Koliseva sprinter
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 04.12.2004 14:50
Koliseva sprinter
Osaisikohan kukaan jelpata? Auto on `97 312D Sprinter. Sisälle kuuluu moottoritilasta ajaessa pieni sivuääni, jota ei kuule tyhjäkäynnillä konepeiton ollessa auki.
Kun avaa öljyntäyttökorkin niin ääni kuuluu hyvin ja kuullostaa siltä kuin jokin (ketju) osuisi venttiilikoppaan kiinni (pirun ilkeä ääni).
Tyhjäkäunnillä ei kuulu paljonkaan, mutta kun nostaa kierroksia ja vapauttaa kaasun niin sitte kolisee. Kolina voimistuu myös kun painaa jarrua (auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä) ja tämän takia vaihdoin alipainepumpun, mutta ääni ei hävinnyt.
Tasaisella kaasulla ajaessa ja kiihdytettäessä ääni kuuluu, mutta moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään.
Ja ettei olisi ihan niin helppoa, niin pakkasella kuuluu selvemmin ja pidempään kuin nollakelillä (erikoista että sinällään moottorin lämmöt vaikuttaa vähemmän kuin ulkolämpötila). Siis pakkaskelillä moottorin ollessa normaali käyntilämpöinen ääni kuuluu, mutta ulkolämpötilan ollessa plussan puolella ääni loppuu moottorin saavuttaessa normaalin lämpötilan.
Ja siinä venttiilikopassa ei ole mitään jälkiä, eikä ketju kai niin löysä voi ollakkaan.
Niin että missähän se vika oikein on???
Kun avaa öljyntäyttökorkin niin ääni kuuluu hyvin ja kuullostaa siltä kuin jokin (ketju) osuisi venttiilikoppaan kiinni (pirun ilkeä ääni).
Tyhjäkäunnillä ei kuulu paljonkaan, mutta kun nostaa kierroksia ja vapauttaa kaasun niin sitte kolisee. Kolina voimistuu myös kun painaa jarrua (auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä) ja tämän takia vaihdoin alipainepumpun, mutta ääni ei hävinnyt.
Tasaisella kaasulla ajaessa ja kiihdytettäessä ääni kuuluu, mutta moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään.
Ja ettei olisi ihan niin helppoa, niin pakkasella kuuluu selvemmin ja pidempään kuin nollakelillä (erikoista että sinällään moottorin lämmöt vaikuttaa vähemmän kuin ulkolämpötila). Siis pakkaskelillä moottorin ollessa normaali käyntilämpöinen ääni kuuluu, mutta ulkolämpötilan ollessa plussan puolella ääni loppuu moottorin saavuttaessa normaalin lämpötilan.
Ja siinä venttiilikopassa ei ole mitään jälkiä, eikä ketju kai niin löysä voi ollakkaan.
Niin että missähän se vika oikein on???
sprintterit
Paljonko on ajettu ,ketju pitäs kestää 400 tuh.
Terveisin Jamppa
Sprinttereitäkin on
Terveisin Jamppa
Sprinttereitäkin on
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 04.12.2004 14:50
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: La 04.12.2004 14:50
Re: Koliseva sprinter
Oliskohan tähän aiheeseen kellään ilmennyt mitään tietoa. Itsellä -98 312d sprinter ja tasan tarkkaan edellämainitut oireet täälläkin. Ostin kärryn hiljattain ja silloin en huomannut mitään sivuääniä. Nyt kun ilma rupes kylmenemään alkoi raklatus kuulua. Aluksi tuossa nollakelillä kun iski käyntiin niin ääni kuului selkeästi kierrosten noustessa(ei tyhjäkäynnillä) ja koneen saavutettua normaalin käyntilämpötilan ääni hävisi lähes kokonaan. Nyt kun pakkasta on kymmenisen astetta ääni kuuluu koko ajan vaikka kone lämpenee. Ja kuten edelläkin ihmeellisintä on että ääni kuulu kiihdyttäessä ja ajaessa tasaisella kaasulla mutta moottorijarrutuksessa ääni häviää täysin. Ja tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu ja mikä kaikkein oudointa niin ääni kuuluu kabiinin täysin selkeästi mutta kun siirryn ulos tai konehuoneen puolelle niin ääntä hädintuskin kuulee eikä ainakaan pysty paikallistamaan, ja silti kuuluu sisälle kuin vasaran naputus. Tosiasiassa ääni kyllä muistuttaa lähinnä jonkinlaista laakerivikaa.pakuharrastelija kirjoitti:Osaisikohan kukaan jelpata? Auto on `97 312D Sprinter. Sisälle kuuluu moottoritilasta ajaessa pieni sivuääni, jota ei kuule tyhjäkäynnillä konepeiton ollessa auki.
Kun avaa öljyntäyttökorkin niin ääni kuuluu hyvin ja kuullostaa siltä kuin jokin (ketju) osuisi venttiilikoppaan kiinni (pirun ilkeä ääni).
Tyhjäkäunnillä ei kuulu paljonkaan, mutta kun nostaa kierroksia ja vapauttaa kaasun niin sitte kolisee. Kolina voimistuu myös kun painaa jarrua (auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä) ja tämän takia vaihdoin alipainepumpun, mutta ääni ei hävinnyt.
Tasaisella kaasulla ajaessa ja kiihdytettäessä ääni kuuluu, mutta moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään.
Ja ettei olisi ihan niin helppoa, niin pakkasella kuuluu selvemmin ja pidempään kuin nollakelillä (erikoista että sinällään moottorin lämmöt vaikuttaa vähemmän kuin ulkolämpötila). Siis pakkaskelillä moottorin ollessa normaali käyntilämpöinen ääni kuuluu, mutta ulkolämpötilan ollessa plussan puolella ääni loppuu moottorin saavuttaessa normaalin lämpötilan.
Ja siinä venttiilikopassa ei ole mitään jälkiä, eikä ketju kai niin löysä voi ollakkaan.
Niin että missähän se vika oikein on???
Sen verran olen selville saanut merzukorjaamosta edelliseen viitaten että avatusta öljykorkista kuuluva ääni joka kuulostaa aivan kuin jakoketju hakkaisi johonkin on alipainepumpun läiske ja ihan normaali ääni eli sieltä tämä tuskin kuuluu.
Myöskin kun auto tuossa aiemmin oli lämpöisessä tallissa muutaman tunnin (ulkona aste pari pakkasta) ja lähdin kone kylmänä liikenteeseen ääni kuului hyvin heikosti, ja taasen kun auto seisoo pihalla kylmässä niin oikein hirvittää lähteä, ääni on huolestuttava. Eli tässäkin tapauksessa ulkolämpötilalla tuntuu olevan suurin vaikutus ääntelyyn.
W124 200D -87 715tkm
Eli sen verran lyhyt kommentti oli tämä että pientä tarkennusta kaipaisin.Mika.T kirjoitti:mulla väykky samalla koneella. Alipainepumpusta kuuluu kilkatusta kun päästää jostain letkusta alipaineen karkuun.
Onko sinulla siis näitä samoja oireita eli voisiko tämä johtua jostain vuotavasta alipaineletkusta, käsitinkö oikein?? Ja jos näin on niin nyt tullaankin kysymykseen että kuinka ulkoilman lämpötila vaikuttaa asiaan. Missäs tuo alipainepumppu muuten on ja mihin kaikkialle siitä letkut lähtee? Pitää kysellä ihan hölmöistä lähtien kun auto ei tosissaan ole ollut meikäläisellä kuin hetken aikaa... Ja tohon kaksataseenkaan ei ole ikinä tarvinnut oikein tekniikan puolelle kajota niin on toi moottoripuoli melko hepreaa. Paljon näyttää sprinterissä olevan samanmoisia ratkaisuja kun tuossa 10 vuotta vanhemmassa 200:sessa
W124 200D -87 715tkm
mersun moottorin kilkatus
voisin epäillä että vitossani on kans samaa ääntä. kuuluu kun heijjaa kaasua niin koneesta kuuluu sellasta metallin kilkatusta hetken aikaa kun kierrokset on tyhjäkäynnillä. Sellanen ketjun kilkatus kuuluu lämpimällä koneella.
Kuuntelin yks päivä kun siinä ilmanputsarin vieressä on se musta törö johon menee 3 letkua muistaakseni niin siitä kun painaa yhtä letkua liitoksen kohalta niin säpsättää kovempaa ja suhisee. Tietääkseni se laitos on polttoainesuodatin vaiko pumppu? mutta siitä kuuluu kuitenkin jonkinmoinen säksätys. Luultavasti se ei ole se ääni mitä etsitään.
Kuuntelin yks päivä kun siinä ilmanputsarin vieressä on se musta törö johon menee 3 letkua muistaakseni niin siitä kun painaa yhtä letkua liitoksen kohalta niin säpsättää kovempaa ja suhisee. Tietääkseni se laitos on polttoainesuodatin vaiko pumppu? mutta siitä kuuluu kuitenkin jonkinmoinen säksätys. Luultavasti se ei ole se ääni mitä etsitään.
110 cdi Vito
Juu olin tossa verstaalla hiukan tutkailemassa mutta enpä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmapumppu lienee siinä tehostimen vieressä oleva motikka jota moniurahihna käyttää ja josta lähtee valkoinen putki jarrutehostimelle??? Siinä ei tuntuis olevan vuotoja ja muutkin alipaineletkut näyttäis olevan ok.
Otin hihnan irti ja kylläpä sieltä vieläkin ääntä kuuluu tosin melko vaimeana kun olin lämpöisessä tallissa.
Nyt tuntuis kuitenkin että kilinällä voisi olla joku yhteys kun moottori käy tietyllä kierrosalueella hiukan täristäen ja ääni alkaa kuulua samaan aikaan kun vaihdekeppi rupeaa tärisemään, eli jonkin sortin resonanssiäänestä voisi olla kyse. En kylläkään ymmärrä vieläkään lämpötilan vaikutusta asiaan.
Sellainen visio vielä tuli että onkohan tässä mekaaninen pa-pumppu eli voisko ääni tulla sieltä suunnalta(en älynnyt siihen perehtyä).
Tämäkin kosla on muuten tuotu jälemmin ja jakoketju pitäisi olla vaihdettu 2 vuoden sisään(varmuuden vuoksi) vaikka mittarissa on vasta 197tkm(tiedä noista sitten)
Otin hihnan irti ja kylläpä sieltä vieläkin ääntä kuuluu tosin melko vaimeana kun olin lämpöisessä tallissa.
Nyt tuntuis kuitenkin että kilinällä voisi olla joku yhteys kun moottori käy tietyllä kierrosalueella hiukan täristäen ja ääni alkaa kuulua samaan aikaan kun vaihdekeppi rupeaa tärisemään, eli jonkin sortin resonanssiäänestä voisi olla kyse. En kylläkään ymmärrä vieläkään lämpötilan vaikutusta asiaan.
Sellainen visio vielä tuli että onkohan tässä mekaaninen pa-pumppu eli voisko ääni tulla sieltä suunnalta(en älynnyt siihen perehtyä).
Tämäkin kosla on muuten tuotu jälemmin ja jakoketju pitäisi olla vaihdettu 2 vuoden sisään(varmuuden vuoksi) vaikka mittarissa on vasta 197tkm(tiedä noista sitten)
W124 200D -87 715tkm
Kysymyksessä on OM 602-tyypin moottori.
Spritterissä... Väyrysessä 290TD on sama moottori ja vanhemmassa MB pakettiautossa sama moottori ilman turboa.
Nyt kun olen lukenut mitä kukin on vaihtanut vian paikallistamiseksi, jää ainoaksi vikapaikaksi jakoketjun ottaminen kiinni jakopään kaaveliin (kampiakselin ketjurattaan heti sen yläpuolella , edestäpäin katsottuna klo 11 kohdalla)
on alumiinijakokaavelissa sellainen kohta mihin ketju pääsee hankaamaan. Minulla on kaksi sellaista moottoria, joka on kulunut puhki em. jakopäänkaavelin kohdalta. Syy siihen on jakopään ketjun kunto ja hydraulinen ketjun kiristin. Tasonsäätökin täytyisi tehdä.
Jakoketju ottaa myös ns. löysällekin puolelle sinne kaaveliin. Em. moottoreissa on selvät ketjun aiheuttamat hankaumajäljet.
Spritterissä... Väyrysessä 290TD on sama moottori ja vanhemmassa MB pakettiautossa sama moottori ilman turboa.
Nyt kun olen lukenut mitä kukin on vaihtanut vian paikallistamiseksi, jää ainoaksi vikapaikaksi jakoketjun ottaminen kiinni jakopään kaaveliin (kampiakselin ketjurattaan heti sen yläpuolella , edestäpäin katsottuna klo 11 kohdalla)
on alumiinijakokaavelissa sellainen kohta mihin ketju pääsee hankaamaan. Minulla on kaksi sellaista moottoria, joka on kulunut puhki em. jakopäänkaavelin kohdalta. Syy siihen on jakopään ketjun kunto ja hydraulinen ketjun kiristin. Tasonsäätökin täytyisi tehdä.
Jakoketju ottaa myös ns. löysällekin puolelle sinne kaaveliin. Em. moottoreissa on selvät ketjun aiheuttamat hankaumajäljet.
Selvennäppäs vielä että eikös tuon äänen pitäisi kuulua sitten tyhjäkäynnilläkin ja mikä tekee sen että kun päästää moottorijarrutukselle niin ääni häviää, oli vauhti mikä tahansa tahi kone kuuma tai kylmä. Jos kiristin on hydraulinen niin loogista olisi että kylmällä rallattaa mutta kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan niin voiko ulkolämpötilalla olla enää merkitystä koneen "sisällä".romuroope kirjoitti:Kysymyksessä on OM 602-tyypin moottori.
Spritterissä... Väyrysessä 290TD on sama moottori ja vanhemmassa MB pakettiautossa sama moottori ilman turboa.
Nyt kun olen lukenut mitä kukin on vaihtanut vian paikallistamiseksi, jää ainoaksi vikapaikaksi jakoketjun ottaminen kiinni jakopään kaaveliin (kampiakselin ketjurattaan heti sen yläpuolella , edestäpäin katsottuna klo 11 kohdalla)
on alumiinijakokaavelissa sellainen kohta mihin ketju pääsee hankaamaan. Minulla on kaksi sellaista moottoria, joka on kulunut puhki em. jakopäänkaavelin kohdalta. Syy siihen on jakopään ketjun kunto ja hydraulinen ketjun kiristin. Tasonsäätökin täytyisi tehdä.
Jakoketju ottaa myös ns. löysällekin puolelle sinne kaaveliin. Em. moottoreissa on selvät ketjun aiheuttamat hankaumajäljet.
Ja mikä oudointa ääntä ei oikein kunnolla kuule auton ulkopuolelle, mutta kabiinissa se kuulu hyvinkin selkeästi???
W124 200D -87 715tkm
Sitten olisi parempi selvittää, jos tietäisit miten jakoketju kiertää kyseisessä moottorissa ja missä hyrdraulinen kiristin sijaitsee.
Yritän selvittää; tyhjäkäynnillä moottori ei ole ns.kuormitustilassa. Sitten kun moottoria kuormitetaan, muuttuu ketjun asento kaaveliin nähden sen verran, koska kiristimelle tulee kovempi öljynpaine joka painaa ketjua kireämmälle. Siellä on hyvin ahtaat välykset, missä jakoketju liikkuu.
Lämpötilan muutokset myös vaikuttaa jakopääketjun lämpölaajenemiseen.
Toivottavasti ymmärsit.
Yritän selvittää; tyhjäkäynnillä moottori ei ole ns.kuormitustilassa. Sitten kun moottoria kuormitetaan, muuttuu ketjun asento kaaveliin nähden sen verran, koska kiristimelle tulee kovempi öljynpaine joka painaa ketjua kireämmälle. Siellä on hyvin ahtaat välykset, missä jakoketju liikkuu.
Lämpötilan muutokset myös vaikuttaa jakopääketjun lämpölaajenemiseen.
Toivottavasti ymmärsit.
mersun kilkatus
Toni.H kirjoitti:Juu olin tossa verstaalla hiukan tutkailemassa mutta enpä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmapumppu lienee siinä tehostimen vieressä oleva motikka jota moniurahihna käyttää ja josta lähtee valkoinen putki jarrutehostimelle??? Siinä ei tuntuis olevan vuotoja ja muutkin alipaineletkut näyttäis olevan ok.
Otin hihnan irti ja kylläpä sieltä vieläkin ääntä kuuluu tosin melko vaimeana kun olin lämpöisessä tallissa.
Nyt tuntuis kuitenkin että kilinällä voisi olla joku yhteys kun moottori käy tietyllä kierrosalueella hiukan täristäen ja ääni alkaa kuulua samaan aikaan kun vaihdekeppi rupeaa tärisemään, eli jonkin sortin resonanssiäänestä voisi olla kyse. En kylläkään ymmärrä vieläkään lämpötilan vaikutusta asiaan.
Sellainen visio vielä tuli että onkohan tässä mekaaninen pa-pumppu eli voisko ääni tulla sieltä suunnalta(en älynnyt siihen perehtyä).
Tämäkin kosla on muuten tuotu jälemmin ja jakoketju pitäisi olla vaihdettu 2 vuoden sisään(varmuuden vuoksi) vaikka mittarissa on vasta 197tkm(tiedä noista sitten)
Oisko mahdollista että se ääni kuuluisi vaihteensiirto vivustosta jos on löysiä ja tietyllä kierroksilla resonoi. Itse huomasin ja räpläsin sitä ihme linkkua missä on se joku paino että se pitää kilinää koska on kulunut se muovihela ja muutenkin kulunut väljäksi. tässä taas yksi vaihtoehto.
110 cdi Vito
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ainepumppu
Löysinpä tuollaisen haulla, alan kyllä kallistumaan alipainepumpun puoleen tuossa viassa.
Osaisko joku nyt valottaa meikäläistä tuosta alipainepumpusta. Tässä on tuo yksiputkinen malli joka on tottakai se kalliimpi versio.
Onko pumpun irroituksessa/asennuksessa jotain erikoista mitä tulisi tietää ja tuleeko uuden pumpun mukana kaikki tarvittava tilpehööri vai tarviiko erikseen ostaa jotain palikoita. Vaikuttaako pumpun ropeltaminen jollain lailla syöttöpumpun ennakonsäätimeen tms.?
Löysinpä tuollaisen haulla, alan kyllä kallistumaan alipainepumpun puoleen tuossa viassa.
Osaisko joku nyt valottaa meikäläistä tuosta alipainepumpusta. Tässä on tuo yksiputkinen malli joka on tottakai se kalliimpi versio.
Onko pumpun irroituksessa/asennuksessa jotain erikoista mitä tulisi tietää ja tuleeko uuden pumpun mukana kaikki tarvittava tilpehööri vai tarviiko erikseen ostaa jotain palikoita. Vaikuttaako pumpun ropeltaminen jollain lailla syöttöpumpun ennakonsäätimeen tms.?
W124 200D -87 715tkm
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Juu niin onko kellään tietoa onko näissä tuota vuoristorataa siellä joka mahdollisesti tarttis uusia? Saako niitä erikseen jos sellainen on ja käykö sen vaihto yhtä simppelisti kuin pumpun vaihto?
Voikos tuo pumppu mahdollisesti lopullisesti hajotessaan tehdä muuta vauriota koneelle, ei millään viittis vaihtaa muuten vaan ja mitä todennäköisimmin niellä katkera tappio jos vika ei olekkaan siinä, sen verran arvokas lutkutin on. Paitsi jos pumpun rikkoutumisella on eväät kunnon konevaurioon niin laitan vaihtaen.
Oisko tästä vielä infoa.
Voikos tuo pumppu mahdollisesti lopullisesti hajotessaan tehdä muuta vauriota koneelle, ei millään viittis vaihtaa muuten vaan ja mitä todennäköisimmin niellä katkera tappio jos vika ei olekkaan siinä, sen verran arvokas lutkutin on. Paitsi jos pumpun rikkoutumisella on eväät kunnon konevaurioon niin laitan vaihtaen.
Oisko tästä vielä infoa.
W124 200D -87 715tkm
sprintteris pettää usein puumpun käyttöakselin laakerointi joka aiheuttaa jakopään sekoamisen.aikas vaikea havaita.ääntää kuin alipainepumppu ois hajoamas.Toni.H kirjoitti:Juu niin onko kellään tietoa onko näissä tuota vuoristorataa siellä joka mahdollisesti tarttis uusia? Saako niitä erikseen jos sellainen on ja käykö sen vaihto yhtä simppelisti kuin pumpun vaihto?
Voikos tuo pumppu mahdollisesti lopullisesti hajotessaan tehdä muuta vauriota koneelle, ei millään viittis vaihtaa muuten vaan ja mitä todennäköisimmin niellä katkera tappio jos vika ei olekkaan siinä, sen verran arvokas lutkutin on. Paitsi jos pumpun rikkoutumisella on eväät kunnon konevaurioon niin laitan vaihtaen.
Oiko tästä vielä infoa.
mersu1
No nyt tuli alipainepumppu vaihdettua, harmi ettei vika ollut siinä.
Alkaa olemaan eväät lopussa ton kolinan kanssa. Ei kai auta kun odottaa mistä purkaantuu aikanaan...
Ps:
Jos jollain on kysyttävää pumpusta tai sen vaihtamisesta niin täällä on vielä tuoreessa muistissa. Hyllystä löytyy myös ehjä pumppu jos on tarvetta jollakulla
Alkaa olemaan eväät lopussa ton kolinan kanssa. Ei kai auta kun odottaa mistä purkaantuu aikanaan...
Ps:
Jos jollain on kysyttävää pumpusta tai sen vaihtamisesta niin täällä on vielä tuoreessa muistissa. Hyllystä löytyy myös ehjä pumppu jos on tarvetta jollakulla
W124 200D -87 715tkm
Onko suuttimet tarkastettu?
Mulla hajos omastani korkeapaine pumppu korjauksen jälkeen sanoivat raskoneella että kone käy epätasaiseti/ pitää jollakin kierroksilla ihmeellistä ääntä (itsellä tulee äänestä transit mieleen). Heidän mielestään jokin suutin on hajoamassa/hajonnut ja kannattaisi kuulemma huollattaa suuttimet. Ovat sähkösuuttimia ja hinta taisi olla 340e/kpl kärkiä ainakin pystyisi vaihtamaan.... Tarkoitus on ottaa suuttimet työna alle lähiaikoina.
Mulla hajos omastani korkeapaine pumppu korjauksen jälkeen sanoivat raskoneella että kone käy epätasaiseti/ pitää jollakin kierroksilla ihmeellistä ääntä (itsellä tulee äänestä transit mieleen). Heidän mielestään jokin suutin on hajoamassa/hajonnut ja kannattaisi kuulemma huollattaa suuttimet. Ovat sähkösuuttimia ja hinta taisi olla 340e/kpl kärkiä ainakin pystyisi vaihtamaan.... Tarkoitus on ottaa suuttimet työna alle lähiaikoina.
Sprinter 311cdi (vanha arvokuljetusauto)
Re: Koliseva sprinter
Moro,pakuharrastelija kirjoitti:Osaisikohan kukaan jelpata? Auto on `97 312D Sprinter. Sisälle kuuluu moottoritilasta ajaessa pieni sivuääni, jota ei kuule tyhjäkäynnillä konepeiton ollessa auki.
Kun avaa öljyntäyttökorkin niin ääni kuuluu hyvin ja kuullostaa siltä kuin jokin (ketju) osuisi venttiilikoppaan kiinni (pirun ilkeä ääni).
Tyhjäkäunnillä ei kuulu paljonkaan, mutta kun nostaa kierroksia ja vapauttaa kaasun niin sitte kolisee. Kolina voimistuu myös kun painaa jarrua (auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä) ja tämän takia vaihdoin alipainepumpun, mutta ääni ei hävinnyt.
Tasaisella kaasulla ajaessa ja kiihdytettäessä ääni kuuluu, mutta moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään.
Ja ettei olisi ihan niin helppoa, niin pakkasella kuuluu selvemmin ja pidempään kuin nollakelillä (erikoista että sinällään moottorin lämmöt vaikuttaa vähemmän kuin ulkolämpötila). Siis pakkaskelillä moottorin ollessa normaali käyntilämpöinen ääni kuuluu, mutta ulkolämpötilan ollessa plussan puolella ääni loppuu moottorin saavuttaessa normaalin lämpötilan.
Ja siinä venttiilikopassa ei ole mitään jälkiä, eikä ketju kai niin löysä voi ollakkaan.
Niin että missähän se vika oikein on???
Onko asianomaisille selvinnyt tämä ongelma?
Itselläni 312 -99 246 tkm ja oireet aivat samallaiset.
Kansi remppa tehty jolloin samalla ketju ja kiristin vaihdettu samoin ylemmät laahaimet. Suuttimet tarkastettu, ei hyvät mutta ei aivan huonotkaan huoltomiehen mukaan.
Korjauksilla ei mitään vaikutusta rällätykseen.
Rällätys yhteydessä suoraan ulkoilman lämpötilaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
- Paikkakunta: Pori
Mun -98 312D rapistelee kanssa. Ääni kuuluu n.2000 kierroksesta ylöspäin ja pelkästään veto päällä, ja vaimenee taas n.3500 kierroksen kohdalla. Tämän talven olen asiaa kunnellut ja tutkinut ja tullut tulokseen että suutinvika vois sen selittää. Eli mitä kylmenpi ilma ja mitä enemmän polttoainetta tankissa, sitä kauemman ja voimakkaammin rapina kuuluu.
Ja sama toisinpäin, eli mitä lämpösempi keli ja vähemmän ainetta tankissa, sitä vähemmän ja lyhyemmän aikaa rapisee.
Polttoaineen määrä tankissa vaikuttaa sikäli, että paluukierto (vaikkei sitä kait paljon olekkaan) lämmittä osaltaan polttoainetta, jonka taas lämpimänä suutin helpommin muuttaa sumuksi.
Esitin teoriani myös dieseleiden kanssa kymmenniä vuosia temmeltäneelle herrasmiehelle, joka sitä ei heti tyrmännyt. Totesi vaan että toki iso pisara kolohtaa syttyessään enemmän kuin ohut sumu.
Nii ja ainahan tollanen suoraruisku käy kylmänä karkeesti.
Ja sama toisinpäin, eli mitä lämpösempi keli ja vähemmän ainetta tankissa, sitä vähemmän ja lyhyemmän aikaa rapisee.
Polttoaineen määrä tankissa vaikuttaa sikäli, että paluukierto (vaikkei sitä kait paljon olekkaan) lämmittä osaltaan polttoainetta, jonka taas lämpimänä suutin helpommin muuttaa sumuksi.
Esitin teoriani myös dieseleiden kanssa kymmenniä vuosia temmeltäneelle herrasmiehelle, joka sitä ei heti tyrmännyt. Totesi vaan että toki iso pisara kolohtaa syttyessään enemmän kuin ohut sumu.
Nii ja ainahan tollanen suoraruisku käy kylmänä karkeesti.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Tarkoitatko tällä käyttöakselin laakeroinnilla sitä lohkon ja pumpun välistä laakeria vai itse pumpun laakerointia vai jotain muuta?seppo1 kirjoitti:sprintteris pettää usein puumpun käyttöakselin laakerointi joka aiheuttaa jakopään sekoamisen.aikas vaikea havaita.ääntää kuin alipainepumppu ois hajoamas.
Millainen työ on vaihtaa se pumpun ja lohkon välinen "välilaakeri"?