m102 RE85

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Peltsi28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 08.01.2011 20:10
Paikkakunta: Kurikka / Kajaani

m102 RE85

Viesti Kirjoittaja Peltsi28 »

Tervehdys.
Heräsi tälläinen idéé kun auto pitää käyttää kansipahvirempassa (Ihme setti btw. mutta siitä ei tässä enempää :D). Onko kukaan koittanut laittaa kyseistä mottia käymään etanolibensalla? Itellä olis 190e 2.3 8v bensakone ruiskulla jolla rullattu 210tkm.
Kilometrejä tulee sen verran paljon nyt tulevana parina vuonna, että laskin vuotuisien säästöjen etanolibensalla olevan n~400 - 600€.
Netissä myydään näitä Flexifuel-boxeja jonkalaista jo vähän katselin ostohousut jalassa. Asennus saattaa olla kikka koska valmiille liittimille ei kys. boksia saa.
Olen kuullut juttua että jotkut olisivat vanhoja mersuja vaihtaneet viinamobiileiksi mutta käytännön tapahtumia en löytänyt nopealla etsinnällä.
Valaiskaa tietämätöntä. Onko vaivan väärti? Olenko hakoteillä?
w201 2.3 - käyttis
w124 200d - kunnostusprojekti
Peltsi28
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 08.01.2011 20:10
Paikkakunta: Kurikka / Kajaani

Nopea googletus

Viesti Kirjoittaja Peltsi28 »

Nopealla googletuksella löytyi saksalaiselta foorumilta viestiketju, jossa ovat ajelleet 50/50 seoksella ihan vakio-osilla ilman mitään bokseja.
Löysin myös ihan helvetin halvan oloisen boksin jolla saa käytännössä ajettua moottorinohjauksen uusiksi. <- Näihin en oikein luota ellei ole laatumerkki kyseessä.
Tiedä sitten.
w201 2.3 - käyttis
w124 200d - kunnostusprojekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja atlas »

Polttoaine letkut ja kumi tiivisteethän ne on isompi ongelma ton etanoolin kanssa...nekun sulaa ajankanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nostellaas vanhaa ketjua, kun nyt ajankohtanen. pari vuotta on nyt menty w201 190E 2 litrasella 8v koneella n. 50/50 seoksella. ja viimeset tankilliset aina vaan vahvempaa seosta, joista viimesin tankillinen, plus nyt tämä meneillään oleva tankillinen, josta noin puolet on kulunut, eli n. 1,5 tankillista raakalla re85:lla.

jos kysytään, että, toimiiko se, tai eikö toimi. niin ei voi antaa ihan noin yksiselitteistä vastausta. jonkun verran on ollut säätämistä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä edes tälläselle, joka ei ole ihan niin täysillä perillä pensakoneen kaikista systeemeistä.

lyhyesti sanottuna toimii tuonne 50/50 seokseen saakka ihan hyvin, eikä muuta ole tarttenut säätää, kun ruiskusta seoksensäätöruuvvia. ja sytkää ihan vain sen takia, että saisi hyötysuhdetta nostettua ja sitä kautta jokunen polle lisää heppojakin. tuosta, kun nyt olen alkanut väkevämmällä seoksella ajella ja viimeajat vallaan tuolla 85:sella, niin en oikein meinaa saada seosta täyskaasulla ja etenkin korkeemmilla kierroksilla millään sopivaks. laihalla käy edelleen, mutta ei niin laihalla, että alkaisi rötään. voimaa vaan puuttuu jonkun verran.

tein vähän tutkimuksia ja tuo ruiskun (ke-jetronik?) ilmamäärä/massa mittarin potikka on totaalisen tiensä päässä. mittailin mittarilla vastusarvoja, niin täynnä katkoksia varsinkin siellä alkupäässä ja muutenkin koko potikan vastusarvot pompsahteli ja oli ihan mitä sattuu. en meinannut saada selvää, että kumminko päin tuo potikka on, kun arvot heitteli ihan miten sattuu.. eli siis kolmesta nastasta, kun mittailin, niin kahdesta ylimmästä oli niin sekavaa, etten tiennyt nouseeko, vaiko laskeeko vastusarvo, kun "antaa kaasua", eli kääntää sitä ilmavirtauksen mukana liikkuvaa vipua. ja sama homma tietenkin sitten vastaavasti alemmista nastoista mitattuna. otin potikan auki ja putsasin kunnolla, sekä hivenen taivutin noita käpäliä, jotta ottaisi paremmin kontaktia. sen verran auttoi, että sain selvyyden mitenkä päin potikka toimii. tuon kaveriks sitten asensin sarjaan toisen potikan ohjaamoon, 0-20K ohmisen. siitä saa sitten säädellä seosta oman mielensä mukaan. tuo auttoi jonkun verran, mutta ei mitenkään älyttömästi. jos säätää lisää vastusta, niin seos rikastuu läpi kierrosalueen saman vastusarvon verran. jotenka luonnollisesti vetää pikkukaasulla aika rikkaalle. ja jos vauhdissa säätää täysille potikasta, niin siltikään ei soppa piisaa, kun ajetaan kaasu pohjassa. tuntuu, kun olis joku tukos jossain. luulis suuttimissa ja pumpussa piisaavan polttoainetta tuon n. +30 prosentin verran? seuraavaks pistän ryyppysuuttimen toimiin napista ja toivon, josko se auttais.


niin, käytännössä siis auto toimii ihan täysin nyttenkin tuolla raakalla re85:sella. ruiskusta seosta on saanut rikastaa n. 1 ja 1/4 kierroksen verran (kiinni päin). asentamani lisäpotikka on yleensä asennossa 0 ohmia. jos tarttee pidempään vetää hana pohjassa, niin kääntelen lisää soppaa siitä sitten. lambdan namiskan kääntelin asentoon 5. sillä tuntuis toimivan parhaiten. ja sytkää aika paljon aikasemmalle, se anto selkeesti lisäpotkua. tuon tuntee jo persdynossakin, että jotain vaikutusta on, vaikka kyseessä on vain joistain muutamista hepoista. kulutusta en ole sen kummemmin mitannut, muutakun yhden parin sadan kilsan reissun, missä matkavauhti oli n. 160. sillon kulutus oli 15 litraa sataselle. en edes tiedä mitä tää kuluttaa pensaa, mutta mittaan kyllä paljonko menee kasivitosta jahka seuraavan kerran tankkaan.

parit kysymykset olis, jos joltain löytyis tietoa.

-osaako joku sanoo tuosta ryyppysuuttimesta, että näkeekö siitä jotenkin kumpi on + ja kumpi miinus? jos miinus menee jotain kautta maihin, kuten oletan, niin sen mittaaminen on helppoa. se tarttee vain jostain sen plussan toiseen napaan, niin alkaa toimimaan.

-löytyykö kickdownin piuhat jostain helposti? jos kytkisi tuon ryyppysuuttimen toimiin kickdownin kanssa, niin voisi toimiakkin ihan kivasti. tarttee nyt ensin kokeilla, että kuinka paljon se vaikuttaa.

-polttoainesuodattimistakin olis kiva tietää, että missä ne tässä sijaitsee? en ole ikinä vaihtanut, kun ei ole ollut tarvetta. tankissa taitaa olla yks ja onko jossain lisää?

-noista lamdan numikan asennoista olis kiva tietää enemmänkin. 1-7 siinä niitä on, mutta ei tunnu menevän mitenkään loogisessa järjestyksessä. eli varmaankin joku muu merkitys, kun esim. että kuinka paljon lambda korjaa seosta tms..?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin ja tuo vikadiagnostiikka pistokekkin kiinostaa. osaako joku sanoa, mitä kaikkea siitä voi mitata ja mitä mistäkin nastasta? onkohan tuo nyt sitten x11 pistoke, vai mikä lie nimeltään..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kiitti vitusti kaikille, kaikista monipuolisista vastauksista.. näköjään ihan kuollut meri näiden vanhusten osalta tämä foorumi.. :clap:

no, nyt mesu toimii ja käy ja kukkuu erittäin hyvin ihan raakalla re85:lla. jonkun verta joutu sääteleen ja kikkaileen, mutta nyt toimii ja vastaa kaasuun niinkun kuuluukin. elikkäs ongelma on ratkastu, mikä on pääasia. alkoi kyllä liikkuun ihan erimalliin, mitä aikasemmin. jopa ihan erimalliin, mitä pelkällä pensiinillä. viina antaa myöden säätää ennakkoa sen verran raakasti aikasemmalle, että tulee nimenomaan arjen ajoon sopivasti vääntöä lisää. karkeesti n. 20 nyyttonia ala ja keskialueelle. yläpäähän nyt ei mitään kovin suuria tehonlisäyksiä tullut, mutta jotain pientä kuitenkin. kaikki on kotioppäin.

kulutusta mittailin, niin aikas korkea.. 16l/100km viimiseltä 300 kilsalta. tuolla matkalla saa vain suuntaa-antavaa tietoa kulutuksesta, eli ei kovin tarkka mittaus noin pienillä kilsoilla. toisaalta pitää ottaa huomioon, että seokset on olleet tähän saakka enempi vähempi sekasin ja ajo on ollut pelkästään kaupunkiajoa. mercefreaken ilmottaa tolle vakiona pensiinillä käytettäessä n. 11 litraa sataselle kaupunkiajossa. ja mulla suurin syy korkeeseen kulutukseen seoksien epämääräsyyksien lisäksi on varmaankin 3 kilsan työmatka. ei kerkiä lämpeneen kone kunnolla, eli kuluttaa aikas paljon kylmänä. mutta nyt kuitenkin kaikki aikalailla kohdillaan. päivätolkulla, kun kahlaa hakemalla kaikki mahdollinen tietoa mersufoorumia, juutuubia myöden, sekä ulkomaiden benz kanavia, niin alkoi löytyyn selkeitä ohjeita ja tietoakin. ei tosin koskien tätä re85 muutosta, mutta kaikkea muuta, mitä tälle nyt piti tehdä, jotta alkoi toimiin, kuten kuuluukin. hienosti kyllä pelaa nyt, vetää oikein hymyä suupieliin, kun painaa kaasua. tarttee vielä ajella arkiajoo jonkun matkaa ja mitata kulutukset sitten uudestaan, josko olis edes hieman laskenut. tuolla kulutuksella, mitä se nyt viimemittauskella oli, niin laskennallinen säästö jäi kokolailla +-nollille. mutta tehoa ja etenkin alavääntöä tuli sen verran lisää, että sen kyllä huomaa vanhassakin autossa. ja päätarkotus tässä nyt on tehdä testejä ja kokeita ja mittauksia, eikä niinkään säästää rahaa. toki, jos tankkauksista jäisi plussan puolelle vs pensiinin tankkaus, niin ainahan se on vain positiivista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin, ei kukaan tiedä mitenkä tuo lambda namiskan säätely toimii? arvot 1-7. olis kiva tietää mitä nuo tarkottaa. kumma homma, kun näitä autoja on tehty yli 30 vuotta ja kukaan ei tiedä?

nuo x11 liittimen, vai mikä diagnostiikkapistoke nyt onkaan, niin sen selitykset löysin kutakuinkin. nekin tosin lontoonmurteella, mutta selvisipä kuitenkin.

ei tartte olla mikään pro tietäjä ja spesiaali asiantuntija. vähempikin riittää, kunhan vaan suurinpiirtein joku osaa jotenkin neuvoa. eli kaikki neuvot tuon namiskan toiminnoista on enemmän, kun vain tervetullutta..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja atlas »

ezl säätää syttyä eri tavalla....villi veikkaus että lambda olisi vääristymä arvolle ja se säätäisi seosta...onkohan tossa järkeä.
Voisihan sitä testata vaikka ehan läpi menevällä virralla.
Unski muuten osaisi parhaiten vastata tuothon...eikös hän ole Saksan tehtaalla ohjelmoinut noita aikoinaan?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

pera8x kirjoitti:kiitti vitusti kaikille, kaikista monipuolisista vastauksista.. näköjään ihan kuollut meri näiden vanhusten osalta tämä foorumi.. :clap:
En nyt sanoisi. Se taitaa vaan olla ennemminkin niin, että harrasteautokäytössä viina jää iltakäyttöön :lol:
Saavutettu hyöty versus kulut ja riski menee helposti tappiolle.
Isompi aihe on monelle, miksi starttaa tai käy huonosti bensallakin, eli YJ-rele, kaasuläppäsensori, lämpöanturit jne.
pera8x kirjoitti: -osaako joku sanoo tuosta ryyppysuuttimesta, että näkeekö siitä jotenkin kumpi on + ja kumpi miinus? jos miinus menee jotain kautta maihin, kuten oletan, niin sen mittaaminen on helppoa. se tarttee vain jostain sen plussan toiseen napaan, niin alkaa toimimaan.
Tuo kiinnostaisi minuakin, kysynytkin yhdessä käynnistystopikissa, muttei vastattu.
Toinen menee maihin ja toiseen tulee sähköä, mutta voltit on arvoitus. Itselläni ei nimittäin tule sinne mitään, tai ainakaan silloin kun olen yrittänyt mittata.
pera8x kirjoitti: -polttoainesuodattimistakin olis kiva tietää, että missä ne tässä sijaitsee? en ole ikinä vaihtanut, kun ei ole ollut tarvetta. tankissa taitaa olla yks ja onko jossain lisää?
Pääsuodatin on peltipurkki linjassa, en vaan muista missä kohtaa se luuraa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pera8x kirjoitti:niin, ei kukaan tiedä mitenkä tuo lambda namiskan säätely toimii? arvot 1-7. olis kiva tietää mitä nuo tarkottaa. kumma homma, kun näitä autoja on tehty yli 30 vuotta ja kukaan ei tiedä?

nuo x11 liittimen, vai mikä diagnostiikkapistoke nyt onkaan, niin sen selitykset löysin kutakuinkin. nekin tosin lontoonmurteella, mutta selvisipä kuitenkin.

ei tartte olla mikään pro tietäjä ja spesiaali asiantuntija. vähempikin riittää, kunhan vaan suurinpiirtein joku osaa jotenkin neuvoa. eli kaikki neuvot tuon namiskan toiminnoista on enemmän, kun vain tervetullutta..
Onhan näistäkin ollut juttua. Kokeileppa hakua. Polttoaineen painetta kun saat nostettua niin se suutin automaattisesti antaa enempi soppaa, se ois helpoin. kylmäkäynnistys suutin on kuulema aika aneminen antamaan soppaa kun sen kanava on niin pieni. Jos kanavan saisi isommaksi niin ehkä se pikkuisen auttaisi.

Megaruutta vois olla harrastelijalle mielenkiintoinen etanolin kanssa.

Joskus oli mietintää että laittaa kutoskoneen määräjakajan niin saa soppaa lisää sopivasti, tuohan on jatkuvaruiskutteinen ellen ole väärässä

Kyllähän siitä pitää lähteä että rahaa säästyy polttoainekuluissa jos muutta re85. Ja tehoahan tietty on saatava....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:-polttoainesuodattimistakin olis kiva tietää, että missä ne tässä sijaitsee? en ole ikinä vaihtanut, kun ei ole ollut tarvetta. tankissa taitaa olla yks ja onko jossain lisää?
Polttoainesuodatin on bensapumpun vieressä suunnilleen takapenkin alla vas. puolella.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

löytyihän niitä vastauksia. kiitän!

kerrotaan nyt sen verran, mitä tästä itsekkin olen nyt oppinut tätä räplätessä.

1. tarkotin nimenomaan tuota lambdab säädintä, enkä suota sytkän säädintä, missä on S ja N ja sitten noita numeroita. en tiedä noiden namiskoiden nimiä.. oletan, että tarkotit ezl:llä tuota sytkänsäätöä? tuo on tiedossa, että säätää vain ennokkoa suuntaan, tai toiseen jokusen asteen. mulla se on s:llä ja sytkää muutenkin aikaistettu aika paljon. mutta tuo toinen namiska, mikä on samannäköinen ja löytyy tenavasta tuolta vastakkaiselta puolelta, läheltä sieltä missä on kait yj rele ja ecu, sun muuta sähköroipetta.

2. lisärikastin suutin toimii 12 voltilla. mittailin, niin se tosiaan annostelee menovetta vain joitain sekuntteja startin jälkeen ja senkin kait vain kylmällä koneella. sille voi ihan huoletta antaa suoraa virtaa vaikka auton omalta akulta. ja tosiaan toinen nasta menee suoraan maihin ja toiseen sitten tulee jotain kautta virtaa ilmeisesti ecun annostelemana. käyn äkkiä vielä vilaseen, että kumpiko on se nasta, mihinkä pitää virtaa antaa, jos haluaa sen suuttimen auki asentoon. enpäs käykkään.. tai kävin, mutta ilmanputsarikotelo oli tiellä, enkä kerkiä sitä nyt alkaa irrotteleen, joten en päässyt tarkistaan. se on kuitenkin helppo mitata. ottaa piuhan irti ja suuttimen nastoista mittaa kumpi menee maihin. itte tein sillain, että kuorin piuhaa pieneltä matkalta ja juotin siihen kiinni johdon, joka menee napille ja jatkaa matkaa akulle. sähköteippiä sitten juotoksen ympärille. sulake kannattaa laittaa väliin, mahdollisimman lähelle akku, ettei pala koko auto, jos sattuu jostain kohtaa piuha irtoon. kyllä tuo ryyppy suutin vaikutti ihan todella paljon toimintaan. tyhjäkäynnillä se antaa jotenkin sysäyksittäin sieltä ainetta, tarpeen mukaan ne muutamat sekuntit. ei ole sillain jatkuvasti auki sitä aikaa, mitä nyt on. pulssisuhde mittarinkin kävin äskön ostaan, niin voin koittaa mittailla noita määriä, mitä se ruiskuttelee, jos se jotain kiinnostaa. käytännössä kuitenkin, kun seosta on säädelty vain tuosta määränjakajan ruuvvista, niin auto toimii muuten ihan ok, mutta kun pitäisi kierrättää loppuun saakka kaasu pohjassa, niin vetoja vähän puuttuu. kun tuossa kohtia ryyppy suutin ruiskuttaa jatkuvasti täysillä, niin ei puutu tehoja, vaan vetää puhtaasti loppuun saakka.

2. tuo potikka, jonka asensin ilmamassa/määrä mittarillle lisävastukseksi, niin sekin kyllä vaikuttaa seokseen, mutta mitään käytännön hyötyä siitä ei ole, kun korkeintaan leimalla, jos käy liian laihalla. sillä saa rikastettua seosta, mutta ei kovin järkevästi. jos tyhjäkäynnillä säätää siitä sillain, että auto vielä jaksaa käydä, niin vaihdissa sen vaikutus on niin minimaalinen, ettei se riitä. kun vauhdissa säätää lisää vastusta, niin meno paranee, mutta sitten auto sammuu, kun vauhti hidastuu ja lopulta pitäisi jäädä tyhjäkäynnille. eli tuo potikka pitäisi laittaa liikkumaan samaa tahtia, kun auton omakin potikka, niin uskoisin, että toimisi sillä tavalla hyvin. en siis näe tälle potikalle mitään käytännön hyötyä alkaa asenteleen, paitsi leimaa jatellen. säätää tuosta määränjakajasta laihalle ja leimalla sitten mittarista kattoo paljonko puuttuu ja ruuvvaa sen mukaan lisää soppaa. siihen se sopii ihan hyvin.

3. tuota ehaa en ole pöyhinyt ollenkaan. kuinkas se pelaa ja säätääkö se seosta koko kierrosalueen/kaasunasennon mukaan, vaiko vain joutokäynnillä?

4. hakua on käytetty oikein huolella. niin mersufoorumin, mesen, juutuubin, kun googlenkin kautta. useemman ehtoon, kun on haeskellut, niin tähän saakka on päästy. eli vielä on arvotus tuo lambda namiskan säätö. se on nyt vitosessa, kun tuntuis toimivan parhaiten.


sitten lisää kysymyksiä. :)
koitin mitata pulssisuhdemittarilla diagnostiikka pistokkeesta auto käydessä navoista 2 ja 3 seosta, mutta ei antanut mitään lukuja. säädin lambdankin takasin ykköseen, missä se on oletuksena, mutta ei mitään vaikutusta tuohon. auto sammuksissa navoista 1 ja 3 antoi 26%, eli viittaisi nesteenlämpötila-anturi viallinen, (tai mahdollisesti kaasuläppä täysin auki, eli viallinen tps anturi. no, se on helppo mitata.) 20% tarkottaa tota tps:ää ja 30% tuota lämpötila-anturia. tarttee ottaa anturi irti ja mittailla sen vastusarvoja samaan aikaan, kun sitä lämmittelee. ehkä se vois vaikuttaa käyntiinkin. mistä tuo muuten mittaa tuota pulssisuhdetta, kun noista 2 ja 3 navoista mitataan seosta? lambdanko kautta? lamdan toimivuudesta en tiedä ja pakarikin saattaa vuotaa tällä hetkellä. mutta ainakin tähän asti on mennyt hienosti päästöistä läpitte ihan pelkällä bensiinilläkin, sekä etanolin ja pensan seoksella. tuo kickdownin piuhakin kiinnostaisi. lootallahan se menee sinne perseeseen, mutta missäpäin konehuonetta sen piuhat menee? ihan kaikkea ei haullakaan löydy, tai en vain osaa etsiä, kun ei kovin monella tule mieleen naittaa kickdownia ja ryyppysuutinta toimimaan keskenään. :D

tarttee jatkaa tutkimuksia. palailen takasin aiheen pariin heti, kun kerkiän, tai saan jotain edistystä. kiitos vastauksista, arvostan!!
W201 250DT 20V
w201 190E
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

KEjet diaknoosipistoke x11

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ke#p462611" onclick="window.open(this.href);return false;

Varsinainen lamda-arvohan toi pistokkeesta mitattu ei kuulemma ole. Ootko ajatellut ostaa tai rakentaa lamdanäytön niin tietäis realtime mikä on seos...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jees, kiitos linkistä. tarttee lueskella. joskus varmaan aikasemminkin tullut hauilla vastaan tuo sama sivu, mutta jäänyt unholaan. mulla onkin yks lambda anturi ja mittari ylimääräsenä.
eli valmis paketti. ei mikään laajakaista, vaan sellanen perus n. satasen paketti. jos joutuu jotain pakoputki remonttia tekeen leimalle, niin samalla sitten laittaa siihen lisälambdan ja vetelee vähän piuhaakin.

mietin tossa sellastakin jos laittaiskin ton potikan rinnakkain tuon ilmamäärämittarin/määränjakajan potikan kanssa. säätäis seokset rikkaalle tuosta määränjakajasta ja sitten lisäpotikasta tyhjäkäynnille sopiviks. näin se rikastais seosta niinpäin, että tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla menee tuon lisäpotikan mukaan, eli sopivan laihalla ja taas isommalla kaasulla sitten menee tuon määränjakajan potikan mukaan enemmänkin. vois ehkä jopa toimia. kun nuo potikoiden arvot on molemmilla jotain luokkaa 0-20k ohmia. laittais määränjakan potikan sellasiin arvoihin, että pelaa kaasupohjassa. ja tyhjäkäyntiseokset säätelis lisäpotikasta, eli pienemmät ohmit, jollonka sähkö tietenkin kulkee sieltä, mistä se helpoiten kulkee, eli tuon lisäpotikan kautta. ikäänkuin "väärin" asentais tuon lisä potikan.

ja tarttee tutkia tuo lämpötila-anturikin, ennenkun alkaa mitään suuria muutoksia tekeen. samaten se määränjakajan oma potikka on tulossa kiinanmaalta. saattaa mennä kuukausikin, ennenkun se on täällä. mutta noilla saataa olla jotain vaikutusta tuon systeemin toimintaan, joten hoidetaan ne ekana pois alta, ennenkun tehdään lisää virityksiä.

maksullisella ja ihan asiallisen olosella kännykkä softalla mittailin noita koneen tehoja joskus pelkällä pensiinillä ajellessa. sytkää ja seosta vähän säätelemällä tuli jo n. 10 heppaa. etanolin kanssa en ole vielä kerennyt mittaileen, kun systeemit ei kunnolla toimi. mutta mittaan kyllä jossain välissä, niin saa ainakin vertailuarvoa, vaikkei ihan absoluuttista totuutta tehoista. kyllä tuo nyt persdynolla mitatessa ihan kivasti liikkuu vs se, mistä lähdettiin tekeen muutoksia. vaikka polttoainetaloudellisesti ei tuliskaan mitään säästöä, niin onhan tuo ekoteko ja kaupanpäälle saa vähän lisää potkua. tai paremminkin vääntöä sinne ala ja keskialueelle. mielenkiintosta hommaa. enpä ole aikasemmin juuri pensakoneisten autojen kanssa räplännyt näin paljoa moottorin toiminnasta. tässä ihan vallan oppii kaikennäköstä uutta ja mielenkiintosta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja atlas »

Uudemmat mersut osaa säätää ton alkoholi seoksen ihan itse oppimalla eli jos säätelet määränjakajan läppää eha reagoi lambdan avulla silti seosta mutta sen säätö vara tulee vastaan nopeasti.
Itse laittaisin seoksen tankkiin ja alkaisin seurata amppeeri mittari ehan piuhan välissä riittääkö seos alue ja alkaako se säätää sitä automaattisesti vai onko ennallaan...jos säätö alue loppuu niin silloin ehan säätöä että se asettuisi suht +-0 alueelle.
Lambdallahan ne uudemmatkin opettaa ja säätää seoksen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuo koko eha on mulle ihan tuntematon laite. mitä se siis tekee ja millätavalla se vaikuttaa seoksiin? jostain juutubesta löysin kyllä videon, että mistä se itte eha löytyy ja kuinka sitä säädetään. onko kuinka herkkä tuo säätö ja tietääkö kukaan, että mille alueelle se vaikuttaa, vai koko alueelle?

ei kait tän ikänen auto mitään opi? mekaaninen ruiskukin vielä, niin tuntuu jotenkin uskomattomalta, jos tällänen kykenis jotain oppimaan.. mutta varmaksi en mene sanoon, kun en tosiaan tunne kovin hyvin näitä pensakoneita.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:tuo koko eha on mulle ihan tuntematon laite. mitä se siis tekee ja millätavalla se vaikuttaa seoksiin? jostain juutubesta löysin kyllä videon, että mistä se itte eha löytyy ja kuinka sitä säädetään. onko kuinka herkkä tuo säätö ja tietääkö kukaan, että mille alueelle se vaikuttaa, vai koko alueelle?...
Vaikuttaa koko alueella ja säätö tehdään varovaisesti, max 1/8 kierrosta kerrallaan säätöruuvista. Alkuperäinen asento on syytä kirjata muistiin. Säätöruuvi on kannen (ruuvin) alla, joten EHA pitää ottaa pois, kansi pois, säätö, kansi kiinni ja EHA paikalleen. EHA:n ja määräsäätimen välissä on kaksi pientä tiivisterengasta, joita ei kannata pudottaa EHAa irrottaessa, nimim. tunnin verran tiivisteitä taskulampun valossa etsinyt. Haulla löytyy juttua EHAsta ja sen säädöstä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:...lyhyesti sanottuna toimii tuonne 50/50 seokseen saakka ihan hyvin, eikä muuta ole tarttenut säätää, kun ruiskusta seoksensäätöruuvvia. ja sytkää ihan vain sen takia, että saisi hyötysuhdetta nostettua ja sitä kautta jokunen polle lisää heppojakin. tuosta, kun nyt olen alkanut väkevämmällä seoksella ajella ja viimeajat vallaan tuolla 85:sella, niin en oikein meinaa saada seosta täyskaasulla ja etenkin korkeemmilla kierroksilla millään sopivaks. laihalla käy edelleen, mutta ei niin laihalla, että alkaisi rötään. voimaa vaan puuttuu jonkun verran.
Tarkoitatko ruiskun seoksensäätöruuvilla tyhjäkäynnin seosruuvia? Kunnolliseen seoksen mittaamiseen tarvitset laajakaista-lambdamittaria.
Tarkoitatko sytkän säädöllä sytytysennakkon muuttamista? Millä konstilla säädät sitä 190E-mallissa?
KE-Jetronicista löytyy hyvää painettua kirjallisuutta esim. Alfamerista ja Englannin Amazonista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:... tuo kickdownin piuhakin kiinnostaisi. lootallahan se menee sinne perseeseen, mutta missäpäin konehuonetta sen piuhat menee? ihan kaikkea ei haullakaan löydy, tai en vain osaa etsiä, kun ei kovin monella tule mieleen naittaa kickdownia ja ryyppysuutinta toimimaan keskenään...
Kick-downin kytkin ja piuhat löytyvät helpoimmin kaasupolkimen alta. En muista onko maadoittava tuo kytkin vai antaako +12V, mutta ainahan voi käyttää relettä, kun ensin selvittää jännitteet.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pera8x kirjoitti:tuo koko eha on mulle ihan tuntematon laite. mitä se siis tekee ja millätavalla se vaikuttaa seoksiin? jostain juutubesta löysin kyllä videon, että mistä se itte eha löytyy ja kuinka sitä säädetään. onko kuinka herkkä tuo säätö ja tietääkö kukaan, että mille alueelle se vaikuttaa, vai koko alueelle?

ei kait tän ikänen auto mitään opi? mekaaninen ruiskukin vielä, niin tuntuu jotenkin uskomattomalta, jos tällänen kykenis jotain oppimaan.. mutta varmaksi en mene sanoon, kun en tosiaan tunne kovin hyvin näitä pensakoneita.
Ei opi.

Laita se laajakaistalambda diginäytöllä tai ainakin lediversiona niin näät eri tilanteissa missä lambda pyörii.

Kerro toki mitä se kylmäkäynnistys-suuttimen vaikutus on.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kiitos, nyt tuli aika tyhjentäviä vastauksia. taidan räplätä tuota ehaa sitten seuraavaksi. menee viikonlopulle varmaankin, kun työvuorot on mitä on. aamusella ei viitti räjäyttää osiin, kun ei tiedä yhtään kerkiääkö laittaan takasin kasaan, ennenkun pitäisi töihin lähteä.. mutta kaikki aikanaan. tomantille erityiskiitokset noista selkeistä vastauksista koskien ehaa yms.

toman kyseli: "Tarkoitatko ruiskun seoksensäätöruuvilla tyhjäkäynnin seosruuvia? Kunnolliseen seoksen mittaamiseen tarvitset laajakaista-lambdamittaria.
Tarkoitatko sytkän säädöllä sytytysennakkon muuttamista? Millä konstilla säädät sitä 190E-mallissa?
KE-Jetronicista löytyy hyvää painettua kirjallisuutta esim. Alfamerista ja Englannin Amazonista."

tarkotan sitä, mikä on tuossa ilmanputsarin alla. reikä putsarikotelossa ja kuusiokoloavaimella painamalla voi säätää. vaikka se säätääkin kaiketi enemmänkin tyhjäkäynnin puolelta seosta, niin kyllä se silti säätää koko alueeltakin. koitin tossa säätää takasin siihen asentoon, missä se olikin ennenkun aloin säätään, niin ei kyllä kulkenut auto oikein ollenkaan kaasupohjassa. ruuvvista seosta takasin rikkaammalle 1 ja 1/4 kierros, niin taas alkoi liikkuun, vaikkakin vielä vähän uupuu yläpäästä soppaa. kunnon säätämiseen varmaan tarvis juu kunnon lambdan, mutta perstuntumallakin voi säädellä jossainmäärin. kyllä sen huomaa, jos ei käy toivotulla tavalla. sytkää säädin ihan vain siis perusennakkoa muuttamalla virranjakajasta. tollain se säätää tietenkin kaikkia ennakoita yhtä paljon, mutta tuntuis toimivan ihan arkiajossa, vaikka ehkä pikkukaasulla ja joutokäynnillä onkin hieman liian aikasella.


AK47 kirjotti: "Ei opi. Laita se laajakaistalambda diginäytöllä tai ainakin lediversiona niin näät eri tilanteissa missä lambda pyörii. Kerro toki mitä se kylmäkäynnistys-suuttimen vaikutus on."

joo, se on juuri tollanen ledimallinen se lambdapaketti, mikä mulla onkin. asentelen jossain välissä jahka kerkiän. tuo kylmäkäynnistyssuutin toimii nyt napista painamalla. kun alkaa kiihdyttään ja vetää kaasupohjassa ja painaa tuon napin päälle, niin ei puudu enää yhtään. vetää puhtaasti läpi kierrosalueen. automaatti, kun on niin, voi kiihdyttää vaikka kaikki vaihteet läpitte ja toimii kakistelematta. ilman lisärikastusta vetää jonnekkin puoliväliin kierrosaluetta hyvin ja sit alkaa hieman tuntuun tehonpuutetta. eli vaikuttaa ihan selkeesti toimintaan. kiekkamittari ei toimi, niin en oikein osaa sanoa kierroksista sen tarkemmin. mutulla jossain siellä kolmen-4 tonnin jälkeen alkaa puuttuun soppaa. siis vain jos on kaasu pohjassa. pienemmillä kaasunasennoilla toimii paremmin.

voishan tosta jonkun videonkin ottaa malliks, ilman lisärikastusta ja sen kanssa. siitä huomais ehkä parhaiten sen vaikutuksen. ja samalla vaikka mittaa tolla ohjelmalla mitenkä paljon on eroa vääntökäppyrässä.

kiitän jälleen vastauksista. tosiaan työt vähän haittaa harrastuksia, niin ei ihan joka päivä kerkiä räpeltään. mutta ajatuksena on saada tuo toimimaan kunnolla viinan kanssa. ja mieluusti sillain, että se on helposti palautettavissa takasin pensalla toimivaks. noista valtion touhuista ei koskaan tiedä. jos viinalla käyvät autot lisääntyy, niin varmaan viinanhintakin nousee. nyttenhän pensalla ja viinalla on aika isokin hintaero. että jos joskus alkaa viinalla ajelu oleen kalliimpaa, kun pensiinillä, niin muutellaan takasin pensalla käyväksi. tai, jos tulee jotain pidempiä reissuja, niin olishan se kiva, että on tarvittavaa menovettä saatavilla sieltä, missä millonkin satun reissaamaan. tampereen alueelta nyt saa hyvinkin viinaa, mutta esim. pohjosesta voi olla vähän hankalampi löytää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

muistaako joku kumpaanko suuntaan tuota ehaa kuuluu säätää, jotta seos rikastuu?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se toimii loogisesti väärinpäin eli oliko kiristäessä rikastaa...no täysin faktaa löytyy kyllä täältäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

thänks! tässä nyt mennyt jokunen aika, kun on kauhee määrä haeskeltu tietoja hakua käyttäen. enemmän löytyy kirjotuksia juurikin noin päin, mutta myös väliin on sattunut, että olisi juurikin päinvastoin. no, luotetaan siihen, että myötäpäivään rikastuu. samanlaillahan tuo tyhjäkäyntiseoksenkin säätö menee.

nyt on hankittuna erilaisia potikoita, nappeja ja muita sähköhiluja. ajatuksissa laittaa ehan väliinkin yksi potikka. toivon mukaan sillä saa säädeltyä seosta ainakin jossain määrin ja ainakin johonkin suuntaan. itse ehasta varmaan täytyy pyöräyttää vähän ruuvvia jokatapauksessa. ja sitten jonnekkin tonne kaasuvivustoon "painonappi" tyyppinen katkasija, joka ohjailee tuota lisärikastus-suutinta. saisi antaa soppaa jossain siinämain, kun kaasu on puolessa välissä.

jos saisi noi seokset kondikseen. nyt käy tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla paksulla ja isommilla kaasuilla ja kierroksilla laihalla, ellei napista paina lisärikastusta päälle. ei tällähetkellä oikein hyvä tälläseen käytännön perusajoon vielä. mutta kyllä se siitä vielä kuntoon tulee. :crazy:

koitin säätää sytkääkin myöhäsemmälle, josko se olis vaikuttanut jotain. käynti vain huononi entisestään. alko pätkiin ja paukkuun pakariin yms. tarttee säätää takasin aikasemmalle, sillon toimi huomattavasti paremmin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:...koitin säätää sytkääkin myöhäsemmälle, josko se olis vaikuttanut jotain. käynti vain huononi entisestään. alko pätkiin ja paukkuun pakariin yms. tarttee säätää takasin aikasemmalle, sillon toimi huomattavasti paremmin.
Mikä on autosi vuosimalli? 190E-mallissa vanhimpia vuosimalleja lukuunottamatta on EZL-sytky, jossa ECU säätää sytytysennakkoa YKK-anturin perusteella. Tällöin sytytysennakkoa ei voi muuttaa jakajaa kiertämällä, jossain kohdin vain menee pyörijän asento pieleen, mikä ilmeisesti haittaa käyntiä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vuosimalli on 88. ecu kyllä joo säätää sytkää ja ezl namiskasta voi sitten säädellä lisää sitä sytkäennakkoa polttoaineenmukaan. mutta eculle tulee tieto ykk anturilta ja se säätää sitten viivettä, tai aikastusta, jollonka sytytys tapahtuu. mutta se, mikä sen kipinän tekee on perinteinen puola ja virranjakaja. virranjakasta kääntämällä ennakko muuttuu. ei se ecu tiedä missä asennossa virranjakaja on.

oikeaoppisestihan virranjakajasta kuuluisi säätää perusennakko sellasiin lukemiin, mitä tehdas ilmottaa. mutta nyt, kun ajellaan viinalla, eikä kuitenkaan haluta laitella mitään megasquirtteja tms., vaan pelata ihan tämän mersun oman ruisku- ja kipinäsysteemin kanssa ja sitä vähän tuunaten, niin säätelen sytkääkin tuosta virranjakajasta. tiedän ja tunnen, että sytkäennakko todellakin muuttuu, kun virranjakaa kääntää. käynti muuttuu ja ajo muuttuu ihan huomattavasti. ja pensalla ajellessa alkoi nakuttaan, kun pisti liikaa aikaselle. mutta se, että paljonko se sytkäennakko mulla nyt on, niin siitä ei ole hajuakaan.. koitin ajotuslampulla kattella, mutta en oikein nähnyt koko kampuran pään limppua, missä on asteet. mistä se kuuluisi oikeasti kattoa ja minkälainen osotin/merkki siellä on? olishan se kiva tietää minkälaisilla ennakoilla nyt ajellaan..

mutta palatakseni takasin tähän säätämiseen, niin asentelin tosiaan yhden potikan ja yhden painonappityyppisen katkasija. potikka on mallia "hieno säätönen" 0-15k ohmia. potikan nappi pyörii useamman kierroksen, ennenkun saavuttaa nollasta täydet 15k ohmia. ajattelin, että se vois olla ihan sopiva tuohon ehan säätämiseen, koska siellä liikkuu niin pieniä virtoja, jotain muutamia milliampeereita.. potikka kyllä joo toimii ja vaikuttaa jonkun verran. lisäksi asensin tuon katkasijan kaasuvivustoon. kun kaasua painaa n. puoleen väliin, niin lisärikastus menee päälle ja ryyppysuutin ruikkii tädellä teholla. toimii hienosti! nyt vetää aika hyvin kierrokset tappiin saakka. lisäks tuossa on vielä yksi katkasija tuon lisärikastuksen piuhoissa, mistä saa koko toiminnon pois päältä, lukuunottamatta moottorin omaa toimintaa lisärikastuksen kanssa. eli kylmäkäynnistys toimii edelleen, vaikka itse pistäisin tuon lisärikastuksen pois päältä. ajatuksena on, että jos tankkaan pensaa, enkä tartte lisärikastusta, niin saan sen kabiinista napista pois päältä. hyvin toimii kyllä nyt tuo systeemi. silti tuntuu, että käy ehkä inasen laihalla, kun antaa oikein kunnolla hanaa. pitää asennella se lambda, niin näkee edes vähän, että missäpäin mennään. ja ne sytkäennakot pitää tarkistaa.. jos joku vaan tietää kuinka ne katotaan, kun en itte tosiaan löytänyt mitään merkkiä ja jotenkin todella hankalasti näkee koko limppua, missä on asteet.

tarttee ottaa parit kuvat noista sähköjutuista, jahka seuraavan kerran irrottelen tuon ilmanputsarin kotelon. ja ne videot pitää jossain kohtia ottaa ja laittaa näkyville. samaten tehdä vähän mittauksia, niin näkee vähän tehokäyrää.

mittasin kulutuksenkin, tosin puolitankillista vaan, niin ei ole kovin tarkka mittaus. mutta silti ihan järkyttävät lukemat.. toisaalta seokset oli aika paljonkin pielessä, joten eipä tuo niin kovin suuri ihme ollut, että menovettä kuluu... 18 litraa sataselle re85:sta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:vuosimalli on 88. ecu kyllä joo säätää sytkää ja ezl namiskasta voi sitten säädellä lisää sitä sytkäennakkoa polttoaineenmukaan. mutta eculle tulee tieto ykk anturilta ja se säätää sitten viivettä, tai aikastusta, jollonka sytytys tapahtuu. mutta se, mikä sen kipinän tekee on perinteinen puola ja virranjakaja. virranjakasta kääntämällä ennakko muuttuu. ei se ecu tiedä missä asennossa virranjakaja on.

oikeaoppisestihan virranjakajasta kuuluisi säätää perusennakko sellasiin lukemiin, mitä tehdas ilmottaa. mutta nyt, kun ajellaan viinalla, eikä kuitenkaan haluta laitella mitään megasquirtteja tms., vaan pelata ihan tämän mersun oman ruisku- ja kipinäsysteemin kanssa ja sitä vähän tuunaten, niin säätelen sytkääkin tuosta virranjakajasta. tiedän ja tunnen, että sytkäennakko todellakin muuttuu, kun virranjakaa kääntää. käynti muuttuu ja ajo muuttuu ihan huomattavasti. ja pensalla ajellessa alkoi nakuttaan, kun pisti liikaa aikaselle. mutta se, että paljonko se sytkäennakko mulla nyt on, niin siitä ei ole hajuakaan.. koitin ajotuslampulla kattella, mutta en oikein nähnyt koko kampuran pään limppua, missä on asteet. mistä se kuuluisi oikeasti kattoa ja minkälainen osotin/merkki siellä on? olishan se kiva tietää minkälaisilla ennakoilla nyt ajellaan....
Kampuran pään limpussa on merkitty asteet YKK:n molemmin puolin, ne näkyvät hyvin auton alta. Laita limppuun valkoista maalia esim. viiden asteen välein ja samoin lohkon viisarin kohdalle, joka näkyy yläpuolella pystylinjasta vähän kuskin suuntaan. Ajoituslampulla näet sitten sytytysennakon määrän ja muutokset kierrosluvun myötä. Minun tietääkseni EZL-sytkyssä ei ennakkoa voi säätää jakajaa kertämällä, mutta ajoituslampulla voit sen varmistaa.

Mersun huolto- tai korjausoppaasta olisi paljon hyötyä, samoin kuin Boschin ruiskua ja sytytystä koskevista manuaaleista ja kirjoista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kiitos.

niin, se lohkon viisari, missä se on? auton alapuolelta, vai yläpuolelta katsottuna? ja katotaanko ne asteet tosiaan alhaalta, vai ylhäältä? yläpualelta kattellessa ei oikein meinaa nähdä mitään, kun remmit ja flektit sun muut systeemit on tiellä..

ja jahka osaan tarkistaa nuo ennakot, niin kerron sitten missä lukemissa mennään ja kuinka tuon virranjakajan kääntö vaikuttaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin, unohtu mainita. mulla oli yksi alfamerin kirja w201 koppaseen, mutta se oli jossain välissä saanut vähän kosteutta, niin on aika huonossa kunnossa.. mutta oikeassa olet, että on hyviä kirjoja ja sisältää paljon tietoa. ostin tuon kirja joskus n. 10-15 vuotta sitten, kun tuli tarves tehdä vähän isompaa remonttia kyseiseen korimalliin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 RE85

Viesti Kirjoittaja tomant »

tomant kirjoitti:...lohkon viisarin kohdalle, joka näkyy yläpuolella pystylinjasta vähän kuskin suuntaan...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin