Ensimmäinen Mersu tuli taloon eilen, ja heti alko löytyä kummasteltavaa 192t ajetusta vaihdokista.
Autosta kuuluu korkea vinkuna tai ulina, jonka korkeus vaihtelee jotenkin suhteessa painettuun kaasuun, ei niinkään suhteessa kierroksiin. Ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä, mutta alkaa kuulua jossain 1200rpm paikkeilla kun lähtee liikkeelle ja vaikka kierrokset jatkaisivan nousemista se ulina nousee jonkin aikaa mukana mutta madaltuu jossain vaiheessa vaikka kierrokset eivät laskisi. Nousee taas kun painaa kaasupoljinta vaikka kierrokset eivän juuri muuttuisikaan. Ulina on aika tasaisen puhtaan kuuloista, ei kilisevää tai rahisevaa. Lähinnä muistuttaa kaukaa lähestyvää hälytysajoneuvon sireeniä.
Mikähän voisi olla kyseessä? Ääni kuuluu tosi vaimeasti sisälle, mutta kun ajoin äsken parkkihalliin se ulina ulospäin oli aika kova.
Kiitos jo etukäteen!
Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Re: Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Olisikohan se ahtimen siiven aiheuttamaa vinkunaa ja syynä voi olla vaikka pieni vuoto ahtoputkistossa ? Ahtimen siipi ja ahtopaine liikkuu lähes samassa tahdissa kaasupolkimen kanssa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Vingahtaako paikallaan polkaistessa ja lopetta vävän ennen kierroksen rajoitinta? Jos näin ni melko vahva veikkaus pakosarjan tiivisteeseen. Vuotava monikerros pelti toimii kuin pilli ja alakierroksilla kun turpon vnt turbon siivet on kiini ni pakopaine on korkeampi jolloin vinkuu lujempaa, ahtojen noustessa tavoitteeseen sitten siivikko aukeaa pakopaine tippuu ja vinkuminen loppuu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Ahtimen aiheuttama ääni / vuoto jossain ahtimessa/pakosarjassa kuulostaa kyllä järkeenkäyvältä kun ääni elää vähän omaa elämäänsä mutta on selvästi yhteydessä kaasupolkimeen. En kokeillut nostaa kierroksia ihan niin ylös että rajoittimeen asti pääsee mutta kun kierrokset ovat suht ylhäällä jossain yli 3500 - 4000 alueella se ääni ei nouse enää korkeammaksi vaan ennemminkin laskee pikkasen vaikka kaasu olisi samassa. Ja koska ääni on tosiaan pillimäisen "puhdas" eikä rahiseva tai kilisevä niin en oikein muutakaan keksi. Täytyy käydä näyttämässä jossain pajalla, onneksi ostin liikkeestä niin jonkinlainen kuluttajansuoja on olemassa. Onko noissa itse ahtimissa ollut vitoissa vikoja?
Toinen ääni mitä huomasin on että jos ajaa liian matalilla kierroksilla esim maantienopeuksissa ylämäkeen alkaa pieni kilisevä ylimääräinen ulina ääni, joka loppuu kun pääsee taas vääntökierroksille. Liittyneekö samaan vai onko jo oire viasta numero 2.
Toinen ääni mitä huomasin on että jos ajaa liian matalilla kierroksilla esim maantienopeuksissa ylämäkeen alkaa pieni kilisevä ylimääräinen ulina ääni, joka loppuu kun pääsee taas vääntökierroksille. Liittyneekö samaan vai onko jo oire viasta numero 2.
Re: Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Kato vaikka peilin kanssa pakosarjan ja kannen välinen liitos ja turbon ja pakosarjan väli. Jos näkyy nokea niin syyllinen löytyi. Seuraavaksi sitten ahtovuotoa etsimään.
Re: Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Ei ainakaan äkkiseltään löytynyt nokea tai vuotoja pakosarjasta moottorin lähistöltä, mutta paikallistan vihellyksen kuuluvan enemmänkin pohjasta auton keskikohdan takapuolelta jostain äänenvaimentimen paikkeilta.
Re: Vito 111 -07, korkea vinkuna/ulina ajaessa
Ihan vain tiedoksi jos joillain vastaavaa oiretta että turbohan se siellä vihelteli. Nyt vaihdettu ja ei viheltele enää.