Koliseva sprinter

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kuusela
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 08.02.2009 22:10

Viesti Kirjoittaja Kuusela »

Kuusela kirjoitti:
seppo1 kirjoitti:sprintteris pettää usein puumpun käyttöakselin laakerointi joka aiheuttaa jakopään sekoamisen.aikas vaikea havaita.ääntää kuin alipainepumppu ois hajoamas.
Tarkoitatko tällä käyttöakselin laakeroinnilla sitä lohkon ja pumpun välistä laakeria vai itse pumpun laakerointia vai jotain muuta?

Millainen työ on vaihtaa se pumpun ja lohkon välinen "välilaakeri"?
uppista.
Jukka312D
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 23.08.2009 15:06

Koliseva Sprinter

Viesti Kirjoittaja Jukka312D »

Onpa hauska huomata, että niin moni taistelee täsmälleen samojen Sprinterin (312D -99) kolinoiden kanssa kuin minäkin. Taistelua on kestänyt jo useamman vuoden, joten mikään aivan katastrofi ei ole kyseessä.

Voin lyhyesti (yritän ainakin) selittää korjaushistorian ja vaivan luonteen, ehkä tässä lähivuosina joku osaa päätellä, missä vika piilee. Minä tiedän aika monta kohtaa, missä se vika EI ole. Te muut vaivasta kärsivät voitte ehkä tämän viestin lukemalla päätellä, mihin ei kannata koskea.

Vaiva on muissa viesteissä kuvattu kilinä ja raklatus, kun moottori on kylmä. Pakkaskelillä (n. -10 tai kylmempi) kilinä kuuluu ajossa koko ajan vaikka moottori käyntilämmin. Sitä pahemmin, mitä enemmän moottori joutuu töihin. -28 C ja tiukka ylämäki hiljaisessa vauhdissa on hirveää kuultavaa. Kovalla pakkasella kilinä lakkaa, kun auto seisoo tyhjäkäynnillä minuutin pari. Muutaman kilometrin jälkeen ajoviima on taas jäähdyttänyt jonkin kohdan ja kilinä palaa. Kilinää ei tahdo kuulla konehuoneen puolella, mutta sisään kuuluu loistavasti (olisipa toisin päin).

Vaiva on outo ainakin kolmelle mersupajalle ja yhdelle jokamerkin pajalle. Mikä on outoa ottaen huomioon vian selvän yleisyyden.

Korjattu seuraavaa:

Jakoketju ja kiristin vaihdettu.

Jakopää avattu ja tarkistettu, että kaikki on kunnossa.

Alipainepumppu vaihdettu (öljykorkin avaamalla kuuluu pumpun säksätys, joka on kuulemma normaalia).

Suuttimet korjattu (kärjet vaihdettu asian osaavassa pajassa, tehty tarvittavat säädöt ym)

Ruiskutuspumppu korjattu (levisi ihan oikeasti, korjaus 1600 e uusi 2700 e).

Moniurahihnan kiristinmekanismi uusittu (oli siinä vähän vikaakin, mutta ei se syy tähän vaivaan ollut, sinne meni 560e).

Kilinä kuuluu edelleen, kokeilin vielä omatoimisesti, että kilinä kuuluu myös, kun irrottaa moniurahihnan. Siis vaiva ei ole apulaitteissa.

Vaivan jäljille pitäisi päästä, jos tuntisi tarkemmin konehuoneen rakenteen ja osaisi päätellä, mikä se kohta on, johon ajoviima/kylmä imuilma vaikuttaa oleellisesti. Ja vielä niin, että vika ei ole omituinen yksittäistapaus, vaan selvästi Sprinterin (liekö nimenomaan juuri tämän moottorityypin) ominaisuus, joka tulee esiin ehkä kilometrien myötä.

Mitä mahtaa olla ruiskutuspumpun juuressa pumpun ja sille menevän akselin laakeroinnin välissä? Olisiko siellä jotain, joka voisi aiheuttaa tämän äänen. Tuon laakerin (alipainepunpun takana) kuluminen on kuulemma tyyppivika noin 600 tkm paikkeilla, oireena epätasainen tyhjäkäynti.
Jukka
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Mitä öljyjä teillä on koneessa? Mulla ei mielestäni kuulu kilinää, kuin laatikosta/kytkimestä tyhjäkäynnillä. Öljynä teboilin super hpd 10 (tai 5) w40
Jukka312D
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 23.08.2009 15:06

Mahdollinen ratkaisu Sprinterin kilinään

Viesti Kirjoittaja Jukka312D »

Muut ovat selvästi luovuttaneet. Ja säätäneet ehkä radion kovemmalle kylmillä keleillä.

