Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Kone kiertää 6300 ja pitäisi rajata katsastukseen 4900 - 5400. Luin jostakin topikista, et jos pudottaa pumpulta max kierroksia, niin laiskistuu, koska kuorma päällä tippuu tuhannella. Elikkä, jos pudottaa 5000:teen kuormittamatta, niin kuorman kera 4000.
Niin, taikka olisiko jollakulla antaa hyvä säätö-ohje.
Säätö-ohje löytyy seuraavasta, mutku ei ole kokemusta.
http://mercedesforum.com/forum/diesel-p ... nce-46097/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, taikka olisiko jollakulla antaa hyvä säätö-ohje.
Säätö-ohje löytyy seuraavasta, mutku ei ole kokemusta.
http://mercedesforum.com/forum/diesel-p ... nce-46097/" onclick="window.open(this.href);return false;
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Tuota isoa kuusiokantaista pulttia vaan säädät vastapäivään niin paljon kun tarvitsee, olisko se vaikuttanut about 300 kiekkaa per kierros?
Minusta se ruuvi ei vaikuta muihin kuin maksimikierroksiin
Minusta se ruuvi ei vaikuta muihin kuin maksimikierroksiin

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Isosta kuusiokannasta vaan juu ... kukahan pumppua on säätänyt kun noin kovat kierrokset käännelty ja silti ei muuten kulussa pärjää nelipyttyiselle, vai onko tämä sama autokaan 

wiimax.fi
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Joo, sama autohan se on.
Kaikki sylinterit hohnattu ja uudet kierokangen alapään laakeripinnat uusittu.
En muista paljonko se otti vuosi sitten, mutta liukas on.
Paineita en ole vielä mitannut.
Kaikki sylinterit hohnattu ja uudet kierokangen alapään laakeripinnat uusittu.
En muista paljonko se otti vuosi sitten, mutta liukas on.
Paineita en ole vielä mitannut.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
No niin selvis syy ylikierroksiin. Pumpun takapäässä alhaalla on sähköllä toimiva säätöyksikkö ja siihen saa 2-napaisen liittimen meneen väärinpäin.
Nyt on max. kierrokset 5110 rpm.
Sen liittimen ollessa "väärinpäin" ihmettelinkin muutaman kerran miksi mäessä putosi vedot pois elikkä meni tyhjäkäynnille.
Tämä alaosa on kolmella torx-ruuvilla kiinni. Pumpun takaa katsottuna 2 ylhäällä ja 1 oikealla alhalla.
Tämän osa yläpuolella on peitelevy ja tämän yläpuolella, sojottaa taaksepäin, on tyhjäkäynnin säätö alipaineella. Sitä kait säädetään kannessa olevalla ilmalämpökanavalla
Oisko jollakulla tietoa mikä pumppu tämä on ja mistä löytyisi kuvat.
Mistä tähän yksikköön tulee ohjaus. Onko tämä joku automaatinen torgue control.
Olen tässä yrittänyt löytää tietoa, mutta ei vielä tulosta.
Nyt on max. kierrokset 5110 rpm.
Sen liittimen ollessa "väärinpäin" ihmettelinkin muutaman kerran miksi mäessä putosi vedot pois elikkä meni tyhjäkäynnille.
Tämä alaosa on kolmella torx-ruuvilla kiinni. Pumpun takaa katsottuna 2 ylhäällä ja 1 oikealla alhalla.
Tämän osa yläpuolella on peitelevy ja tämän yläpuolella, sojottaa taaksepäin, on tyhjäkäynnin säätö alipaineella. Sitä kait säädetään kannessa olevalla ilmalämpökanavalla
Oisko jollakulla tietoa mikä pumppu tämä on ja mistä löytyisi kuvat.
Mistä tähän yksikköön tulee ohjaus. Onko tämä joku automaatinen torgue control.
Olen tässä yrittänyt löytää tietoa, mutta ei vielä tulosta.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
tässä nyt vähän enemmänkin, kun mitä kysyit, mutta ehkä auttaa selventään oman pumppusi mallia ja kaikkia hilavitkuttimia, mitä siinä pumpussa onkaan.
mun käsittääkeseni näitä pumppuja on karkeasti kolmea eri mallia ollut näissä om601-603 moottoreissa.
-yksi on sellanen, missä ei ole takapäässä, kun alipaineella toimiva tyhjäkäynnin korotin. se on siellä takaosassa yläpäässä ja siihen menee sitten alipaineletku jostain.
-toinen on sellanen, missä on siellä takapäässä ELR vekotin. elikkäs sellanen sähkönen "kello", mikä säätää tyhjäkäyntiä kanssa. pitää lähinnä tyhjäkäynnin vakiona kuormasta riippumatta. esim. kylmä kone jne.
-sitten on kolmas vaihtoehto, missä on tuo ELR ja sitten toinen vastaava mokkula, mikä käsittääkseni on joku nykimisen esto laite. se toimii myöskin sähköllä ja kaiketi vähentelee syöttöä jossain määrin, jos havaitsee nykimistä. tämän toiminnasta ei ole oikein kunnollista tietoa, mutta jotenkin noin olen kuullut sen toimivan. tämä kello sijaitsee siis pumpun takapäässä alhaalla. ja tässä mallissa takakansi on ihan erimallinen, kun noissa muissa. siellä on muistaakseni alumiininen välikansi ja jotain muutakin eroa.
-sitten on noiden välillä vielä olemassa eri variaatioita, missä osassa on esim. säädettävä alppiventtiili, mikä "haistelee" ilmanpainetta ja vähentää syöttöä, jos mennään vuoristoon ajeleen, ettei savuta. tämä alppiventtiili sijaitsee pumpun päällä ylimääisenä osana koko pumppua. ja venttiilissä on säätö keskellä, mistä voi sitten sitä rajotuksen määrää säätää, eli suomeksi sanottuna "katsastus ruuvvi". siitä saa syötö lähes pois, jos tarve vaatii. sitten on turbomallin pumppuja, missä on tuon alppiventtiilin tilalla "morkooli", mikä toimii periaattessa samalla toimintamallilla, kun tuo alppiventtiili, mutta se haistelee ilmanpaineen sijasta ahtopainetta, joka sitten lisää syöttöä. tässäkin on vastaava säätö. ja sitten on vielä ymmärtääkseni vuosimallikohtasia eroja pumpun nokka-akselissa. en muista kuinka se nyt meni, mutta joka tapauksessa siellä oli nostossa eroa. toinen ruiskuttaa siis enemmän, kun toinen. ja sitten on vielä noissa "isolohkoissa", eli esim 2,3 litran om601 viton koneen pumpussa puoli milliä isommat elementit, eli 6mm.
tässäpä nämä pumpputyypit lyhyesti. mikä noista on sinun autossasi?
mun käsittääkeseni näitä pumppuja on karkeasti kolmea eri mallia ollut näissä om601-603 moottoreissa.
-yksi on sellanen, missä ei ole takapäässä, kun alipaineella toimiva tyhjäkäynnin korotin. se on siellä takaosassa yläpäässä ja siihen menee sitten alipaineletku jostain.
-toinen on sellanen, missä on siellä takapäässä ELR vekotin. elikkäs sellanen sähkönen "kello", mikä säätää tyhjäkäyntiä kanssa. pitää lähinnä tyhjäkäynnin vakiona kuormasta riippumatta. esim. kylmä kone jne.
-sitten on kolmas vaihtoehto, missä on tuo ELR ja sitten toinen vastaava mokkula, mikä käsittääkseni on joku nykimisen esto laite. se toimii myöskin sähköllä ja kaiketi vähentelee syöttöä jossain määrin, jos havaitsee nykimistä. tämän toiminnasta ei ole oikein kunnollista tietoa, mutta jotenkin noin olen kuullut sen toimivan. tämä kello sijaitsee siis pumpun takapäässä alhaalla. ja tässä mallissa takakansi on ihan erimallinen, kun noissa muissa. siellä on muistaakseni alumiininen välikansi ja jotain muutakin eroa.
-sitten on noiden välillä vielä olemassa eri variaatioita, missä osassa on esim. säädettävä alppiventtiili, mikä "haistelee" ilmanpainetta ja vähentää syöttöä, jos mennään vuoristoon ajeleen, ettei savuta. tämä alppiventtiili sijaitsee pumpun päällä ylimääisenä osana koko pumppua. ja venttiilissä on säätö keskellä, mistä voi sitten sitä rajotuksen määrää säätää, eli suomeksi sanottuna "katsastus ruuvvi". siitä saa syötö lähes pois, jos tarve vaatii. sitten on turbomallin pumppuja, missä on tuon alppiventtiilin tilalla "morkooli", mikä toimii periaattessa samalla toimintamallilla, kun tuo alppiventtiili, mutta se haistelee ilmanpaineen sijasta ahtopainetta, joka sitten lisää syöttöä. tässäkin on vastaava säätö. ja sitten on vielä ymmärtääkseni vuosimallikohtasia eroja pumpun nokka-akselissa. en muista kuinka se nyt meni, mutta joka tapauksessa siellä oli nostossa eroa. toinen ruiskuttaa siis enemmän, kun toinen. ja sitten on vielä noissa "isolohkoissa", eli esim 2,3 litran om601 viton koneen pumpussa puoli milliä isommat elementit, eli 6mm.
tässäpä nämä pumpputyypit lyhyesti. mikä noista on sinun autossasi?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Eikös sille nykimisenestolle ole oma releensä ja imusarjan päällä 2 ja 3 suuttimen välissä pitäisi olla liitin josta nykimiseneston saa kokonaan pois käytöstä. Jos epäilee että se aiheuttaa ongelmia auton kulkuun.
5 sylinterisissä ei taida olla ELR systeemejä.
Veikkkaan että siellä on ihan perus pumppu alppikellolla, tyhjäkäynnin korotus joko alipaineella tai sitten sähköllä?
Vai toimiiko sähköinen tyhjäkäynnin korotus jotenkin samalla systeemillä kuin nykimisenesto?
5 sylinterisissä ei taida olla ELR systeemejä.
Veikkkaan että siellä on ihan perus pumppu alppikellolla, tyhjäkäynnin korotus joko alipaineella tai sitten sähköllä?
Vai toimiiko sähköinen tyhjäkäynnin korotus jotenkin samalla systeemillä kuin nykimisenesto?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
kyllä 5 pyttysissäkin voi olla ELR. mullakin on.Jolle kirjoitti:Eikös sille nykimisenestolle ole oma releensä ja imusarjan päällä 2 ja 3 suuttimen välissä pitäisi olla liitin josta nykimiseneston saa kokonaan pois käytöstä. Jos epäilee että se aiheuttaa ongelmia auton kulkuun.
5 sylinterisissä ei taida olla ELR systeemejä.
Veikkkaan että siellä on ihan perus pumppu alppikellolla, tyhjäkäynnin korotus joko alipaineella tai sitten sähköllä?
Vai toimiiko sähköinen tyhjäkäynnin korotus jotenkin samalla systeemillä kuin nykimisenesto?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Noin ne menee kuin pera kirjoittelikin, se kolmas noista pumpputyyppeistä vaikuttaisi olevan tässä kyseessä.
Tyhjäkäynnin kellon pitäisi tulla letku kannessa olevalta "anturilta", josta kaiketi lähtee toinen putki alipainelinjaan, noin ainakin itse lähtisin sitä kokeilemaan. Korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, ei siis säädä.
Tyhjäkäynnin kellon pitäisi tulla letku kannessa olevalta "anturilta", josta kaiketi lähtee toinen putki alipainelinjaan, noin ainakin itse lähtisin sitä kokeilemaan. Korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, ei siis säädä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Tässä tämä kuva pumpusta, joka siellä autossa on.
Tosiaan liitin väärinpäin Y22/3:ssa aiheuttaa sen, että kuormitettaessa menee tyhjäkäynnille ja max. rpm oli 6310.
Nyt "oikein päin" max. rpm on 5110, eikä kuormitetaessa menee tyhjäkäynnille.
Se mikä minua on vaivannut Saksasta ( silloin ajettu 120 000 km ) lähtien, tämän auton "laiskuus", nyt 360 000.
Tuntuu siltä, ettei meidän MB pärjää meidän Ducatolle E14 TD:lle ( Hymer 595 ).
Teknisten tietojen mukaan molempien autojen vääntö pitäisi olla noin sama 0,1 Nm/kg. 158 Nm / 1400 kg = 0,113 ja 215 Nm / 2500 kg = 0,086.
Ennakkoa säädetty +22...+27, ( -17... -12 ) ei huomattavaa vaikutusta.
ADA yksikön säätäminen vastapäivään 1 k ( PP:n säädöistä ) lisää savua, mutta alkaa kastella pumpun päällistä.
1 k myötäpäivään laiskistaa. Nyt on PP:n säädöissä.
Savutusmittauksen hiukkaspäästö nyt 0,9. Vuoden vanha ilmasuodatin.
Voisiko tuolla "Full Load" säädöllä olla merkitystä tämän MB:n laiskuuteen. Venttiilien ajoitukseen ei ole koskettu, vielä.
Tässä lainaus:"Anyone that tells you NOT to remove the limitter is inexperienced. Removing the rack limitter is Only way to get maximum power from your engine. Leaving the limiter in place, by defenition, will LIMIT your maximum power."
Pitääkö se jännite mitata sieltä, miten se vaihtelee kuormitustilanteissa ja vaihtaa littimelle joku kiinteä vastus ja hakea potenttiometrillä sopivaa arvoa säätöyksikölle, koska sitä ei voine poistaa, koska siellä ei varmaankaan ole ruuville paikkaa.
Niin ja tuntuu vielä siltä, että takaisin kierrolla varustettu 4-sylinterinen vääntää paremmin, kuin toi mun 5-syl., jossa onneksi ei ole ollut takaisinkiertoa. Remontin yhteydessä varmistin pakosarjan "puhtauden".
Tässä remontin yhteydessä alkoi kiinostus heräämään tähän "laiskuuten", koska ensimmäiseen dieselremppaan joutui hakemaan paljon tietoa.
Kuvasta uupuu alipaineella säätyvä tyhjäkäynnin säätöyksikkö ( kannen lämpötilalla ohjattu ).
Tosiaan liitin väärinpäin Y22/3:ssa aiheuttaa sen, että kuormitettaessa menee tyhjäkäynnille ja max. rpm oli 6310.
Nyt "oikein päin" max. rpm on 5110, eikä kuormitetaessa menee tyhjäkäynnille.
Se mikä minua on vaivannut Saksasta ( silloin ajettu 120 000 km ) lähtien, tämän auton "laiskuus", nyt 360 000.
Tuntuu siltä, ettei meidän MB pärjää meidän Ducatolle E14 TD:lle ( Hymer 595 ).
Teknisten tietojen mukaan molempien autojen vääntö pitäisi olla noin sama 0,1 Nm/kg. 158 Nm / 1400 kg = 0,113 ja 215 Nm / 2500 kg = 0,086.
Ennakkoa säädetty +22...+27, ( -17... -12 ) ei huomattavaa vaikutusta.
ADA yksikön säätäminen vastapäivään 1 k ( PP:n säädöistä ) lisää savua, mutta alkaa kastella pumpun päällistä.
1 k myötäpäivään laiskistaa. Nyt on PP:n säädöissä.
Savutusmittauksen hiukkaspäästö nyt 0,9. Vuoden vanha ilmasuodatin.
Voisiko tuolla "Full Load" säädöllä olla merkitystä tämän MB:n laiskuuteen. Venttiilien ajoitukseen ei ole koskettu, vielä.
Tässä lainaus:"Anyone that tells you NOT to remove the limitter is inexperienced. Removing the rack limitter is Only way to get maximum power from your engine. Leaving the limiter in place, by defenition, will LIMIT your maximum power."
Pitääkö se jännite mitata sieltä, miten se vaihtelee kuormitustilanteissa ja vaihtaa littimelle joku kiinteä vastus ja hakea potenttiometrillä sopivaa arvoa säätöyksikölle, koska sitä ei voine poistaa, koska siellä ei varmaankaan ole ruuville paikkaa.
Niin ja tuntuu vielä siltä, että takaisin kierrolla varustettu 4-sylinterinen vääntää paremmin, kuin toi mun 5-syl., jossa onneksi ei ole ollut takaisinkiertoa. Remontin yhteydessä varmistin pakosarjan "puhtauden".
Tässä remontin yhteydessä alkoi kiinostus heräämään tähän "laiskuuten", koska ensimmäiseen dieselremppaan joutui hakemaan paljon tietoa.
Kuvasta uupuu alipaineella säätyvä tyhjäkäynnin säätöyksikkö ( kannen lämpötilalla ohjattu ).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ejuvonen, To 27.02.2014 13:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Tuo Y22-Y22/3 on tavallinen sähkömagneetilla toimiva solenoidi jota ELR-rele ohjaa. En ymmärrä miten se voi vaikuttaa mihinkään oli johtoliitin kumminpäin tahansa.
ADA-ruuvin voi "avata" kokonaan. eli pöyrittää vastapäivään niin paljon kuin pyörii. Silloin ko. härveli ei rajoita maks syöttöä.
Ja jos syöttöä on syöttöruuvista lisätty. Pitää Y22/3 solenoidin alle tehdä korokerengas tai napata se solenoidin tappi kokonaan pois, muuten syöttömäärä ei kasva kun tuo solenoidin kärki painaa syöttöruuvia sisäänpäin.
ADA-ruuvin voi "avata" kokonaan. eli pöyrittää vastapäivään niin paljon kuin pyörii. Silloin ko. härveli ei rajoita maks syöttöä.
Ja jos syöttöä on syöttöruuvista lisätty. Pitää Y22/3 solenoidin alle tehdä korokerengas tai napata se solenoidin tappi kokonaan pois, muuten syöttömäärä ei kasva kun tuo solenoidin kärki painaa syöttöruuvia sisäänpäin.
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
jees, elikkäs tämä oli juurikin tuo mikä on omasta mielestäni "surkein malli". joskus tollaseen koittanut syöttöä lisätä, niin aika vähiin jostain syystä jäi. ja kuten mika sanoikin, niin rälläkällä siitä solenoidista tappia matalemmaksi, tai muulla konstilla se solenoidi kauemmaks ruuvveista. joskus tuli sellanenkin vastaan, missä joku oli poistanut koko solenoidin ja oli raudasta sorvattu sopiva limppu tilalle.
se ylempi ELR solenoidi, ei vaikuta tehoihin rajoittavasti, oli piuha kiinni, tai irti. se pitää vaan huolen, että tyhjäkäynti on minimissään se, mikä sen kuuluukin olla.
kerrataas nyt vielä, että mikä tässä on vielä vikana? tehottomuusko? vaiko ne liialliset kierrokset katsastukseen? tehottomuuteen ei auta, muu kuin säätää pumppua ja tsekata ne perus jutu, eli ennakot ja, ettei mikään ahdista. EGR voi olla tukkinut imusarjan, ilmanputsarikotelossa on luultavasti "kaasuläppä", jos on EGR:kin. sen läpän voi lukita auki asentoon. ja EGR:n voi ottaa pois pelistä kokonaan sotkemasta imusarjaa. onkos pakari auki? ettei ole mitään tukkeutumia? katalysaattori ei vaikuta tälläsessä vaparidiiselissä mitään, jos vaan on ehjä, eikä tukossa. sitä on turha alkaa sieltä tyhjenteleen.
se ylempi ELR solenoidi, ei vaikuta tehoihin rajoittavasti, oli piuha kiinni, tai irti. se pitää vaan huolen, että tyhjäkäynti on minimissään se, mikä sen kuuluukin olla.
kerrataas nyt vielä, että mikä tässä on vielä vikana? tehottomuusko? vaiko ne liialliset kierrokset katsastukseen? tehottomuuteen ei auta, muu kuin säätää pumppua ja tsekata ne perus jutu, eli ennakot ja, ettei mikään ahdista. EGR voi olla tukkinut imusarjan, ilmanputsarikotelossa on luultavasti "kaasuläppä", jos on EGR:kin. sen läpän voi lukita auki asentoon. ja EGR:n voi ottaa pois pelistä kokonaan sotkemasta imusarjaa. onkos pakari auki? ettei ole mitään tukkeutumia? katalysaattori ei vaikuta tälläsessä vaparidiiselissä mitään, jos vaan on ehjä, eikä tukossa. sitä on turha alkaa sieltä tyhjenteleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Tarkoitatko, Mika.T, syöttöruuvilla jotain muuta kuin ADA:n ruuvia ?
Muihin säätöihin ei ole koskettu, ainoastaan ADA:n ruuviin.
Muihin säätöihin ei ole koskettu, ainoastaan ADA:n ruuviin.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Tehottomuus ! Liialliset kierrokset meni kohdallleen laittamalla alemman ELR-solenoidin liitin oikein päin.pera8x kirjoitti:jees, elikkäs tämä oli juurikin tuo mikä on omasta mielestäni "surkein malli". joskus tollaseen koittanut syöttöä lisätä, niin aika vähiin jostain syystä jäi. ja kuten mika sanoikin, niin rälläkällä siitä solenoidista tappia matalemmaksi, tai muulla konstilla se solenoidi kauemmaks ruuvveista. joskus tuli sellanenkin vastaan, missä joku oli poistanut koko solenoidin ja oli raudasta sorvattu sopiva limppu tilalle.
Voiskos tähän alempaan ELR-solenoidiin rakentaa säädön.
se ylempi ELR solenoidi, ei vaikuta tehoihin rajoittavasti, oli piuha kiinni, tai irti. se pitää vaan huolen, että tyhjäkäynti on minimissään se, mikä sen kuuluukin olla.
Ylemmän paikalla peitelevy.
kerrataas nyt vielä, että mikä tässä on vielä vikana? tehottomuusko? vaiko ne liialliset kierrokset katsastukseen? tehottomuuteen ei auta, muu kuin säätää pumppua ja tsekata ne perus jutu, eli ennakot ja, ettei mikään ahdista. EGR voi olla tukkinut imusarjan, ilmanputsarikotelossa on luultavasti "kaasuläppä", jos on EGR:kin. sen läpän voi lukita auki asentoon. ja EGR:n voi ottaa pois pelistä kokonaan sotkemasta imusarjaa. onkos pakari auki? ettei ole mitään tukkeutumia? katalysaattori ei vaikuta tälläsessä vaparidiiselissä mitään, jos vaan on ehjä, eikä tukossa. sitä on turha alkaa sieltä tyhjenteleen.
Tässä on puhdas pakosarja. Ei ole EGR:ää.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Se alempi solenoidi on nykimisenesto järjestelmään liittyväinen, elr on se ylempi solenoidi.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Aivan, ei nyt sekoiteta Y22 ja Y22 jaettuna3 solenoidia. Niillä on ihan erilainen tehtävä.
Hyvin osaan kuvitella, että 22/3 solenoidilla oleva väärään suuntaan vaikuttava voima (liitin väärinpäin) tekee syöttömäärille temput. Sama asia kuin ajat pyörää ja käännät vasemmalle niin se kääntyy oikealle.
Tosiaan kuulemma saa viilata sitä jotain tappia 22/3 solenoidin tieltä, että saa tehoja...ja syöttöruuvi on aina siellä vasemmassa alakulmassa, 22/3:n alla mikäli sellainen siihen on tällätty.
Y22 eli ELR solenoidi vastaa sen alipainekellon toimintaa, mutta siellä on silloin pieni tietokoneen poikanen säätämässä.
Hyvin osaan kuvitella, että 22/3 solenoidilla oleva väärään suuntaan vaikuttava voima (liitin väärinpäin) tekee syöttömäärille temput. Sama asia kuin ajat pyörää ja käännät vasemmalle niin se kääntyy oikealle.
Tosiaan kuulemma saa viilata sitä jotain tappia 22/3 solenoidin tieltä, että saa tehoja...ja syöttöruuvi on aina siellä vasemmassa alakulmassa, 22/3:n alla mikäli sellainen siihen on tällätty.
Y22 eli ELR solenoidi vastaa sen alipainekellon toimintaa, mutta siellä on silloin pieni tietokoneen poikanen säätämässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Laitan tässä vielä lisätietoa.
Tarkoitan, jos säätösolenoidia ohjais vastusjaolla.
Tehoton asento olisi talvikäyttöön ja tehollinen kesäkäyttöön.
Tiedätte varmaan miten käy Mersalle, jos koittaa auraamattomalle ohituskaistelle lähtee tehojen kera.
Tarkoitan, jos säätösolenoidia ohjais vastusjaolla.
Tehoton asento olisi talvikäyttöön ja tehollinen kesäkäyttöön.
Tiedätte varmaan miten käy Mersalle, jos koittaa auraamattomalle ohituskaistelle lähtee tehojen kera.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
sanotaan nyt vielä näin, että sen ylemmän solenoidin, eli ELR solenoidin kannattaa antaa olla vaan paikallaan. se on hyvä vekotin! ei mitään syytä alkaa sen tilalle rakentaan mitään peitelevyjä.
se alempi ei ole ELR, vaan nykimisen esto solenoidin. se taas on tavallaan ihan turha ja rajoittaa syöttöjäkin, ellei sitä tappia pienennä.
ja syöttöruuvvi tosiaan on siellä pumpun sisällä. se ei näy ulospäin, vaan pumppua pitää purkaa, että sinne pääsee käsiksi. jos sitä ei ole säädelty, niin ei ihme, että auto on laiska. soppaa se tarvii. sieltä siis lisää soppaa, niin alkaa kulkeenkin.
ja se EGR ei sotke pakosarjaa, vaan IMUSARJAN. pakosarjaan menee muutenkin pakokaasut, mutta kun siellä on niin kuuma, niin ne myös poistuu ihan normaalisti. imusarjassa kuuluu kulkea pelkkää ilmaa, mutta jos sinne EGR:n ansiosta tuupataan pakokaasua, niin se saattaa karstottua pitkässä juoksussa.
se alempi ei ole ELR, vaan nykimisen esto solenoidin. se taas on tavallaan ihan turha ja rajoittaa syöttöjäkin, ellei sitä tappia pienennä.
ja syöttöruuvvi tosiaan on siellä pumpun sisällä. se ei näy ulospäin, vaan pumppua pitää purkaa, että sinne pääsee käsiksi. jos sitä ei ole säädelty, niin ei ihme, että auto on laiska. soppaa se tarvii. sieltä siis lisää soppaa, niin alkaa kulkeenkin.
ja se EGR ei sotke pakosarjaa, vaan IMUSARJAN. pakosarjaan menee muutenkin pakokaasut, mutta kun siellä on niin kuuma, niin ne myös poistuu ihan normaalisti. imusarjassa kuuluu kulkea pelkkää ilmaa, mutta jos sinne EGR:n ansiosta tuupataan pakokaasua, niin se saattaa karstottua pitkässä juoksussa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Minulla ei ole EGR:ää. Imusarja täysin puhdas. Olen nähnyt videon sellaisen imusarjan puhdistamisesta. Ainut konsti on mekaanine puhdistus.pera8x kirjoitti:sanotaan nyt vielä näin, että sen ylemmän solenoidin, eli ELR solenoidin kannattaa antaa olla vaan paikallaan. se on hyvä vekotin! ei mitään syytä alkaa sen tilalle rakentaan mitään peitelevyjä.
Minulla ei ole Ylempää ELR-solenoidia. Siellä on peitelevy.
se alempi ei ole ELR, vaan nykimisen esto solenoidin. se taas on tavallaan ihan turha ja rajoittaa syöttöjäkin, ellei sitä tappia pienennä.
ja syöttöruuvvi tosiaan on siellä pumpun sisällä. se ei näy ulospäin, vaan pumppua pitää purkaa, että sinne pääsee käsiksi. jos sitä ei ole säädelty, niin ei ihme, että auto on laiska. soppaa se tarvii. sieltä siis lisää soppaa, niin alkaa kulkeenkin.
Riittääkö, jos ADA:sta nostaa, eli vastapäivään ? Vaikuttaako ADA:n säätö samaan vipuun, syöttövipuun ?
ja se EGR ei sotke pakosarjaa, vaan IMUSARJAN. pakosarjaan menee muutenkin pakokaasut, mutta kun siellä on niin kuuma, niin ne myös poistuu ihan normaalisti. imusarjassa kuuluu kulkea pelkkää ilmaa, mutta jos sinne EGR:n ansiosta tuupataan pakokaasua, niin se saattaa karstottua pitkässä juoksussa.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Nykimisen esto toimii silleen että anturi hammaskehällä tulkitsee kierrosten nousua ja laskua ja tämä mötikkä siellä s-pumpun persiissä toimii hyvin agressiivisesti. Nykimisen eston toiminnan voi todeta silleen et paikallaan kädellä käyttää kaasua täysin auki että moottorikierrokset alkaa nopeasti nousta --> moottori ravistaa ja empii kierrosten noustessa. Ei tosiaan pidäkkään hudattaa täysille kierroksille vaan käyttää kaasua täysin auki.
Jos ei ravista niin ko murkulaa on jo joku säädelly tai sit se ei pelaa. Se lyhennettävä tappi on sen murkulan keskellä. Kun murkulan ottaa pois niin se tappi putoaa pöydälle kun murkulan kääntää Sit vaan hiomaan tai viilaamaan. Parikin milliä siitä vissiin voipi ottaa pois ja nykimisen esto vielä toimii tarkoituksen mukaisesti. Orginaalimitta sille tapille taitaa olla noin 22mm
Tai sitten kun tökkelin nyppää irti niin moinen empiminen loppuu
Ittekkin alkuun luulin että mosa ei saa soppaa ja siitä ravistus/empiminen.
Jos ei ravista niin ko murkulaa on jo joku säädelly tai sit se ei pelaa. Se lyhennettävä tappi on sen murkulan keskellä. Kun murkulan ottaa pois niin se tappi putoaa pöydälle kun murkulan kääntää Sit vaan hiomaan tai viilaamaan. Parikin milliä siitä vissiin voipi ottaa pois ja nykimisen esto vielä toimii tarkoituksen mukaisesti. Orginaalimitta sille tapille taitaa olla noin 22mm
Tai sitten kun tökkelin nyppää irti niin moinen empiminen loppuu

Ittekkin alkuun luulin että mosa ei saa soppaa ja siitä ravistus/empiminen.
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Joo, kyllä se ravistaa. Ei ota herkästi kierroksia.
Elikkä tapista 2 mm pois, niin loppuuko ravistus ja ottaa herkemmin kierroksia ?
Elikkä tapista 2 mm pois, niin loppuuko ravistus ja ottaa herkemmin kierroksia ?
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Eikös sitä solenoidia saanut hyllättyä prikoilla niin ajoi saman asian? Ja saa halutessaan palautettua takaisin.ejuvonen kirjoitti:Joo, kyllä se ravistaa. Ei ota herkästi kierroksia.
Elikkä tapista 2 mm pois, niin loppuuko ravistus ja ottaa herkemmin kierroksia ?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Kokeile enste niin et otat tökkelin irti siitä mötikästä.ejuvonen kirjoitti:Joo, kyllä se ravistaa. Ei ota herkästi kierroksia.
Elikkä tapista 2 mm pois, niin loppuuko ravistus ja ottaa herkemmin kierroksia ?
Se mötikkä on käsittääkseni vain kela jota ohjataan virralla --> saa liikkeelle sen keskellä olevan tapin
Jos lähdet lyhentämään niin kokolailla oikea mitta lie on silloin kun tappi on mötikän sisällä ja sen tapin pää on lähes sen mötikän pinnan tasossa? Jos on orginaali niin sen tapin pää on jokusen millin ylhäällä?
En nyt ole satavarma mutta muistelen että noin 20mm on suunnilleen oikea mitta. Sitä en sit tiä onko nuita mötiköitä useaa erimallista? Silloin nuita oikeita mittojakin on useampia

W201; m602 automaattinen luistonesto....
No, niin se alhaalla oleva ELR onkin "Automaattinen Luiston Esto". Lieneekö tuolla sama toiminne vaikka onkin siellä yläosassa.
Vedin johtimet kapiiniin ja vein sinne myös Inverterin, Virtalähteen ja 2 ylieismittaria. Toinen jännitteen Max/Min- mittauksiin ja toinen virtamittauksiin.
ELR ohjattiin hetkellisesti noin max 8,3 VDC ja noin 2 ADC.
Ennen tätä minulla on ollut liitin auki, enkä huomannut ajossa eroja, mutta ohjatessani virtalähteellä, niin polttoaineen syöttö tippui.
Paikallaan ollessa noin 2000 kierrosta tipahti ohjauksella noin 1000 rpm. Hieman vaikea mitata, koska tein kierrosten noston jalkakaasulla.
Liitin auki max. rpm 5300, väärinpäin 6300.
Niin, onko raati samaa mieltä ALE-toiminnasta. Ehkä siellä alempana saadaan herkyyttä lisää. Tämä luiston esto ei ole lähellekkään niin herkkä mitä lienee uusissa autoissa.
Käyhän se myös jonkinlaisena "Automaattisena Nykimisen Estona" myös. Minulla on ainakin se mekaaninen vaimenninpanos heitetty huis kuikkaan, eikä toi vaimo oo ainakaan valitellut.
Ei siitä haittaakaan ole, etenkin talvella, on vaan pahuksen hidas reagoimaan.
Vedin johtimet kapiiniin ja vein sinne myös Inverterin, Virtalähteen ja 2 ylieismittaria. Toinen jännitteen Max/Min- mittauksiin ja toinen virtamittauksiin.
ELR ohjattiin hetkellisesti noin max 8,3 VDC ja noin 2 ADC.
Ennen tätä minulla on ollut liitin auki, enkä huomannut ajossa eroja, mutta ohjatessani virtalähteellä, niin polttoaineen syöttö tippui.
Paikallaan ollessa noin 2000 kierrosta tipahti ohjauksella noin 1000 rpm. Hieman vaikea mitata, koska tein kierrosten noston jalkakaasulla.
Liitin auki max. rpm 5300, väärinpäin 6300.
Niin, onko raati samaa mieltä ALE-toiminnasta. Ehkä siellä alempana saadaan herkyyttä lisää. Tämä luiston esto ei ole lähellekkään niin herkkä mitä lienee uusissa autoissa.
Käyhän se myös jonkinlaisena "Automaattisena Nykimisen Estona" myös. Minulla on ainakin se mekaaninen vaimenninpanos heitetty huis kuikkaan, eikä toi vaimo oo ainakaan valitellut.
Ei siitä haittaakaan ole, etenkin talvella, on vaan pahuksen hidas reagoimaan.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
ei siellä nyt mitään luistonestoja ole, eikä mitään sinnepäinkään olevaa. se alempi on nykimisen esto ja ylempi on ELR, eli pitää sen tyhjäkäynnin tasasena kuormasta riippumatta. älä sekota näitä kahta toisiinsa, ne on aivan eri asioita ja aivan eri tehtävät ja tarkotukset niillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Raati on sitä mieltä, että kaikki mitä tarvitsee tietää on jo kirjoitettu noissa ylemmissä viesteissä, ei kannattaisi sotkea enempää tutkimuksilla 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Vai että alppiventtiili on sellainen joka säätää syöttöä pienemmäksi vuoristossa
Alppiventtiili eli alb venttiili säätää kuorma-autoissa jarruvoimaa kuorman mukaan, eli joku on näppärästi keksinyt että se tarkoittaa syöttöpumpussa jotain savutuksenestokelloa. Aikalailla offtopikkia mutta syöttöpumpuissa ei ole alppiventtiiliä eilä tuolla alppi sanalla ole alppien vuoriston kanssa mitään tekemistä.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
no toden peräisyydestä en tiedä sen enempää, kun ei ole oma keksintö tuo pumppu, saatika sen kellot. mutta näin diiselipumppupaja asian mulle joskus kertoi, kun siellä asioin ja pumppua huollatin. vai mikä tuon oikea nimi sitten on? ja mikä on sen käyttötarkotus?S202 kirjoitti:Vai että alppiventtiili on sellainen joka säätää syöttöä pienemmäksi vuoristossaAlppiventtiili eli alb venttiili säätää kuorma-autoissa jarruvoimaa kuorman mukaan, eli joku on näppärästi keksinyt että se tarkoittaa syöttöpumpussa jotain savutuksenestokelloa. Aikalailla offtopikkia mutta syöttöpumpuissa ei ole alppiventtiiliä eilä tuolla alppi sanalla ole alppien vuoriston kanssa mitään tekemistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Just semmonen kello se minusta on vapareissa, vähentää soppaa alhaisemmassa ilmanpaineessa, ei lisää soppaa. Sopan määrä sääjetää kannen alta. ADA venttiili/kello kai seo eli atmospheric pressure compensator.
S124 & W124
Re: Miten rajoittaa max rpm katsastukseen om602
Kyse taisi olla pilkunnussimisesta aldaventtiili vs. aldakello vs. aldarasia, eli se siitä.
Eihän semmosta morkooliakaan turboissa ole virallisesti olemassakaan.
Eihän semmosta morkooliakaan turboissa ole virallisesti olemassakaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi