OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto UPDATE: ajoitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto UPDATE: ajoitus

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Ensimmäinen postaus tänne mersupuolelle, toivottavasti ei mene heti kättelyssä ihan vituiksi...

Ensinnäkin, olen rakentamassa lumella liikkuvaa omavalmiste-härveliä, eli tämä kyseinen moottori istutetaan siihen.

Kone on käsittääkseni 1996 tai 1997 vuosimallin mersusta, 2,5 litrainen vapari diisseli, OM605. Missä mersun koneissa sijaitsee tarkempi valmistenumero? Pesin koneen ulkopinnat höyrypainepesurilla ja pyörin moottorin ympärillä hetken niinkuin huvipuistolaitteessa, mutta en onnistunut löytämään tarkempaa mallimerkintää. Oletin että se olisi suoraan OM605.xxx muodossa?

Nyt siihen varsinaiseen kysymykseen. Sähköroipettahan tuossa tuon ikäisessä moottorissa on jo jonkin verran. Syöttöpumppukin on sähköinen ja sitämyöten tarvitsisin myös käsittääkseni sähköisen kaasupolkimen yms (jota minulla ei ole). Oman projektini kannalta olisi yksinkertaisempaa jos pumppu olisi mekaaninen, siihenhän kävisi ihan vaijeri sitten? Mitä kaikkea osia täytyy vaihtaa ja missä hinnoissa kyseiseen moottoriin osat liikkuvat käytettynä? Osia saa myös tarjota privaan järkevään hintaan.

Moottori ilmaantui tosiaan itselleni ilman mitään sähköbokseja yms. Sen verran sain selviteltyä nyt, että bokseja olisi mahdollisuus saada vielä moottorin luovuttaneesta autosta (ei oltu paalattu vielä). On vaan useampi sata kilometriä matkaa välissä, täytyy kysyä viitsisikö myyjä repiä boxit irti ja laittaa postiin. Mitkä kaikki boksit ovat ns. "must" ja mitkä ovat sellaisia mitä ei välttämättä tarvitse? Saanko konetta edes käyntiin ilman bokseja (ts. onko moottorissa ajonestoa?). Jos jollain on tästä ajonestosta jotain tietoa niin siitä voi kertoa vaikka privaan. Ainakin BTCF-puolella kaikenlainen turvalaitteiden ohitus / niihin liittyvä keskustelu on kiellettyä.

Moottorin jatkeena on vielä lisäksi automaattilaatikko, varmaan sillekkin joku boksi täytyis olla?

Onko tässä vaiheessa jotain mitä kannattaa ottaa huomioon jos haluaisin myöhemmin vielä turbottaa kyseisen moottorin? Onko tässä moottorissa muuten männille öljyruiskut?
Viimeksi muokannut marceliino, Pe 08.01.2016 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli se syöttö pumppu ..luulen että löydät ehjän noin 100e jostain..
Voi olla että tarvitset alipainetta eli sen Om602 mistä pumppu ,otat myös rattaan ja alipaine pumpun.
Teet pienet kierteet yhteen öljyreikään ja tulppaat sen alipaine pumpun tiivistepinnasta koska toi vaihdettava pumppu ei sitä tartte.
laatikko pitäisi olla 7.224 tai 3...4 halvempi ja enemmän tarjolla eli sellaisen saa 100-300e toimivia..ja se ei tartte oikein mitään sähköjä..alipainetta vaihdoissa mutta tällöin oltava syöttöpumpussa modulaattori joka säätää alipaineen määrää...kick -down jos tarvitset niin rele ja johdotus..kaasuvaijeriin vaijerin veto laatikolta ja keppi hässäkkä.
toi homma on samanlainen kun lucasin pumpun tilalle laitetaan bosch eli haulla löydät sellaisen topikin .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

yksinkertaisuudessaan tarttet vanhemman mallin, eli om602:n (5 pyttynen 10 venttiilinen) syöttöpumpun. sen ruuvvailet paikoilleen ja kytket kaikki naftaputket ja letkut, niin homma on käytännössä sillä selvä. tietty sammuttimelle tarvii alipaineen, joka tulee virtalukolta normaalisti, kaasvaijerin tarttet yms.. mutta tolla pumpulla saat koneen käymään ilman mitään sähköjä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Om604 jos boschin pumpun vaihtaa niin joutuu vaihtamaan om601 öljyn jalan että mahtuu kun siinä on öljynlauhdutin suotimen kupeessa mutta vanhemmassa ei ole.
Onkohan viitos koneessa sitten tilaa enemmän että pumppu mahtuu suoraan...jos joudut jalan vaihtamaan..kaikissa om601-3 sama niin joudut ostamaan vielä 2 pakkas tulppaa että lauhdutin linjan lohkon reiät saat tukkoon.
Siksi vaan tämä kun samassa köntässä saisit kaikki halvemmalla kuin sitten erikseen ostettuna.
Polttoaineen esilämmitys veks että vaijeristo mahtuu...ja diesel suodatin jalka letkuineen vanhemmasta koneesta kun siellä on eri kiinnitykset pumppuun ja linjastoon niin ne käy suoraan tuohon 605 koneen jakopää koppaan...siinäpä se suurin piirtein on.
Tuota laatikkoa pitää miettiä ja kytkentä kaaviota jos päädyt laittamaan 7.224....ei sinne uudemmat askit käykään kun pitää olla boxit ,johtosarjat ,ecut,virtalukot,luistonesto boxit...ei onnistu mitenkään ja se sähköohjattu boschin pumppukin vielä....se on unohdettava....eli tollanen 722.4 tai xxx.3 sinne paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Polttoaineen esilämmityksen kanattaisi säilyttää, koska parantaa polttoainetaloudellisuutta.
+358 18B8FE99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se ei ainakaan mahtunut olemaan tossa om604 pumpun kanssa olemaan ja luulen ettei täänkään viitos koneen....siis kun vaihdetaan täys mekaaninen bosch paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Aika hyvin on tullut jo vinkkiä, ihan kaikkiin kusymyksiin ei kuitenkaan ole vielä tullut vastausta (esimerkiksi mistä tuo moottorin tyyppikilpi löytyy)

Ja automaattilaatikko koneessa on paikallaan jo, eli en ole hankkimassa laatikkoa vielä erikseen ellei jotain pakottavaa tarvetta ilmene...mistä päin laatikkoa löytyy numerot että saan tietooni mikä aski on kyseessä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

askin apparin puolella jossa öljypohjan ja askin väli on pitkä tasainen kohta ja siinä on numero sarja...siitä katsot jostain välistä löytyy se 7.22x
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Moottori numero löytyy lohkon päältä syöttöpumpun edestä.

Öljynsuodatinjalkaa ei tarvitse vaihtaa eikä alipainepumppua.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin...vaihto onkin bosvh ja bosch..eli taitaa olla käyttöpyörä olla samanlainen?
Ja Lucas ja bosch joutuu vaihtamaan kaikki vanhemmasta.....eli hieman erilaista tietoa sitten liikkeellä .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Bosch tuola nykyisenkin pumpun päällä lukee, voin ottaa siitä vielä tarkemmat numerot ylös jos on tarpeen?

Jos jollakulla on tuollainen OM602 moottorista peräisin oleva mekaaninen bosch-pumppu (joka käy tuohon OM605 koneeseen suoraan), tarjoa privaan tai puhelimella nolla4nolla 7viis877seittemän2
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

marceliino kirjoitti:Bosch tuola nykyisenkin pumpun päällä lukee, voin ottaa siitä vielä tarkemmat numerot ylös jos on tarpeen?

Jos jollakulla on tuollainen OM602 moottorista peräisin oleva mekaaninen bosch-pumppu (joka käy tuohon OM605 koneeseen suoraan), tarjoa privaan tai puhelimella nolla4nolla 7viis877seittemän2

Kyllä sinne käy W124 250 20 V mekaaninen ruiskutuspumppukin, eli ei tarvitse olla OM 602 :sta peräisin.
Molempia löytyy hyllystä.
+358 18B8FE99
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

J.Kulmala kirjoitti:
marceliino kirjoitti:Bosch tuola nykyisenkin pumpun päällä lukee, voin ottaa siitä vielä tarkemmat numerot ylös jos on tarpeen?

Jos jollakulla on tuollainen OM602 moottorista peräisin oleva mekaaninen bosch-pumppu (joka käy tuohon OM605 koneeseen suoraan), tarjoa privaan tai puhelimella nolla4nolla 7viis877seittemän2

Kyllä sinne käy W124 250 20 V mekaaninen ruiskutuspumppukin, eli ei tarvitse olla OM 602 :sta peräisin.
Molempia löytyy hyllystä.
Jos löytyy sulta hyllystä niin laitahan hintatietoja privaatilla.
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Noniin, pumppukin löytyi foorumin kautta (ei ole vielä asennettu paikoilleen muiden kiireiden takia). Kiitoksia neuvoista asian tiimoilta.

Askistakin löytyi numero, 722.4 on tuo kyseinen aski, eli taisi käydä niin sanotusti hyvä säkä (ei ole turhia sähköosia sotkemassa tätä projektia).

Mihin hintaan tuota 605 sähköistä pumppua voisi kuvitella alkaa kaupittelemaan? Koneella taisi olla jotain 230 000 ajettu (jos sillä jotain merkitystä on).
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noi boschin sähkö ohjatut mekaaniset tai ihan normi pumputkin kun ei mene miksikään eli harva tosiaan noita kyselee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Selvä homma, jääköön siis hyllyntäytteeksi.
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Onkos jollain näyttää jotain räjäytyskuvaa tahi valokuvaa minkälainen on tohon 605 mekaaniselle pumpulle menevä kaasuvaijeri-hässäkkä? Pumppu on löytämässä paikkansa koneen kyljessä mutta nuo kaasuvaijeri-osat uupuvat itseltä toistaiseksi.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

marceliino kirjoitti:Onkos jollain näyttää jotain räjäytyskuvaa tahi valokuvaa minkälainen on tohon 605 mekaaniselle pumpulle menevä kaasuvaijeri-hässäkkä? Pumppu on löytämässä paikkansa koneen kyljessä mutta nuo kaasuvaijeri-osat uupuvat itseltä toistaiseksi.
Vaatii alkuperäisen OM 605 moottorin muovisen venttiilinkopanmuovin ( W124 ), jossa kaasuvaijerille paikka.
+358 18B8FE99
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Onko sitä 605 konetta sitten valmistettu kahdella erilaisella venttiilikopan muovilla?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

On
+358 18B8FE99
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

on ainakin kolmella. mutta se kaasuvaijeri ei tulee siihen muoviin kiinni vaan imusarjaan. sähköpumpullisen muovista joutuu kyllä vähän leikkaamaan.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Kaasuvaijeri tulee imusarjaan ja EGR-venttiilille vivusto kyseisen muovisuojan ylitse. Sähköpumpullisesta kopan kannesta ei oikein pysty rakentaan oikeanlaista muotoa. Kolmea versioita en ole nähnyt mutta kahta kylläkin. Ensimmäinen versio on w124 koppasesta ja W202 / W210 seuraava.
+358 18B8FE99
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Omavalmisteessa kannataa unohtaa ne alkuperäisten mersuosien etsimiset ja tekee siihen vaijerille kiinnityksen, esimerkkejä löytyy aika hyvin tältäkin forumilta, esimerkiksi:

https://www.google.fi/search?q=OM606+ka ... CAYQ_AUoAQ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p697911" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Juu, vähän tuli sitä tossa pähkäiltyä ja todettua että täytyy ite rakennella siihen joku systeemi. Tuskinpa siitä nyt mitään ongelmaa tulee.

Kiitoksia linkeistä veskola :thumbup:
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto mekaaniseen

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Aikaa on vierähtänyt ja projekti on ollut hautumassa, mutta nyt on taas jatkettu...

En ruvennut uutta topiccia tekemään vaan jatketaan tähän edelliseen, eli

Onko OM605 koneessa mitään erityistä otettava huomioon ajoituksen kanssa, kun koneeseen asennetaan OM602 pumppu?

Onnistuuko tämän ohjeen mukaan:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen

Pumppu piti olla oikein ajoitettu, mutta tänään kun koekäynnisteltiin, niin ei lähtenyt käyntiin. Pölläyttelee kyllä aika reilusti ja jotenkin tuntuu siltä että olisi liian myöhäisellä nyt?

Sammuttimellehan annetaan alipainetta sammutettaessa? Eli ei käynnistettäessä/käynnissä ollessa.

Entä voiko esim. 1 pimeä hehku aiheuttaa sen että ei lähtisi käyntiin ollenkaan?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto UPDATE: ajoitus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

1 pimee hehku tuskin kuolettaa koko konetta. tosin nyt on ollu melkein 30 pakkasiakin, että kyllä siinä saa olla hehkut ehjät, että lähtee kunnolla käyntiin. jos sisätiloissa käynnistelet, niin ei ole juuri merkitystä tolla yhellä hehkulla.

605 ja 602 koneet ajotetaan samalla tavalla. tarkista, että pumppu on oikealla kierroksellaan. ettei ole kampiakselilta katottuna 360 astetta pielessä. aukase suutin putkia ja tarkista tuleeko löpöö kunnolla. ilmaus tietenkin suutinputket löysällä ja kun ainetta alkaa tuleen, niin putket kiinni.

en jaksanu kattoo tota linkkiä, mutta tälläin yksinkertaisimmillaan homa menee jotenkin niin, että jos pumpussa on ehjä ja paikoillaan tuo osoitinmerkki, niin lukitsee siitä sen pumpun ja asentaa pumpun paikoilleen ajotuksen näyttäen jotain 13 astetta jykk. ja juurikin niin, että koneessa on puristustahti menossa. öljyntäyttö reijästä voi nähdä, tai sitten raottamalla venttiilinkoppaa sen verran, että näkee, että varmasti on oikealla kierroksella.

toinen tapa on katsoa ns. tipalla, se oikea ruiskuennakko. ykkösen suutinputken irrottaa pumpun päästä ja pyörittää konetta hiljakseen käsin kampuran päästä ja samalla tarkastelee suutinputken lähdön nestepintaa. paperilla vaikka imasee liiat pois, että se mahtuu nouseen. sitten kattoo, että missä kohtaa se nestepinta alkaa nousemaan, niin siinä on ajotus. en tiedä mitä se pitäisi olla pienillä elementeillä, mutta isompien kanssa se on jotain 20 astetta eykk.

onko noi sitten hyviä, vai huonoja, tai oikeita vai vääriä tapoja, mutta omat vehkeeni olen tollain laittanut ja on alkaneet käymään.
W201 250DT 20V
w201 190E
marceliino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 28.01.2015 20:58
Paikkakunta: Itä

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto UPDATE: ajoitus

Viesti Kirjoittaja marceliino »

Joo, ei ollukkaan sen ajotuksen kanssa mitään ongelmia vaan ei ollu kytketty nyt tota "testipenkki-kytkentää" oikein...1/5 hehkua oli vaan pelissä mukana, kun sain kaikki hehkut peliin mukaan niin lähti laakista tulille ja kone kuulostaa aivan normaalilta :thumbup:
Oodo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ma 07.05.2012 18:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM605 2.5D sähköisen pumpun vaihto UPDATE: ajoitus

Viesti Kirjoittaja Oodo »

Mitä kaikkea pitää siirtää jos s202 om605.960 automaatti siirtää sähköpumppuineen w124 manuaali koriin ainakin moottori kokonaisuudessaan +equ+virtalukko+rattilukko+kaasupolin? Ja onko tietoa millainen homma :) ja sinänsä en kysy mekaanisesta pumpusta tiedän sen kyllä
Vastaa Viestiin