560 sec asr valo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eero M
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 10.05.2014 17:23

560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja Eero M »

Vm.-89 560 sec. ASR valo syttyy n. 1min käynnin jälkeen. Mistä kannattais vikaa etsiä?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5737
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

katoppa lataus ensin miten se latailee :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Eero M
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 10.05.2014 17:23

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja Eero M »

14.1V näyttää mittari. Perän öljyjen kuntoa en tiedä. Menee huomenna öljyn vaihtoon. Kun vakkarin servon tanko paikallaan niin kaasupoljin raskas. Pitääkö ko. tangon olla jäykkä vai onko siinä vapaa liike kaasuvivulle?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Löytyskö tosta apua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=151423" onclick="window.open(this.href);return false;
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5737
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Eero M kirjoitti:14.1V näyttää mittari. Perän öljyjen kuntoa en tiedä. Menee huomenna öljyn vaihtoon. Kun vakkarin servon tanko paikallaan niin kaasupoljin raskas. Pitääkö ko. tangon olla jäykkä vai onko siinä vapaa liike kaasuvivulle?
laitappas se mittari sillai että nähet sen lukemat koko ajan että heittääkö se lukema just sillon kun valo syttyy :roll:
kyllä se muistaakseni on hiukan jäykkä eikä siinä mitään vapaaliikettä ole, mutta kun se valo syttyy niin kaasua joutuu painaa melekein polokimen puoleenväliin ennenkun tapahtuu mitään ja on helekatin jäykkä poljin :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja unski »

Eero M kirjoitti:14.1V näyttää mittari. Perän öljyjen kuntoa en tiedä. Menee huomenna öljyn vaihtoon. Kun vakkarin servon tanko paikallaan niin kaasupoljin raskas. Pitääkö ko. tangon olla jäykkä vai onko siinä vapaa liike kaasuvivulle?
ASR varustettu auto kulkee ja kaasuttelee vain vakkarin avulla. Vakkarilta pitää olla joustamaton yhteys kaasuläpälle. Pitkä välitanko moottorin takaosasta kaasuläpälle on sitten vain varajärjestelmä. Sen voi ottaa pois ja auto toimii normaalisti, jos järjestelmä on kunnossa. Pitkässä välitangossa pitää olla jousto-osa. Jos sitä ei ole, homma ei toimi, koska vakkari kaasuttaa moottoria eri tahtiin kuin kaasupoljin ja tämä vaatii joustoa tankoon.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin, kun systeemi menee vikatilaan. Lopettaa vakkarin moottori kaasuttamisen ja kaasu toimii mekaanisesti...siis menee vikatilaan ja "jäykistyy". Lisäksi, kun välitanko on "teleskooppi", tulee kaasuun väljää alkuun. Tämän "välyksen" ASR vaatii toimiakseen. Koska kaasupolkimen tehollinen liike on nyt lyhyempi, kaasu avautuu vain n. 30% ja moottori kiertää vain n. 4000 1/min.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 560 sec asr valo

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Morjens,

Enemmänkin ole tutustunut ASR II:n toimintaan, joka vaikuttaisi olevan toiminnoiltaan ASR I:n kaltainen.

Järjestelmässä on paineenvaraaja, jonne ASR:n järjestelmäpumppu nostaa liki 180 barin paineen. Jos paine ei nouse määräajassa, minuutti tai pari, sähköaivo aktivoi vikatilan. Syitä paineen nousemattomuudelle voi olla mm:
- pumppu ei toimi tai on väljä.
- systeemissä on vuoto.
- jarrunesteen siirtopumppu jarrunestesäiliöltä ASR-pumpulle ei toimi.
- painekytkin, jonka pitäisi huomata paineen nousu, on jumissa.

Onko ASR I:ssä vikamuisti, jonka voisi lukea?
Vastaa Viestiin