w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

HMM ok, mites sen nokan helpoiten tarkastaa? Eikös se nokka akselin laatu paranettu 89 jälkeen, nå kuluuhan ne kaikki oli sitten mistä vaan tehty.
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja acparma »

Lambda?
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

cesar1 kirjoitti:HMM ok, mites sen nokan helpoiten tarkastaa? Eikös se nokka akselin laatu paranettu 89 jälkeen, nå kuluuhan ne kaikki oli sitten mistä vaan tehty.
Venakoppa pois niin kyllä sen näkee heti ja keinu ei ota kuin yhdestä kohtaa ja nokka on leveämpi...kannattaa kuitenkin tarkistaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Mites toi kylmäkäynnistyssuutin, kuinka tavallista että siinä olisi ongelmia. Ajattelin vaan että jos se kokoajan vuotaa hieman niin sehän muuttais tota käyntiä, ja jos auton sammuttamisen jälkeen vuotaa vielä cylinteriin niin sittenhän se juuri starttaisi heti mutta liian rikkaalla, ja ensin kävisi huonosti ennenkuin liika polttoaine on palanut pois?? Onko tyhmä teoria?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

No mielestäni suuttimet vuotaa paineet ja jos kylmä suutin vuotaa autosi puskee mustaa mutta voit kokeilla sen niin että suutin irti,takaisin irrallaan putkeen ja paineet päälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

cesar1 kirjoitti:Mites toi kylmäkäynnistyssuutin, kuinka tavallista että siinä olisi ongelmia. Ajattelin vaan että jos se kokoajan vuotaa hieman niin sehän muuttais tota käyntiä, ja jos auton sammuttamisen jälkeen vuotaa vielä cylinteriin niin sittenhän se juuri starttaisi heti mutta liian rikkaalla, ja ensin kävisi huonosti ennenkuin liika polttoaine on palanut pois?? Onko tyhmä teoria?
Ei tuo kylmäkäynnistyssuuttimen vuotaminen mitenkään tavatonta ole, jos näin olisi teoriasi olisi oikea. Tuossa pikaisesi luin sivut läpi ja paljon oletkin jo tehnyt, tuossa matkan varrella joku jo ehdottelikin polttoaine paineiden mittausta. Tuon jos tekee niin nähdään linjan ja suuttimien tiiviys, paineet eivät kovinkaan paljoa saa laskea käyntipaineesta noin 4-5 bar ensimmäisen tunnin aikana, pumppujen pitäisi tuottaa hiukan yli tuon 5bar.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Morjesta kaikille. Vuosia on vierähtänyt mutta sama mersu on tallella ja sama ongelma. Vuosien saatossa lukenut ja tutkinut tota KE-jetin sielunelämää niin paljon että kohta sitä alkaa olemaan asiantuntija itse. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa tänne mitä on asiaa koskien selvinyt.
Ilmenevä ongelmat
– Tyhjäkäynti lämpimänä: Pieniä ”katkoksia”(en mene allekirjoittamaan että ovatko sytytyskatkoksia) jatkuvasti. Ehkä minuutin välein hieman isompia jolloin koneen kierrokset selvästi putoaa sekunniksi) Vetoa on eikä ajossa mitään ongelmaa.
- Yön yli seisseenö kone käynnistyy kuin unelma. Muutaman sekunnin startti pyörii jonka jälkeen puhdas käynnistys ja kierrokset nousee hieman korkeammalle kunnes tasaantuu sitten normi kierrosalueelle. (KE-Jet kylmäkäynnistys tilassa)
- Jos auton sammuttaa ja välittömästi käynnistää uudelleen niin käynnistyy nätisti. (Kone kylmä/lämmin)
- Jos olen ajanut koneen lämpimäksi ja tämän jälkeen käynyt esim. kaupassa auto käynnistyy välittömästi mutta ei puhtaasti. Kierrokset röpeltää jossain 4-500 kunnes vähän aikaa odottaa niin tasaantuu normaaliksi. Joskus myös sammuu välittömästi ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Tyhjäkäynti on usein huono tässä vaiheessa.
---------Minun teoriani:Polttoainepuoli (KE-jetissä niin monta osaa joiden vikaantuminen voi ilmetä samanlaisina vikoina että asiaa pitää katsoa yksi kerrallaan).
-Polttoainepumput pumppaavat painetta määränjakajalle. Kun pumput käy painaautuu kalvolla eristetty jousi sisään auton takaosassa sijaitsevassa poltoaineen paineakusta (fuel accumulator).
Kun auton sammuttaa pitäisi paine järjestelmässä pysy yli 2.8bar n. 40 min. Jos moottori on tosi kuuma(startti ongelmani on suurempi kesähelteillä ja kun kone on erittäin lämmin) ja paine laskee polttoainelinjassa alkaa bensa kiehumaan linjastossa muodosten ”höyrykuplia”. Käynnistäessä nämä höyrykuplat on sitten mentävä järjestelmän/suuttimien läpi ennen kuin ”puhdasta” polttoainetta virtaa läpi. Tämä aiheuttaa huonon käynnistyksen markettireissujen jälkeen :D.
-Tätä ei tapahdu jos sammutan auton kun se on lämmin ja käynnistän vaikka 5min jälkeen uudestaan--- syy paine ei ole ehtinyt laskea niin alas että polttoaine alkaisi ”kiehumaan”
Mitä mieltä olette voiko tämä pitää paikkansa. Ostin juuri Polttoainepainemittarin joka soveltuu KE-JET:lle. Eli voin mitata molempien kammioiden paineet ja siten säätää eron kohille 0,4bar EHA:sta.
Mietin yhtä asiaa. Jos Paineakku on huono miksi ei ilmene pitkiä starttausaikoja kylmänä. Tämähän on tavallisinta huonolla paineakulla. Onko todennäkoisempää että paine vuotaa esim kylmäkäynnistyssuuttimesta (Muut suuttimet uusittu) koneeseen. Jos polttoainepumpujen takaiskut vuotavat onko seuraukset erillaisia kun jos paineakku vuotaa.
T Calle.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olen lukenut että paine akku vuotaa paineensa paluu puolella eli paine romahtaa mutta ei kai se vaikuta kiehumiseen...sen voit eliminoida eli lukko pihdit paine varaaran jälkeen letkuun paluupuolelle.
Ryyppy suutin voi tiputtaa eli ei sulkeudu ...bensaa tippuu imusarjaan ja seos rikastuu kunnes se polttaa käydessään ne pois....määränjakajan keski tappikin voi tehdä tuon kun tiivisteet huononee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kyllä tuo paineen lasku kuumassa moottorissa on se, minkä takia bensa höyrystyy suutinputkissa. Siksi se paineenvaraaja pitää paineen yllä kunnes moottori jäähtyy riittävästi. Lukkopihdit letkussa ei riitä "varaamaan" riittävästi painetta, eli korvaamaan kalvoa ja jousta.

Callen teoria on siis validi, mutta siinä on yksi pulma: Jos bensa höyrystyy ja muodostaa ilmataskuja suutinputkiin, moottorin ei enää jäähdyttyään yön ylikään käynnisty Callen sanoin "kuin unelma". Kylmänä saattaa silti käynnistyä paremmin kuin markettireissun jälkeen, koska kylmäkäyntisuutin antaa tavaraa, mutta käynnistyminen olisi edelleen hieman haparoivaa ja "pitkällä vieterillä".

terv. nimim. kaksi kuukautta sitten omaan 260 SE paineenvaraajan vaihtanut, joka koki yllä kuvatut oireet.

ps. Atlaksen teoria tiputtavasta kylmäkäyntisuuttimesta on Callen kuvailemiin oireisiin osuva. Se kannattaa tutkia. Runsaammin vuotaessaan sekin tosin aiheuttaa saman paineen laskun järjestelmässä ja oireet muituttavat rikkoutunutta varaajaa. Yleensä kuitenkin suuttimien vuoto alkaa vähitellen. Sama koskee tietysti niitä muitakin suuttimia. Huonon takaiskuventtiilin seuraus on sama kuin vuotavan kalvon.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin toi painevaraajasta niin täällä ollut joillakin että ne on ruostuneet sisältä rikki ja paine on karannut pienestä reiästä paluu puolelle jolla toi lukko pihti olisi eliminoinut sen vuodon jolla olisi jo päässyt eteenpäin....ensimmäinen tapaus että joku on tuon varaajan vaihtanut ehkä sen toimattomuuden takia..toki kaikilla osilla on syynsä järjestelmässä mutta monesti maalaisjärjellä ei sen toiminta avaudu ja miksi se siellä ylenpäätään on...hyvä että selvittelit sen.
Hyvä olisi olla tieten ke.jetin ja muidenkin bensa laitteiden ihan bosch korjaus manu jolla tutkitaan paineiden pitävyyttä järjestelmässä ja pumppujen tuottoja...näillä jo mennään pitkälle perus korjauksissa...on niitä täällä joskus näkynytkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Noniin. Polttoainepaineet mitattu.
Eli tein niin kuin mersumanuaali käski:
-Kylmäkäynnistyssuutin irti määränjakajasta. Siihen toinen letku kiinni.

-Alakammiossa on tulppa. Se pois ja siihen toinen letku kiinni.

-Polttoainerele pois ja kun laittaa hyppylangan 7ja 8 pinnin väliin niin käy polttoainepumppu koko ajan.
-Moottori oli lämmin vaikka sillä ei pitäisi olla merkitystä. Ylä kammion paine oli 5,4 bar (manuskan mukaan kuuluu olla 5,3-5,5 bar)
-EHA liitin irti ja virta päälle.
Ala kammion paine 5,1bar. Ero pitäisi olla 0,4 bar. EHA irti säädin myötäpäivään ensin vajaa puoli kierrosta ja testauksen jälkeen vielä 1/4 kierrosta lisää. Uusi testaus kammioiden välinen paine ero 0,4 (5,0/5,4).
Ok.
Testasin myös että polttoaineen katkaisu toimii. Eli ajaessa nostaa kaasun ja kaasuvivusto osuu polttoaineen katkaisu/tyhjäkäynti mikrokatkasijaan kuuluu polttoaineruiskutus loppua kunnes kierrokset laskee 1300rpmään jolloin polttoaineruiskutus kytkeytyy taas päälle ettei kone sammu(ei nyt ihan näin mutta melkein). Tämän näkee siten että kun kierrokset nostaa kunnolla ja sitten päästää kaasun nousee alakammion paine samaksi kuin yläkammion kunnes kierrokset 1300 jolloin taas palautuu(eli ihan hetkellisesti silloin kun ei aja). Tämäkin näytti toimivan.

Tämän jälkeen testasin jos systeemi pitää paineet.
Moottori käynnissä painemittari kiinni. Moottori pois päältä. Paineet seurantaan.
Jännä juttu oli että tein tämän pari kertaa päivän aikana ja vähän eri tavalla meni.
Eli paineet Alakammiossa oli 5,0 kun moottori päällä ja kun moottori pois päältä niin 4,9. Kauan kesti että paineet laski alle 4 bar ja tunnin päästä oli jossain 3,5bar. Eikös ne pitäisi pudota jonkin verran heti kun moottorin sammuttaa vaiko?
Mielestäni eivät pudonneet juuri yhtään. Sitten testasin uudestaan vähän myöhemmin jä kävikin niin että putosivat saman tien noin 3,5 bar ja 30min päästä oli jossain 2,6bar. Väänsin avaimesta virrat päälle ja pumput kävi muutaman sekunnin (niin kuin kuulukin) nosti johonkin vajaaseen 5 baariin ja sitten laitoin virran pois ja saman tien putosi paineet 3,5bar. Vartin päästä oli sitten 2,9 bar. Ennen tätä testiä oli auto seissyt tunnin.
Seuraavan kerran tein saman uudestaan mutta kone oli lämmin ja nyt pysyivät paineet sammuttamisen jälkeen 4,9 bar ja hitaasti laski niin kuin ekalla kerralla.

Vaikuttaa kummalliselta mitä mieltä olette?
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Nyt kävin vähän tutkimassa tota perän pumppuasetelmaa. Polttoainesuodattimesta menee letku päälinjaan joka menee konehuoneeseen eikö niin? Kun painan sitä kuulee selvästi että ilma liikkuu letkusta sisään ja ulos. Toinen pumppu on takaiskun ympärillä hieman kostea. Kun laitan auton käyntiin niin en näe juurikaan mitään vuotoa. Miten ihmeessä letku voi tolla tavalla ilmaa vuotaa mutta polttoainetta paineen alla ei vuoda. hohoh.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se on mahdollista että ottaa ilmaa mutta mutta paineen alla ei vuoda...onko tankki sihti tukossa? voi olla että sen takia vetää ilmaa eli kavitoi...huonot ja väljistyneet prässäykset,hapertuneet letkut...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Koko pumppuasetelmaa nyt irti. Ajattelin vaihtaa noi takaiskut pumpuista. Polttoainesuodattimesta menevä letku hieman rapea niin semmonen pitäisi hankkia. Kallis on marmoritiskiltä. Mietin jos kävisi jossain hydrauliikka liikkeessä teettämässä. Sihti ei vielä irti kai sekin olisi hyvä katsoa läpi. V mäinen on irroittaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hyvää letkua vaan tilalle ja prässäyksiin kiinni laadukkailla klemmareilla...toki pelti holkeillakin hyde liikkeessä puristavat tai alkuperäisiin päihin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mielenkiintoinen topiikki ja todella perusteellista tutkimustyötä! Hienoa että jaksetaan saadut tulokset väkästellä myös sanalliseen muotoon :thumbup:

Tämä ongelma ratkeaa kyllä on asennetta senverran kehissä. Tsemppiä!
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Itse olen monta kertaa saanut apua lukemalla vanhoja topikkeja joten ajattelin itsekin kirjoittaa siten että siitä voi olla apua muille.
Tilasin kl varaosista uuden polttoaineletkun suodattimen ja päälinjan väliin. Alkuperäis osa oli 158e joten otin tarvikeletkun 39e. Saa nähdä miten kestää. Eiköhän ihan ok.

Tankin esisuodatin/sihti otettu irti. Oli ihan kuin uusi. Tiedän että dieseleissä on ainakin ulkomailla porukalla ollut ihan mähmässä noi suodattimet(en tiedä jos se johtuu huonosta polttoainelaadusta tietyissä maissa).

Meinasin jo laittaa takaisin(sitä ei kyllä saa takaisin kastelematta käsiään bensaan, on tankin rakenne sellainen) mutta huomasin että sihdin verkko oli hieman irti yhdestä välistä joten vaihtoon menee sekin.
Nå kun rikkinäiset kalikat on vaihdettu ja muut osat testattu niin voi ainakin poissulkea nämä.
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Hei palikat paikallaan. Pumput irroitettu,uudet takaiskut pumppuihin, uusi polttoainesuodatin ja letku siitä päälinjaan, uusi polttoaineen esisuodatin/sihti. Telineestä ajettu ruosteet pois ja maalattu. Ei ole mikään muuttunut mutta en kyllä sitä uskonutkaan.

Nyt jäin pohtimaan yhtä asiaa johon tarvitsisin vähän mielipiteitä. Tossa kun testasin noita polttoainepaineita eikä ne juuri laskenut hirveesti 5 baarista kun sammutin koneen niin se jäi minua vaivaamaan
Missä paineessa suuttimet aukeaa jos paine on liian kova myös auton sammuttamisen jälkeen eikö tämä merkitse sitä että suuttimet aukeaa ja vuotaa koneeseen polttoainetta. Jostain luin että aukeamis paine olisi 3,5bar(pitääkö paikkansa), eikös sen paineen silloin pitäisi putoa 3,5/bar kun koneen sammuttaa. Minua on jäänyt vaivaamaan se että usein kuin käynnistän auton niin hyrähtää välittömästi käyntiin kun avaimesta kääntää. Startti moottori ei kerkeä pyöriä ollenkaan. En keksi mitään muuta syytä kun että palotilassa on jo valmiiksi polttoainetta. Välillä sammuu heti mutta lähtee nätisti käymään heti kun käynnistää uudestaan ja tällöin startti moottori pyörii niin kuin autoissa yleensä pari kertaa pyörähtää ja sitten käyntiin. Eli nyt jäin miettimään voiko paineen säätäjässä olla vikaa? Ei vuoda letkusta polttoainetta mutta voiko jotenkin sisuskalut takkuilla välillä tai jotain.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Löytyi tuollainen suuttimien testausohje, jonka mukaan suuttimen avautumispaine uudella suuttimella on 3,5-4,1bar (<-07/88) tai 3,7-4,3bar(->08/88) ja käytetyllä vähintään 3,2bar.

Tuolta 07.3-6500 - Testing injection valves.
Linkin takaa löytyy paljon muutakin KE-jetin elämään liittyvää.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

Jep tuolta oon aika paljon lukenutkin. After turning off engine fuel pressure should drop under injection valve opening pressure. Jos tätä ei tapahdu niin eihän siinä voi olla muita vaihtoehtoja kun että joko paineen säätäjä on rikki eikä päästä pois painetta tai sitten on paluulinja jollain tavalla tukossa ja sen takia ei paine pääse tankkiin.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ihan noviisina täähän

Eli kun tuosta matikin M103:sta otin kannen pois ja sitten heti perään imusarjan niin nelosen vitosen ja kutosen imukanavassa oli bensaa. Mistäs tämä kertoo? Autohan oli seisoksissa varmaan pari viikkoa ennen kun kantta irroitin enkä käyttäny siinä välissä tai virtoja päällä käyttäny. Mähän kiikutin kannen talliin pahemmin sitä kallisetelematta joten bensakin pysyi kanavissa. Paineita ei ollu bensalinjoissa parin viikon jäljiltä ollenkaan joka tietty on ihan normaalia. Edit YKK oli tuurilla sileen ettei mosaa juurikaan tarttenu pyöritellä

Mutta joo kertooko tuo bensa imukanavisaa siitä että suuttimet vuotaa? Saako ne vuotaa ja jos ei ni miten korjataan? Uudet? Hinta? Mites nuo suuttimet voi testata kotikonstein nyt kun imusarja on vielä tallissa pöydällä ja suuttimet helposti irroitettavissakin?

Sellainen tuokin on et kauemminkin seisseenä lähtee käyntiin suurinpiirtein kun avainta osoittaa virtalukkoon. Suuttimet vuotaa ja bensaa on valmiina menossa ja siksi hörähtää käyntiin samontein?

Kysymyksiä on paljon muitakin mutta aletaan näistä tai pitäiskö avata ihan oma topiikki näille jutuille ettei sotkeudu tämä?
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

En nyt näe että uutta topicia tarvitsee avata. Jos polttoainetta imukanavassa mitä vaihtoehtoja voi olla.
1.Kyllä näissä tuppaa suuttimet ajan mittaan tukkeutua ja vaikka ei vuotaisi niin ei usein suihkuta tasaisesti enään. Voit sokkona vaihtaa niin kuin minä tein mutta rahaahan siihen menee. Tai sitten varmistat että onko vikaa. Eli 0,5l pullot kiinni jokaiseen suuttimen ja sitten Polttoainerele pois ja siihen hyppylangalla 7 ja 8 pinin väliin niin käy pumput koko ajan. Näet miten suuttimet suihkuttaa( tasainen hienojakoinen suku pitää olla) ja jos sen jälkeen kun olet hyppylangan ottanut pois seurata jos vuotavat. Pullot parempi tyhjätä ennen vuoto testiä niin näkee paremmin.
2 tottakai jos jostain syystä(mitä omassa autossani epäillen) paine ei auton sammuttamisen jälkeen laske alle suuttimen avautumispaineen, vuotaa suuttimet polttoainetta koska ovat täysin mekaanisia. En näe semmoisessa tapauksessa muita vaihtoehtoja kuin viallinen polttoaineen paine säädin tai tukkeutunut paluulinja. Tottakai määränjakajakin voi tukkeutua mutta varmasti olisi autossa muitakin ongelmia silloin.
Suuttimet netistä esim eBay parisataa saa kyllä pulittaa ainakin. Muista suuttimien tyvikumit vaihtaa samalla. Niin tottakai paineensäätimen kalvokin voi olla paskana. Jos on niin polttoaine valuu pientä alipaine letkua pitkin imusarjan jotta ei aiheuttaisi tulipaloa jos vuotaa. Tarkasta sekin. Näissä vehkeessä helposti vaihtaa osia sokkona eikä vielä sitten poistunutkaan mutta rahaa paloi.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämä on hyvä ohje testaukseen. Samalla näkee senkin että määräjakaja antaa suunnilleen saman määrän jokaisesta suuttimesta. Sehän varmaankin saa heittää jonkin verran? Onko 10% heitto jo liikaa?

Eli nuo metalliset suutinputket kestää taittaa senverran et pulloon pystyy sohottamaan ja takaisinkin taittamaan et saa suuttimet paikoilleen? Nythän kun mulla kaikki on irti ni ensin tarttee sohottaa jonkinaikaa muuten vaan et ilma poistuu ja sit alkaa mittailemaan ja vuotoja testailemaan. Tuo linkki mikä edellisissä on ni siellä oli just tuosta sumunmuodosta esimerkkejä ja paineistakin senverran sitä kattelin.

Niin Onko väliä sillä missä asennossa kaasupedaali on tätä sumutestiä tai tasaisenmäärän testiä tehdessä?

Sit yleisemmin sellainen kysymys että mistä määräjakaja tietää annostella kuhunkin suuttimeen bensakakun imutahdin aikana? Kun äkkimiettimällä noin se kait kannattaisi mennä? Sähköohjausta kun suuttimille ei ole. Vai meneekö se tyyliin sumolla? Vai silleen et suuttimista annostellaan kakkua kokoajan? Silloinkin kun on työtahti menossa?

Kiitokset nyt heti tässä vaiheessa :thumbup:

Edit: Niin ja mistä hommasit tuon mittarin ja sopivat letkut painemittaukseen mitä olet suorittanu?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja Karel »

KE ja K (Kontinuierlich)-jetronic syöttää koko ajan tasaista sumua kaikista suuttimista koneen käydessä. Siitä sen nimi.

Kaasupoljin ei ole syöttöön yhteydessä, vaan ilmamassamittari. Sitä liikuttelemalla voit säätää syöttöä kun testaat pulloilla.

Mutta jos paineet on ohjearvoissa pumpun käydessä, niin paineensäädin on kyllä kunnossa. Sehän on täysin mekaaninen, eikä tiedä on moottori käynnissä vai ei.

En olisi kovin huolissani siitä, jos paine ei jokaisen sammutuskerran jälkeen ole täsmälleen sama. Pääasia, että sitä on sen verran, että järjestelmä pysyy "varauksessa" seuraavaa starttia varten. Painehan joka tapauksessa nousee heti kun startin aktivoi. Tai ainakin sen pitäisi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
cesar1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 24.01.2014 17:38

Re: w124 300E(m103) Tyhjäkäynti värisee lämpimänä!

Viesti Kirjoittaja cesar1 »

10% on ok. Älä taita putkia vaan löysää niitä määränjakajasta sitten siirrät niitä niin että pullot mahtuvat ja sitten kiristät.
Vastaa Viestiin