W211 hehkureleen korjausta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Onko kukaan yrittänyt elvyttää hajonnutta hehkurelettä? Kaverin autosta hajosi kyseinen kampe ja ihan mielenkiinnosta avasin purkin, koska kuulin että joku lanka palaa poikki sulakkeen tavoin ja rele "hajoaa". Ja näinhän tuolla oli myös käynyt.

Kuva

Stari ilmoitti ensin, että kolmos pytyn hehku olisi hajonut. Vaihettiin se, mutta vika ei korjaantunut. Tämän jälkeen stari ilmoitti vikakoodiksi 3. ja 4. pytyn hehkua tai sitten relettä. Koska toimivaa pihtivirtamittaria ei ollut saatavilla, jotta olisi voinut tarkistaa hehkuille menevän jännitteen, päätettiin suoraan vaihtaa hehkun rele uuteen. Yllättäen vika ei korjaantunut silläkään, vaan hehkun valo palaa jälleen mittaristossa. Releessä tosin oli vikaa, on kuvassa purettuna ja keskimmäisten nastojen ohuemmat langat palanu siis molemmilta puolilta.
En ole vielä tarkistanut nykyistä vikakoodia, mutta olisiko nyt niin, että tuo nelospytyn hehku olisi rikki? Sain myö kuulla, että oikosessa oleva hehku hajottaa myös tuota relettä, eli pahimmassa tapauksessa myös uusittu rele olisi samalla tavalla hajonut. Viikonloppuna otetaan auto tutkimuksiin ja uudet 5 hehkua oottaa vaihtoa.
Pääpointti tässä nyt kuitenkin on, että korjaantuisko tuo rele, jos rikkinäiset keskimmäiset nastat vaihtaa uusiin vai hajoaako tuolta yleensä muutakin?
Jos jollain on jäänyt rikkinäinen rele nurkkiin, niin ottaisin tällaisen mielellään vastaan, josta voisi sitten lainata näitä ehjiä nastoja.
Tämän tapauksen auto on 5-pyttyinen 270cdi.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aziz kirjoitti:Onko kukaan yrittänyt elvyttää hajonnutta hehkurelettä? Kaverin autosta hajosi kyseinen kampe ja ihan mielenkiinnosta avasin purkin, koska kuulin että joku lanka palaa poikki sulakkeen tavoin ja rele "hajoaa". Ja näinhän tuolla oli myös käynyt.

[ https://jgqmga.dm2302.livefilestore.com/y2p0qEkdOqLHkjKw-z6D5KtXVPwIRTdYsWGcsYZXyqbKtCnIz_RpUgbuuIXL05qL744p2RvcJiVZXBVYUAah3rvAwNHL7VzvieLS09V9GUMre4O0_dnG_FZ74g4w4F0q2BW9M8oaVfv7VK3pIphB5HlaQ/WP_000529.jpg?psid=1 ]

Stari ilmoitti ensin, että kolmos pytyn hehku olisi hajonut. Vaihettiin se, mutta vika ei korjaantunut. Tämän jälkeen stari ilmoitti vikakoodiksi 3. ja 4. pytyn hehkua tai sitten relettä. Koska toimivaa pihtivirtamittaria ei ollut saatavilla, jotta olisi voinut tarkistaa hehkuille menevän jännitteen, päätettiin suoraan vaihtaa hehkun rele uuteen. Yllättäen vika ei korjaantunut silläkään, vaan hehkun valo palaa jälleen mittaristossa. Releessä tosin oli vikaa, on kuvassa purettuna ja keskimmäisten nastojen ohuemmat langat palanu siis molemmilta puolilta.
En ole vielä tarkistanut nykyistä vikakoodia, mutta olisiko nyt niin, että tuo nelospytyn hehku olisi rikki? Sain myö kuulla, että oikosessa oleva hehku hajottaa myös tuota relettä, eli pahimmassa tapauksessa myös uusittu rele olisi samalla tavalla hajonut. Viikonloppuna otetaan auto tutkimuksiin ja uudet 5 hehkua oottaa vaihtoa.
Pääpointti tässä nyt kuitenkin on, että korjaantuisko tuo rele, jos rikkinäiset keskimmäiset nastat vaihtaa uusiin vai hajoaako tuolta yleensä muutakin?
Jos jollain on jäänyt rikkinäinen rele nurkkiin, niin ottaisin tällaisen mielellään vastaan, josta voisi sitten lainata näitä ehjiä nastoja.
Tämän tapauksen auto on 5-pyttyinen 270cdi.
Yleensä korjauttu kun kolvailee tuohon väliin johdon pätkät,
semoisen huomanut että ko vian kohdalla monesti *:ri näytää
väärään sylinterin hekun olevan rikki,
ja jos heku/johto on rikki kun laitta uuden rellen niin sekin on hetken päästä riiki
toinen huomio usein tuon vian kohdalla on että hehkun ydin on monesti hiukan irti ja kun mittailee vastuksia niin
toisinaan ok ja toisinaan ei














-4













,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja aziz »

CDI203 kirjoitti: Yleensä korjauttu kun kolvailee tuohon väliin johdon pätkät,
semoisen huomanut että ko vian kohdalla monesti *:ri näytää
väärään sylinterin hekun olevan rikki,
ja jos heku/johto on rikki kun laitta uuden rellen niin sekin on hetken päästä riiki
toinen huomio usein tuon vian kohdalla on että hehkun ydin on monesti hiukan irti ja kun mittailee vastuksia niin
toisinaan ok ja toisinaan ei
Onko tuo sitten kuinka tarkka kampe, että millä johdolla tuon korvaa vai kannattaisko tinata ihan kupariliuska tuohon tilalle? Tuossahan olisi periaatteessa yksi ylimääräinen nasta minkä voisi hyödyntää, koska noitahan on kaikkiaan kuusi ja kone on viisipyttyinen. Mihin tuo katkennut lanka oikein johtaa, koska virtahan periaatteessa kulkisi edelleen tuota toista johdinta pitkin hehkun johdolle? Onko tuo sitten turvatoimena kun ja jos hehku menee oikoseen, niin lanka katkeaa, rele tunnistaa tämän ja katkaisee virransyötön rikkinäiselle hehkulle?
Joo...joku huoltoukkeli oli myös maininnut tästä, että stari antaisi väärän tiedon rikkoontuneesta hehkusta syystä tai toisesta.
Onko kuinka yleistä, että hehkulle menevä johto on rikki?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Tinzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 17.11.2014 22:16

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja Tinzku »

Ite rikoin 30A lasiputkisulakkeen sisältä sen itse langan ja siitä leikkelin sopivan pätkän ja tinailin poikenneiden lankojen "päälle". Hyvin on pelannut, ja kaikki hehkut melkeen kannattanee kerralla tosiaan vaihtaa ja sitte koittaa uudellla tai korjatulla hehkureleellä.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja aziz »

Tinzku kirjoitti:Ite rikoin 30A lasiputkisulakkeen sisältä sen itse langan ja siitä leikkelin sopivan pätkän ja tinailin poikenneiden lankojen "päälle". Hyvin on pelannut, ja kaikki hehkut melkeen kannattanee kerralla tosiaan vaihtaa ja sitte koittaa uudellla tai korjatulla hehkureleellä.
Toi sulake onkin hyvä idea lainata vähän lankaa, täytyy varmaan kokeilla sitä. Vaihoitko aikanaan kaikki hehkut kerralla vai menikö sullakin saman kaavan mukaan operaatio?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja epk »

voi myös normi sulakkeesta muovin sisältä sen langan pölliä ja juotella kiinni, toimii.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja aziz »

epk kirjoitti:voi myös normi sulakkeesta muovin sisältä sen langan pölliä ja juotella kiinni, toimii.
Tarvii kattella mistä löytyy sopivan paksuinen lanka, mutta varmaan juurikin 30-40 ampeerin kokoluokasta löytyy sopiva.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Tinzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 17.11.2014 22:16

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja Tinzku »

No itellä ny jonkun aikaa ollu 30A langalla tinatut ja hyvin kestäny. Itsellä meni semmosen kaavan mukaan, että estin tinasin hehkureleen no ei auttanut. Ei muuta uudet hehkut kiinni no sekään ei auttanut, koska hehkurele oli rikkoontunu uudestaan kun rikkinäiset hehku(t) kiinni. Ei muuta uudestaan rele tinaukseen ja nyt pelittää. Itse yritin vastusmittarilla hehkuja mitata, mutta suurinpiirtein samaa arvoa näytti kaikki. Että ilmeisesti hehkujen toimintaa on hankala mitata ainakaan varmuudella.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Tinzku kirjoitti:... Että ilmeisesti hehkujen toimintaa on hankala mitata ainakaan varmuudella.
Syy voi olla se, että kuumetessaan metalli laajenee/vääntyy. Niinpä kylmä hehku saattaa näyttää oikeata vastusarvoa kun vastuslangan katkenneet päät kuitenkin vielä koskettavat toisiaan. Alkaessaan kuumeta vastuslangat vääntyilevät ja yhteys katkeaa ja lämpeneminen loppuu.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Rikardo270
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 19.01.2017 20:26

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja Rikardo270 »

Tiedoksi. En tiedä vielä mistä johtu mutta selvitän asiaa. Eli autossani (w211 e270cdi 2004) hehkun rele sytty palamaan konehuoneessa noin tunnin jälkeen kun olin sammuttanut auton, en tiedä onko joku joskus korjannut itse vai mikä oli. Onko muilla vastaavaa kokemusta? Tuurikävi ettei muuta kerennyt käymään eikä maalitkaan kerenneet käryämään.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Erkoista että vasta ajon jälkeen syttyi, vai kuinka pitkältä lenkiltä auto tuli? Saiko sitten propellilta jäähdytystä ajon aikana, vai missä tässä hehkurele sijaitsee?

Jäikö releestä sen vertaa jäljelle että saisi tutkittua minkälaista kuparitankoa sinne on laitettu katkenneiden lankojen tilalle?
Rikardo270
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 19.01.2017 20:26

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja Rikardo270 »

Paisuntasäiliön alapuolella sijaitsee. Ei jääny paljoo tutkittavaa. Ja noin 20min ajon jälkeen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5855
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Releen päävirta oikosessa maihin joko korjailun johdosta tai muuten
Mökkillä
'
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja epk »

mites nämä om646 evon hehkureleet, niissähän on hopealangat pistokeliittimistä piirilevylle. Voiko ne ne hopealangat korvata normijohdolla vai toimiiko hopealangat sulakkeena ?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kannattaako hehkujen kanssa kovin paljoa harrastaa korjailua? Jos polttimoista joku menee yhdeltä puolelta, niin kohta menee toiseltakin. Koskee siis niitä vanhoja, joissa ei ole ledejä vielä. Samalla tavalla siellä on hehkuva vastus, joiden ikä on suunnilleen sama. Eihän se ihan hirveän kallis korjaus ole vaihtaa kaikki kerralla relettä myöten sen sijaan että vaihtelee niitä putkeen useamman ja etsii vikaa aina välissä.

Vähän sitäkin mietin, että kun hehku sitten vanhemmiten hajoaa, niin siitä on yleensä kärki häipynyt. Jos lähti murunen, niin ei tekisi hyvää jäädä venttiilin väliin tai mennä turbosta läpi.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei hehkureleessä ole hehkuvia vastuksia, sulakkeena toimivia johtoja voi olla mutta ei auton kaikkia sulakkeita vaihdeta jos yksi palaa.

Hehkureleen "sulake" voi palaa kun hehku palaa oikkariin. Hehkun vaihdon jälkeen se puoli kunnossa, ei ongelmaa korjata hehkurelettä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 hehkureleen korjausta.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No tuossa Rikardon tapauksessa taisi kyllä olla releessäkin jotain hehkuvia osia. Ehkä kuitenkin ymmärsit, että tarkoitin hehkutulppia, mutta pakko piruilla? Nehän aika usein sen releenkin hajottaa, ei tietenkään aina.

Ehkä minä suhtaudun jotenkin eri tavalla näihin osien vaihtoihin varmuuden vuoksi, kun työ vie satojen kilometrien päähän koko ajan ja takalosterissa on aina vähintään 100 kg työkaluja, jotka kuitenkin tarvitsen, vaikka auto jäisikin paikkakunnalle korjattavaksi. Lisäksi on aika tympeää lähteä sitten hakemaan autoa vaikkapa 500 km päästä, kun se on viimein saatu kuntoon. Mitään ylimääräistä aikaakaan ei oikein olisi.
Vastaa Viestiin