W211 jurina/kumina takaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JoOna89
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 17.08.2015 17:27

W211 jurina/kumina takaa

Viesti Kirjoittaja JoOna89 »

Terve,

Osaattako palstalaiset neuvoa vian etsinnässä? Kyseessä siis W211 automaatti 320CDI -04 n. 320tkm ajettu.

Auto jurisee/kumisee kaupunki ajossa n. 30-50 km/h vauhdissa kierrosten ollessa n.1000 rpm eli tämä ilmenee pinta kaasulla ja "moottori jarrutuksessa". Ääni häviää kun pikkusen antaa kaasua enemmän.
Samalainen ääni kuuluu kun ajetaan 90-110 km/h vauhdissa kierrosten ollessa tällöin 1850-2000 rpm.

Tämä ääni ilmentyy joka vaihteella 2000 kierroksen kohdilla. Auto ei siis täristä tai sitten se on hyvin pientä jota en havaitse. Ja ääni selkeästi kuuluu takaa (tämä todettu useammankin henkilön toimesta).
Itse ääni on vähän kuin renkaista johtuva kumina tai matala ääni. Ääni loppuu heti kun löysää kaasua ja jatkuu kun kaasua painetaan.
Vähän pitempää matkaa kuin ajaa niin ääni vähäkuin vaimenisi ja matkan jälkeen kun palataan takaisin kaupunki ajoon niin nämä pinta kaasulla aiheutuvat äänetkin olisivat vähän vaimeampia. (tai sitten siihen on tottunu matkan aikana)
Ääni minusta vähän katoaa kun maantiellä (110 km/h,2000 rpm) ajaa loivaan "monttuun" jolloin auton perä vähän kevenee tai heilahtaa tien epätasaisuuksien takia.

Auto on käynyt Ylivieskassa Huoltokeskus R. Lintosella jossa äänet paikallistettiin pakoputkiston joustomutkan vuotoon ja ruosteisiin kannatuksiin.
Joustomutka vaihdettiin sekä kardaaninlaakeri. Ääni ei hävinnyt. Ääntä ensimmäisen kerran paikallistettaessa perästä ei kuulemma kuullut ääniä ja asentaja piti aikavarmana vikana tuota pakoputkistoa.
Sovittiin että ajetaan nyt vähän aikaan ja selvitellään rupeaako ääntämään enemmän.

Ääni on kuitenkin kaupunki ajossa sen verran häiritsevä ettei ihan odottelemalla ja ajamalla vikaa vihtis selvittää.
Paljon olen lukenut tältäkin foorumilta vaihdelaatikon glykoli ongelmista sekä perä ääntämisistä eikä oikeen vastaavia ongelmia ole tullut vastaan.

Perän olen jotenkin vähä sivuuttanut koska ääni tulee selkeästi moottorin kierrosten mukaan eikä perä ulise. Vai olenko väärässä?
Sitten vaihdelaatikko.. Vaihtaa hyvin ainakin minun mielestä. Ei nyvi. Ei tärryytä. Laatikko öljyt vaihdettu entisen omistajan toimesta n. 20 tkm sitten.
Renkaita en ole vielä vaihtanut mutta jotenki epäilen koska nuo moottorin kierrokset selkeästi vaikuttaa asiaan. Sama homma pyöränlaakereille, vauhdissa kääntely ei vaikuta.
Itse moottori käy ja kukkuu tasaisesti, ei tärryytä tyhjäkäynnillä eikä myöskään kaasutellessa.

Mistä nämä äänet voisivat johtua?
JoOna89
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 17.08.2015 17:27

Re: W211 jurina/kumina takaa

Viesti Kirjoittaja JoOna89 »

Tarkennetaan sen verran että kyseessä siis farmari.
Pitcannon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 02.11.2017 17:03

Re: W211 jurina/kumina takaa

Viesti Kirjoittaja Pitcannon »

Selvisikö tämä koskaan? Minulla S211 270cdi ja samat oireet.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1011
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W211 jurina/kumina takaa

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Helppo neuvoa kun ei ole oma auto... :wink:
Mutta siis; äkkiseltään sanoisin, että kyseessä on jommankumman puolen vetarin murroksen tai takapyöränlaakerin kuluminen.
Puolen saat selville siten, että menet hiljaiselle ja leveälle tielle. Ajat sitä vauhtia, että jurina kuuluu.
Sitten käännät autoa reippaasti oikeaan, niin että veto on päällä => loppuiko jurina? Jos loppui niin vika on oikealla, koska oikealle käännyttäessä veto on vasemmalla puolella.
Jos jurina ei lakannut niin kokeile samalla lailla vasemmalle kääntyen.
Jos jurina ei kumpaankaan suuntaan kääntyessä lakkaa niin... en tiedä :oops:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vastaa Viestiin