Automaattilaatikko, tasauspyörästö, öljy CDI 112 Vito v.2000

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Automaattilaatikko, tasauspyörästö, öljy CDI 112 Vito v.2000

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Mistä kuuluu ääni Drums Drums, siis lonksuttaa ja voimakas, aivan penkki tärisee. Erityisesti nopeudella 60km/h ja aivan suoralla tiellä. Voimistuu kun nopeuttaa nostetaan ja suoraan verrannollinen nopeuteen ja renkaan pyörähtämiseen. Kääntämisellä ei juurikaan vaikutusta ääneen. Vika kehittyi hyvin nopeasti, ei ennakkovaroituksia, 200km matkan puolessa välissä.
Automaati vapaalla (N) sama ääni. Vaihteet toimii ja hyvin vetää. Toisessa kuskinpuolen vetoakselissa reilusti välystä se vaihdettiin ja jonkin verran oikeaan puolen akselissa. Oikean puolen pyörälaakeri on väljä (ei vielä vaihdettu). ÄÄni ei muuttunut. Nostettiin eturenkaat ilmaan ja pyörät pyörimään ilman kuormitusta sama Drums Drums. Voiko se olla automaattilaatikon mekaaninen tasaupyörästö / laatikon perä?. Tehtiinpä vielä koe, laskettiin toinen rengas kevyesti rukkilavan päälle, niin että toinen pyörii hyvin hiljaisella nopeudella, teki sen saman Drums (tässä yhteydessä saattoi häiritä luistonesto, ei se lava alta vierähtänyt)

Hieman vanhempi vika, kun laitetaan Pakki (R) joka toinen-neljä kerta menee vikatila päälle (ratasvalo). Menee pienellä viiveellä vaikeasti lievästi paukahtaen, sen jälkeen eteepäin toimii suora nelonen. Kun sammuttaa/käynistää, vikakoodi kuittautuu ja eteenpäin toimii normaalisti.

Öljy.. Auto tuli meille alle 90 000 ajettuna. Ensimmäinen laatikko öljyn vaihto 120 000 km (luulen tässä yhteydessä oli alkuperäiset öljyt) MB omilla purkeilla on vaihdettu 2 kertaa. Sen jälkeen Motonetin suosittelimilla AFT Fabin öljyillä (pakkasella -25-35 asteen vikakoodit hävisi). Öljy on tasaisin välein vaihdettu noin vuoden - kahden välein (noin 30 000- 60 000 km). Kerralla vaihdetaan se mikä tulee pois noin 3,5 litraa. Aluksi öljy oli vihreä (n.10eur l. ja viime vuosina ollut kahta vaihtoehtoa punainen n10€/l ja keltainen luokassa Detron IIIF 13€/l. Käyttänyt punaista ja nyt neljä päivää ennen suuremman vian (Drums) vaihdoin keltaiseen ja vikakoodit hävisi kahdeksi päiväksi täysin kokonaan ja sitten tuli takaisin.

Mielestäni öljyt on vuosien saatossa kehittyneet, en jaksa uskoa keltaisella öljyllä on osuutta asiaan. Öljyn tarkoitus on voidella ja olla kiehumatta turbiinissa. Itse en jaksa on merkkiuskollinen, vaan luokitukset saa kelvata. Öljyn suodatin, joka on laatikon sisällä voi olla aivan tukossa?
Moottorissa olen käyttänyt meidän kyläkaupan Bilteman täyssynteettistä 5W-40 (punainen purkki), hyvin toiminut kulutus väheni eli öljy ei mene palotilaan vaan voitelee.

Vikakoodeja ei ole luettu. Autossa on luistonesto aktiivisena. Autolla nykyisin mittarissa 360 000 km.

No niin, siis mitä seuraavasti? Onko laatikon vaihto? Kuulostaako tutulta? Mitä asiantuntijat sanovat?
Viimeksi muokannut mhaho, Ti 06.01.2015 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Automaattilaatikko, tasauspyörästö, öljy CDI 112 Vito v.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä on ilmeisesti etuvetovito eli W638, vaikka motonet "suosittelee" tuolla:
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7 ... ttorioljyt" onclick="window.open(this.href);return false;
noita öljyjä niin ne molemmat on vääriä, etuveto Vitossa (W638) on 4 vaihteinen sähkölaatikko ja sille ihan omat öljysuositukset. Haulla laatikon tyypiin avulla löytyy paljonkin asiaa (ZF4HP20). Sama laatikko löytyy citroenista, peogeotista ja saabista. Kun tuostaa ei saa turbiinia helposti tyhjäksi niin olisi tärkeä että käytetään sitä samantyyppistä, synteettistä, öljyä. Punainen atf sopii noihin vanhempiin mersun omiin automaatteihin 722.3 722.4 ja tuo motonetin mainitsem 5 vaihteinen 722.5, joka ei mitenkään mahtuisi Viton pellin alle.

Tuo klonksotus johtuu luultavasti laatikon sisällä olevan puristesovitteen irtoamisesta laatikon rungosta, jolloin vetari ja siihen liittyvät akselit siellä sisällä pääsevät heilumaan, mutta sitä nyt on ihan mahdoton varmaksi sanoa. Yhtä hyvin se voi olla viallinen vetonivel tai sitten jotain vaakavampaa lootan sisällä, pitäisi vain sada selville onko se varmasti laatikon sisältä.

Öljy ei vältämättä ole tätä aiheuttanut vaan voi olla hajonnut ihan sattumalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Automaattilaatikko, tasauspyörästö, öljy CDI 112 Vito v.

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Kiitos veskola, koodilla ZF4HP20 löytyi paljon asiaa. Kyse on nelivaihteinen, etuvetoinen Vito (W638). Helppo ostaa sitä oikeaa alkuperäistä öljyä LT1141 (Exxon tai Mobil), jota ei ole tähdellä pilattu. Tulee merkkikorjaamoille vedätys kalliiksi.

Kaverilla olisi tarjolla järkihintaan laatikko (ajettu n.350 tkm), jossa käytettu LT1141 voitelut. Kysymys kuuluu, kuinka kestäviä laatikot yleensä ovat? Missä vaiheessa alkaa menemään turbiini tai muut sellaiset. Voiko sanoa 700 tkm menee helposti?

Pitää vielä varmistaa ulkopuoliset tekijät ja sitten puristesovitteet.

Laatikon sisällä on öljyn suodatin, se on kuulemma hinnoissa 120€. Onko kokemusta sen vaihdosta ja kuinka se tapahtuu? Löytyykö valmista juttua? Kuinka tärkeä on sen vaihto yleensä on? Sillä on varmaan suora korrelaatio laatikon käyttökestävyyteen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Automaattilaatikko, tasauspyörästö, öljy CDI 112 Vito v.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se sovite ja suodatin on lootan sisällä ja niiden vaihtamiseksi konepaketti pitää irroittaa korista, laatikko halkaista. Eli sitä suodatinta ei yleensä vaihdeta muuta kuin täysremontin yhteydessä.

Siekkisen mukaan noita turbiineja noista hajoilee. Aikoinaan kun omani vahvistutuin niin sieltä lähti laatikollinen turbiineja korjaattavaksi.

Vaikea ymmärttää tai uskoa että suodatin olisi noin kallis (20$ näyttää olevan hinta maailmalla)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin