Vito W638 110Cdi -00 kuumana

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Vito W638 110Cdi -00 kuumana

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Aamulla oli hankaluuksia saada Vito käyntiin. Starttasi normaalisti, mutta ei vaan syttynyt. Noin 15 yrityksen jälkeen akku tarvitsi jo apuvirtaa, jonka jälkeen vielä viitisen yritystä ennen kuin suostui heräämään. Ei siis oikein luvannutkaan ennen tuota.

No hyvä, käyntiin kuitenkin lähti. Kolmisenkymmentä kilometriä maantieajoa puhelin korvalla, kunnes vilkaisin moottorin lämpömittaria; 120 astetta, eli punaisen puolella. Ajoin sivuun ja avasin pellin. Flekti imuroi tietysti koko ajan. Ylävesiletku oli kädellä kokeiltuna normaalissa lämpötilassa, ei polttanut kättä. Avasin paisuntasäiliön korkin, painetta oli pienen poksahduksen verran, mutta neste oli alle kuusikymmentäasteista sormella indikoituna. Sammutin virrat, jotta flekti rauhoittui ja pääsin kokeilemaan alavesiletkua, joka sekin oli normaalin tuntuinen.

Pienen harkinnan jälkeen jatkoin matkaa. Mittarin lukema kieppui siinä punarajan molemmin puolin, lämmintä tuli kabiiniin koko ajan normaalisti, flekti huusi hoosiannaa ja minä pysähtelin kymmenen kilsan välein kurkkimaan pellin alle. Tilanne pysyi aina samana. Viimeisen varikkopysähdyksen jälkeen moottorin luonne kuitenkin muuttui; liekö mennyt vikasietotilaan tms, ei oikein kiihtynyt kuten normaalisti. Pihinästä ja puhinasta päätellen ahtoi suunnilleen normaalisti, mutta menohaluja ei oikein ollut normaaliin tapaan. En kuitenkaan tehnyt mitään ihmeempiä suorituskykymittauksia sattuneesta syystä, vaan ajoin perille ja jätin auton lepäämään.

Herättääkö mitään ajatuksia? Voiko esim veden lämpötila-anturi hajota tuolla tavalla, että näyttää liian suurta lukemaa, jolloin flekti lähtee pyörimään ja kun lukema ei ajan myötä pienene, niin saa moottorin menemään vikatilaan? Lämpömittarin neula ei siis ollut missään vaiheessa tapissaan, vaan keikkui tosiaan punarajan molemmin puolin, enemmän punaisen puolella kuin alle.

Moottoriinhan ei oikein helposti pääse käsiksi, mutta mikään konehuoneen puolella ei viitannut siihen että rauta hehkuisi toistasataa asteisena. Yleensähän pellin alta tulee siinä tilanteessa kunnon löyly ja lämpöä hohkaa kasvoille, mutta nyt kaikki oli tosiaan normaalin oloista.

-mikko-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito W638 110Cdi -00 kuumana

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mtuitto kirjoitti:Aamulla oli hankaluuksia saada Vito käyntiin. Starttasi normaalisti, mutta ei vaan syttynyt. Noin 15 yrityksen jälkeen akku tarvitsi jo apuvirtaa, jonka jälkeen vielä viitisen yritystä ennen kuin suostui heräämään. Ei siis oikein luvannutkaan ennen tuota.

No hyvä, käyntiin kuitenkin lähti. Kolmisenkymmentä kilometriä maantieajoa puhelin korvalla, kunnes vilkaisin moottorin lämpömittaria; 120 astetta, eli punaisen puolella. Ajoin sivuun ja avasin pellin. Flekti imuroi tietysti koko ajan. Ylävesiletku oli kädellä kokeiltuna normaalissa lämpötilassa, ei polttanut kättä. Avasin paisuntasäiliön korkin, painetta oli pienen poksahduksen verran, mutta neste oli alle kuusikymmentäasteista sormella indikoituna. Sammutin virrat, jotta flekti rauhoittui ja pääsin kokeilemaan alavesiletkua, joka sekin oli normaalin tuntuinen.

Pienen harkinnan jälkeen jatkoin matkaa. Mittarin lukema kieppui siinä punarajan molemmin puolin, lämmintä tuli kabiiniin koko ajan normaalisti, flekti huusi hoosiannaa ja minä pysähtelin kymmenen kilsan välein kurkkimaan pellin alle. Tilanne pysyi aina samana. Viimeisen varikkopysähdyksen jälkeen moottorin luonne kuitenkin muuttui; liekö mennyt vikasietotilaan tms, ei oikein kiihtynyt kuten normaalisti. Pihinästä ja puhinasta päätellen ahtoi suunnilleen normaalisti, mutta menohaluja ei oikein ollut normaaliin tapaan. En kuitenkaan tehnyt mitään ihmeempiä suorituskykymittauksia sattuneesta syystä, vaan ajoin perille ja jätin auton lepäämään.

Herättääkö mitään ajatuksia? Voiko esim veden lämpötila-anturi hajota tuolla tavalla, että näyttää liian suurta lukemaa, jolloin flekti lähtee pyörimään ja kun lukema ei ajan myötä pienene, niin saa moottorin menemään vikatilaan? Lämpömittarin neula ei siis ollut missään vaiheessa tapissaan, vaan keikkui tosiaan punarajan molemmin puolin, enemmän punaisen puolella kuin alle.

Moottoriinhan ei oikein helposti pääse käsiksi, mutta mikään konehuoneen puolella ei viitannut siihen että rauta hehkuisi toistasataa asteisena. Yleensähän pellin alta tulee siinä tilanteessa kunnon löyly ja lämpöä hohkaa kasvoille, mutta nyt kaikki oli tosiaan normaalin oloista.

-mikko-
Lämpötila anturi, flektin ohjaus, ecu vamma, kansivamma(tuleeko ilma kuplia)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vito W638 110Cdi -00 kuumana

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Päivitelläänpä muistaessa... seuraavana päivänä moottoria käynnistäessä ei taas tahtonut syttyä tulille. Kun viimein käynnistyi, lämpömittari oli taas välittömästi punarajalla. Päätin lähteä ratkomaan ongelmaa lämpötila-anturista. Vehosta kysymällä sain selville, että termarikotelon kannessa oleva anturi antaa tiedon lämpömittarille. Siispä ostin sellaisen, ja vaihdoin. Himpun ahdas paikka, mutta jotenkin kuitenkin pääsi käsiksi.

Vika korjaantui. Lämpömittari näytti taas oikein, flekti ei huutanut ja mikä oleellisinta, moottori käynnistyi taas aivan normaalisti. Eli ilmeisesti tuolta anturilta lämpötilatieto kulkeutuu myös ECU:lle, ja mikäli lämpötila on liian suuri, ei moottori tahdo käynnistyä. Nyt ajokki toimii taas normaalisti.

-mikko-
Vastaa Viestiin