W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

PicsArt_1427018363478.jpg
PicsArt_1427018286326.jpg
Sen verran oli päässet helmamuovien alta happanemaan, että lähdin tekemään uusiin. Etupää kuvissa, taakse riittää vähän pienempi operaatio.. Ostin KL-varaosasta koko helmat, ja niistä sai näppärästi paikkalaput laikattua. (50€/puoli)

Tuo kohta on näköjään rakennettu päällekkäin asetelluista peltiosista, joten ei ihme että tuppaa ruostumaan, vaikka mitä talmaa sinne yrittäisi levittää.

Koriliimaakin näyttää riittävän, eli just siinä, mihin saumaa pitäisi vetää. Joutuu varmaan purkamaan matot jalkatiloista, ettei pala koko auto.

Mutta juurikin tuon rakenteen vuoksi, mitä öljyä/sekoitusta tuonne lähtisi ruikkimiaan, kun se on hitsattu? Yksi ehdotus oli teräketjuöljy+kotelosuoja sekoitus, mutta toisaalta, jos tuuppais pelkkää mineraaliöljyy, se ei ainakaan kuivahtaisi ikinä ja jatkaisi imeytymistään ikäänkuin aina?

Multa jää nyt tietysti osa noista uusista helmapelleistä käyttämättä, mm. lähes koko tunkin reikien väliset palat. Jos joku jostain kumman syystä tarttee nuo kohdat, jos on vaikka telonut helman kiveen, noi vois irrota tosta kohtapuoleen tyyliin parilla kympillä. Noi sopii kaikkiin 190 mersuihin kasikyt luvulta loppuun saakka.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jarssep, Su 22.03.2015 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Happovärin kun saisi paineella ensin siinne kotelon päästä ja sitten ihan perus kotelon suoja niin että useampi kerta ja eri päivinä...se riittää ja ohut maali ja kotelo aine kapillaarilla tunkeutuu joka rakoon.....verhoiluja ei tarte purkaa ja pidä paineilmaa lähellä ja kotelon pääty tulpat pois paikaltaan että tuhauttelet sinne sammumista
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Pjuu. Vähän pintaruostetta on paikkapaikoin siellätäällä tuolla sisäpuolella. Parashan olis vaihtaa kokonaan noi helmat ja hiekkapuhaltaa tuo takana pilkottava seinusta puhtaaksi. Mutta sitten voisi tehdä myös sitä ja tätä ja mitä vielä :) Ei ole oikein mestaa missä tehdäkään.

Sitä saumaahan ei pääse sisäpuolelta putsaamaan, joten tuntuis vähän joutavalta laittaa sinne maalia..? Mineraaliöljyä mä olen joihinkin vanhoihin ruikkinut, mutta saanee senkin käsittelyn uusia välillä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sauman kohdaltahan palaa maali eli se on kyllä puhdas ja maali reunoille menee ohut maali,kotelo aine ...jos on ruostetta niin kotelo aine ja happoväri taas...miksei pohjamaalikin kun niissä on ruostumisen esto aineita.
Puhalla mitä saat siitä reiästä ja sitten suojat...varmaan kestää auton loppu iän mutta jos harmittaa niin vaihda ruosteiset alueet pois että jää tervettä peltiä sinne...pieni pinta ruoste ei välttämättä etene koteloissa kuin pintapelleissä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

:) Eiköhän se loppuiän kestä vaikka miten tekis.. En toisaalta haluais ruosteen päälle maalia, kun öljy ei silloin pääse imeytymään ruosteeseen... Saisihan tuo kori jonkinlaisessa myyntikunnossa olla, jos joku tuon vielä harrasteekseen ottaa sitten joskus. Huomasin tossa muuten, että ne vie jo näitäkin Afrikkaan. Niitä menee konteissa jo useampia kerralla. Näinköhän tässä käy niin, että tässä seuraavien vuosien aikana 201:set kokee jonkun massamuuton Afrikkaan, ja jäljellejääneeet maksaa kohta samassa suhteessa kuin kusiaisfiiatit ja minit?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä..toyota ollut ykkösmerkki afrikkaan mutta nyt kelpaa tai on jo useamman vuoden kelvannut nää vanhemmat mersut..ei hyvältä näytä...toivottavasti menee vaan täys ruosteiset.
Tullut huomattua että nää ostajat ,jobbarit myy jotain parempia yksilöitä nettiauton kautta kun saavat siinä paremman hinnan mutta paskat menee suoraan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

PicsArt_1429352331908.jpg
PicsArt_1429352388376.jpg
Dudii.. pari kerrosta zinkkimaalia pensselillä, pari kerrosta kolikolipullolla, ja ruiskutettavaa alustamassaa.. Kynnyskotelon sisään ruiskutin sitten öljyä vaan. Kyllä luulis kestävän.

Helmamuovien kiinnikkeistä pari tietysti hajosi, ja urospuoliset oli mätänetistä loppu. PSA-konsernin vastaavista sai joten kuten muokattua ja epoxiliimalla virittäen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
läyhy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 09.10.2013 01:32

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja läyhy »

moro. Mistä tuollaisen "peltipaikkasarjan" saa..näyttää istuvan kohilleen aikas hyvin...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi taisi olla kokohelmasta leikattu mutta näin ebay.be ihan oikean korjaus paikan eikä ollut kallis
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä ruiskuttaisin sinne helman sisään ihan oikeaa kotelosuojaa enkä mitään öljyä. Sillä öljyllähän on taipumus valua pois, ja taitaa se ajan myötä haihtuakin. Oikea kotelosuoja taas muodostaa sellaisen vahapinnan, että kuumavesipainepesurin jäljiltakin pinta on vielä tahmainen. Eikä meinaa edes aluksi lähteä, öljy lähtee pesurilla heti ja 100%. Eipä noi helmat ja kotelot sisältäpäin oikein edes ruostu, kun vedenpoistoreijät on auki ja muuten helma ja kumitulpat kunnossa ettei sinne sisälle pääse mitään.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

läyhy kirjoitti:moro. Mistä tuollaisen "peltipaikkasarjan" saa..näyttää istuvan kohilleen aikas hyvin...
Joo. Tilasin tosiaan kokonaiset helmapellit KL:ään 50eur/puoli. Niistä laikkasin korjauspalat.

En tienny vielä silloin, että noi isojen kumitötteröiden/pukin kohtien osat on erikseen. Alumperin helmapelti on tinattu kiinni, ja siihen päälle on hitsattu nuo nurkkien kumitötteröitten kohdat.

Mulla tuo kermakakku oli vielä säilynyt kovana, niin ei onneksi tarvinnut kuin hitsata siihen ympärille oikean muotoinen pala.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
läyhy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 09.10.2013 01:32

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja läyhy »

Kiitos,kiitos.

Sama vika "rahikaisella",elikä kumitötterön (4kpl) ympäristö mätä. Hienoa että saa tilattua noi palaset..Olen ihmetellyt kuinka se rakenne oikein on tehty.Jonkinlainen "sanwitsi"...
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

läyhy kirjoitti:Kiitos,kiitos.

Sama vika "rahikaisella",elikä kumitötterön (4kpl) ympäristö mätä. Hienoa että saa tilattua noi palaset..Olen ihmetellyt kuinka se rakenne oikein on tehty.Jonkinlainen "sanwitsi"...
Jebajee. Kun on kolmee peltii pistehitsattu päällekkäin, niin justiin tuon vuoksi lähdin pähkäilemään että josko pelkkä öljy olis sinne parasta lääkettä, paahtoleivän siivujen väliin imeytyyn...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Tukala »

jarssep kirjoitti:
läyhy kirjoitti:Kiitos,kiitos.

Sama vika "rahikaisella",elikä kumitötterön (4kpl) ympäristö mätä. Hienoa että saa tilattua noi palaset..Olen ihmetellyt kuinka se rakenne oikein on tehty.Jonkinlainen "sanwitsi"...
Jebajee. Kun on kolmee peltii pistehitsattu päällekkäin, niin justiin tuon vuoksi lähdin pähkäilemään että josko pelkkä öljy olis sinne parasta lääkettä, paahtoleivän siivujen väliin imeytyyn...
Jonkunen vuosi sitten itselleni jäi norturihuollon yhteydessä / ylimääräiseksi seuraavaa "linimenttiä" :
http://www.kernitelubrication.com/page. ... 0&idioma=2

Loppuastialle ei varsinaisesti käyttöä löytynyt ja speksejä tutkittuani, pääätin antaa yhdelle peltisepälle testiin.
Sen verran tuosta nyt on saatu kokemustietoa, että ko. litku on käytössä jo muutamalla muullakin "sepällä". Itse en ole mikään peltispecialisti, mutta melkoisesti ovat tätä kehuneet kotelosuoja-ja ruosteenehkäisyaineena.


Tuossa on linimentin "specsejä": http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1109,d.bGg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 tunkin paikat hitsaukseen. Ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Tukala kirjoitti:
jarssep kirjoitti:
läyhy kirjoitti:Kiitos,kiitos.

Sama vika "rahikaisella",elikä kumitötterön (4kpl) ympäristö mätä. Hienoa että saa tilattua noi palaset..Olen ihmetellyt kuinka se rakenne oikein on tehty.Jonkinlainen "sanwitsi"...
Jebajee. Kun on kolmee peltii pistehitsattu päällekkäin, niin justiin tuon vuoksi lähdin pähkäilemään että josko pelkkä öljy olis sinne parasta lääkettä, paahtoleivän siivujen väliin imeytyyn...
Jonkunen vuosi sitten itselleni jäi norturihuollon yhteydessä / ylimääräiseksi seuraavaa "linimenttiä" :
http://www.kernitelubrication.com/page. ... 0&idioma=2

Loppuastialle ei varsinaisesti käyttöä löytynyt ja speksejä tutkittuani, pääätin antaa yhdelle peltisepälle testiin.
Sen verran tuosta nyt on saatu kokemustietoa, että ko. litku on käytössä jo muutamalla muullakin "sepällä". Itse en ole mikään peltispecialisti, mutta melkoisesti ovat tätä kehuneet kotelosuoja-ja ruosteenehkäisyaineena.


Tuossa on linimentin "specsejä": http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1109,d.bGg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nojoo, toi vaikuttaa kyllä sellaselta ympäristömyrkyltä että tuskin mätäpeikkokaan viihtyy :)
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Vastaa Viestiin