Kyselin dieseleihin erikoistuneelta korjaamolta vinkkiä. Kokeilemisen arvoiselta kuulosti kannentiivisteen vaihto. Kuulemma hajoaa tyypillisesti 300 tkm-400 tkm paikkeilla, ulospäin näkyvänä merkkinä pitäisi öljyä tihkua hieman ketjun kiristäjän ylöpuolelta. Ykköspytyn ja jakoketjun välissä on iso öljykanava, joka on yhteinen venttiilinnostimille ja jakoketjun kiristäjälle. Kannentiivisteen hajoaminen tästä kohdasta aiheuttaa sen että öljyn seassa kulkee pakokaasuja ja kiristin sekä nostimet ovat löysiä aiheuttaen kilinää. Ulkolämpötila vaikuttaa moottorilohkon reunassa kulkevaan öljyyn ja tästä syystä ilmiö on säätilariippuvainen.

Varmuutta ei kuulemma ole tämänkään remontin tuloksesta, mutta vaikuttaa sen verran loogiselta, että kannattaa kokeilla. Voisiko joku kilisevän Sprinterin omistaja olla koekaniini? Jos toimii, niin teen perässä.
Jukka
Jukka312D
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 23.08.2009 15:06

Kilisevä Sprinter

Viesti Kirjoittaja Jukka312D »

Vain huonokuuloinen pärjää ilman huolen häivää, koska kelit kylmenevät ja Sprinterin kilinä kovenee. Nyt radiot pienemmälle ja vikaa metsästämään. Talven pakkaset hirvittävät jo etukäteen.

-jukka-
Jukka
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Simp »

Onkos miehillä tietoa sprintterin kytkinpaketin hinnasta?. Paine laakeri kolisee, joten samalla vois vaihtaa koko paskan..
Mersu kuin mersu
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Kytkinpaketti KL-varaosilla 250 euroa.

Omassa on muuten vaihdettu kannentiiviste, eikä tuo pahemmin kolise.
rintteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 23.09.2009 16:10
Paikkakunta: etelä-savo

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja rintteri »

osaiskohan joku sanoa missä vika sprinter 312d -97vm nakuttaa lämpimänä kun kun kiihdyttää ,kylmänä ei anna ääntä.ja tyhjä käynillä ei kuulu mitään ylimäärästä,vain veto päällä lämpimänä kuuluu pieni nakutus pienimmillä kieroksilla. :( autolla ajettu neljäsataatuhatta :roll:
rallijore
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 02.02.2010 07:40
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rallijore »

Onko kukaan löytänyt selitystä tähän moottorin rallatus asiaan?

Itsellä kans rallattaa ja ajettu 390tkm -98 312 .

Pakkasta kun on -20 astetta niin äänen kuulee aivan selvästi ja
nyt -6 astetta niin ääntä ei kuulu lähes ollenkaan. Moottorissa kun on kierroksia 2000rpm ja enemmän niin ääni tulee silloin esille.

Paljon on keskusteluja tästä asiasta käyty, mutta yksiselitteistä vikaa ei ole
tainnut kukaan vielä keksiä?
rintteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 23.09.2009 16:10
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja rintteri »

rallijore kirjoitti:Onko kukaan löytänyt selitystä tähän moottorin rallatus asiaan?

Itsellä kans rallattaa ja ajettu 390tkm -98 312 .

Pakkasta kun on -20 astetta niin äänen kuulee aivan selvästi ja
nyt -6 astetta niin ääntä ei kuulu lähes ollenkaan. Moottorissa kun on kierroksia 2000rpm ja enemmän niin ääni tulee silloin esille.

Paljon on keskusteluja tästä asiasta käyty, mutta yksiselitteistä vikaa ei ole
tainnut kukaan vielä keksiä?

epäillisin jakopään ketju antaa ääntä (venynyt). itellään sprintteri nakutti kun kiihdytti piennillä kieroksilla, sitten nakutus hävis kun käytin rvs öljyn sekaan lisä ainetta.kannattaa kokeilla!
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Tuli hankittua 312D sprintteri ja koneen toiminnassa ei ole muuten mitään vikaa paitsi öljykorkin avatessa alkaa kamala rahina. Kuulostaa kuin jakoketju ottaisi kiinni johonkin lohkoon (jollain muullakin oli vastaavia huomioita tässä topicissa). Autolla on ajettu 560 tkm ja jakoketjun vaihdosta ei ole mitään varmuutta, käyntiääni on minusta tuohon suorasuihkariin vähän liiankin pehmeä eli voisinko olettaa että ruiskutusennakko on myöhäisellä kuluneen jakoketjun takia?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ehkä olis kannattanu ostaa vanha transiitti jos kaipaa miehekästä ääntä.

Täs viestiketjus on monta kommenttia mitä ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Epäilisin, luulisin, oletan... vaihdoin uuden (käytetyn romun) jne...
AssanHassan
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Kirjoitan tämän nyt, jos joku vielä eksyy tätä ketjua lukemaan. Eilen siinä vaan Raskoneella ohimennen kuulin, kun oman autoni (311 CDI -00, sprintshift-versio) omituista keliriippuvaista (kosteus, lämpötila en osaa tarkemmin määritellä...) sivuääntä ihmetellessäni, että Sprinterin kaksoisvauhtipyörä ja siihen liittyvä välys voi kait aiheuttaa jotakin extra-ääntä. Rallatusta. En nyt itse vielä syvällisemmin asiaan perehtynyt. Jo pari vuotta sitten luulin, että jotakin on pahasti hajoamassa. Sitten ääni hävisi. Välillä pahenee, välillä ei huomaa laisinkaan, kun paikallaan ollessa moottorille antaa kierroksia. Ja tiedän, että ääni ei tule esim. moniurahihnan välipyöristä tms. apulaitteista.
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Onko tähän tullut mitään varmuutta? Jotenkin ääni kyllä voisi kuulua sieltä vauhtipyörän suunnalta..
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja

Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kaksoismassavauhtipyörä kalkattaa tyhjäkäynnillä jos se on rikki ja peruuttaessa ylämäkeen tärinä on järkyttävä.
Aika helppo kuulla tuleeko ääni koneesta vai laatikosta :)
sprintermies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 01.09.2016 19:42

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja sprintermies »

Kannattaa kokeilla laittaa ainakin syöttöpumppu mersuihin tankilliseen dieseliä litra mieluiten 0w40 moottoriöljyä. Itse olen laittanut mobil super 3000 tai 2t öljyä. Kuullema nämä nykydieselit ovat vähemmän öljypitoisia niin eivät voitele riittävästi pumppua ja suuttimia. Itsellä käyntiääni muuttui paljon tasaisemmaksi. Paras diesel teboilillla. Yksi ikänsä mersujen kanssa leikkinyt neuvoi. Eikä savuta tippaakaan.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Nyt kun olen omistanut vastaavan Sprintterin muutaman kuukauden ja lukenut näitä tarinoita, niin tartumpa tähänkin vanhaan aiheeseen. Mulla siis tuo legendaarinen 2,9 vitoskone, joka on suorasuihku sähköohjatulla Boschin punpulla - ei siis CDI. Käyntiääni on tässä viestiketjussa kuvatun oloinen. Öljykorkin kun irrottaa, niin lisää kalketta kuuluu. Näyttäs siltä, että moni on vaihdellut osia turhaan ja silti kalinat vaan jatkuneet. Auto on asuntoauto ja mittarissa 300 tonnia. Muutama tuhat kilsaa tullu ajettua sillä tänä kesänä.
Huolestunko turhaan?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja etrade »

Painele jarrupoljinta auto käynnis ja äänen ollessa päällä.
Jos ääni poistuu tai hiljenee, on vika alipainepumpus, mutta sekin on kai tehty niin ettei riko mitään.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Jarrupolkimen painelu ei vaikuta. Irrotin myös pumpulta tulevan alipaineputken - ei vaikutusta.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Taitaa olla nää vanhan liiton Sprintterit sen verran iäkkäitä, että tietäjät on jo ajat sitten siirtyny toisenlaiseen tekniikkaan. :crazy:
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Nyt on vissiin sitten kansitiivisteen vaihto edessä, kun rupes puskemaan julmetusti savua ja öljyäkin katoaa.
Oon joskus vaihtanu 124 Mersun viitoskoneesta kansipahvin ja siinähän on tilaa temuta ja nosta akansi reilusti ylöspäin, mutta Spintterissä pikkasen ahtaampaa ja kantta ei voi nostaa niin reilusti.

Mitä pitää huomioida jakoketjun kanssa? Ratas nokka-akselilta irti ja se kannessa kiinni oleva ketjun ohjuri irti, mutta uskaltaako päästää sen ketjun makkaralle siihen aukon pohjalle, että saa kannen näppärästi pois? Hyppääkö ketju syöttöpumpun rattaalta?
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Koliseva sprinter

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Ossaako joku kertoa?
Vastaa Viestiin