Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juke357
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 12:21

Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Katsastusmies ärisi tänä vuonna päiväajovaloista vaikka edellisinä vuosina on mennyt aina läpi. Ne paloivat samaan aikaan ajovalojen kanssa joskin katkaisijalla sain virrat pois.
Hän laittoi otteeseen merkinnän ja hommasin Philips 12810WLEDX1 päiväajovalot. Niissä on automatiikka, joka sammuttaa ne kun ajovalot syttyvät. Yllätys olikin suuri kun näin ei tapahdukaan vaan tuikut palavat samalla tavalla kuin edellisetkin. Kokeilin myös laittaa auton ajovaloautomatiikan pois päältä mutta lopputulos on sama. Kytkennät ovat kaavion mukaisia, eli virta akulta ja sarjassa sulake välissä. Maadoitus auton rungosta. Heräte parkkivalon johdolta ja siinä ne sitten olivatkin. Sarjassa olevaan boxiin menee ne kolme johtoa ja yksillä liittimillä itse valaisimilta tulevat piuhat. Missä siis vika?
juke357
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 12:21

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Vanhat ledit sain toimimaan katsastusmiestä tyydyttävällä tavalla kun kytkin ne ns. huomiovalokytkennällä vaihtonapareleellä.
Kuitenkaan nuo Philipsit eivät pelaa vaikka niissä tosiaan oma ohjausboksi. Osaisiko kukaan jeesata niiden kytkennässä jos vaihdan ne ns. karjapuskuriin. Boksista tulee siis kolme piuhaa, virta, maa ja heräte. Voisiko toimia jos otan virran ajovalolta ja sitten herätteen parkilta? Ainakaan akulta otetulla virralla ja heräte parkilta ei toimi kuin palaen myös ajovalojen kanssa...
juke357
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 12:21

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Eikö kukaan osaa jeesata? Vanhoista halvoista tipahtelee ledit pelistä vähitellen ja pitäis saada noi Philipsit toimimaan..
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja Forestman »

juke357 kirjoitti:Eikö kukaan osaa jeesata? Vanhoista halvoista tipahtelee ledit pelistä vähitellen ja pitäis saada noi Philipsit toimimaan..
Laita tavallinen rele virtajohtoon, heräte lyhyistä valoista. Eli kun lyhyet syttyy, niin rele aukeaa. Jos päivävalojen jännite muuta kuin 12V, niin alkuperäinen boksi vielä väliin.
Minä toteutin ML:ssä päivävalot mekaanisilla releillä, kun alkuperäisellä boksilla sytytteli ja sammutteli valoja miten sattuu. Vitoon en ole vielä valoja asentanu, kun en ole keksinyt miten ajovalo-automatiikan saa pois päältä.
juke357
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 12:21

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Mulla ajovaloautomatiikan saa Viton ratista laitettua pois päältä tai päälle.
Pitänee kokeilla vielä kerran noita valoja et sais laitettua kiinni. Kytkentäohjeessa punanen virtaan ja musta maihin, ei mainintaa pitääkö olla virtalukon takaa. Sillai ku kytkin suoraan ja herätteen tosiaan parkeilta niin ei toiminut kuten piti, eli ei sammunut kun laitoin ajovalot päälle. Ajattelisin itekin, että jos saisin ne kytkettyä tuon kytkevän releen kautta kuten noi vanhatkin ni pitäis toimia... meinaa tpoi boksi sekottaa hommaa, enkä tiiä voisko tuon boksin ottaa kokonaan pois välistä vai vaatiiko valot sen väliin. Vanhoissakaan ei mitään boksia ole olemassaan.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja Forestman »

juke357 kirjoitti:Mulla ajovaloautomatiikan saa Viton ratista laitettua pois päältä tai päälle.
Pitänee kokeilla vielä kerran noita valoja et sais laitettua kiinni. Kytkentäohjeessa punanen virtaan ja musta maihin, ei mainintaa pitääkö olla virtalukon takaa. Sillai ku kytkin suoraan ja herätteen tosiaan parkeilta niin ei toiminut kuten piti, eli ei sammunut kun laitoin ajovalot päälle. Ajattelisin itekin, että jos saisin ne kytkettyä tuon kytkevän releen kautta kuten noi vanhatkin ni pitäis toimia... meinaa tpoi boksi sekottaa hommaa, enkä tiiä voisko tuon boksin ottaa kokonaan pois välistä vai vaatiiko valot sen väliin. Vanhoissakaan ei mitään boksia ole olemassaan.

Minulla myös Vitossa rattinappulat, vm. -09. Mittarivalikko köyhempi kuin esim. ML:ssä.
Kannattaa mitata jännite boksin ja päivävalojen väliltä, ennen kuin boksia poistaa. Joku täällä foorumilla rikkoi valon, kun kokeili irto valoa suoraan akulta ennen asennusta.
juke357
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 12:21

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Päivällä värkkäilin noita valoja keulalle. On vaan hiton hämärät valot, välillä toimii kuten kuuluukin, eli palaa yhdessä parkkien kanssa mutta sammuu kun kytkee ajovalot. Sitten taas hetken päästä palaa kokoajan vaikka kuinka kääntelee kytkintä.
Laitoin nyt kaavion mukaan virran akulle ja maa runkoon. Herätteen otin lyhyiltä ja tosiaan välillä toimii ja sitten taas ei. Noissa on vielä toi ominaisuus, että auton pitää olla käynnissä että ledit palaa. Ovat kuitenkin niin kirkkaat 6,8w että olis hyvä sammua ajovaloilla, ettei häikäise muita.
Jos tuohon nyt relettä virittelis niin mitenkähän se olisi tarkalleen laitettava kun ei se entisen releen kautta toiminut vaikka toiset sillä relekytkennällä pelas kuten pitikin.
juke357
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 04.12.2012 12:21

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja juke357 »

Forestman kirjoitti:
juke357 kirjoitti:Eikö kukaan osaa jeesata? Vanhoista halvoista tipahtelee ledit pelistä vähitellen ja pitäis saada noi Philipsit toimimaan..
Laita tavallinen rele virtajohtoon, heräte lyhyistä valoista. Eli kun lyhyet syttyy, niin rele aukeaa. Jos päivävalojen jännite muuta kuin 12V, niin alkuperäinen boksi vielä väliin.
Minä toteutin ML:ssä päivävalot mekaanisilla releillä, kun alkuperäisellä boksilla sytytteli ja sammutteli valoja miten sattuu. Vitoon en ole vielä valoja asentanu, kun en ole keksinyt miten ajovalo-automatiikan saa pois päältä.

Eli laittaisinko ensin releen johon vetäisin virran. Mites sit muut noin niinku releen numeroina nastoille?
Eilen kokeilin suunnilleen kaikennäköisiä kytkentöjä vanhojen ledien releellä mut en sillai, et olisin ottanut virrat valoille ( punaisen johdon ) releeltä. Valot palaa vaan jatkuvasti eikä reagoi mitenkään kun laitan ajovalot päälle. Sillä ei ole väliä onko ajovalot automatiikalla vai manuaalisesti. Kumma homma että hetken aikaa pelasivat toissapäivänä aivan kuten kuuluikin. Eikö akkuni jännite putoa yhtään kun kytken ajovalot vai missä syy kun valojen boksi ei ohjaa valoja kuten kuuluu. Pitäisikö käyttää diodia jossain välissä...niitä en ole koskaan asentanutkaan.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Philips 12810WLEDX1 ja Vito

Viesti Kirjoittaja Forestman »

juke357 kirjoitti:
Forestman kirjoitti:
juke357 kirjoitti:Eikö kukaan osaa jeesata? Vanhoista halvoista tipahtelee ledit pelistä vähitellen ja pitäis saada noi Philipsit toimimaan..
Laita tavallinen rele virtajohtoon, heräte lyhyistä valoista. Eli kun lyhyet syttyy, niin rele aukeaa. Jos päivävalojen jännite muuta kuin 12V, niin alkuperäinen boksi vielä väliin.
Minä toteutin ML:ssä päivävalot mekaanisilla releillä, kun alkuperäisellä boksilla sytytteli ja sammutteli valoja miten sattuu. Vitoon en ole vielä valoja asentanu, kun en ole keksinyt miten ajovalo-automatiikan saa pois päältä.

Eli laittaisinko ensin releen johon vetäisin virran. Mites sit muut noin niinku releen numeroina nastoille?
Eilen kokeilin suunnilleen kaikennäköisiä kytkentöjä vanhojen ledien releellä mut en sillai, et olisin ottanut virrat valoille ( punaisen johdon ) releeltä. Valot palaa vaan jatkuvasti eikä reagoi mitenkään kun laitan ajovalot päälle. Sillä ei ole väliä onko ajovalot automatiikalla vai manuaalisesti. Kumma homma että hetken aikaa pelasivat toissapäivänä aivan kuten kuuluikin. Eikö akkuni jännite putoa yhtään kun kytken ajovalot vai missä syy kun valojen boksi ei ohjaa valoja kuten kuuluu. Pitäisikö käyttää diodia jossain välissä...niitä en ole koskaan asentanutkaan.
Kokeile vielä ilman relettä, niin että kytket johdon, jonka olet laittanut lyhyihin valoihin, samaan virtapisteeseen josta otit virran boksille. Jos päivävalot nyt sammuu, niin lyhyiden johdossa ei ole aivan riittävää jännnitettä, häviöistä johtuen. Jos näin saat valot sammumaan, niin sitten rele tämän ohjausjohdon väliin. Eli 30 virta, 87 boksin ohjausjohto, 85 lyhyiltä heräte, 86 maadoitus.
Vastaa Viestiin