Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuutta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuutta?

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Kyseessa Vito CDI koneella ja automaattilaatikolla ZF4HP20, löytyy Peugotista, Sitikasta ja jopa Saabista. Kiihdyttäessä auto kiihtyy laiskasti rajoittaen sopivasti moottorin kierroksia. Ilmeisesti laatikikko ei pysy elämässä mukana. Lopulta tulee vikatila hammasratas kuvineen ja samalla menee suora nelonen päälle ns. lukkoon. Kylmällä kestää hiukan pidempään kiihdyttää ennen kuin vikakoodi laukiaa ykkösestä kakkoselle ja jopa kolmoselle. Lämpimänä melkein välittömästi tekee sen. Turbiini ymmärtääkseni on kunnossa. Vaihdettiin autoon "kunnossa oleva" vaihto laatikko, tehtiin öljyn ja suodattimen vaihto. Öljy on febin 59-0016 http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7" onclick="window.open(this.href);return false; ... ttorioljyt, joka MB 236.11 luokiteltua ehkä astetta "parempi" kuin LT1141 Mobilin voitelut, joka on sitä oikeaa tähti öljyä.

Mikä syy?
A. kytkin luistaa->kytkin kulunut markäkytkin pakka kulunut, jää jälkeen moottorista, jolloin kierroksia rajoitetaan
B. liian "hyvä" voiteleva öljy
C. Solenodi ongelma
D. Sähköjohto eli kommunikaatio ongelma
E. turbiini valskaa (kulunut tai väärä öljy

F. joku muu

Äänestämään ja kokemuksen äänellä antaa tulla, kiitos.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mhaho kirjoitti:Kyseessa Vito CDI koneella ja automaattilaatikolla ZF4HP20, löytyy Peugotista, Sitikasta ja jopa Saabista. Kiihdyttäessä auto kiihtyy laiskasti rajoittaen sopivasti moottorin kierroksia. Ilmeisesti laatikikko ei pysy elämässä mukana. Lopulta tulee vikatila hammasratas kuvineen ja samalla menee suora nelonen päälle ns. lukkoon. Kylmällä kestää hiukan pidempään kiihdyttää ennen kuin vikakoodi laukiaa ykkösestä kakkoselle ja jopa kolmoselle. Lämpimänä melkein välittömästi tekee sen. Turbiini ymmärtääkseni on kunnossa. Vaihdettiin autoon "kunnossa oleva" vaihto laatikko, tehtiin öljyn ja suodattimen vaihto. Öljy on febin 59-0016 http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7" onclick="window.open(this.href);return false; ... ttorioljyt, joka MB 236.11 luokiteltua ehkä astetta "parempi" kuin LT1141 Mobilin voitelut, joka on sitä oikeaa tähti öljyä.

Mikä syy?
A. kytkin luistaa->kytkin kulunut markäkytkin pakka kulunut, jää jälkeen moottorista, jolloin kierroksia rajoitetaan
B. liian "hyvä" voiteleva öljy
C. Solenodi ongelma
D. Sähköjohto eli kommunikaatio ongelma
E. turbiini valskaa (kulunut tai väärä öljy

F. joku muu

Äänestämään ja kokemuksen äänellä antaa tulla, kiitos.


Minkäs vika koodin *:ri antaa










-32








.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se öljy on edelleen väärä, motonetista löytyisi tämä jolla se laatikko varmasti toimii hyvin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590202/V ... ettinen-1l" onclick="window.open(this.href);return false;


Starilla pitää tosiaan nyt katsoa se vikakoodi, niin voi päätellä lisää. Kytkintähän tuossa ei ole vaan turbiini ja sähkösolenoidin avulla lukittava turbiinilukko. Mikäli turbiinilukko ei toimi niin hammasrattaan kuvahan siitäkin seuraa. Mitään kuluvaa osaa siellä ei ole, eikä näihin ole tarvittu solenoidien vaihtoja jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Paras on jos pääsee ajelemaan stari kykettynä, näkee kaikkien kolmen "akselin" kierrosluvut reaaliajassa.

Mikäli jonkin tietyn vaihteen solenoidi on sähköisesti rikki niin vikavalo syttyy kun sitä vaihdetta ollaan kytkemässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Vikakoodin luku, Star

P2005 Säätimen summavirta ei uskottava (AGN eli vaihteiston vikakoodi)
Kun vikatila tulee, ratasvalo syttyy:
Paineensäätimen 3-6 summavirta 0.014A
Venttiilien virrat 0,800A jonkin verran vaihtelua. vikatilan ilmaantuessa kaikki venttiilin virta menee nollaan, jonka jälkeen vaihde neljä kytkeytyy.
Ilmeisesti puhutaan magneettiventtiileiden toiminnasta?
Viittaako vika laatikon
-Ohjailaitteisiin
-Venttiiliin
-Öljyyn
-Vai?
-?

P0100, vielä ilmamassan kuumakalvomittain B39, se ilmeisesti on hajallaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli ilmeisesti solenoidi 3-6 (antoiko se vinkkiä mikä se niistä on siellä sisällä). No oli miten oli, niin sieltä konehuoneesta saa sen laatikon kannen auki, siellä on ne solenoidit. Niiden resistansseja lähtisin itse aluksi mittaamaan. Auttaisko tämä kuva, ekat mittaukset voi tehdä suoraan liittimeltä.

Kuva

http://www.skg.fi/tile002/w638/pic//p0383.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla oli laatikon vahvistamisen jäljiltä jäänyt yksi solenoidin liitin auki (oli taittunut liitos), ja kun loota vaihtoi kakkoselle syttyi aina vikatila. Näkyi liittimellä puuttuvana resistanssina. Laatikon korjauksen yhteydessä nuo resistanssit aina tarkistetaan.

Kuvassa resistanssit siis: 7.0, 32.0, 5.4, 5.7, 31.8, 5.6 ohmia. Suuremmat resistanssit (846 ohmia) on kierroslukuantureilta. Liittimellä 'VIO' = violetti, on jokaisen solenoidin maajohdin. (Kun liitin irti myös maa taitaa olla irti -> ei voi mitata auton runkoa vasten)

...ja vikahan voi olla myös laatikon ohjaimen puolella, mutta laatikonkorjaaja, Siekkinen, kertoi että myös solenoideja on hajoillut.

Ilmamassamittari ei varmaankaan liity tähän mutta hyvä sekin olisi saada kuntoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Homma jatkuu...

Hyvä kuva ja resistanssit on mitattu seuraaasti:
#1. 7.0 ohm
#2. 32,0 ohm
#3. 7,0 ohm
#4. 7,0 ohm
#5. 32,0 ohm
#6. 7,0 ohm

rpm 1 1kohm
rpm 2 1kohm

kelt (or/va) 1,2 ohm.

Näyttää resistanssit ovat kunnossa ja sitä kautta laatikkokin.
Lähtötieto Veskolalta"Kuvassa resistanssit siis: 7.0, 32.0, 5.4, 5.7, 31.8, 5.6 ohmia. Suuremmat resistanssit (846 ohmia) on kierroslukuantureilta. Liittimellä 'VIO' = violetti, on jokaisen solenoidin maajohdin. (Kun liitin irti myös maa taitaa olla irti -> ei voi mitata auton runkoa vasten)"

Tarkennusta laatikon toimintaan:
Kun kylmiltään lähdetään liikkeelle rauhallisesti, näyttää kaikki vaihteet vaihtuvan, mutta lopulta tulee hammasratas vikakoodi päälle, joka tarkoittaa ns, "hätätilaa" ja lyö tehorajoitukset päälle kunnolla. On kylmiltäänkin laiska liikkeelle lähtö, onko jotain keskustelua on laatikon ja moottorin välillä. Tosiaan, kun on pari kilometria ajettu ja laatikko notkistunut vikatila tulee melkein välittömästi liikkeelle lähdön jälkeen.

Pitääkö laatikon vaihdon jälkeen tehdä kalibrointeja?

Öljy asia on mielessä, kun on laatikosta ZF4HP20 kyse:
Olen ajellut febin 59-0016 http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7" onclick="window.open(this.href);return false; ... oljyt, joka MB 236.11 luokiteltua. (laatikko on nyt pesty hyvin;))
Veholta kylelin MB:n rinnakkaiset öljyt ovat 236.11 luokiteltua ATF LT71141 (Exxo ja Mobil), aikaisemmin oli "7" puuttunut tyyppi numerosta
Veskola: Motonetista löytyisi tämä jolla se laatikko varmasti toimii hyvin Valvolinen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590202/V" onclick="window.open(this.href);return false; ... ettinen-1l
Perustuuko Vavolinen suositus kokemukseen. Jos lähden öljyn vaihtoon laitanko Valvolinen ennemmin kuin Mobil?

Jälleen odotan uutta työjärjestystä ehdotuksia?
Vikakoodien uudelleen luku ja mihin kiinnitetään huomioi
Öljyn vaihto (onko merkitystä??)
?
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

mhaho kirjoitti:Homma jatkuu...

Hyvä kuva ja resistanssit on mitattu seuraaasti:
#1. 7.0 ohm
#2. 32,0 ohm
#3. 7,0 ohm
#4. 7,0 ohm
#5. 32,0 ohm
#6. 7,0 ohm

rpm 1 1kohm
rpm 2 1kohm

kelt (or/va) 1,2 ohm.

Näyttää resistanssit ovat kunnossa ja sitä kautta laatikkokin.
Lähtötieto Veskolalta"Kuvassa resistanssit siis: 7.0, 32.0, 5.4, 5.7, 31.8, 5.6 ohmia. Suuremmat resistanssit (846 ohmia) on kierroslukuantureilta. Liittimellä 'VIO' = violetti, on jokaisen solenoidin maajohdin. (Kun liitin irti myös maa taitaa olla irti -> ei voi mitata auton runkoa vasten)"

Tarkennusta laatikon toimintaan:
Kun kylmiltään lähdetään liikkeelle rauhallisesti, näyttää kaikki vaihteet vaihtuvan, mutta lopulta tulee hammasratas vikakoodi päälle, joka tarkoittaa ns, "hätätilaa" ja lyö tehorajoitukset päälle kunnolla. On kylmiltäänkin laiska liikkeelle lähtö, onko jotain keskustelua on laatikon ja moottorin välillä. Tosiaan, kun on pari kilometria ajettu ja laatikko notkistunut vikatila tulee melkein välittömästi liikkeelle lähdön jälkeen.

Pitääkö laatikon vaihdon jälkeen tehdä kalibrointeja?

Öljy asia on mielessä, kun on laatikosta ZF4HP20 kyse:
Olen ajellut febin 59-0016 http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7" onclick="window.open(this.href);return false; ... oljyt, joka MB 236.11 luokiteltua. (laatikko on nyt pesty hyvin;))
Veholta kylelin MB:n rinnakkaiset öljyt ovat 236.11 luokiteltua ATF LT71141 (Exxo ja Mobil), aikaisemmin oli "7" puuttunut tyyppi numerosta
Veskola: Motonetista löytyisi tämä jolla se laatikko varmasti toimii hyvin Valvolinen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590202/V" onclick="window.open(this.href);return false; ... ettinen-1l
Perustuuko Vavolinen suositus kokemukseen. Jos lähden öljyn vaihtoon laitanko Valvolinen ennemmin kuin Mobil?

Jälleen odotan uutta työjärjestystä ehdotuksia?
Vikakoodien uudelleen luku ja mihin kiinnitetään huomioi
Öljyn vaihto (onko merkitystä??)
?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Valvoline öljysuositus perustuu noin 100 000 km ongelmitta ajettuun kilometriin mynän 7mm pumppu asennettuna (vääntö jotain 400-500 Nm). Öljyjen vaihto on vähän hankala nyt kun sitä turbiinia ei saa tyhjäksi eli pitää tehdä huuhtelemalla. Valvoline on parempaa kuin originaali LT71141 vain koska se on halvempaa mutta muuten vähintäänkin yhtä hyvää.

Mistä tuo vikatila nyt sitten loppujen lopuksi johtuu niin enpäs osaa sanoa. Onko tuossa sittenkin kyse siitä, että laatikon ohjain yrittää pitää tai säätää tietyn öljynpaineen ja tuo säädin ajautuu sallitun alueen yli. Silloin vika voi olla siinä paineensäätimessä vaikka sen resistanssi onkin ok, tai yhtä hyvin öljyssä, tai jossakin joka vuodattaa paineen pois (en tunne laatikoiden sielunelämää sisältä kovin hyvin ) -> Yritä tutkia *) sitä 3-6 säädintä miten se toimii missäkin tilanteessa. Moottorin ja laatikon välillä on "kommunikaatiota" eli mitä suurempi vääntömomentti koneessa sitä enemmän painetta laitetaan laatikolle, (pelkistettynä). CDI:ssä tämä tieto taitaa tulla jotain hienoa can väylää pitkin, esikammiokoneessa se tulee kaasupolkimen potikalta ja citikassa muistaakseni digitaalipulsseina, niiden leveytenä tjms.

Joskus vuonna 2005 rakennettiin tuo minun 4HP20 täysin uudelleen, esimerkiksi kitkapakkojen pinta-ala tuplattiin. Sen jälkeen kaadettiin Valvolineä sisään noin 9 litraa ja ei muuta kun ajoon. Mitään starhömpötyksiä tai adaptaatioita ei tehty, eiköhän se 8 bittinen ohjain siellä ihan itse opi metkut.

*) jostain syystä en ole itse koskaan ajellut stari viton kyydissä, pitäs varmaan kokeilla joskus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Kiitos veskola, ajatukset selkeytyy.

Uskon vika yhtyy jotenkin paineesäätimeen, mutta saattaa vielä jäädä kummittelemaan. Uskon öljyllä on tässä yhteydessä selvä merkitys, koska kylmiltään voidaan sievästi ajaa 2km ja vaihtaa jopa kaikki vaihteet kiltisti ennnen vikatilan ilmaantumista. Sen jälkeeen auto sammuksiin, uudelleen käynnistys, liikkeelle, hädin tuskin ehtii 200m ajaa, tuskin edes ehtii pykältää oikein ja menee suoraan neloselle (VIKATILA).

"Jenkkiläiset" tietävät automaattien päälle, haen sitä Valvolinea, mainostettiin sopivan ikääntyviin laatikoihin ja tiivisteitä ehostava.
Annetaan toistaisesti starit olla hyllyssä. Toivottavasti Valvoline ei mene lämmetessä yhtä notkeaksi;) Saattaa olla pienestä kiinni.

Toisaalta mietin olisiko edellisen laatikon yhteydessä (lonksutus) hajonnut turbiini, jos on päässyt rautasiruja. En tunne, meneekö öljy suodattimen kautta turbiinille? Jos turbiini on heikko, sen uskoisin ilmoittavan erillaisena vikatilana. Onko tähän tietoa? Ja olisi sen pitänyt Starilla näkyä omana tietona.

Palaan juttuun, kun kerrottavaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Turbin viast ei aina tule mitään omaa vika koodia monesti se pitää tulkita suoraan käytöksestä/mittaus arvoista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaikki "tiedot" mitä stari voi esittää tulevat noiden ruudulla olevien mokkuloiden antaman informaation tai niihin liittyvän tulkinnan perusteella. (niiden antamaa pulssia, niiden kuluttamaa virtaa jne.). Turbiiniahan lukitaan myös öljynpaineen avulla, ei mitenkään suoraan sähköllä ja muutenkin tiedetään että turbiini on heikko lenkki noissa... :roll: no niiden muiden heikkojen lenkkien jonossa.

Tuo vikakoodi nyt vain viittaa kovasti sähköiseen vikaan, joka taasen ei korreloi käytöksen kanssa tai no korreli siten, että kun lootaa aletaan käyttämään se menee vikatilaan ja silloin se on kuminauhaa koko auto. Mikään ei vielä kerro suoraan miksi se menee vikatilaan.

"P2005 Säätimen summavirta ei uskottava (AGN eli vaihteiston vikakoodi)
Kun vikatila tulee, ratasvalo syttyy: Paineensäätimen 3-6 summavirta 0.014A"

Tuntuu kuin TCU eli laatikon aivot haluaisi säätää enemmän painetta, se nostaa painesäädintä ohjaavaa sähkötehoa (PWM tehosignaali), tarkkailee summavirtaa ja laskee että säätimelle menee vain 14mA. Ihan kuin siellä olisi johto poikki TCU ja P2005 väliltä. Varmaankin näkyisi skoopilla ajellessa hienosti tuleeko säätimelle pulssit. Jokin self test tuon pitäisi myös löytää helposti. En tiedä mitä testejä/temppuja star osaa tehdä CDI moottorin versiossa.

No itse tuossa kohtaa ottaisin TCU:n kannen auki ja mittaisin näkyykö P2005 resistanssi sinne saakka. Vähän kuten näin:
Kuva
...ja sen jälkeen skoppii kiinni ja ajelemaan.

En tiedä miten paljon CDI version TCU eroaa tuosta esikammion TCU:sta, CDI203 varmaankin kertoo...
Lisää tietoa: www.skg.fi
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

"P2005 Säätimen summavirta ei uskottava (AGN eli vaihteiston vikakoodi)
Kun vikatila tulee, ratasvalo syttyy:
Paineensäätimen 3-6 summavirta 0.014A
Venttiilien virrat 0,800A jonkin verran vaihtelua. vikatilan ilmaantuessa kaikki venttiilin virta menee nollaan, jonka jälkeen vaihde neljä kytkeytyy.
Ilmeisesti puhutaan magneettiventtiileiden toiminnasta?"

Hieman analyysiä aikaisempaan lainaukseen. Minulla on käsitys Starissa paineensäädin ja venttiilivirta ovat synonyymeja. Muistelen venttiilivirta vaihteli 0,500A-0,900A, jotka oli pääsääntöisesti 0,800A. Sitten kun vikakoodi menee päälle paineesäätimet näyttivät lähes nollaa 0,050A. Toisin sanoen, kun laatikko heittää häränpyllyä CAN väylää pitkin tulee mitä sattuu tai paremminkin paineensäätimien jännite katkaistaa ja virta on sitä myöten lähes nolla. Saa toinen tarkentaa, mitä sanoo CDI203?

Joka tapauksessa skooppilla tutkiminen kiinnostaa. Taidan tiistaina tehdä öljynvaihdon, jos ei siihen mennessä jokin asia kirkastu;)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli nyt en ihan väärin muista niin siellä on kaksi paineensäädintä, eli solenoidia, eli sähkömagneettista venttiiliä, joita ohjataan PWM signaalilla, loput solenoidit ovat ON/OFF tyyppisiä eli niille joko tule sähkö tai ei tule. Ei nyt kannata sekottaa vikatilan seurausta, silloin vaikuttavia virtoja ja sitä mikä aiheuttaa vikatilan. Vikatilassa ollaan vaikka täysin ilman sähköä ja ajetaan kotiin pelkän hydrauliikan voimalla.

Selvennetään vielä sen verran että laatikolla ei ole mitään can väylää, siellä laatikossa on vain kierroslukuantureita ja solenoideja. Eikä nyt kannata tosiaan sotkea vikatilan jälkeisillä mittauksilla/analyyseillä hommaa. Vain se tilanne juuri ennen vikatilaa on oleellinen. Mikäli can väylä on olemassa di viton TCU:ssa sitä käyetään vain ECU:n ja TCU:n väliseen kommunikaatioon eikä se juurikaan liiy tähän ongelmaan.

Nyt pitäisi saada selkeä kuvaus siitä mikä aiheutti vikatilan. Aiheutiko tämä "Paineensäätimen 3-6 summavirta 0.014A" vikatilan vai oliko se seuraus vikatilasta eli summavirta on tuo kun vikatila on päällä. ilmeisesti aika huonosti se star tässä tapauksessa opastaa vianhaussa...

Paineensäädin on sähkömagneettinen osa joka säätää hydrauliöljyn virtusta, "ventiilivirta" on huono suomennos TCU:n sisältä mitatulle sähkövirralle jolla ohjataan kyseistä sähkömagneettista paineensäädintä tai jotain näistä ON/OFF solenoideista.

Alkaa kuulostaa siltä että jokin pyörimisnopeuksiin liittyvä vika (esimerkiksi vaihteen pakan luisto) aiheuttaa vikatilan ja sen jälkeen olet starilla mitannut vikatilassa solenoidien virtoja, ja silloin niiden kuuluukin olla nolla. Luulisin starin osaavan tuon kertoa. Sekin kannattaa huomioida että se TCU ei todennäköisesti ole järin älyks tai muutenkaan hyvä kommunikoimaan starin kanssa, ainakin esikammiollisessa siitä saadaan lähinnä sen hetken mittausarvot ja tallentuneet vikakoodit.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

WP_20150119_004 (Small).jpg
Laitoin kuvan piristämään keskustelua ja olisi mukava päästä kuminauhasta eroon;)

