Käyttöauto
   

Lisääntyykö moottorin huohotus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 22:06
Paikkakunta: Kuopio
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 14:11
Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.

Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.

Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.

Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?


Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 14:21
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 19.09.2006 14:15
Paikkakunta: Pori
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 15:17
Mesemies89 kirjoitti:
kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.

Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.

Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.

Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?



Ei missään nimessä dieselmoottoriin voi laittaa 0W-40 öljyä.


Tämä kiinnostaa minuakin, miksi?

0W öljy pysyy pumpattavana kylmempänä (-40C asti) kuin 5W öljy, mutta molempien viskositeetti on 100 C asteessa sama.
Viimeksi muokannut pforsell päivämäärä To 09.01.2014 15:44, muokattu yhteensä 2 kertaa
V220 S430 4matic Lang '05
S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)

ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 15:26
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 19.09.2006 14:15
Paikkakunta: Pori
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 15:42
Ok. Mersun pitäisi sitten perua tuolle Mobilille myöntämänsä 229.3 ja 229.5 hyväksynnät, etteivät johtaisi kuluttajia harhaan.
V220 S430 4matic Lang '05
S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)

ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2897
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 16:18
Mesemies89 kirjoitti:
kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.

Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.

Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.

Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?



Ei missään nimessä dieselmoottoriin voi laittaa 0W-40 öljyä.



Ettei nyt vaan olis menny vellit ja puurot sekaisin :roll:

Jos 0w 40 ei kerta käy niin miksi 5w 40 sitten käy? Vai eikö sekään käy?

Kun synteettisistä puhutaan niin eikö se nyt mene niin että:
Yläpään kuumuudenkesto pitäisi kummassakin öljyssä olla sama kun kerta on 40

0w pelaa alemmissa lämpötiloissa kuin 5w ?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 17:48
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11523
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 18:28
Kuka käynnistää dieselinsä -40 asteen pakkasessa?
Toisekseen parempi että siellä on paksumpaa niin et saa sitä lämmittämättä käyntii niin säästät moottorin ehkä tulevalta rempasta,kulumiselta.
Mikäli se notkeus 5w öljyllä?

Ka dieseliä käyttävät ympäri vuoden missä moottorit ei sammu tai tallissa niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..pintapaineen keston takia......ja että on paksumpaa.
Kuitenkin uskon että vaikka Paksu öljy niin käytössä lisäaineet haihtuu ,kuluu niin mitä jää jäljelle ja ainakin tollasesta nolla litkusta.

Siis tästä topikistahan tulee perinteinen vääntö niinkuin aina kun muurahaispesää menee sorkkimaan :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 18:37
Kuka käynnistää dieselinsä -40 asteen pakkasessa?

Minä, jos on pakkasta sen verran ja töihin lähtö tai muu pakolliselta tuntuva meno.
Kovin "keli" oli -38 josta TDT lähti ongelmitta lämmittämättä käyntiin, syy tähän raakuuteen se että Bilteman kytkinkello ei ollut kyseisestä pakkasesta lähtenyt.

niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..

Tätähän ne kuorma-autoilijat käyttää henkilöautoissaankin. Miksikö ? Halpaa suoraan tynnyristä.
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11523
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 18:49
HPD-teboilina on kyllä ihan normi autojen pikkukannujen hinta....no tämähän on täys synteettinen muistaakseni.

Itse käytämme talvisin 5w-50 kun ei tule pitkää jo ja monesti ei ole lämmitystä opasta kuin toho öljypohjan alla.
Siis kuorma-autoissa.


Toi -40käynnistys niin hätätilanteessa ei jatkuvaa käynnistettyä....sitä tarkoitin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 06.06.2013 07:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 19:02
dealer kirjoitti:
Kuka käynnistää dieselinsä -40 asteen pakkasessa?

Minä, jos on pakkasta sen verran ja töihin lähtö tai muu pakolliselta tuntuva meno.
Kovin "keli" oli -38 josta TDT lähti ongelmitta lämmittämättä käyntiin, syy tähän raakuuteen se että Bilteman kytkinkello ei ollut kyseisestä pakkasesta lähtenyt.

niin 15-40 öljyä ja miksiköhän..

Tätähän ne kuorma-autoilijat käyttää henkilöautoissaankin. Miksikö ? Halpaa suoraan tynnyristä.


Muutama talvi sitten -95 just hilkun alle 500000 ajettu 220:n Väyrynen lainassa,eli neloskone ,dieseli. -29.

Lämmitys tolpasta oli menny sulake, eli kylmänä. Neljästä hehkusta yks pimeenä, muiden kunnosta en tiennyt.

Sano neljä kertaa VOI VOI VOI VOI ja hyrrrrrrrrrrrr..........
W210 E 270 CDI elegance -00
Nissan GTR Gun Metal
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 9194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 20:31
atlas kirjoitti:Toi -40käynnistys niin hätätilanteessa ei jatkuvaa käynnistettyä....sitä tarkoitin.

Joskus -85-86 talvella oli kuukausi toista 40 pakkaset - sääthän tuon sanelee, ei hätätilanne.
Paitsi ei tietenkään lämmittämättä, mutta eipä öljypohjassa oleva öljy lokilämmittimellä sanottavasti lämpene ?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 482
Liittynyt: Pe 14.04.2006 12:04
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 22:20
kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.

Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.

Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.

Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?


Suurin ero minkä havaitset syntyy lompsan puolelle. Täysin turvallista käyttää, onko järkeä, se on toinen juttu.
Höpötykset pintapaineista on ihan bullshittiä. Moottoriöljyissä pintapaineilla ei ole juurikaan merkitystä.
Teoriassa huohotus tulee hiukka lisääntymään mutta taitaa enempi vaikuttaa itse öljyn merkki kuin viskositeetti.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.01.2014 23:00
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5525
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 00:23
itse ajoin 5 vuotta 200D:llä minkä avaimesta kääntää täräytin käyntiin raakan kelillä, kun kelillä. tosin täälä eteläsuomessa ei tainnut olla yli 35 pakkasia. syy siihen? laiskuus. siis laiskuus siihen, etten jaksanut ostaa ja asentaa lohkolämmitintä. ihan hyvin se käymään aina lähti ja moottorikin toimi koko tuon ajan ihan normaalisti, luottopeli! ei ne heti siitä rikki mee, jos vähän on pakkasta ja käynnistää ilman lisälämmityksiä.
w201 250DT
w140 350DT

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 06.06.2013 07:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 04:41
Mesemies89 kirjoitti:
barton kirjoitti:
Höpötykset pintapaineista on ihan bullshittiä. Moottoriöljyissä pintapaineilla ei ole juurikaan merkitystä.



On valitettavaa että joku rohkenee esittää käsityksiään mainitulla tavalla moottoriöljyjen ominaisuuksista.Ottakaa selvää epäilevät aapot moottoriöljyjen teknisistä ominaisuuksista, ennenkuin kerrotte yhtään mitään.
En halua keskustella asiasta enempää, koska tiedän minkälaisia vaurioita nyt puheena olevat likut aiheuttavat dieselmoottoreille.


Jos mä olen oikein ymmärtänyt, pintapaineilla tarkoitettas öljyn pintakalvon paineensietokykyä ??
Auto ei ollut dieseli mutta kysymys ilmeisesti on juuri tosta. Lähdettiin maantielle säätämään Nissan GTR twinturbo.
Turbot oli uusittu, terässiivet (alunperin keraamiset) sisuskalut,laakerit, tasapainoitettu testattu.Siis uudet.
Tehot n. 500 kantturoissa. . . luultiin. 3 , siis kolme rykäsyä n. kolmesta tonnista ------- seitsemään tonniin,täyskaasu.
Syystä, joka kyllä selvis myöhemmin, hukkaportit ei auenneet ollenkaan,vaikka oli varmistettu ennen lähtöä moneen kertaan.Se ahtoi estottomasti kilotolkulla! Tehot hetkellisesti , jaa kait jotain 500 ja 1000 välillä :D Kun turbot sen jälkeen aukaistiinja tarkastettin niin se oli "lyönyt" kummankin turbon päätylaakerit sinertäviksi,ei tosin pahasti.

Paine oli ollut epäilemättä kova mutta juurikin öljykalvo oli ymmärtääkseni pettänyt ankaran paineen alla!!
Tosta kai pahimmillaan on kysymys. Öljyt oli tarkoituksen mukaiset MOLYT 30-60 w

PS. kyyti oli komeeta
W210 E 270 CDI elegance -00
Nissan GTR Gun Metal

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 06.06.2013 07:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 04:51
Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60
W210 E 270 CDI elegance -00
Nissan GTR Gun Metal

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 22:06
Paikkakunta: Kuopio
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 12:30
Eli monenmoista ajatusta aiheesta.
Mikähän on se kultainen keskitie jotta ihmiset valitsevat vanhoihin autoihinsa oikeat öljyt ja näin ollen säästyisivät ylimääräisiltä ongelmilta. Siten voisi huoleti puksutella autollaan eestaas satojatuhansia kilometrejä.

Liian ohen öljyn käytöstä johtuvaan huohotusongelmaan olen törmännyt myös moottoripyörissä. Niissä vehkeissä kun käyttää 15w-40 öljyä ei sitä ongelmaa yleensä ole.

Itse testailin viime talvena 8 eri öljylaatua. Tämä oli oma pikku laboratorio -27c pakkasessa. Pullotin nurkissa pyörineistä öljypönttöista erilaisia moottoriöljyjä muovisiin 0,5l limpparipulloihin, laitoin pulloihin samanverran öljyä. Öljyt olivat 5w-40, 10w-30 ja 10w-40. 0w-40 ei ollut mukana testissä (kun oletus on ollut, ettei se noin vanhaan autoon sovellu)
Annoin jäähtyä pakkasessa ja käänsin pullot korkkipuoli alaspäin (toistin testin useasti päivän aikana).
Isot on erot tuollaisissa pakkaslukemissa eri öljyviskositeettien välillä ja jopa saman viskositeetin sisällä eri merkkien kesken.
Selkeästi parhaat ja tasaveroiset pakkastestissäni olivat Mobil super 3000 5w-40 ja Teboil diamond 5w-40. Bilteman 5w-40 ja champion 5w-40 hävisivät noille selkeästi. 10w-30 ja 40 öljyt olivat kuin siirappia (teboil,mobil,champion,biltema).
Parhaiten tuosta olis vielä saanut testituloksen kun laittais öljyn kulkemaan pullosta ohuen pillin läpi astiaan.

Testasin tätä huvikseni kun kylmäkäynnistysominaisuuksista aina puhutaan ja tuohon virtaukseenhan se juuri perustuu. Siksi ajattelinkin, että kylmissä käynnistyksissä ja varsinkin turbo koneissa voisi 0w-40 öljy olla paras. Mutta tässä onkin sitten toinen puoli se paineensieto ja se miten kone huohottaa lirumpaa öljyä. Huohotuksestakin tulee omat ongelmansa.
Mun autossa selkeästi enemmän huohotusta ja öljyn katoamista on Mobilin öljyllä kuin Teboilin diamondilla.
Ihmetyttää ja sekoittaa vaan pientä kuluttajaa kun öljy-yhtiöt markkinoivat 0w-40 öljyä nimenomaan tuon autotyypin ensisijaiseksi öljyksi.

Viivan vetona keskusteluun voisi ajatella, että jos tahtoo varman päälle pelata niin tyytyy 5w-40 viskositeetin öljyyn ja jos kone syö öljyä niin 10w-40.
Öljy jos ohenee vielä käytössä niin maalaisjärjellä vois kuvitella, että 0w öljykalvosta ei paljoa jää jäljelle 15tkm jälkeen.
Tuosta korkeiden lämpötilojen kestosta en osaa sanoa. Onko yleensäkään dieselkoneessa merkitystä (kuumillakaan kesäkeleillä asuntovaunu perässä) onko öljy 5w-40 vai 50?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 19.09.2006 14:15
Paikkakunta: Pori
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 14:02
Hmm... 0W-40 ja 5W-40 ja 10W-40 öljyillä on normaalilämpöisenä sama viskositeetti eli paksuus. Sen osoittaa tuo ylempi luku 40. Alempi luku on W niinkuin Winter ja kertoo viskosoteetista kylmänä. 0W öljy on vielä nipin napin juoksevaa -35 pakkasasteessa, kun taas 10W öljy on jo paksua kuin vaseliini.

Eli jos kaipaat paksumpaa öljyä kuumana, valitse korkeampi ylälukema. Tämä nimenomaan vähentää sitä öljynsyöntiä. Voisi ajatella vaikka 5W-50 mieluummin kuin 0W-40.

Ihanteellinen öljyhän olisi jotain 0W-70 tai vastaavaa, kovallakin pakkasella juoksevaa ja kuumanakin edelleen paksua ja voitelevaa. Tällainen öljy olisi todellinen moniasteöljy, aina samanlaista lämpötilasta riippumatta. Todellisuudessa oljyt ovat aina kompromisseja molemmista päistä ja muuttuvat kylmässä vaseliiniksi ja kuumassa ohueksi litkuksi.
V220 S430 4matic Lang '05
S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)

ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 482
Liittynyt: Pe 14.04.2006 12:04
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 19:04
Mesemies89 kirjoitti:OW:n viskositeettia ei saavuteta öljylaaduille ilman pintapaineiden alemista kuin kemikaaleilla. Siis öljyn täytyisi tietyssä lämpötilassa olla yhtä juoksevaa kuin puhdas vesi. Viskositeetilla siis ei ole tässä tapauksessa merkitystä vaan öljyn pintapaineen kestolla. Siis ei missään nimessä dieselmoottoreihin OW viskositeetin moottoriöljyjä...ei vapariin eikä turbomoottoreihin.


Moottoriöljyillä ei ole juurikaan pintapaineenkesto ominaisuuksia koska ne eivät sellaisia tarvitse. Polttomoottorissa ei synny voiteluteknisesti suuria pintapaineenkestoa vaativia olosuhteita.
Kyllä voiteluöljyjä valmistavat yhtiöt olisivat öljynsä lisäaineistaneet sellaisiksi jos tarvetta olisi. EP-lisäaineita käytetään kyllä niissä öljyissä, joissa se on tarpeen.
Moni on nähnyt sen Motor Up-lisäaine testin, jossa edustaja 'tuhoaa' perusmoottoriöljyllä laakerkuulan mutta lisäaineella homma pysyy hanskassa. Sinänsä se testi pitää paikkansa, mutta pieleen mennään siinä kun annetaan ymmärtää, että moottorissa tapahtuu sama juttu.
Ei muuten tapahdu.
Monelta jäisi varmaan kaupat tekemättä, jos tuossa testissä lurauttaisi moottoriöljyn sijaan peräöljyä, jonka kestää kovia pintapaineita. :D

Mutta kyllä mesemies sen verran jäljillä on, että mitä väljempi moottori, niin sen paksumpaa öljyä se vaatii. Ihan jo öljynkulutuksenkin takia.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 20:06
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:53, muokattu yhteensä 1 kerran

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 07.10.2013 20:00
Paikkakunta: Pertteli
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 20:41
no mikä sitä paksua öljyä sitten on jos se kerran on hyvää väljälle dieselille?

mitä niiden viskositeettinumeroiden pitäisi olla?

kuitenkin tuo ensimmäinen luku kuvaa juoksevuutta lämpötilan laskiessa ja jälkimmäinen taas kuvaa öljyn viskositeettiä 100 asteen lämpötilassa.

Kumpikaan luku ei kerro mitään pintapaineen kestosta jota tarvitaan lähinnä hammasrattaissa eikä taideta edes mainita missään moottoriöljyissä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Pe 10.01.2014 22:13
http://www.penriteoil.com.au/products.p ... oducts=392 vaikka tuollaista
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 01:58
Unique387 kirjoitti:Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60

Tiesitkö että liian isolla viskositeetilla voiteluhäiriön riski kasvaa, toisin kuin "liian lirulla". Ne ahtimen laakerit on voinut mennä juurikin tuon takia.

Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin, ei sillä että tuolla olisi juurikaan merkitystä kuten barton jo totesi, tämä tuli muistaakseni ilmi myös kyseisessä testissä. (testin taisi voittaa joku Royal Purple jos en väärin muista)

Jos tarvitsee ilman lämmitystä kovissa pakkasissa käynnistellä, niin 0W-40 käy oikein hyvin. Ja jos autoa voi normaalisti lämmittää niin 5W-40 kelpaa enemmän kuin hyvin suurimpaan osaan autoista.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 02:02
v-maxx kirjoitti:no mikä sitä paksua öljyä sitten on jos se kerran on hyvää väljälle dieselille?

mitä niiden viskositeettinumeroiden pitäisi olla?

kuitenkin tuo ensimmäinen luku kuvaa juoksevuutta lämpötilan laskiessa ja jälkimmäinen taas kuvaa öljyn viskositeettiä 100 asteen lämpötilassa.

Kumpikaan luku ei kerro mitään pintapaineen kestosta jota tarvitaan lähinnä hammasrattaissa eikä taideta edes mainita missään moottoriöljyissä.

No vaikka 5W-50 tai 10W-60. Ovat siis kuumana jäykkiä kuten todettu, niin eivät lurise niin herkkään venttiilinvarsista yms.

Tuossa juuri yksi tuttu ihmetteli kun vanha volkkari vie mahdottomasti öljyä ja kysyin sitten mitä käyttää, niin halvinta 10W-30 öljyä sinne työnti, ei ihme että kuluttaa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 06.06.2013 07:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 08:03
Pansu kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60

Tiesitkö että liian isolla viskositeetilla voiteluhäiriön riski kasvaa, toisin kuin "liian lirulla". Ne ahtimen laakerit on voinut mennä juurikin tuon takia.

Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin, ei sillä että tuolla olisi juurikaan merkitystä kuten barton jo totesi, tämä tuli muistaakseni ilmi myös kyseisessä testissä. (testin taisi voittaa joku Royal Purple jos en väärin muista)

Jos tarvitsee ilman lämmitystä kovissa pakkasissa käynnistellä, niin 0W-40 käy oikein hyvin. Ja jos autoa voi normaalisti lämmittää niin 5W-40 kelpaa enemmän kuin hyvin suurimpaan osaan autoista.


Sori! "liian isolla viskositeetillä voiteluhäiriön riski kasvaa" taitaa kyllä joutaa kategoriaan, PUPPUA. Mitä ikinä tarkoitatkaan
"liian isolla" viskositeetillä ? Autohan tietysti käytettiin ensin lämpöiseksi ym. ym.

Ne ahtimien (vesijäähdytetyt, 2kpl) päittäislaakerit sai kilpakäyttöön tarkoitettua,rankkoihin olosuhteisiin ja käyttöön tarkoitettua RACING öljyä niin paljon kuin pumppu työntää.

Tuolla logiikalla kaikkien Rata/Rallicross ym. kilpa autojen turbot ja laakerit pamahtelis lakkaamatta !
EI , se öljy on kehitetty juuri niitä "varjelemaan"! Turbot huoltanut kaveri on keskittynyt turboihin n.20v. ja öljyt myynyt kaveri ajanut rallikrossia n.10v. 300-400hv tehoilla, samoilla öljyillä, ..... siis välillä vaihtaen :lol: sentään.

"Syyllinen" voi löytyä ennemminkin turbojen rakenteesta. Rakenne ei yksinkertaisesti salli noin äkillisiä,ankaria paineita.
Alunperin tehty n. 300hv. tehoille. Eli vaikka siellä olisi ollut "valaan rasvaa" niin olisi varmaan käynyt samoin.

Mutta kuten sanottu , kyyti oli komeeta !
W210 E 270 CDI elegance -00
Nissan GTR Gun Metal

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 11:05
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:53, muokattu yhteensä 1 kerran

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1113
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 11:36
Mesemies89 kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin,



Kuulehan nyt .....mesemiehen jutut eivät ole mitään esson baarin horinoita, kun noita moottoriöljyjä olen kyllä tutkinut aikas paljon polttomoottorikäytössä.
Älä nyt vaan luule ja saa sellaista käsitystä netin kautta saatuihin kertomuksiin ja öljy-yhtiön ilmoittamiin testeihin että ne ovat kaikki totta....siellä on menesti koira haudattuna tosiasioihin nähden.
Niinkuin sanottu, älkää missään nimessä laittako 0W- moottoriöljyjä dieselmoottoreihin.


Meinaatko TOSISSASI ette Castrolin ole luottaminen :shock: http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074176

Tämä taulukko antaa ainakin omaan OM646 moottoriin suositukseksi juuri 0W-30 !
S204 CDI AMG
W209 240 CLK

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ti 14.09.2010 21:22
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 11:38
Mesemies89 kirjoitti:Niinkuin sanottu, älkää missään nimessä laittako 0W- moottoriöljyjä dieselmoottoreihin.


Pintapaineisiin ja öljyihin liittyen olen ajoittain käyttänyt "yleisöljynä" Mobil Delvac MX 15W-40 öljyä ja näppituntumalta kylminä aikoina bensakoneessa käynnistäessä moottori käy hieman jähmeämmin mutta lämpimänä ei eroa juuri ole.
Märkäkytkimellä varustetuissa mopoissa, moottoripyörissä ja ATV:ssä Delvac on aivan ylivoimainen kytkimen ja vaihteiston toiminnan kannalta.
Esimerkiksi erään Husgvarnan supermoton vaihteet alkoivat toimimaan moitteetta kun vaihteiston "erikois mp-öljy" korvattiin Delvacilla.

Käsitykseni mukaan nimenomaan dieselkäyttöön tarkoitetussa öljyssä lisäaineistus antaa suuremman pintapaineen keston esim. männäntapin voitelua ajatellen.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: La 11.01.2014 12:15
...
Viimeksi muokannut Mesemies89 päivämäärä La 11.01.2014 19:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: bigsix, Dieselesbenz, tn62634, TPI ja 31 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com