E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Heipä hei!

Ostin pari viikkoa sitten tollasen lastenkuljetusbiilin ja tyhjäkäynti on "yllättäen" ruvennut heilumaan...
käynnistyy kohtuulisen nätisti, mutta hetken päästä kierrokset nousevat 2000-3000 väliin -> pienellä kaasulla tilanne rauhoittuu, mutta voi tehdä ryökäyksen uudestaan...
Lämpimänä käy todella nätisti.

Olen putsannut kaasuläpän, vaihtanut tulpat ja ilmansuodattimen.
Olen etsinyt foorumilta tietoa ongelmaan ja veholta sanoivat, että tutki/putsaa tyhjäkäyntimoottori ja/tai vaihda yj-rele..
Missäköhän kyseinen moottori mahtaa sijaita? Löytyykö irrotusohjeita?

Oma autotietämys ei ole pro-tasoa, joten kiitoksia jo etukäteen!
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tarkennatko hiukan. Sinulla on siis W124 korissa/M111.960 (2,2 ltr bensa).
Tyhjäkäynnillä kierrokset välillä hyppäävät mutta kun kone lämmin niin ei temppuile enää.
Mites ajaessa, tyhjäkäynti rullatessa vapaalla liikennevaloihin ?, onko kaikki teho tallella kiihdyttäessä (ei pätki) ?
etc.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Kyllä moottori on 2,2 L. Kylmäkäynnistyksen jälkeen auto meinaa n 5s päästä sammua -> vähän kaasua -> kierrokset pomppaavat 2000-3000 tienoille -> taas vähän kaasua -> tyhjäkäynti rauhoittuu n 1200 kierrokseen. Lämpimällä koneella tyhjäkäynti n 700.
Vikaa esiintyy ainoastaan kylmänä.
Vapaalla rullatessa kaikki ok ja tehoja piisaa.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Erillistä tyhjäkäyntimoottoria tuossa ei ole vaan se on integroitu siihen kaasuläppään. Ja ilmeisesti olet läppäkotelosta jo avannut sen muovikannen jonka takaa löytyy elektoniikka, sinne runsaalla kädellä jotain elektroniikan puhdistusainetta ruiskuttamaan
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Hmmm....muovikannen? Olen "imukurkun" kautta puhdistanut ainoastaan kaasuläpän.
Elektroniikkaan en ole koskenut.
Luin foorumilta, että tyhjäkäyntisäädin (solenoidiventtiili?) voisi tehdä tällasita kiusaa. Mikäs raadin mielipide on tähän asiaan?
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Kaasuläppäkotelossa tuulilasinpuolella on sellanen muovikansi joka on neljällä torx ruuvilla kiinni, siellä alla on läpän elektroniikka
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Kiitoksia vastauksista.Tarvii testata tota elektroniikan putsaamista.
Pistän infoa, että toimiko.
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Kokeneita jermuja kaivataan!
Eli ongelmat jatkuvat edelleen.
Autoa saa käynnistää kylmänä 4-5 kertaa, että se jää käyntiin. Tyhjäkäynti humppaa.
Lämpimänä ei mitään ongelmia.
Olen putsannut kaasuläpän+elektroniikan ja vaihtanut yj-releen.

Lisäksi on ilmennyt uusi ongelma (joskin harvinainen);
Auto ei kiihdy kuin 40km/h asti, vaikka kuinka painaisi kaasua ja vaihtaisi vaihteita.
Tähän auttaa kun pysähtyy ja antaa tyhjäkäynnillä hieman kaasua.
Voivatko ongelmat liittyä toisiinsa?

Alkaa kohta olla juuri hankittu lankku paalissa... :(
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja atlas »

En kehtaisi väittää tai sanoa että nyt menee kaasuläppäkotelo sitten kokonaan vaihtoon koska sen hinta on kuitenkin sen 600e mutta luulen silti että sillä korjaantuu.
Jos saisi käytetyn jostain ..muutenkin tämä on mielipiteeni että vastuuta en ota jos sillä ei korjaannukaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Sitä tässä on pelätty... :o
Onko mahdollista, että kotelo vaikutta kaikki mainitut viat?
Mistäköhän sellainen kannattaisi ostaa/tilata?
Kiitoksia vastauksista.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kl-varaosat taitaa olla ja merteil ainut mutta syötä kotelon numero googleen..ebay.de mutta sieltä sitten vain uutta.
Olen yrittänyt etsiä viallista koteloa pk hinnalla että tutkisin jos siihen voisi saada eloa..eli jos ostat uuden ja sillä korjaantuu niin voisinko saada vanhan..?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Kyllä se sopii.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Voishan vielä koittaa ennen uuden läpän ostoa ottaa ilmamassamittarin johdon irti ja kattoa miten se vaikuttaa, ei ainakaan maksa mitään..

Ja sitten siellä on vielä se koneen lämpötila-anturi joka kertoo eculle koneenlämmöstä mitä se voi aiheuttaa rikkinäisenä, varmaan ainakin huonoa kylmästarttia...

Harmi ettei löydy ylimääräistä kaasuläppää olis voinut koittaa, tommonen lämpöanturi pitäis vielä olla jos en oo heittäny pois
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Mielellään sitä koittais muitakin vaihtoehtoja ennen kuin tilaa uuden kaasuläpän.
Missä mainitsemasi lämpötila-anturi sijaitsee? Onko helppo vaihtaa?

Kuinka nopeasti mittaristossa olevan lämpötilamittarin pitäisi nousta?
Näillä keleillä ajoa n. 2km ja lämpötila näyttää 80 ´C.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Siinä venakopan etupäässä on se musta muovi jonka alta löytyy kaksi lämpöanturia toinen on mittaristolle ja toinen eculle, helppo vaihtaa.

Se mittariston anturi sulla ainakin toimii jos noin nopeaa nousee koneen lämmöt

Tälläset muistaakseni omaan vaihdoin
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 1274/11/18" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 5107/11/18" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Tarvitsee tutkia kumpi on kampi...
Kiitoksia vastauksista.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vanhemmissa ei sitten ole välttämättä ilmamassamittaria...uudemmissa w202 malleissa ainakin on jonkun vuosimallin jälkeen muttta sieltähän sen löydät jos on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Joo mulla on oletuksena että käyttömiehellä on vastaava auto ku mullakin niin sieltä kyllä löytyy se imm ja vielä erikseen imuilman lämpöanturi...

Mutta kyllähän tää homma ikävästi vaikuttaa tuolta rikkinäiseltä kaasuläpältä jos nyt sitten koneen johtosarja ei ole ihan kokonaan maatunut
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja RH »

atlas kirjoitti:Kl-varaosat taitaa olla ja merteil ainut mutta syötä kotelon numero googleen..ebay.de mutta sieltä sitten vain uutta.
Olen yrittänyt etsiä viallista koteloa pk hinnalla että tutkisin jos siihen voisi saada eloa..eli jos ostat uuden ja sillä korjaantuu niin voisinko saada vanhan..?
Hep! Nyt pitää käydä tonkimassa tallissa. Mulla nimittäin saattaisi olla vanha kotelo jossain vielä, ellen ole ehtinyt heittää sitä pois.
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Irrotin/putsasin tänään konehuoneesta kolme anturia :shock: . Sijaitsevat ihan flektin takana.
Reunimmainen oikealta pitäisi olla juuri flektin anturi. Mitäs ne muut ovat?
En löytänyt merteililtä m111 moottoriin kylmäkäynnistys anturia.

Asutko muuten Jupa Raumalla?
Voisitko tulla tutkimaan meidän murheellista linttaa...?
Ei viittis samantien tilata uutta kaasuläpääkoteloa...
Badding21
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 11.11.2014 23:37

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Badding21 »

Morjens ! ekaa viestiä tällä sivustolla kirjoittelen .

Mulla on vähän samanlaista ongelmaa kun tässä . Autoni 230 bensa automaatti vuodelta 1997 tarkemmin en tiedä .
Se on ollut nyt kolme kertaa samalla pajalla samasta syystä, eli kylmänä ei jää ekalla startilla käytiin ja käy huonosti kunnes lämpiää. nyt on vähän pahentunut joutuu pari kertaa käynnistämään että jää kaasulla kikkailemalla käyntiin. Myös laatikko töksäyttelee ikävästi välillä ja kun liikkeelle lähtee niin näyttää ettei auto kiihdy vaan nykii . lämpimänä sitten toimii.
Ensimmäisellä paja reissulla putsattiin venttiilit jotka olivat aivan karstassa tämän rempan jälkeen toimi hiukka paremmin mutta viat pahenivat sitten ...
Toisella kertaa putsattiin kaasuläppäkotelo + uusi bensasuodatin , lamda
Tänään aamulla se oli taas herjannut lamdaa ja korjaaja oli mitannut että sinne ei tule tietoa eli boksissa vikaa ? Käski soittaa mese liikkeesee että saadaan varmistus siihen ja sitten taitaakin tulla kallista? :)

Kuulostaako pahalle, voisiko olla jotain samankaltaista ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos boxi menee vaihtoon niin vekatroniks korjaa tai käytettyä tilalle eli varaosahaku.fi tai ebay.de ja voit myös syöttää boxin numerosarjan googleen.
Veholta ei kannata uutta osta jos nyt ei ole pikku rahan puutetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Käyttömies kirjoitti:Irrotin/putsasin tänään konehuoneesta kolme anturia :shock: . Sijaitsevat ihan flektin takana.
Reunimmainen oikealta pitäisi olla juuri flektin anturi. Mitäs ne muut ovat?
En löytänyt merteililtä m111 moottoriin kylmäkäynnistys anturia.

Asutko muuten Jupa Raumalla?
Voisitko tulla tutkimaan meidän murheellista linttaa...?
Ei viittis samantien tilata uutta kaasuläpääkoteloa...
Laitoin yv
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Raptecilla (Loimaalla) pyytävät käytetystä ja kuulemma testatusta kaasuläppäkotelosta n. 170 e.
Onko kokemusta kannattaako?
Badding21
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 11.11.2014 23:37

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Badding21 »

Mulle soittivat tänään merkkihuollosta missä auto nyt ollut tänää korjattavana ja tuomio oli ilmamassamittari vaihtoon , bochin uusi 295e ja alkuperäinen vajaa 600e .
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tota imm taisi saada jostain ..airflow.com tai uk tosi halvalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Käyttömies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 05.10.2014 08:02
Paikkakunta: Rusko

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Käyttömies »

Ongelma ratkaistu (ainakin vähäksi aikaa) :D.
Vian aiheuttajaksi paljastui Jupan ehdottama;

"Ja sitten siellä on vielä se koneen lämpötila-anturi joka kertoo eculle koneenlämmöstä mitä se voi aiheuttaa rikkinäisenä, varmaan ainakin huonoa kylmästarttia..."
Kiitoksia siis hänelle tästä.

Lämpötila-anturin johdot olivat kuoriutuneet, anturi itsesään ehjä. Lisäksi läppäkotelon jousta lyhennettiin/kiristettiin.
Aamulla käynnistyi kuin palmun alta. Korotettu tyhjäkäynti etc. toimivat erittäin hienosti. Lisäksi kaasuun vastaaminen parani huomattavasti.

Kiitoksia vielä kaikille kiinnostuneille! Ei muuta ku kohti uusia murheita...
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: E220 m111 vm-93 tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Hyvä jos se oli noin helppo vika, aika näyttää :thumbup:
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Vastaa Viestiin