w638 viton pumpun ruuvaus
w638 viton pumpun ruuvaus
vito 2.3 td ei kulje mihinkään huippu nopeus 105kmh kaasu pohjas... (kävin leimalla 8.3.14 ja savut oli 1.35)
niin ja turbo ulvoo koko ajan. ahto puoli käyty läpi vuotojen osalta.
nyt rupesin ruuvailemaan pumppua (veskolan ) ohjeiden mukaan kiihtyvyys parani hiukan mut ei huippunopeus. mutta savua tulee perkeleesti pitäiskö niitä ahtojaki jollain nostella??
ja tossa pumpussa on tyhjäkäynnin hieno säätö kellolla onko sitä mahdollisuus säätää jotenki?? kun syöttöä säätää. vielä lisää niin kierokset nousee... eikä tyhjäkäynnin säätö ruuvi aukea enempää..
hox hox amatööri asialla..
niin ja turbo ulvoo koko ajan. ahto puoli käyty läpi vuotojen osalta.
nyt rupesin ruuvailemaan pumppua (veskolan ) ohjeiden mukaan kiihtyvyys parani hiukan mut ei huippunopeus. mutta savua tulee perkeleesti pitäiskö niitä ahtojaki jollain nostella??
ja tossa pumpussa on tyhjäkäynnin hieno säätö kellolla onko sitä mahdollisuus säätää jotenki?? kun syöttöä säätää. vielä lisää niin kierokset nousee... eikä tyhjäkäynnin säätö ruuvi aukea enempää..
hox hox amatööri asialla..
Viimeksi muokannut johtaja2, Ti 11.03.2014 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Kulkeekos tollanen vakiona kunnossa ollessaan enempi?
Mielestäni sulla on jossakin kovasti vikaa ja se ei välttämättä nyt syötön nostolla tokene vaan vika on muualla.
Mielestäni sulla on jossakin kovasti vikaa ja se ei välttämättä nyt syötön nostolla tokene vaan vika on muualla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
no se täs nyt kovasti kiinostaaki. mistä sitä vikaa vois ruveta etsimään. kyllähän se otta päähän ku jalkoihin jää..
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=74932" onclick="window.open(this.href);return false;
tollasta löysin jos se auttaa ja ilmanputsari oli yksi listalla ja ilmavuodot polttoaine o-renkaissa ajossa mutta lue ja hae lisää.
Tosin veskola olisi täysi expertti tähän.
tollasta löysin jos se auttaa ja ilmanputsari oli yksi listalla ja ilmavuodot polttoaine o-renkaissa ajossa mutta lue ja hae lisää.
Tosin veskola olisi täysi expertti tähän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Ei kannata alkaa ruuvailemaan yhtään ennen kuin on vika löytynyt. Vakiona tuollainen kulkee sen 150 ja sinne satasen yläpuolelle se kiihtyykin ihan kohtalaisesti, ihan kuten joku peruskauppakassi. 0.85 Bar paineella pääsee hyvin sen 150 vauhtia, siitä vakioahtimesta ei kannata nostaa painetta yhtään, toki kierroslukua voi nostaa ja laittaa syöttöä hieman liää mutta pidetään ahto vakiona.
Painetta ei edes voi nostaa yli 1 Bar ellei eliminoi sitä painetta tarkkailevaa kytkentää.
Mikäli sen pumpun säätää täysille eli lähemmäs 200hp niin se kannentiiviste on yhden illan tavaraa sillä vakioahtimella.
Voisi aloittaa vian etsimisen vaikka mittailemalla pakopainetta, ellei muuta ilmeistä syytä löydy. Olettaisin että ahtopaine on jo mitattu
Painetta ei edes voi nostaa yli 1 Bar ellei eliminoi sitä painetta tarkkailevaa kytkentää.
Mikäli sen pumpun säätää täysille eli lähemmäs 200hp niin se kannentiiviste on yhden illan tavaraa sillä vakioahtimella.
Voisi aloittaa vian etsimisen vaikka mittailemalla pakopainetta, ellei muuta ilmeistä syytä löydy. Olettaisin että ahtopaine on jo mitattu
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
ei ole mitattu vielä mitään paineita.
no joo pumppun säädöt palautettu ennalleen. savutus loppu ja kulkee edelleen 105kmh.
onkos se normaalia kun antaa kieroksia niin coolerin jälkeinen haitari putki vätää itsensä kasaa niinku ei saisi ilmaa tarpeeksi?? :O voisikohan se vika olla kuitenki loppuun ajettu ahdin !!?? autolla ajettu 297000km eli ei sitä moottoria nyt loppuun ajettu ole. kai
no joo pumppun säädöt palautettu ennalleen. savutus loppu ja kulkee edelleen 105kmh.
onkos se normaalia kun antaa kieroksia niin coolerin jälkeinen haitari putki vätää itsensä kasaa niinku ei saisi ilmaa tarpeeksi?? :O voisikohan se vika olla kuitenki loppuun ajettu ahdin !!?? autolla ajettu 297000km eli ei sitä moottoria nyt loppuun ajettu ole. kai
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
No ei se ole normaalia, siellä on joku orava coolerissa tukkeena tai ilmaputkessa ahtimen jälkeen tai ennen ahdinta.
Normaalitapauksessa 300 tka ajetun moottori ahdin on vielä ihan hyvässä kunnossa ja moottorillehan tuo on vasta sisäänajo poislukien se surullinen kannentiiviste.
Nappaappas aluksi se coolerin alaletku irti ja tarkista että sinne kun puhaltaa niin mitään vastusta ei tunnu. Sitten puhaltamista toiseen suuntaan ja ilman pitäisi kulkea vapaasti ilmansuodattimen (ja ahtimen) lävitse.
Normaalitapauksessa 300 tka ajetun moottori ahdin on vielä ihan hyvässä kunnossa ja moottorillehan tuo on vasta sisäänajo poislukien se surullinen kannentiiviste.
Nappaappas aluksi se coolerin alaletku irti ja tarkista että sinne kun puhaltaa niin mitään vastusta ei tunnu. Sitten puhaltamista toiseen suuntaan ja ilman pitäisi kulkea vapaasti ilmansuodattimen (ja ahtimen) lävitse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Onko ihan varma ettei ole coolerista pääty irti, ahtoletku halki ... tms...
oulaistenliikenne.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
On se aika varma jos jo pelkkä moottorin imu vetää letkun luttuun niin tukkeessahan se on mutta muutoin putkisto/letkusto on ehjä. Olisi oikeastaan hyvä jos vuotaisi ahtoputki niin kone toimisi edes vaparina, voisi kulkea sen 130 km/h
Voihan siellä coolerin pohjalla olla vaikka 2 litraa vaseliinia.
Voihan siellä coolerin pohjalla olla vaikka 2 litraa vaseliinia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Joo, minähän en koko viestiketjua lue ennen vastaamista eli on se varmaa juu.
oulaistenliikenne.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Tuo on kuitenkin parempi kuin itselläni kun unohdan kesken vastauksen kirjoittamisen mitä olinkaan vastaamassa ja miksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Jospa otat vaikka ilmaputsarin ensin pois ja kokeilet ilman sitä tai ostat suoraan uuden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Saattaa olla myös ahtimelta lähtevä letkunpätkä lutussa, jos on ollut huolimaton asentaja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
ilma kulkee nätisti joka suuntaan. sit koitin käyntiin ilman ahto putkea ja otti kieroksia paremmin sit koitin tukkia sitä coolerin reikää niin ei tullu oikeestaan yhtään ilmaa kun kierrätti.
ekös sen turbon pitäs edes vähä puhaltaa paikallaanki ?
ekös sen turbon pitäs edes vähä puhaltaa paikallaanki ?
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Paikallaan kun antaa kierroksia niin kyllä ilmaa tulee niin paljon ettei käsi pysy letkun päässä paikoillaan lihasvoimin.
Miltäs se ahtimen imuletku näyttää ja se moottorin takana piilossa oleva lähtöletku ?
Miltäs se ahtimen imuletku näyttää ja se moottorin takana piilossa oleva lähtöletku ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
noniin elikkäs nyt on kaynyt niin että turbo on hirttäny kiinni. ei nimittäin pyöri sormi voimin siivet...
milanen homma on ottaa turbo irti? eihän vaan joudu konetta irroittamaan??.ja voisko sinne kuvitella 290 tdn turboa löytyis sellanen..
milanen homma on ottaa turbo irti? eihän vaan joudu konetta irroittamaan??.ja voisko sinne kuvitella 290 tdn turboa löytyis sellanen..
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Veskolahan ottaa koneen irti minkä vaan korjauksen vuoksi mutta kyllä sinne ahtimen saa vaihdettua moottoria irrottamatta.
oulaistenliikenne.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Tuossaha sitä ahtimenvaihtamis tarinaa on: http://www.skg.fi/tile002/w638/31102004.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten jos haluaa vielä helpottaa hommaa niin konekehikkoa voi hieman laskea etureunasta (sen verran kun vetarit antaa myöden), ja ottaa venttiilikopan pois tieltä. Jotkut oli kai ottanut sen takana olevan moottorikannattimenkin irti.
Pääasia olisi ettei katkaise niitä ahtimen pultteja.
Eikös se 290 ahdin mene sinne ihan kohtuullisella ilmaputken ja pakoputken lähdön muutoksella. Kunhan sen muuttaa painekellotoimiseksi. Öljyputkien kanssa voi tulla säätämistä tai sitten ei tule, mutta nehän kyllä saa tehtyä.
Sitten jos haluaa vielä helpottaa hommaa niin konekehikkoa voi hieman laskea etureunasta (sen verran kun vetarit antaa myöden), ja ottaa venttiilikopan pois tieltä. Jotkut oli kai ottanut sen takana olevan moottorikannattimenkin irti.
Pääasia olisi ettei katkaise niitä ahtimen pultteja.
Eikös se 290 ahdin mene sinne ihan kohtuullisella ilmaputken ja pakoputken lähdön muutoksella. Kunhan sen muuttaa painekellotoimiseksi. Öljyputkien kanssa voi tulla säätämistä tai sitten ei tule, mutta nehän kyllä saa tehtyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Tuossakin Viton Turbon vaihtoa GT20 ahtimeksi. Mulla 250 Dt:n turbo mutta sama on 2.9 moottorissakin.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
siinä oli painekello jo ilmeisesti hyvä asia mitenkä sitä saa käännettyä oikeeseen asentoon. siis pako pesää jos ei täsmää??
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Sen sai muistaakseni käänneltyä tarvittaessa avaamalla muutamia pultteja, tosin minulla se oli silloin joskus niin jumissa, ettei liikkunut mihinkään mutta ne siellä turbopajalla sai sen liikkeelle ilmeisesti kaasupillin avulla.
Kompressorikotelo onkin helposti kotona käänneltävissä, tai no tarvitaan siihen jykevät isot pihdit joilla se lukitus prikka avataan. Se kannattaakin olla sitten tarkkaan oikeassa asennossa, jotta paineletku osuu juuri kohdilleen eikä jää luttuun.
Kompressorikotelo onkin helposti kotona käänneltävissä, tai no tarvitaan siihen jykevät isot pihdit joilla se lukitus prikka avataan. Se kannattaakin olla sitten tarkkaan oikeassa asennossa, jotta paineletku osuu juuri kohdilleen eikä jää luttuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
noniin pienen hiljais elon jälkeen!! vanha turbo irti!! voi jumalauta mikä homma joku seppä oli aloittanut jo kyseistä projektia. ahtimen laipan kolme pulttia mulkattu ja jopa pakoputken laipan pultitiki oli mulkattu. no tämän todettua hyppäsin autoon ja nokka kohti motonettiä ostoskoriin jäi vinku. ja muutama terä.. kotiin ja sitte vinku laulamaan. neljän tunnnin jälkeen saldo oli jumalatoon pöhönä rystyset auki kompura sano ittensä irti!!! mutta mikä parasta turbo pöydällä. ja tuossa ruuvatessa tuli huomattua että jakopään puoleinen kannen ja lohkon sauma märkä. olis varmaan järkevää tehä kansi remppa samalla..??
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Mikäli se oli sieltä turbon puolelta se vuoto niin ehdottomasti, siitä on juuri hajoamassa tiiviste vakiovikapaikasta. Mikäli se tihkuu jakopan puolelta (eli jokopasta on lähtöisin se öljy) niin sillähän nyt ei ole niin merkitystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Mihkäs on järkevää laittaa se paine kellon letku? Pitääkö se olla siinä itte turbos vai voiko olla ahto putken alku pääs
Re: w638 viton pumpun ruuvaus
Imusarjassa on hyvä ulosotto ihan tuota varten. Siihen saa sitten sen ahtopainesäätimenkin jos haluaa. Siihen hyvä haaroitin ja nailonputki ohjaamoon ja ahtomittari sen perään.
Lisää tietoa: www.skg.fi