Järkeen käypä veskolan kirjoittamaa asiaa Starista:
"
Alkaa kuulostaa siltä että jokin pyörimisnopeuksiin liittyvä vika (esimerkiksi vaihteen pakan luisto) aiheuttaa vikatilan ja sen jälkeen olet starilla mitannut vikatilassa solenoidien virtoja, ja silloin niiden kuuluukin olla nolla. Luulisin starin osaavan tuon kertoa. Sekin kannattaa huomioida että se TCU ei todennäköisesti ole järin älyks tai muutenkaan hyvä kommunikoimaan starin kanssa, ainakin esikammiollisessa siitä saadaan lähinnä sen hetken mittausarvot ja tallentuneet vikakoodit.
"
Vikakoodit luettiin ns. ajossa. Tosiaan hätätilan ilmaantuessa ajonaikana Star näyttää kuvan mukaisen tilanteen. Ennen kuvaa virrat vaihteli 0,800A ja muistaakseni silloin oli hieman eri näkymä mistä lukuja saatiin.

Summasummarum. Laatikon edellisen omistajan mukaan se on kunnossa (vaihdettu tähän toisesta autosta). Kylmällä toimii kutakin ja vaihtaa jopa neljään vaihteeseen (2km), sekä error tulee joka tapauksessa. Lämmin laatikko error tulee alle 200m kun vaihtaa ensimmäiselle vaihteelle. Ja CDI203 mukaan turbiinin loppuminen ilmaantuu eri tavalla, se on alkuperäinen, toimi alkuperäisen laatikon kanssa. Ja alkuperäinen laatikkokin pelasi älyn kanssa, paitsi laatikon perä hajosi ja sitä kautta aiheutti häikkää ja tuli vikatilaakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niin sitä tarkoitin että
turbinista ei aina tule suoraa vika koodia monesti ihmiset kun soitaa ja kerto että laatiko luista ja kun tarkemmin sitten kyselee
vaivasta
ilmenee että laatiko ei mene vikatilaan
minkä se tekee jos luistaa tai jostain muusta syystä on väärä välitys suhde
(lieneekö etoveto viton laatikota eri"perillä")

E: a mallistahan menee noita "paineen säätöventilin solenoideja"
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Kaikki "tiedot" mitä stari voi esittää tulevat noiden ruudulla olevien mokkuloiden antaman informaation tai niihin liittyvän tulkinnan perusteella. (niiden antamaa pulssia, niiden kuluttamaa virtaa jne.). Turbiiniahan lukitaan myös öljynpaineen avulla, ei mitenkään suoraan sähköllä ja muutenkin tiedetään että turbiini on heikko lenkki noissa... :roll: no niiden muiden heikkojen lenkkien jonossa.

Tuo vikakoodi nyt vain viittaa kovasti sähköiseen vikaan, joka taasen ei korreloi käytöksen kanssa tai no korreli siten, että kun lootaa aletaan käyttämään se menee vikatilaan ja silloin se on kuminauhaa koko auto. Mikään ei vielä kerro suoraan miksi se menee vikatilaan.

"P2005 Säätimen summavirta ei uskottava (AGN eli vaihteiston vikakoodi)
Kun vikatila tulee, ratasvalo syttyy: Paineensäätimen 3-6 summavirta 0.014A"

Tuntuu kuin TCU eli laatikon aivot haluaisi säätää enemmän painetta, se nostaa painesäädintä ohjaavaa sähkötehoa (PWM tehosignaali), tarkkailee summavirtaa ja laskee että säätimelle menee vain 14mA. Ihan kuin siellä olisi johto poikki TCU ja P2005 väliltä. Varmaankin näkyisi skoopilla ajellessa hienosti tuleeko säätimelle pulssit. Jokin self test tuon pitäisi myös löytää helposti. En tiedä mitä testejä/temppuja star osaa tehdä CDI moottorin versiossa.

No itse tuossa kohtaa ottaisin TCU:n kannen auki ja mittaisin näkyykö P2005 resistanssi sinne saakka. Vähän kuten näin:
[ http://www.skg.fi/tile002/w638/pic/p0754.jpg ]
...ja sen jälkeen skoppii kiinni ja ajelemaan.

En tiedä miten paljon CDI version TCU eroaa tuosta esikammion TCU:sta, CDI203 varmaankin kertoo...
Aikas lailla saman näköinen se on kuin tuossa kuvassa ja ohjaillaan myös pwm:ällä

siitä jakuvasta sytkimsetä johtuu että ne solenoidit yleensä hajoaa ensimäisinä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni aika olennainen kysymys on jäänyt välistä eli oliko johtosarjassa ,pistokkeessa ja laatikon boxissa öljyä...tekee sekin resistanssia liikaa ,vuoto virtaa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

atlas kirjoitti:Mielestäni aika olennainen kysymys on jäänyt välistä eli oliko johtosarjassa ,pistokkeessa ja laatikon boxissa öljyä...tekee sekin resistanssia liikaa ,vuoto virtaa
Jeps jos ei ole tarkistettu niin tarkistamaan ja muutenkin johtojen kunto
(oletus oli että on tarkisteltu kun juttua on ollut oskiloskoopilla mittailusta ym kanttialloista
ei pitäisi oleta...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämän 4hp20 laatikon kanssa ei esiinny tuota öljyongelmaa, se on mersun omien laatikoiden murhe. Pistoke on laatikon päällä. Sadevettä voi kyllä TCU:n päälle sataa :D

Nyt kun se punainen valo siellä kojelaudassa kiistatta osoittaa että vikatila tulee ja laatikon ohjain käyttäytyy kuten vikatilassa kuuluukin niin nyt pitää saada se vikatila sieltä luettua. Ei siis lueta vikatilassa ollessa niitä mittausarvoja vaan:
- Tyhjennetään vanhat vikakoodit (ota talteen ruutukaappaus mitä siellä oli)
- Ajetaan kerran kunnes punavalo syttyy eli kun auto muuttuu kuminauhaksi
- Sammutetaan moottori
- Luetaan vikakoodit. Mikäli vikalista on tyhjä niin sitten olen todella ymmälläni.

Tuossa kuvassa näkyvät solenoidien ampeerit voi siten toistaiseksi unohtaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja jos jotain ajossa katselee niin pyörähtely nopeuksia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Liittimet on tarkistettu, kontakti pinnat ja johdot tarkistettu.
Vikamuistit tyhjennettiin ennen ajoa. Vikatilan ilmaantuessa antaa aiemmin kertomat tilat.
Tosiaan pitäisi liikkeellä ollessa enemmän kykyä ja taitoa lukea pyörähdysnopeuksia.

Nyt uusi lähestymiskulma, keskustelin vaihteistokorjaaja kanssa, Petri Palomäki, Ilmajoki.
Tässä meidän yhteisestä keskustelusta yhteenveto, missä ollaan menossa.

Vaikka alkuperäinen ja varaosa-auto ovat samaa vuosimallia ja ne ovat 112 CDI koneella on laatikon tyyppi vaihtunut, Vitoissa on useita laatikoita:
Alkuperäinen A6382701100
WP_20150127_001 (Small).jpg
Varaosa laatikko purkuautosta A6382701000
WP_20150228_003 (Small).jpg
Öljyillä ei ole mitään merkitystä kunhan on automaattiöljyt!
Toi laatikko on väärä!
Varaosanumerot kilvissä:
A6382701100ja toisessa A6382701000.
Myös Model no. 1019000049 toisessa 1019000027

Korjattavan auton (alkuperäinen) valmistenumero VSA63809413345675
Vaihteisto vaihtuu valmistenumeron loppuosasta 311321 vanhemmat on A6382701000.
A6382701100 on valmistenumerosta 311322 eteenpäin
Esim WDF63809413446297 on vaihteisto A6382701100

Kokeiltiin ottaa ABS-yksikön sulake. Mittaritauluun syttyi EVT ja ABS valot merkiksi, ettei ole toiminnassa
Laatikko käyttäytyi juuri samalla tavalla kuin aiemminkin eli ei vaikutusta. Tehtiin testi vielä ABS-yksikön ja ohjainsulake, ei vaikutusta.

Tässä vaiheessa kellariin tutkimaan asiaa:
En nyt kyllä yhtäkkiä löytänyt eroavaisuuksia varaosaohjelmasta vertaamalla vaihteistoja.
Turbiini on eri.
Vaihteiston ohjainlaite on eri.
Tosta ohjainlaitteen eroavaisuudesta ajattelisin että ohjauksissa on jotain eroja ainakin turbiinin osalta.

Ajattelin että jos noista varaosanumeroissa olisi ollut eroavaisuuksia niin olisin käynyt kellarissa tarkastamassa vielä onko niissä olennaista eroa... Mutta kun en nähnyt eroja noissa osanumeroissa. En toki kaikkia osia tarkastanut, mutta kaikki olennaiset.

