Se on kytketty niin, että ilmamassamittarin joku johto kiertää ton kautta ja menee siitä moottorinohjaukselle. Kaikkea ne keksii rakennellakin...
Auto on W220 320 CDI -00


Mutta ei mitään yhteytä tuohon alla olevaan TCU:uhnoroljan kirjoitti:Moottoritilasta löytyi kuvien mukainen laatikko. Olisikohan kenelläkään mitään aavistusta, mikä se voisi olla ja mitä sillä on haettu?
Se on kytketty niin, että ilmamassamittarin joku johto kiertää ton kautta ja menee siitä moottorinohjaukselle. Kaikkea ne keksii rakennellakin...
Auto on W220 320 CDI -00 (Ei allekirjoituksen kulkineita)
[ http://norolampi.com/mese/boxi.jpg ]
[ http://norolampi.com/mese/boxi_1.jpg ]
noroljan kirjoitti: Muutenkin tavan projekti tämäkin, meni 10h, että sain auton käyntiin. Löysin kaksi jälkiasenteista hälytintä,
mitkä oli kytketty miten sattuu. Nyt ne on poissa ja piuhasarjoja korjailtu, niin sentäs käynnistyy auto.
OK, voisi kokeilla vielä ilman tuota ESP-yksikköä, kun se mitä ilmeisemmin on väärä ainakin. Vähän samanlaista ongelmaa on muuten tossakin, kun käytiin auto hakemassa, eikä käyntiin saatu, ei muutakuin hinausauto paikalle. Ajeltiin sitten sen perässä moottoritiellä, niin autossa syttyi hätävilkut kesken matkan päälle. Siinä vaiheessa, kun sitä oltiin tiputtamassa pois lavalta, ne sammui ja sen jälkeen ei ole vilkkunut itsekseen. Yksi mitä toi kanssa tekee, niin välillä, kun laittaa virrat päälle syttyy jarruvalot palamaan joksikin aikaa, vaikkei jarruun koskekkaan. Eli sekasin mikä sekasinRAM kirjoitti:Se vika on käynyt päällä, kun on tallennettu. Noissa ylemmissähän se vika on olemassa ja tallennettu.
Kun se väylä on ihan sekasin, niin veikkaan siinä väylässä olevan jonkin ohjaimen viallinen tai väärää mallia.
Kerran kävi nappurin W211:sen kanssa niin, että kun asensimme siihen vetokoukkua, niin myyjä oli toimittanut sen mukana väärän boxin caniin liitettäväksi. Sitä ei siis saanut mitenkään koodattua toimivaksi ja se boxi aiheutti kaikkea jännää, kuten vilkkujen päälle menemistä satunnaisesti, töötin tööttäilyä ja vaikka mitä. Nämä oireet ilmenivät toki vasta silloin, kun kyydissä oli ministeritason henkilöitä
Tuossa on hyvä tietopaketti väylän debuggauksesta jos intoa riittää:noroljan kirjoitti:Loppuu kyllä ymmärrys tämän vehkeen kanssa. CAN C-väylässä kaikki laitteet on ihan sekaisin ja moottori ja laatikko vikatilassa.
Eli lisä boxsi "toimii"noroljan kirjoitti:Kiitos taas jysi, siinä olikin tietoa väylän monimutkaisuudesta enemmän, kuin tarpeeksi. Laitoin takaisin tuon ylimääräisen boxin ja vikakoodi, kyllä hävisi, mutta vikatila ei.
Mittailinpa toisesta autosta tänään tuota CAN C-väylää ja ei siellä tosiaan kulje, kuin toisessa johdossa aktivoituneena 2,41V ja toisessa 2,60V. Jenkkifoorumilla vaan luki, että siellä kulkisi samat voltit, kun CAN B väylässä, mutta tämä oli mitä todennäköisesti virheellistä tietoa.
En nyt enään tiedä onko tossa CAN C-väylässä edes mitään vikaa, vaan sattuuko mulla olemaan vaan rikkinäisiä ohjainlaitteita tässä autossa oikeen urakalla.
Auton alkuperäinen ESP-ohjauslaite, antoi tälläiset vikakoodit:
[ http://norolampi.com/mese/ESP_alkuperainen.jpg ]
Vaihdoin päikseen tohon Airmaticin CAN-johdon, näytti edelleen, että CAN-yhteys poikki, lopuksi vedin vielä uuden johdot laitteelle ja aina vaan oli CAN-yhteys poikki.
Laitoin sitten autoon toisen ESP-ohjauslaitteen ja ainakin poistui toi CAN-yhteys poikki teksti, tämä laite on vaan Bensa autosta ja eri numerolla, niin tuli seuraavia vikakoodeja:
[ http://norolampi.com/mese/ESP_vaihdettu.jpg ]
Eli voisi päätellä, että CAN-yhteys toimii, mutta elkuperäinen ESP-ohjainlaite on rikki ja tämä toinen ei käy väärän numeron takia?
Airmatic onkin sitten toinen juttu, tässä on ongelmia enemmän, kuin tarpeeksi CAN-väylän kanssa, tulee seuraavia vikakoodeja:
[ http://norolampi.com/mese/Airmatic_alkuperainen.jpg ]
Tälle laitteelle tein saman, kokeilin vaihtaa CAN-johdot päikseen ESP:n kanssa ja lopuksi vedin uuden johdon, ei poistunut ongelmat. Tolla väärällä ESP-ohjauslaitteella, poistui kyllä koodi "C1026-008 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen N47-5 (ESP...) kanssa häiriö", mutta muut jäi. Kokeilin myös toisella Airmatic ohjainlaitteella, joka samalla numerolla alkuperäisen kanssa, mutta sieltä tuli tasan samat viat![]()
Tästä en osaa päätellä yhtään mitään?
No, jottei tämä vielä tässä ollut alkuperäinen (putsattu) TCU näyttää aina vaan tätä:
[ http://norolampi.com/mese/EGS.jpg ]
Auton mittaristossa ei näy vaihteen tai S/W-kytkimen tietoja ollenkaan.
Vaihdoin Bensakoneisesta autosta tuon TCU:n ja mittaristoon tulee nyt noi tiedot, mutta toi yrittää lukea tietoja väärältä moottorinohjaimelta tietysti:
[ http://norolampi.com/mese/EGS_bensa.jpg ]
Tässä vielä kaikki vikakoodit autosta yhdistelmällä, alkuperäinen EGS ja Bensa-auton väärä ESP (Airmatic on ihan sama, kummasta se on)
[ http://norolampi.com/mese/vikakoodit.jpg ]
Saako noi ESP, Airmatic tai EGS ongelmat moottorin ja vaihdelaatikon vikatilaan, kun ei sieltä mielestäni mitään "muuta vakavaa" löydy?
7000 tonnia on "merkki" siitä että nopeus tieto puttuunoroljan kirjoitti:Ei ollut noita testejä tehdessä, se ylimääräinen huijaus boxi paikallaan, enkä ole lisää ylimääräisiä virityksiä autosta löytänyt (ainakaan vielä).
Noi ESP ongelmat ainakin luultavasti vaikuttaa vikatiloihin, kun laatikko näyttää esim. lähtökierrosnopeudeksi tyhjäkäynnillä yli 7000 kierrosta ja sitten lukee, että se on laskennallinen ja perustuu ESP:n lähettämiin tietoihin.
Jos nyt vielä jotain ihmeellistä löysin, niin virtalukon numero alkaa 215 xxx xxxx, eli liekö sekin vaihdettu, en tiedä voisiko se vaikuttaa Airmaticin CAN ongelmiin, jos on C215 korisesta, kun sitähän ei ole edes saanut Airmaticilla kaiketi. Ja toimiiko se virtalukko "masterina" tolle CAN C väylälle edes vai vaan välikappaleena CAN B ja CAN C- väylien välillä? Jotain ajatuksia heittelin vaan ilmoille, täytyy jatkaa tutkimista...
Asenetavan EGS pitäis olla uusinoroljan kirjoitti:Olenkohan oikeassa, että Airmatic ei vaikuta moottorin tai laatikon vikatiloihin, eli sen voisin unohtaa tässä vaiheessa. Haaveena olisi saada moottori ja laatikko toimimaan ilman vikatiloja, niin tietäisi missä kunnossa ne on.
ESP kaiketi vaikuttaa, niinkuin CDI203 tuossa ystävällisesti vahvistikin oletukseni.
Yritin versiokoodata alkuperäistä ESP-boxia, kun se valittaa väärästä versiokoodauksesta (Vaikka on oikealla varaosanumerolla ainakin), tulee virhe "8.593.5016". Pitäisikö tuon onnistua starilla (Kiinan versiolla) ilman yhteyttä mihinkään serverille tai ylipäätäänkään? Vai onko siinäkin joku lukitus ja se pitäisi nollata, jollain muulla laitteella?
Yritin myös siirtää EGS:n koodausta tuohon S500:sta otettuun boxiin, mutta se ilmoittaa, että tämä ohjain ei ole yhteensopiva tämän auton kanssa. Molemmissa EGS 51, mutta alkuperäinen boxi on 025 545 13 32 ja S500 otettu on 022 545 51 32.