisääntyy, mutta polttoaineen ei niinikään...
No ajattelin seuraavaksi laittaa alipaine mittarin tuohon kiinni niin näkee alipaineet ja mahdollisesti imuvuodot, jos suurempia on.
Laitetaan muutamia ohjearvoja liittyen juurikin tuohon 102.910 moottoriin. Jos jollekkin muulle auttaa vian haussa.
Virta EHA:ssa:
(lämpötilat jäähdytysnesteen lämpötiloja)
-Virta kytkettynä ei käynnissä : 20mA
Starttauksen jälkeen
-Käynnistyksen jälkeinen rikastus +20C 9-15mA 1-2sek
-Lämpimäksi käynti +20C 1-5mA n.5sek
Käyntilämmin +80C 0mA +-3mA
Kiihdytysrikastus +20C kun kaasua polkaistaan >8mA
Täyskuormarikastus 3500rpm -3 ...-6mA
polttoainesyötön katkaisu n. -60mA
Käyntilämmin moottori 80C.
-Moottorin alipaine 550-650mbar
-Joutokäynti 700-800rpm
-pulssisuhde 50% +-10%
pulssisuhde kaasun polkaisun jälkeen 95% (syötön katkaisu)
Täyskaasu 3. vaihde. pulssisuhde vakaa 50%
osakuorma 4. vaihde. pulssisuhde vaihtelee.
Dynamometritarkastus (jos jollain intoa riittää )
3. Vaihde 5500rpm 59KW
syt ennakko (95ROZ) 16-20.
pulssisuhde vakaa.
Järjestelmä paine: 5,3-5,5Bar
-alakammiopaine
Moot öljy >80C 0,4bar alle järjestelmäpaineen.
-jäähd neste +20C
Tyhjäkäynti 0,5bar alle järj paine.
-jäähd neste +20C
Kiihd rikastus >3,8bar
-P-a syötön katkaisussa 5,3-5,5Bar
-pitopaine >30min >2,8Bar
Pumpun tuotto: Polttoaineen paluuputki kalvopaineen säätimen jälkeen min 1 litra 40 sekunnissa.
Virran kulutus 6-10A
Paluumäärä määränjakajan kuristimelta 0,13-0,15L minuutissa.
M102 moottorin (8 Ventiilinen) pumppu Bosch numero:0580254943
Ja sitten siitä valitsimesta joka sijaitsee ECU:n luona. Ko asennot pätee vain ja ainoastaan ko varaosanumeron omaavaan säätöpistokkeeseen (autoon) eli 014 545 71 28. Pistokkeessa lukee useimmiten KAT
Asennot:
1: Ei, (alkuperäisasento)
2: Lievä siirtymävirhe käynnistyksessä >20C
3: Siirtymävirhe käynnistyksessä >20C
4: Lievä siirtymävirhe lämpimäksikäynnissä
5: Vastaa huonosti kaasuun kylmänä.
6:Vastaa huonosti kaasuun ja siirtymävirhe lämpimäksikäynnissä.
7:vastaa kaasuun erittäin huonosti kylmänä ja käyntivirhe lämpimäksikäynnissä.
Omassa autossa toimi parhaiten asennot 2 (asetettu veholla joskus 90 luvulla) ja 5.
Mutta jos noista jotakin apua jollekkin on niin kiva
Ja jatkoa.... No tänään kokeilin sitten lämpimänä että Ecun johto irti ja ajamaan.
Joutonäynnillä AFR pyöri 12-13 välissä, jota osasin odottaa. Mutta ajossa 15,5-17. Eli hyvin laihalla.
Käsittääkseni tuo kun boksi on irti niin on hyvin lähellä sitä kun kiihdytetään kaasu pohjassa.
Eli ecu vaan aavistuksen laihentaa seosta EHA:lla mutta ei vaivaa Lambda arvolla päätänsä.
Ajossa ilman ecua... no 200D (w123) olis varmaan jättäny pintakaasulla meni ihan kohtuullisesti, Mut mitä syvempään kaasua tarjos
ni meno sen kun heikkeni. Ilmeisestikkin ilman määrä lisääntyy, mutta polttoaineen ei niinikään...
No ajattelin seuraavaksi laittaa alipaine mittarin tuohon kiinni niin näkee alipaineet ja mahdollisesti imuvuodot, jos suurempia on.
Laitetaan muutamia ohjearvoja liittyen juurikin tuohon 102.910 moottoriin. Jos jollekkin muulle auttaa vian haussa.
Virta EHA:ssa:
(lämpötilat jäähdytysnesteen lämpötiloja)
-Virta kytkettynä ei käynnissä : 20mA
Starttauksen jälkeen
-Käynnistyksen jälkeinen rikastus +20C 9-15mA 1-2sek
-Lämpimäksi käynti +20C 1-5mA n.5sek
Käyntilämmin +80C 0mA +-3mA
Kiihdytysrikastus +20C kun kaasua polkaistaan >8mA
Täyskuormarikastus 3500rpm -3 ...-6mA
polttoainesyötön katkaisu n. -60mA
Käyntilämmin moottori 80C.
-Moottorin alipaine 550-650mbar
-Joutokäynti 700-800rpm
-pulssisuhde 50% +-10%
pulssisuhde kaasun polkaisun jälkeen 95% (syötön katkaisu)
Täyskaasu 3. vaihde. pulssisuhde vakaa 50%
osakuorma 4. vaihde. pulssisuhde vaihtelee.
Dynamometritarkastus (jos jollain intoa riittää )
3. Vaihde 5500rpm 59KW
syt ennakko (95ROZ) 16-20.
pulssisuhde vakaa.
Järjestelmä paine: 5,3-5,5Bar
-alakammiopaine
Moot öljy >80C 0,4bar alle järjestelmäpaineen.
-jäähd neste +20C
Tyhjäkäynti 0,5bar alle järj paine.
-jäähd neste +20C
Kiihd rikastus >3,8bar
-P-a syötön katkaisussa 5,3-5,5Bar
-pitopaine >30min >2,8Bar
Pumpun tuotto: Polttoaineen paluuputki kalvopaineen säätimen jälkeen min 1 litra 40 sekunnissa.
Virran kulutus 6-10A
Paluumäärä määränjakajan kuristimelta 0,13-0,15L minuutissa.
M102 moottorin (8 Ventiilinen) pumppu Bosch numero:0580254943
Ja sitten siitä valitsimesta joka sijaitsee ECU:n luona. Ko asennot pätee vain ja ainoastaan ko varaosanumeron omaavaan säätöpistokkeeseen (autoon) eli 014 545 71 28. Pistokkeessa lukee useimmiten KAT
Asennot:
1: Ei, (alkuperäisasento)
2: Lievä siirtymävirhe käynnistyksessä >20C
3: Siirtymävirhe käynnistyksessä >20C
4: Lievä siirtymävirhe lämpimäksikäynnissä
5: Vastaa huonosti kaasuun kylmänä.
6:Vastaa huonosti kaasuun ja siirtymävirhe lämpimäksikäynnissä.
7:vastaa kaasuun erittäin huonosti kylmänä ja käyntivirhe lämpimäksikäynnissä.
Omassa autossa toimi parhaiten asennot 2 (asetettu veholla joskus 90 luvulla) ja 5.
Mutta jos noista jotakin apua jollekkin on niin kiva
Re: M102 EHA:n toiminta.
Äkkiseltään sanottuna tuntuu et suksi ei oikein luista...
Kohtapuoleen alkaa ideat loppumaan...
No K-jet käytetty ylhäällä, kaukalossa tietenkin sanomista, mut ei siellä ollu kuin yksi läpi asti oleva halkeama siinä kaasuläpän lähettyvillä. Mittaa n.6mm. Ja suuttimien tiivisteet ihan koppurat. Eli nuo asiat tuli korjattua.
Muuten nuo alipaineputket oli kunnossa. Samalla tuli putsattua K-jet, tarkistettua läpän säädöt, ja putsattua kaasuläppä.
Kaasuvivustossa kaikki jouset tallella. Mikrokatkaisija ja kaasuläpän asennon tunnistin mitattua... Kaikki ok
Ehaa tuli säädeltyä suuntaan jos toiseenkin, no... Kaikki hyvin ihan mittarillakin mitattuna, jos ei laita kaasua ihan pohjaan tai aja yli 80km/h.
Ehassa virranohjaus ok pienellä kuormalla, eli 0:n kieppeillä pysyy. Nopeutta 100-120 ja 8,8-9,5mA plussaa... Säätämisellä ei tunnu olevan siihen vaikutusta. Tosin AFR pysyy hienosti 14,66-14,71 välissä tasakaasulla kokoajan.
joutokäynnillä myös 0 tienoolla. +- 1mA pulssisuhde tuli nyt säädettyä 46-49% ja kierrosilla (n2300) oli 35-38%
Määrän jak. Läpän potikka tsekattu, 0,72v 1-2 jalasta 1-3 välistä jännite toleranssissa. Ja vastusarvo 1,25kohm kun läppä lepotilassa ja täysin auki niin 10,2kohm. Ei katkoksia matkalla.
Muuten tuo parani noiden imuvuotojen ja säädön jälkeen. Kaasuun vastaa tosi hyvin, ja alle 3000rpm:n käyttää seoksia 13 puolella kiihdytyksessä. Joutokäynti alkaa olemaan tosi tasaista. Käyntiin lähtee todella hyvin. Jne..
Mutta tuo varsinainen vika vaan on ja pysyy...
No tilasin uuden bensapumpun.... Ja sitten nuo ideat alkaakin pikkuhiljaa loppumaan... Toistaiseks.
Paineita en ole päässy mittaamaan kun,pitää rakennella ensin mittaustyökalut...
Eli edelleen laihalle tuo ilmeisesti syystä tai toisesta menee kuormituksessa, siksi eha sitä varmaan rikastaa koko ajan ja sen säätäminen ei asiaa juurikaan muuta.
En nyt sit tiedä onko tuossa jossain jemma nimisessä paikassa mahdollisesti joku imuvuoto. Mut pitäis sen varmaan oireilla jo pikkukierroksillakin...
Tai onko sit vaan jotain muuta jääny huomaamatta...?
Tää nyt on menny vähän monologin puolelle....
Kohtapuoleen alkaa ideat loppumaan...
No K-jet käytetty ylhäällä, kaukalossa tietenkin sanomista, mut ei siellä ollu kuin yksi läpi asti oleva halkeama siinä kaasuläpän lähettyvillä. Mittaa n.6mm. Ja suuttimien tiivisteet ihan koppurat. Eli nuo asiat tuli korjattua.
Muuten nuo alipaineputket oli kunnossa. Samalla tuli putsattua K-jet, tarkistettua läpän säädöt, ja putsattua kaasuläppä.
Kaasuvivustossa kaikki jouset tallella. Mikrokatkaisija ja kaasuläpän asennon tunnistin mitattua... Kaikki ok
Ehaa tuli säädeltyä suuntaan jos toiseenkin, no... Kaikki hyvin ihan mittarillakin mitattuna, jos ei laita kaasua ihan pohjaan tai aja yli 80km/h.
Ehassa virranohjaus ok pienellä kuormalla, eli 0:n kieppeillä pysyy. Nopeutta 100-120 ja 8,8-9,5mA plussaa... Säätämisellä ei tunnu olevan siihen vaikutusta. Tosin AFR pysyy hienosti 14,66-14,71 välissä tasakaasulla kokoajan.
joutokäynnillä myös 0 tienoolla. +- 1mA pulssisuhde tuli nyt säädettyä 46-49% ja kierrosilla (n2300) oli 35-38%
Määrän jak. Läpän potikka tsekattu, 0,72v 1-2 jalasta 1-3 välistä jännite toleranssissa. Ja vastusarvo 1,25kohm kun läppä lepotilassa ja täysin auki niin 10,2kohm. Ei katkoksia matkalla.
Muuten tuo parani noiden imuvuotojen ja säädön jälkeen. Kaasuun vastaa tosi hyvin, ja alle 3000rpm:n käyttää seoksia 13 puolella kiihdytyksessä. Joutokäynti alkaa olemaan tosi tasaista. Käyntiin lähtee todella hyvin. Jne..
Mutta tuo varsinainen vika vaan on ja pysyy...
No tilasin uuden bensapumpun.... Ja sitten nuo ideat alkaakin pikkuhiljaa loppumaan... Toistaiseks.
Paineita en ole päässy mittaamaan kun,pitää rakennella ensin mittaustyökalut...
Eli edelleen laihalle tuo ilmeisesti syystä tai toisesta menee kuormituksessa, siksi eha sitä varmaan rikastaa koko ajan ja sen säätäminen ei asiaa juurikaan muuta.
En nyt sit tiedä onko tuossa jossain jemma nimisessä paikassa mahdollisesti joku imuvuoto. Mut pitäis sen varmaan oireilla jo pikkukierroksillakin...
Tai onko sit vaan jotain muuta jääny huomaamatta...?
Tää nyt on menny vähän monologin puolelle....
Re: M102 EHA:n toiminta.
Jatketasn monologia vielä
Mites tuo bensapumpun rele toimii? Vanhemissahan sillä tehtiin kierrosten rajoitus, ja sitten se muuttu tuohon sytkäboksiin. Vissiin -86. No kumminkin... Ei kait tu rele ohjaa pumppua jollain pulssilla? Kun elektroniikkaa se sisältää... Tuli vaan mieleen että voisiko se tuon pumpun tuoton tippumisen aiheuttaa?
Mites tuo bensapumpun rele toimii? Vanhemissahan sillä tehtiin kierrosten rajoitus, ja sitten se muuttu tuohon sytkäboksiin. Vissiin -86. No kumminkin... Ei kait tu rele ohjaa pumppua jollain pulssilla? Kun elektroniikkaa se sisältää... Tuli vaan mieleen että voisiko se tuon pumpun tuoton tippumisen aiheuttaa?
Re: M102 EHA:n toiminta.
Tarkista vielä polttoaineen paine ja pumpun tuotto. Itse ostin halvan painemittarin tarvikeliikkeestä ja pumpun tuoton voi mitata lasipurkilla, johon ensin teipataan asteikko.
Omassa autossani benspumppu hajosi ja vaihdoin sen tilalle Bilteman halpispumpun. Johtojen liittimet piti vaihtaa isommiksi. Pumppu toimii nyt mainiosti.
tomant
Omassa autossani benspumppu hajosi ja vaihdoin sen tilalle Bilteman halpispumpun. Johtojen liittimet piti vaihtaa isommiksi. Pumppu toimii nyt mainiosti.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M102 EHA:n toiminta.
Kummastas se järjestelmä paine muuten katsottiin? Siit tulpan alta vai kylmäkäynnistys suuttimen liitännästä?
Re: M102 EHA:n toiminta.
Ja jatkuu...
Tuli tänään hommattua välineet paineiden mittaukseen... Viikonloppuna pääsee varmaan sen suorittamaan
Eilen tuli laitettua pullo fortea tankkiin... No enpä usko että vaivaan auttaa. Eipä tuo haitaksikaan ole.
Tänään kolvailin tuon bensapumpun releen. Tulipa tehtyä... Ei vaikutusta. Ja se oli muutenkin ihan hyväkuntoisen näköinen.
Tuli tuossa ajossa seurattua tarkemmin tuon vian päälle tulemista.
Eli 3 vaihteella kiihdytys 50km/h vauhdista. Antaa pienen kiihdytysrikastuksen eli käy pikkasen alle 14 AFR:n ja nousee siihen 14,3 afr. EHA:n virta käy samalla jossain 8-9mA ja alkaa tasaisesti laskemaan kierrosten noustessa.
Kun vauhtia tulee n. 82-83km/h niin seokset tippuu AFR 17,25-17,35. Ja pysyy siellä niin kauan kun kaasu on pohjassa.
Samalla ehan virta on laskenut arvoon -4mA.
Niinkuin se pitäisikin olla tehtaan ohjeiden mukaan.
En tiedä paljonko kierroksia ko nopeudessa koneessa on. Luulisin että vähän päälle 3000rpm.
Ja 3000rpm kohdalla nuo boksin ohjaukset just muuttuukin.
Käsittääkseni sähköinen puoli taitaa toimia niinkuin pitää?
Onhan tuosta jo aika paljon tullu suljettua vikoja pois... No bensapumppua odotellessa...
Eikö kenelläkään oikeasti ole ollut samanlaista vikaa ko moottorissa?
Tuli tänään hommattua välineet paineiden mittaukseen... Viikonloppuna pääsee varmaan sen suorittamaan
Eilen tuli laitettua pullo fortea tankkiin... No enpä usko että vaivaan auttaa. Eipä tuo haitaksikaan ole.
Tänään kolvailin tuon bensapumpun releen. Tulipa tehtyä... Ei vaikutusta. Ja se oli muutenkin ihan hyväkuntoisen näköinen.
Tuli tuossa ajossa seurattua tarkemmin tuon vian päälle tulemista.
Eli 3 vaihteella kiihdytys 50km/h vauhdista. Antaa pienen kiihdytysrikastuksen eli käy pikkasen alle 14 AFR:n ja nousee siihen 14,3 afr. EHA:n virta käy samalla jossain 8-9mA ja alkaa tasaisesti laskemaan kierrosten noustessa.
Kun vauhtia tulee n. 82-83km/h niin seokset tippuu AFR 17,25-17,35. Ja pysyy siellä niin kauan kun kaasu on pohjassa.
Samalla ehan virta on laskenut arvoon -4mA.
Niinkuin se pitäisikin olla tehtaan ohjeiden mukaan.
En tiedä paljonko kierroksia ko nopeudessa koneessa on. Luulisin että vähän päälle 3000rpm.
Ja 3000rpm kohdalla nuo boksin ohjaukset just muuttuukin.
Käsittääkseni sähköinen puoli taitaa toimia niinkuin pitää?
Onhan tuosta jo aika paljon tullu suljettua vikoja pois... No bensapumppua odotellessa...
Eikö kenelläkään oikeasti ole ollut samanlaista vikaa ko moottorissa?
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: M102 EHA:n toiminta.
Oletko nyt muuten ihan vaan tarkastanut polttoaineseoksen?
Säätöhän on siinä ilmalautasen ja määräjakajan välissä.
Säätöhän on siinä ilmalautasen ja määräjakajan välissä.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: M102 EHA:n toiminta.
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: M102 EHA:n toiminta.
Juu tuo kirja löytyy, helpottaa hommaa oleellisesti. Mut oma tosin vain lainassa...
Tuolta löytyy aika hyvin tietoa pdf muodossa. Kielenä lontoo ja käsittää likimain koko W201 korjaamokirjallisuuden.
http://web.archive.org/web/200606021011 ... hassis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu ja seoksia tullu just tuost tornista rassattua useampaan kertaan ja pulssisuhteita tsekkaillu.
Sen huomasin et kun vetää säädön "liian" rikkaalle joutokäynti piiriin niin ajossa ehan virta tippuu n 1-1,5mA.
Mut edelleen 6,5-7mA tasa kuormituksessa. Lisäks vaikuttaa siltä että kun ehasta sääti rikkaammalle nii sit alko ryytyy ihan totaalisesti. Laihemalle kun laitto niin laiheni loogisesti. Asia vaan ihmetytti...
No huomenna tallille, mittaamaan pa paineet. Ja ajamaan pa paine mittarin kaa, näkee sit tippuuko paineet kuormituksessa.
Ja siellä on toinen ehakin ni varmaan tulee kokeiltua sekin.
Yrittän samalla saada laitettua tuon eberin kiinni, niin pääsee nauttimaan valmiiks lämpimästä autosta
Tuolta löytyy aika hyvin tietoa pdf muodossa. Kielenä lontoo ja käsittää likimain koko W201 korjaamokirjallisuuden.
http://web.archive.org/web/200606021011 ... hassis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu ja seoksia tullu just tuost tornista rassattua useampaan kertaan ja pulssisuhteita tsekkaillu.
Sen huomasin et kun vetää säädön "liian" rikkaalle joutokäynti piiriin niin ajossa ehan virta tippuu n 1-1,5mA.
Mut edelleen 6,5-7mA tasa kuormituksessa. Lisäks vaikuttaa siltä että kun ehasta sääti rikkaammalle nii sit alko ryytyy ihan totaalisesti. Laihemalle kun laitto niin laiheni loogisesti. Asia vaan ihmetytti...
No huomenna tallille, mittaamaan pa paineet. Ja ajamaan pa paine mittarin kaa, näkee sit tippuuko paineet kuormituksessa.
Ja siellä on toinen ehakin ni varmaan tulee kokeiltua sekin.
Yrittän samalla saada laitettua tuon eberin kiinni, niin pääsee nauttimaan valmiiks lämpimästä autosta
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: M102 EHA:n toiminta.
Tuota ymmärsinkö nyt useamman kerran jutut luettuani oikein, sähköisesti ke-jetti pelaa tyhjäkäynnillä ja paikallaan kierrettäessä, mutta kuormitettaessa tapahtuu jotain joka sotkee seoksia ja moottorin tehot alkavat puutua?
Vertailuksi noista moottorin kierroksista/ajonopeuteen tuo oma M102 varustettu 124 200e,ajonopeuden ollessa siinä satasen kinthaalla on koneen kierrokset siinä 3000rmp huitteissa, vaihteistona nelilovinen manuaali.
Vertailuksi noista moottorin kierroksista/ajonopeuteen tuo oma M102 varustettu 124 200e,ajonopeuden ollessa siinä satasen kinthaalla on koneen kierrokset siinä 3000rmp huitteissa, vaihteistona nelilovinen manuaali.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: M102 EHA:n toiminta.
Juu. Jos mittarit ei ole kiinni niin joo. Lappu lattiassa menee laihalle yli 3000rpm:n. Ihan säännönmukaisesti.
Kaikki muu toimii.
Sitä tarkoitin noilla mittareilla, et nään ehassa menevän virran. Ja se juoruaa siit et eha joutuu rikastamaan kokoajan jostain syystä. Kun on Closed loop tilassa.
Ja laajakaistalla nään myös sen että on välilämpöisenä hieman laihalla. Ei tunnu niinkään ajossa. Asia korjaantuu kun moottori lämpiää.
Kaikki muu toimii.
Sitä tarkoitin noilla mittareilla, et nään ehassa menevän virran. Ja se juoruaa siit et eha joutuu rikastamaan kokoajan jostain syystä. Kun on Closed loop tilassa.
Ja laajakaistalla nään myös sen että on välilämpöisenä hieman laihalla. Ei tunnu niinkään ajossa. Asia korjaantuu kun moottori lämpiää.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: M102 EHA:n toiminta.
Tuota tuossa tuli niinkin villi ajatus, pystytkö tarkastamaan helposti ettei olisi ketjun jako pompannut? Ja nyt sytty olisi myöhäisellä!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: M102 EHA:n toiminta.
Sytty säätyy automaattisesti vaikka nokka heittäisikin yhdellä mutta saarnaajan kohta syl nastan kohta ei ole oikeassa kohdin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M102 EHA:n toiminta.
Mekaaniseen vikaan moottorissa en usko. Koska 3/4 osa kaasulla vetää iloisesti rajoittimeen asti. Mutta kyllä tuokin aikanaan tuli tsekattua...
No meni per###leen tää paineidenkin mittaus... En kattonu tarkemmin noita liittimiä ostaessa mitä käteen tuli. No sain sellaiset liittimet et ei ole pitopintaa tiivisteelle. Siis määriksen kylkeen ruuvvattavat. Menee sit tuokin mittaus ens viikolle.
Pitää sit siirtyä osa b:hen suoraan. Eli kokeilemma toista ehaa.
No meni per###leen tää paineidenkin mittaus... En kattonu tarkemmin noita liittimiä ostaessa mitä käteen tuli. No sain sellaiset liittimet et ei ole pitopintaa tiivisteelle. Siis määriksen kylkeen ruuvvattavat. Menee sit tuokin mittaus ens viikolle.
Pitää sit siirtyä osa b:hen suoraan. Eli kokeilemma toista ehaa.
Re: M102 EHA:n toiminta.
No pumpun tuoton pääsi mittaamaan kumminkin...
1litra 27 sekunttia.... Eli tod näk. Pumppu kunnossa. Harmi kun ei nyt ajossa pääse mittaamaan...
1litra 27 sekunttia.... Eli tod näk. Pumppu kunnossa. Harmi kun ei nyt ajossa pääse mittaamaan...
Re: M102 EHA:n toiminta.
Tällä kertaa jotain vaikutusta eli lykkäsin purkuauton eha:n tuohon, jota sääsin varttikierroksen rikkaammalle.
->selkeä muutos
En puuttunu muihin säätöihin, jotta näkee vaikutuksen. Ajossa virrat tippu 3-4mA:n väliin ja kaasuunvastaavuus parani.
Täydessä vedossa seokset tippu enään AFR15:sta. Ja ehan virrat joutokäynnillä -3...-4mA:n väliin.
Eli pitää jatkaa säätämistä.
Vanhassa ehassa jotain häikkää... Oli ihan sama kumpaan suuntaan sääti, niin aina meni laihalle.
Tosi huomasin myös nyt kun tuota toista ehaa sääti, ni säätöruuvi pyöri todella kevyesti.
Kun taas auton alkuperäisessä ekalla kerralla tuntu sellainen kynnys kun lähti kääntämään.
Ja ruuvi muutenkin huomattavasti nahkeampi kääntymään. Liekö jotain karstaa sisällä tms...
Koska tuolla autolla ollu käyttö aina sellaista että se seisoi pitkiä aikoja. Ja sitten sillä ajettiin pitempiä reissuja, ja taas seisoi. Siis auto
->selkeä muutos
En puuttunu muihin säätöihin, jotta näkee vaikutuksen. Ajossa virrat tippu 3-4mA:n väliin ja kaasuunvastaavuus parani.
Täydessä vedossa seokset tippu enään AFR15:sta. Ja ehan virrat joutokäynnillä -3...-4mA:n väliin.
Eli pitää jatkaa säätämistä.
Vanhassa ehassa jotain häikkää... Oli ihan sama kumpaan suuntaan sääti, niin aina meni laihalle.
Tosi huomasin myös nyt kun tuota toista ehaa sääti, ni säätöruuvi pyöri todella kevyesti.
Kun taas auton alkuperäisessä ekalla kerralla tuntu sellainen kynnys kun lähti kääntämään.
Ja ruuvi muutenkin huomattavasti nahkeampi kääntymään. Liekö jotain karstaa sisällä tms...
Koska tuolla autolla ollu käyttö aina sellaista että se seisoi pitkiä aikoja. Ja sitten sillä ajettiin pitempiä reissuja, ja taas seisoi. Siis auto
Re: M102 EHA:n toiminta.
No ni asia lienee nyt käsitelty eli toimii.
Aavistuksen valtavirrasta poikkeavat säädöt tein. Mutta kulkupuoli tuntuu olevan nyt hyvin hanskassa.
Nykyiset säädöt on tehty ecun säätöpistoke (kat) asento 1:ssä. Eli tehdasasetus.
Nyt antaa hyvän kiihdytysrikastuksen. Matalilla kierroksilla käy afr 12 pintaan ja 100:n vauhdissa 4:lla 13:sta. Ja kaasu pohjassa seokset pysyy afr 13,2-13,3.
Sitten kun mennään lambdasäädöllä tasakaasulla. Niin afr on 14,66-14,73. Ehalla virtaa -1...-2 mA.
Sen nyt huomas et seossäätö ruuvi todella hätäinen. Aiemmin sai kääntää vartin jotta tapahtu jotain. Nyt muutaman millin, ja meinas olla liikaa
Niin ehaan käännetty puol kierrosta lisää.
Aavistuksen valtavirrasta poikkeavat säädöt tein. Mutta kulkupuoli tuntuu olevan nyt hyvin hanskassa.
Nykyiset säädöt on tehty ecun säätöpistoke (kat) asento 1:ssä. Eli tehdasasetus.
Nyt antaa hyvän kiihdytysrikastuksen. Matalilla kierroksilla käy afr 12 pintaan ja 100:n vauhdissa 4:lla 13:sta. Ja kaasu pohjassa seokset pysyy afr 13,2-13,3.
Sitten kun mennään lambdasäädöllä tasakaasulla. Niin afr on 14,66-14,73. Ehalla virtaa -1...-2 mA.
Sen nyt huomas et seossäätö ruuvi todella hätäinen. Aiemmin sai kääntää vartin jotta tapahtu jotain. Nyt muutaman millin, ja meinas olla liikaa
Niin ehaan käännetty puol kierrosta lisää.
Re: M102 EHA:n toiminta.
hep , yks tapaus , m102 ruiskulla ja katilla. Diagnostiikka 2-3 navan väliltä näyttää pysyvää 91% , sytkävirta päällä ja käynnissä ollesssaan, eli eha out of range/ inplausible current.
Autosta on voinut ennen säätää tuosta seoksia , koitettu toisilla ehoilla ja päätelmä on että ehat kunnossa mutta jostain syystä siihen johtoon ei tule virtaa, mitattiin myös mA muttei näytä mitään.
Mikä tekee sen ettei johdolle tule virtaa ? ecu rikki ?
oireina on satunnaisesti humppaava tyhjäkäynti + päästöt hc ~400. Yj releen kun ottaa irti nii rauhoittuu eli mekaanisesti kone käy kuin kello.
Autosta on voinut ennen säätää tuosta seoksia , koitettu toisilla ehoilla ja päätelmä on että ehat kunnossa mutta jostain syystä siihen johtoon ei tule virtaa, mitattiin myös mA muttei näytä mitään.
Mikä tekee sen ettei johdolle tule virtaa ? ecu rikki ?
oireina on satunnaisesti humppaava tyhjäkäynti + päästöt hc ~400. Yj releen kun ottaa irti nii rauhoittuu eli mekaanisesti kone käy kuin kello.
Re: M102 EHA:n toiminta.
Yj-releen tinaisisin silti uudelleen.
Multa löytyy 2ja2.3 ecut jos tarttee.
Multa löytyy 2ja2.3 ecut jos tarttee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M102 EHA:n toiminta.
lisää infoa, koitettu toisella eculla ja absin vierestä löytyvällä boksilla (se mihin menee alipaineletku), ei vaikutusta. Ecun kun ottaa irti akun takaa niin sama vaikutus kuin yj-releen irtiotolla, käy hyvin.
Ja tosiaan koitetttin myös toisella yj-releellä joka pitäisi olla kunnossa, ei vaikutusta.
Ja päästöt tosiaan kierroksilla ok, tyhjäkäynnillä tuo hc kiusaa. Imuvuodot yms. tutkittu.
Ja tosiaan koitetttin myös toisella yj-releellä joka pitäisi olla kunnossa, ei vaikutusta.
Ja päästöt tosiaan kierroksilla ok, tyhjäkäynnillä tuo hc kiusaa. Imuvuodot yms. tutkittu.
Re: M102 EHA:n toiminta.
Ecua ei saisi irroittaa käynnissä...särkyy.
Otithan huomioon että virta ehalla on milliamppeereita
Otithan huomioon että virta ehalla on milliamppeereita
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M102 EHA:n toiminta.
ihan ideana: Pariin M102:een on pitänyt vaihtaa samanlaisen vian takia imuventtiilien varrenkumit. Vaihdon jälkeen tyhjäkäynti on rauhottununut ja päästöt ovat tippuneet radikaalisti. Samaten automaattivaihteisessa ennen venttiilivarrenkumien vaihtoa alipainemittari nousi tyhjäkäynnillä hivenen economy-asennosta, kumien vaihdon jälkeen "tapitti" pohjassa.Ja päästöt tosiaan kierroksilla ok, tyhjäkäynnillä tuo hc kiusaa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M102 EHA:n toiminta.
hmm, mA mitattiin, täytyy parista toisesta autosta vähän verokki mittailla varmuudeksi että tietää käytinkö yleismittaria oikein. eikös venakumit oiroile sinistä savua ?
Re: M102 EHA:n toiminta.
Ei välttämättä, jos autossa on katti, mutta öljyä tahtoo kyllä kulua...eikös venakumit oiroile sinistä savua
Amppeerimittausta varten täytyy yleensä yleismittarissa vaihtaa toisen mittausjohdon pistoketta. Amppeerit mitataan siten että kaikki virta kulee mittarin läpi, eli mittari on sarjassa kuorman, siis mittauskohteen kanssa. Niin ja tarkasta, että mittarissa on virranmittaussulake ehjä, jos mittaat "varmistetulla" 10A:n piirillä.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M102 EHA:n toiminta.
Laitat pyöreät abikot jatko johdon päihin ja ehan pistokkeen ja ehan väliin ja yleismittari toisen johdon väliin ja tuulilasin pyyhkijän alle se mittari ja ajamaan niin näet suoraan miten se virta käyttäytyy ja tärkeintä olisi että tossa 2500rpm olisi se amppeeri lukema suht nollassa...voi olla pientä heittoa....mutta kuitenkin että ajossa se pysyisi siellä 15ma molemmin puolin sisällä.
Toivottavasti testilenkillä ei sada.
Toivottavasti testilenkillä ei sada.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M102 EHA:n toiminta.
Niin ja katso, että johtojen järjestys pysyy samana...ristiinkytkennällä laihentaa, kun pitäisi rikastaa jne...nimimerkillä "kokemuksesta oppii"
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.