Toki tossa mersun varaosaohjelmassakin on joskus virheitä, eli voi myydä väärän osan vaihteistoon. siinä tapauksessa jää erojen tarkastamiseen ainoastaan silmämääräinen vertaileminen osien välillä.

Kysymys väliin:
Turbiinia ei otettu varaosa autosta mukaan. Olisiko tuolla yhteyttä kylmä ja lämmin käyttäytymiseen.
Pelkän ohjainlaitteen vaihto, ei ehkä riitä. Voisiko sitä istuttaa alkuperäisestä. Onko se juuri joka kulkee TCU:n nimellä. joku 8bittinen kontrolleri (tässä juttusarjassa veskolan ottama kuva)?

Jos sulla on vaihteiston ohjainlaite saatavilla tohon A6382701000 vaihteistoon niin kannattaisi kokeilla.
Muistelisin ennenkin kuulleeni ongelmista ku on laitettu väärä loota väärään autoon. Joku ero niissä on. Silloin aikoivat laittaa autoon toisen vaihteiston boxin.TCU pitää olla numerolla A6384460310.

En minä heti kyllä alkaisi turbiinia alkaa vaihtamaan, jos mahdollista lainaa joltain tollanen TCU.

Tähän en vielä ole tarttunut, koska hieman isompi työ:
Vaihtoehtoisesti voit tietenkin koittaa vaihtaa sen hydrauliyksikön siitä vaihteiston luukusta. Se kyllä onnistuu kunhan on vain tarkkana ruuvien ja pyörintänopeusanturin alla olevan prikan kanssa ettei tipu.
Kerran olen hydrauliyksikön vaihtanut autoon päin.

Onko kellään vastaava kokemus?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuten tuli tuolla aiemin tuumitua niin jos laatikoissa/"perissä" on eri välitys niin riitää syyksi
silloin on myös TCU:un ohjelmassa eroa
ettei olis käynnyt taas kerran niin että joku osa trokari on myynnyt laatikon sopivan kun se nyt sattuu olemaan vitosta...
tätä on esintyynty 210 mallien kohdalla 6 jatkoksi myyty 4 perään kuuluvia jne
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Kiitos kaikille! nyt päästiin maaliin.
TCU:n eli ohjainlaitteen vaihto ei auttanut, koska ei keskustellut MCU: eli päätietokoneen kanssa oikein.
TCU oli samasta autosta, mistä vaihtoloota.

Seuraavasti vaihdettiin (tänään) alkuperäisen laatikon venttiiliyksikkö, jonka Palomäki tarkisti Ilmajoella onko roskia yms.
Sen vaihto oli näppärä 2h. Koneisto on päällepäin aivan samanlainen. Ei ZF pojat kerro, edes Vehon miehille mikä ero on.
Nyt Pelaa laatikko, kuin Unelma ja edelleen on öljyt 59-0016 http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7" onclick="window.open(this.href);return false;

Edelleen puuttui 50hp, vaihdettiin MB 220 mallin virtausantura. Tehot palautui ja vikakoodit nollaantuivat.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito CDI v. -00 automaatti kiihtyy kehnosti, millä osuut

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mhaho kirjoitti:Kiitos kaikille! nyt päästiin maaliin.
TCU:n eli ohjainlaitteen vaihto ei auttanut, koska ei keskustellut MCU: eli päätietokoneen kanssa oikein.
TCU oli samasta autosta, mistä vaihtoloota.

Seuraavasti vaihdettiin (tänään) alkuperäisen laatikon venttiiliyksikkö, jonka Palomäki tarkisti Ilmajoella onko roskia yms.
Sen vaihto oli näppärä 2h. Koneisto on päällepäin aivan samanlainen. Ei ZF pojat kerro, edes Vehon miehille mikä ero on.
Nyt Pelaa laatikko, kuin Unelma ja edelleen on öljyt 59-0016 http://www.motonet.fi/fi/varaosat/314/7" onclick="window.open(this.href);return false;

Edelleen puuttui 50hp, vaihdettiin MB 220 mallin virtausantura. Tehot palautui ja vikakoodit nollaantuivat.
Eli vikan oli väärä välitys tieto/sitä myöten väärä kytkeytymin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin