Vito 110 D syöttö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Moroo.

Torstaina ois pumpunsäätöö itellä, eli kysymys kuuluu, onko tuo Veskolan ohjeen mukaan 2.5 kiekkoo syöttöö "maksimi" vai saakko pyörittää enenpi, tai siis onko mahollista? Ahdin vaihtuu 606sen vakioo ensviikolla sit ja paljoha sillä kestää ahtaa konetta ettei se heti porsi?

Kiitän. :)
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Kiva ku tällä foorumilla on auttavaista porukkaa! Kiitos!!!!
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja joikke »

Kerkiääkö vielä vastata? Huomenahan se vasta torstai on. Itellä ruuvattu juurikin veskolan ohjeen mukaan syötöt ja tyhjäkäynti tuossa omassa vitossa ja turbona on Garretin GT20 niin hyvin tuntuu kulkevan jo tuollakin. Siihen en osaa sanoa, että onko tuo säätö maksimi, mutta itelle riittänyt. Tosin nyt on tuo oma kulkine seissy jo toista vuotta. Pientä laittoa korissa... :)
Niin ja olis mielenkiintoista tietää, miten toimii 606:n turbo tämmösessä vitossa. Kyllähän se ihan passeli pitäs olla.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja Jolle »

On meillä täällä valmiitakin topicceja missä voi kysyä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;

Miten hyvin mahtanee heräillä kkk k14 vitossa, om605 ahtimia noihin on ainakin laitettu..
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

kiitoksia kiitoksia, vähä hätäine välillä oon.. :oops:

Mutta joo, huomenna pitäs ruuvata ja kolmee kiekkoo ny aattelin koittaa jos vaa pysyy tyhjäkäynti vielä kurissa.
Viikoloppuna tosiaa saan ton puhaltimen ja se pitäs ensviikolla saada paikalleen, saa nähä si mite pelaa :)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllähän sen siinä säätäessä sitten huomaa, että missä tulee raja vastaan. liikaa säätää soppaa, niin alkaa kaikki muu takkuaan. kokeilemalla selviää. aika pitkälti auto kohtasia nuo, että kuinka paljon on varaa säätää. joistain ei saa juuri ollenkaan soppaa pihalle ja toiset sitten taas savuttaa vähän liikaakin pikku säädön jälkeen. eli kokeilemalla selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä me jouduttiin sen tyhjäkäynnin kanssa pulaan kun tuota joskus 10 vuotta sitten touhuttiin, vitossahan oli sekin vittumaisuus, että öljynsuodatinjalka piti ottaa pois ja silloin ei voi testata millainen tuli ennen pumpun kannen kiinnilaittoa. Kansipahvihan siitä hajoaa ennemmin tai myöhemmin, laitat sen sitten millaisiin säätöihin, mutta itse jättäisin johonkin 1,3-1,4 Bar välille ahtopaineen, eikä millään isoilla kierroksilla (4000---) sitten vedetä noilla painella pitkään. Kannattaa kokeilla onko kiihtyvyyden kannalta edes mitään eroa onko 1,1 vai 1,4 bar, luultavasti ei ole.

Muutoinhan sinne saa kiertää syöttöä vaikka seitsemän kierrosta ja katsastukseen siten rajoitetaan morkoolin säädöllä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

No niin, nyt olis sit jo parikertaa ollu pumppu auki.. Eli tyhjäkäynnin kaa ongelmia, yllättäen :D Nyt on varmaan se 2.5 syöttöö ja tyhjäkäynti tuli joku 4 ulos.. kyllähän nääkin jo autto, mut kai sitä ny pitäää ruuvailla sitten nuita muitakin ruuveja et saa soppaa lisää niinku Napa ohjeisti..

Eka vaan värkättävä se toinen ahdin paikallee

Ahdot mullla ny vaa 0.8! Mikähä vika? Liekkö ahdin jo nii huono, ei tosin savuttele ylimääräsiä sinisiä, hukkista kiritty riittävästi..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pidä huoli säätelyssä ettei kaasuvipu jää kantamaan. Vivun liikerata muuttuu kun tyhjäkäyntiruuvia pyöritellään.
vanharouva kirjoitti:
Ahdot mullla ny vaa 0.8! Mikähä vika? Liekkö ahdin jo nii huono, ei tosin savuttele ylimääräsiä sinisiä, hukkista kiritty riittävästi..
Paras henkivakuutus sille moottorille tuolla vakio pillerillä on se ettei nosta ahtoja yhtään.
Savuttaako auto vedossa mustaa? Jos ei niin ei ole tarve nostaa ahtojakaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näinhän se on mutta joskus on niinkin, että pumppu ei anna kaikkea syöttöä noin pienellä paineella. Kyllä tuon pitäisi nyt edes se normaalipaine saavuttaa eli 0.85 Bar, jotain siellä on vialla. Helposti ahtaa semmosen 1,5 Bar, ellei enemmänkin kun portti pannaan tukkeeseen.

Syöttöjen noston jälkeen se yleensä ahtaa 0,9-1.0 Bar vaikka kelloon ei olisi koskenut lainkaan ja tuo saattaa jopa aiheuttaa vikatilaan.

ONHAN sieltä poistettu se ylipainetta tarkkaileva kytkentä ? Mistä tuee letku ruiskutuspumpun morkoolille ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Sanotaanko että savuttelut aika vähästä, ihmetyttää vaa miks tuo jämähtää nyt tohon 0.8saan. Parraillaan tippu tänää 0,4, olin unohtanu kirii akselin lukituksen!!! :twisted: Nyt se on veetty nii lyhyellee ku saa ja kiritty kunnolla ja taas jämähtää 0.8!! outoa.. Sinällää en jaksa tutkiakkaa tuota mikä on kun se ahdin tosiaa vaihtuu ensviikolla.

ja morkoolin päälle menee putki suoraan imusarjalta.

Maanantaina vien ton rullille ja katotaan mitä tuo nuineen rykäsöö lukuja.

Mites sitten ku teen tohon putken ja siinä näkys nytte olevan katti? Saako tuon vielä arvoihin leimalla "ilman" sitä?

Mikäs näissä tunnistaa vikatilan?? Tai siis ton ylipaineen..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katin voi jättää pois koska kaikissa malleissa ei kattia ole ja kaupasta saa katittomia etuputkia. Itse tehty etuputkikin on ihan OK. Mitään muutosta ei tietenkään kannata tehdä siten, että heti näkee siellä katin joskus olleen. Nokipäästöihin katti ei vaikuta mitään, korkeintaa pahentaa niitä.

Alunperin noissa on MAP anturi ja tulipelissä magneettiventtiili, joka sulkee morkoolille menevän ahtopaineen, jos ahtopaine nousee lähelle yhtä baria. Silloin aina morkoolille menevä letku kiertää tulipellin kautta.

Varmaankin on jo tarkistettu ettei ahtoputkisto vuoda välijäähdyttimen alaliitoksesta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Juu sit se jätetään pois siitä kokonaan, täytyy tehä koko putki uusiks sen ahtimen vaihonmyötä...

Tossa ei tosiian oo tulipellissä ku ykspurkki, joka ohjaa tota eeeegeeärrää., tulpata se samalla kans sitte.

Ei oo vuotoo siellä, ollu ainakin joskus, iha öljyssä koko cooleri...

Mikäs vehje se on tossa pumpun kylessä siinä akselin juurella mihkä menee se johtoliitin ja joku mikrokytkin siinä naksahtaa ku kaasu o pohjassa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole moisesta kytkimestä koskaan kuullutkaan, kuulostaa turhalta, mutta ei kai nyt muuten ole kyse siitä, että EGR venttiili vuotaa ja ahdot häviävät sen takia ? Mitä on tehty ahtoputkessa olevalle läpälle ja mitä EGR venttiilille ? Ei kai tietokone säätele siellä edelleen läppiä, se selittäisi kaiken outouden ja ahtojen puutteen.

Onko tässä muuten alkuperäinen ahdin alipaineella toimiva kuten yleensä noissa EGR koneissa on, eli tietokone säätelee ahtoja ? Sellaistakin nimittäin on tapahtunut, että merkkihuollossa on laitettu alipainekellollisen ahtimen tilalle ylipainekellollinen ahdin, ja lopputulos on vähän huono.

Ymmäärtääkseni EGR koneellisia 110D vitoja ei koskaan tuotu suomeen, koska ei ollut sellaista lakia. EGR koneiset on kaikki tuontiautoja ja vähän outoja merkkihuolloille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vanharouva kirjoitti:Sanotaanko että savuttelut aika vähästä, ihmetyttää vaa miks tuo jämähtää nyt tohon 0.8saan. Parraillaan tippu tänää 0,4, olin unohtanu kirii akselin lukituksen!!! :twisted: Nyt se on veetty nii lyhyellee ku saa ja kiritty kunnolla ja taas jämähtää 0.8!! outoa..

Onhan siinä nyt ahtopaineohjattu hukkaportti? Ettei poksin käskyttämä alipainetoiminen malli :?:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sama tuli mieleen. eikös näissä, missä on pakokaasun kierrätys, niin ainakin yleiseseti ollut myös alipainetoiminen hukkis.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin minä tuossa 3 viestiä aikaisemmin vihjasin, se saksasta tuotu -99 mallin V230 oli EGR järjestelmällä, siinä oli alipaineella toimiva ahdin. Saksassa kaiketi laki vaati silloin EGR järjestelmän. Siinä oli myös katti, eli uskoisin tämän topiikin auton moottorin olevan ihan samanlainen.

Käytännössä tuo tarkoittaa, että ainoa toimiva tapa ahtojen nostoon on bleedaus MAP anturilta, ellei sitten aleta softaa vaihtamaan. Ahtimen kelloa ei saa mennä vääntelemään suuntaan eikä toiseen. Mikäli sitä menee säätelemään niin se säätösysteemi menee ihan sekaisin, alipaine ei jaksa enää vetää porttia kiinni moottorin käynnistyessä, vaan portti on hieman raollaan koko ajan.

Me kuitenkin heitettiin moinen systeemi mäkeen ja tilalle painekellolla oleva ahdin, johon ahtopaine suoraan imusarjasta. Tietokone siellä sai jäädä säätelemään alipainemokkuloitaan ja me puskettiin mustaa putkesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

EGR on tosiaan vielä koskematon, ainoot muutokset tällähetkellä toi pumpun säätö ja sen hukkiksen tangon kireelle veto.

Tänään ei vielä ennättänyt pekkiin asti, keskiviikkona sitten.

Vähä toi portti nyt kyllä haiskahtaa alipaineiselle, en vaa oo ohjausputkia, mokkuloita nähny.. toi 606 tais vissii ainaki olla alipaineella, eli siihen kateltva kello toinen sit jo varulta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

helpoin vaihtaa sinne painetoiminen hukkis, niinkun veskola sanoi.

itsekkin joskus korjasin omasta romustani ahtamattomuus vian vaihtamalla koko hukkaportin normaaliin. ei noista alipainehökötyksistä ota erkkikään selvää. liian monimutkanen ja vika herkkä. jos noin vanha moottori, että täysin mekaanisella pumpulla ja muutenkin ihan mekaaninen, niin mitä varten se hukkaportti on tarvinut tehdä noin monimutkaseks. en ymmärrä. normi paineella toimiva hukkis sinne, niin sitä on helppos säätää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on tehty alipaineella sen takia, että saadaan se EGR toimimaan eli pystytään valitsemaan haluttu ahtopaine ajotilanteen ja EGR systeemin tarpeen mukaan. Samalla saadaan kaupan päälle moottori, jonka ei tarvitse ahtaa esimerkiksi 0,7 Bar jos kaasupoljin on aika ylhäällä, eikä tehoa tarvita. Minun mielestä hyvä järjestelmä, ainoa huonous on tämä maapallo, eli alipaineen voima on liian pieni isommille ahtimille. Jollain toisella planeetalla se toimisi paljon paremmin. Rikki ollessaan kettumainen systeemi :D

Tuo kellon vaihtaminen on sellainen perusswappi, joka tehdään kun otetaan 606:n tai sprintterin ahdin käyttöön Vitossa tai missä tahansa oldschool moottorissa. Jossakin juuri näin sellaisen uuden universaalin kellon myynnissä, ellei nurkista löydy. (Tarvikemotti?)

Mikäli haluaa sen auton ahtavan kunnolla niin portin jousi löysälle ja täydet alipaineet kellolle suoraan alipainepumpusta :twisted: ja sitten POKS !

1,5 Bar on sen Viton MAP:n maksimilukema, eli siinä on kanssa yksi rajoite, joka puoltaa alipainehärvelin hylkäämistä. Softa alkaa kiukuttelemaan kun paine menee jonnekin 1 bar paikkeille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

En oo tässä versiossa nähny mappia, melkee oltava boksissa itessään..

Mutta joo, nyt on penkitetty, ahto tippu kieroksilla 0,6bariin..
124 ja 278 oli lukemat ja 4500 kierroksen kohalla alko syöttö tippuu..

Nyt sit alkaa ahtimenvaihto heti kun löydän siihen sopivan kellon, sen jälkeen aletaan ruuvaa lisää pumppua, myös kiellettyjä ruuveja... :shock:

180hp tavote, cooleri jääköön viel vakioks ja ahto n. 1,4-1,6..

Elämme jänniä aikoja... :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvitse noin paljon ahtoa tuolle teholle...

Mihinkäs se letku imusarjasta sitten menee, oletko seurannut sitä ?

Se oli muuten tosiaan tarvikemotti, jossa näin sen kellon, eli facebookissa oli kuva: https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 1929_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

75€
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Se menee suoraan vaan siihen pumpun morkoolille..

Sitä hukkaportin kellon ohjausletkuu taas näkee vallan huonosti, mut epäilys on et menee koppiin..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä taitaa siis olla sellainen viritetty tapaus, jossa onkin vahingossa ahtopaine pakotettu laskemaan :D ja turhat alipaineohjausmokkulat ja MAP anturit heitetty roskakoriin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Jaa,a, voi olla, ollu mulla vasta 2 viikkoo ja ny loppuu se ahtojen tiputus :D

Alkujaan ku ton ostin ni oli tiputettu oikeen kivasti, siis se imusarjanlähtö tolle pikkuputkelle oli karstottunu umpee :)
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Jaa mutta taitaa tulla tilaus huomenna mottiin :)
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Mitenköhän paljon tuota torque ruuvia uskaltaa nyt alkaa näin alkuusa kääntämään? Nyt alkaa loppuu soppa tossa 4500 ja sen halluisin jatkuvan n.5500, että iha 0.25 kiekkoo aina ja kokeiluu vai 1 kiekko ja testaus, lähinnä siis et mite herkästi toi reagoi..?

Ja pumppu varmaan kannattaa samalla kääntää tohon 13 asteeseen.?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mielenkiinnolla odotellaan paljonko siitä oikeasti saa tehoja paikallaan säätelemällä, kyllä se 200 hp pitää olla vähintään tavoitteena ja vääntö jossakin reilusti yli 300. Siitä 200 lukeman haaveestahan tämä minun hulluttelukin lähti lapasesta silloin vuonna 2004 :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vanharouva kirjoitti: Nyt alkaa loppuu soppa tossa 4500 ja sen halluisin jatkuvan n.5500,
Älä sitten säikähdä jos kanget haluaa kurkkimaan ulkoilmaa. :lol:

Tuota pitkäiskuista "isolohkoa" ei ole järkevää kierrättää kovin helevetisti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110 D syöttö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sen suhteen ole mitään oikeaa ongelmaa....
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin