W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Terve,

Täällä lukenut kaikki jutut nyt läpi W211 jarruhommista ja vielä vinkkejä kaipailisin.

Eli asensin uudet alkuperäiset takajarrulevyt ja Mätänetin LPR palat. Puhdistin liukutapit ja voitelin. Mäntä tuntui liikkuvan ruuvipuristimella kuten kuuluukin. SBC pois ja päälle Starilla.

Jostain syystä kuitenkin molemmat takajarrut alkoi laahaamaan pahasti, niin että levyt ihan sinistyi. Otin taas kaikki auki ja vaihdoin vanhat palat takaisin kokeeksi, niin vasen jarru alkoi toimimaan, mutta oikea vielä vähän lämpenee, ei kuitenkaan enää niin pahasti.

Käsijarrukengät löysätty ja säädetty ja sieltä ei tunnu hankaavan. Nestemäärä oikea. Nesteet vaihdettu viikko sitten liikkeessä.

Mikä mättää, onko jarrusatula nyt paskana yhtäkkiä palojen vaihdon takia? Vai oliko Mätänetin palat liian paksut (10.5 mm kulutuspintaa)?

Katsastuksessa viikko sitten jarrut toimi täydellisesti: etu 2.7/2.7, taka 2.3/2.3 ja seisonta 1.7/1.7. Ainoastaan takalevyt oli alimittaiset, jonka takia hommaan ryhdyttiin.

Kiitos ideoista etukäteen.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6266
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mäntä on bakeliitin tapaista ainetta ja tyssääntyy... jotkut ovat hioneet, jotkut vaihtaneet koko roskan... yleinen vika siis.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... &p=1082860" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 6&p=985895" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 3&p=933448" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Satulat uusiksi, on ollut työpaikalla puhetta että pitäisi alkaa aina myydä näihin uudet satulat kun takalevyt ja palat vaihdetaan. Eivät ole kalliita osia, tietysti ilmaamaan joutuu sitten.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Jees, tutkittu lisää korjaamolla ja näyttäis että satula kääntyy jarruttaessa. Eli ilmeisesti liukutappien kumit ja satulan "lukitseva rauta" antaa periksi. Täytyy kokeilla niiden uusintaa nyt ensin. Näki uusista paloista että mäntä ottaa vain toiselta puolelta palaa kiinni ja samalla satula kääntyy vinoon ja jää jumiin.

Vanhoilla paloilla ja rautaa tiukemmalle vääntämällä jarrut ei nyt enää hirveesti kuumene.

Jos näilläkään ei selviä niin satulat sitten vaihtoon. Onko muuten tietoa paljonko ne kustantaa?
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
--Make78--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Su 27.10.2013 15:19
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja --Make78-- »

Tuskin itse satulassa on mitään vikaa.. Epäilisin, että komposiitti/bakeliittinen mäntä siellä on turvonnut ja jumittelee.
Näin oli tapahtunut omassakin.
Miksei vois satulaan vaihtaa metallisella männällä olevan huoltosatsin: http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-Repa ... 258c38b23d" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajattelin vaan, että uusi tehdasrempattu satula maksaa noin 150 eur kappale, jossa on sama bakeliittinen mäntä, joka sitten alkaa taas jumimaan.
MB W211 200cdi Avantgarde -07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistaakseni satulan kappalehinta noin 70 euroa, mutta voin muistaa väärinkin.
oulaistenliikenne.fi
--Make78--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Su 27.10.2013 15:19
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja --Make78-- »

dealer kirjoitti:Muistaakseni satulan kappalehinta noin 70 euroa, mutta voin muistaa väärinkin.
Eipä taida saada 70 euroon edes saksasta.. 2x70 euroa niin ollaan lähempänä :) :)
MB W211 200cdi Avantgarde -07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

--Make78-- kirjoitti:
dealer kirjoitti:Muistaakseni satulan kappalehinta noin 70 euroa, mutta voin muistaa väärinkin.
Eipä taida saada 70 euroon edes saksasta.. 2x70 euroa niin ollaan lähempänä :) :)
Okei, no tarkistin mitä meillä maksaa 200cdi W211 sedanin takasatulat.

Kahta erilaista satulamallia on olemassa, maahantuojalla maininta jarruista "sport-paketilla" tai ilman. Auton valmistenumerolla (rekisterinumerolla) selviää kumpi satula on sopiva.
Kalliimmalle jää hintaa 99 euroa ja halvemmalle 59 euroa. (OVH:t 122/66 euroa) Kyseessä on tietysti tehdaskunnostettu vaihto-osa.
Jos satula(t) asennetaan meillä niille annetaan 3 vuoden / 100000 km takuu. Takuu myös toimii ongelmitta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Moi, nyt on vaihdettu uudet satulat molemmin puolin ja liukutapit. Enää ei jumi jarrut niinkuin aiemmin, mutta vähän lämpenee vielä. Vasen puoli jo parin päivän ajon jälkeen normalisoitunut, oikea ei vielä. Ei kuitenkaan niin kuumaksi mene, että levy sinistyisi. Täytyy toivoa, että oikea siitä asettuu sillä rahaa palanut nyt tähän takajarru remppaan 500+ eur.

Satulat KL-Varaosista 105 eur kpl.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
icemii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 25.03.2018 09:15

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja icemii »

Onko mitään mahdollisuutta takalevyjen ja palojen vaihdossa käyttää alkuperäisiä satuloita? Onko jostain luettu kikka hioa mäntää toimiva? 2007 vuosimalli kyseessä
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

icemii kirjoitti:Onko mitään mahdollisuutta takalevyjen ja palojen vaihdossa käyttää alkuperäisiä satuloita? Onko jostain luettu kikka hioa mäntää toimiva? 2007 vuosimalli kyseessä
Vaihda uudet männät tai hio vanhat.
Totta kai hionta "toimii", mutta vähän sellaista tekohengittämistä, ja jos tekee väärin voi alkaa vuotamaankin (hionta liian karkealla/ liian paljon/ väärään suuntaan hiontajälki)...
elverapertti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 16.02.2021 14:09

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja elverapertti »

Niinpä....Vaihdetaan ensin kaikki muut osat jarruihin sylinterisarjoineen, ja aina vaan laahaa....
No. Miksi ei voisi vaihtaa ensin sen "liukutappisarjan" kumeineen ja voiidellaan hyvin OIKEALLA jarrutappivoiteella.
Koska syyhän on siinä että ne kumit kovettuvat/turpoilevat ja voiteluaine kuivuu niin kumiahan auton renkaatkin ovat juurikin hyvän kitkaominaisuutensa takia niin mitenkä ne "liukutapit" voisikaan toimia. Ei korjaannu uusilla sylintereilläkään laahaus jollei vaihda uusia tappeja ja niihin kuuluvia oikeanlaisia kumeja ja voiteita. EI SE JUMITTUVA SYLINTERI AINOASTAAN TOISTA PALAA SYÖ...Eli jos vain toinen pala kuluu ja jarrut kuumenee niin vika aina noissa tapeissa/kumeissa. Vaikea tietysti tuota uskoa kun tuntuvat hyvin käsin liikuttamalla toimivan, mutta kun ei niitä paloja ole siellä mikään levyistä irti työntämässä joten pitäisi jäädä vapaasti kelluviksi kun jarrupaine poistuu... SAKSA ON PASKA MAA....
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja amatoori »

elverapertti kirjoitti: Ti 16.02.2021 14:27 Vaikea tietysti tuota uskoa kun tuntuvat hyvin käsin liikuttamalla toimivan, mutta kun ei niitä paloja ole siellä mikään levyistä irti työntämässä joten pitäisi jäädä vapaasti kelluviksi kun jarrupaine poistuu...
Eiköhän tässä ketjussa ole jo viat korjattu useampaankin otteeseen.

Mutta kyllä siellä on voima jonka kuuluu vetää ne palat irti. Se on se järrumännän kumitiiviste mikä sen tekee. Jos tiiviste on kulunut tai likaantunut, niin se ei enää vedä mäntää takaisin paineiden laskiessa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

amatoori kirjoitti: Ti 16.02.2021 15:22
elverapertti kirjoitti: Ti 16.02.2021 14:27 Vaikea tietysti tuota uskoa kun tuntuvat hyvin käsin liikuttamalla toimivan, mutta kun ei niitä paloja ole siellä mikään levyistä irti työntämässä joten pitäisi jäädä vapaasti kelluviksi kun jarrupaine poistuu...
Eiköhän tässä ketjussa ole jo viat korjattu useampaankin otteeseen.

Mutta kyllä siellä on voima jonka kuuluu vetää ne palat irti. Se on se järrumännän kumitiiviste mikä sen tekee. Jos tiiviste on kulunut tai likaantunut, niin se ei enää vedä mäntää takaisin paineiden laskiessa.
Samaa mieltä jarrusatuloista.

Toissakesänä kunnostin puolison auton jarrut kauttaaltaan ja koska toinen takasatula oli jumissa oikein kunnolla ettei tahtonut saada paloja pois kuin voimalla niin ostin myös uudet satulat eBay:stä. Oman virheen vuoksi katsoin satuloiden mäntien halkaisijan väärin, joka oli juuri auton valmistushetkenä vaihtunut eivätkä uudet satulat sopineetkaan mutta auto piti kuitenkin saada ajoon.
Pihtien kanssa ruuvipenkissä vanha jarrumäntä voimalla nitkuttelemalla ulos, jarrusatulan männän tiiviste pois ja katkaistulla männänrenkaalla tiivisteura puhtaaksi ruosteesta ja liasta.
Voitelu oikealla jarrurasvalla (Brake rubber grease PBR, Bosch, ATE) ja puhdistettu vanha tiiviste takaisin, mäntä meni paikalleen sormivoimalla. Uutta pölysuojakumia ei ollut mutta melkein sopiva löytyi kuitenkin ja takajarrut ilmauksen kera kasaan.

Katsastus moitteetta silloin, sama juttu viime kesänä ja toimii edelleen. Auto liikkuu sormenpäillä työntämällä tuolla tallissa eikä merkkiäkään jumiutumisesta ole.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Siihen muuten on oma "jarrusylinterirasva" joka on suunniteltu jarrunesteille. Ei oo samaa tavaraa kuin mitä laitetaan esim liukutappeihin.

Tää on kait ainoo jota saa tyyliin motonetistä.
602213.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
elverapertti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 16.02.2021 14:09

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja elverapertti »

Mikä lienee voima joka niitä paloja irti vetää kun EI UUSILLA sylintereillä toimi. Ei se mitään vetävää voimaa tarvitse, paine nolla niin puristus nolla eikä laahaa. Kuten kirjoitin niin ensin kaikki Muu uusittu ja laahaus loppui vasta kun tapit uusittu ja voideltu oikein....JA EDELLEENKIN JOS VAIN TOINEN PALA KULUU JA JARRU KUUMENEE NIIN VIKA JUMITTAVISSA TAPEISSA. Jarrupaineen vapautuminen vapauttaa molemmat palat jollei tapit ahdista.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Painat jarrua niin männän kumi menee // ja kun päästät niin || ja palauttaa männän. Se on se voima mikä vetää palat irti levystä. Tietysti jos joku kinnaa vastaan niin kumin voima ei riitä ja jää laahaamaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 takajarrut laahaa uusinnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

elverapertti kirjoitti:......EI UUSILLA sylintereillä toimi.....
Oletus on, ettei NIIN osaamaton henkilö lähde minkäänlaista jarruremonttia mihinkään autoon tekemään, joka ei missään vaiheessa korjausta ymmärrä että liukutappien pitäisi liikkua.
Tässä 211 mallissa takajarruissa liukutapit eivät laahaa käytännöllisesti katsoen ikinä, satulat jumittavat melkein aina kun männät siirretään eri kohtaan.
Sikäli tämä
VIKA JUMITTAVISSA TAPEISSA
on kommentoitu oikeastaan VÄÄRÄÄN PAIKKAAN.
Vastaa Viestiin