W204 penkin korjausta - pieni ohje

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Omassa ei enää lämmennyt penkin istuinosa mutta selkänoja kylläkin. Mersussa nuo ovat rinnakkain joten toisen piirin hajoaminen ei pimennä toista.

Netistä yritin etsiä ohjeita mutta oikeastaan minkäänlaisia kunnollisia ei heti löytynyt joten ajattelin tehdä ojjeen jos jollakin on samaa ongelmaa.

Korjaaminen oli suoraviivaista, penkki irti lattiastia, 4 ruuvia joissa torx kanta, ei mulla sellaisia tietenkään ollut. Onneksi 10mm hylsy sopii tuohon kohtuullisen tiukasti. Kun penkki on irti niin sitten kallistin sitä niin että sain johdot ja letkun irti. Kun keltaisen liittimen irrottaa niin siitä tulee vikakoodi joka pitää kuitata STAR:illa sitten lopuksi.
Johtojen irroituksen jälkeen penkki ulos autosta, varovasti koska kinniityskiskoissa on teräviä kulmia jotka raapivat muovia.
Penkinlämmittimen johdot kannattaa tässä vaiheessa irrottaa liittimen takapuolelta ( helpottaa jos liitin on irti pidikkeestään. Kumpikin johto lähtee (ja on irrotettava) samalla, ne on yhdessä.

Istuinosa irtoaa kun etuosassa olevat kaksi torxia poistetaan. Kankaan irroitus on hiukan hankalaa, sopivan isokokoisella ruuvimeisselillä päästä työntämällä saa sen muovireunuksen irti rungosta. Varovasti päästä kun työntää ja hiukan kampeaa niin lähtee. Sitten vielä päällikangas on kiinni pehmusteissa tangoilla jotka on kiinni pienissä muovihakasissa . Niiden irroitus pienellä meisselillä varovasti kammeten. Tämän jälkeen vaahtomuovi pääsee tutkimaan missä kohtaa katkos on , mulla se oli siinä missä syttöjohto kiinnittyy itse elementtiin, johto oli katkennut. Vanhasta pala kovettunutta ja huonoa pois. Pätkä uutta vastaavan paksuista johtoa (1.5 mm2) ja juotokset ja niiden suojaaminen kutistesukalla. Liäksi laitoin muutaman kerroksen itsevulkanoituvaa teippiä jotta kestäisi paremmin liikettä. Tässä vaiheessa kannatta varmistua että korjaus on onnistunut, yleismittarin vastusalueella muutaman ohmin luokkaa on oletettu arvo ( en huomannut laitta ylös arvoa).

Sitten vain kasaus ja paikoilleen. Mulla oli vielä ortopedi penkki niin siinä piti olal tarkkana letkujen paikoista (ja penkin etuosan säätöosasta kasauksessa). Muistin tueksi otin muutaman kuvan, niistä voi olla hyötyä jollekin tulevaisuudessa : (poistunut)

Aikaa meni 2.5 tuntia kun tein tuon rauhallisesti ja kuvaten, mukaanlukien star:illa vian kuittaus.


Uusi linkki kuviin : https://1drv.ms/u/s!AtDQdbYVzA0ngYYTxEt ... g?e=fznVEu" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut x_ismo, Su 22.03.2020 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Petomaani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 29.07.2012 20:42

Re: W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja Petomaani »

Hienoa, kiitos tästä! Itselläni edessä myös tämän saman vian korjaus.
PeehaPute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 03.03.2020 17:00

Re: W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja PeehaPute »

Välttyisikö tuolta vikakoodilta, jos akunkenkä olisi irti toimenpiteen ajan? Nimimerkki: "Ei Staria"
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

PeehaPute kirjoitti:Välttyisikö tuolta vikakoodilta, jos akunkenkä olisi irti toimenpiteen ajan? Nimimerkki: "Ei Staria"
Veikkaan että tulee miljoona muuta koodia :D ( tai muu iso luku) . Akun irroittaminen ei välttämättä ole fiksua näissä uudemmissa, näin olen antanut itselleni kertoa.
Eiköhän sen vikakoodin saa joku foorumilainen helposti halvalla nollattua tai sitten mahdollisesti ihan yleismallisella testerilläkin voi mennä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
miika85
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 06.08.2012 19:38
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja miika85 »

x_ismo kirjoitti:
PeehaPute kirjoitti:Välttyisikö tuolta vikakoodilta, jos akunkenkä olisi irti toimenpiteen ajan? Nimimerkki: "Ei Staria"
Veikkaan että tulee miljoona muuta koodia :D ( tai muu iso luku) . Akun irroittaminen ei välttämättä ole fiksua näissä uudemmissa, näin olen antanut itselleni kertoa.
Eiköhän sen vikakoodin saa joku foorumilainen helposti halvalla nollattua tai sitten mahdollisesti ihan yleismallisella testerilläkin voi mennä.

Voi ottaa akun aivan hyvin irti, ei tule yhtään vikakoodia siitä johtuen.
PeehaPute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 03.03.2020 17:00

Re: W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja PeehaPute »

Eli penkin verhoilu pitäisi saada korjattua! Löytyykö Oulusta tai Oulun lähialueelta jokin verhoilija, ketä voisitte suositella laadun ja hinnan puolesta? Ajattelin itse irrottaa verhoilun! Siksi kysyin tuosta vikakoodista. Olen aikaisemmin akun irrottanut, eikä se aiheuttanut mitään hankaluuksia (vain sähkölasit piti opettaa)! Järjellä ajatellen, ei vikakoodeja voi mikään kirjoitella, jos akku on irti, mutta näissä autoissa ei kaikki toimi niin kuin järki!
PeehaPute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 03.03.2020 17:00

Re: W204 penkin korjausta - pieni ohje

Viesti Kirjoittaja PeehaPute »

Päivitystä vähän tähän penkin korjaukseen, jos näitä vanhuksia vielä joku muukin korjailee: Eli penkkiä ei tarvitse irrottaa, jos istuinosan verhoilun tai lämmityselementin korjaa! Istuinosa lähtee irti, kun penkin etuosan alapuolelta irrottaa kaksi T30 torx ruuvia. Penkinlämmittimen pistoke oli minulla lujassa, koska luin x_ismon ohjeen huonosti ja yritin irrottaa vain istuinosan pistoketta, eli molemmat pistokkeet pitää irrottaa yhdessä ja laitta takaisin myös yhdessä. Ortopedi penkissä säädinpaneeli lähtee irti, kun alapuolella olevat valkoiset hakaset painaa paneelin keskikohtaa päin ja nostaa paneelin viistosti taaksepäin. Nyt letkut voi irrottaa telineestä ja istuinosa on irti. Verhoilu lähtee hyvin irtoamaan takakulmista. Verhoilu oli lisäksi viidellätoista muovihakasella kiinni keskeltä. Oulussa ESKA korjasi istuinosan hienosti, penkki näyttää uudelta! Sivupalan korjaus maksaa 170€. Verhoilun irrotusta ei välttämättä kannata tehdä itse, kun ESKAlla ei mene ko. toimenpiteeseen kuin noin viisi minuuttia. Istuinosan uusi verhoilu maksaa marmorilla Saksasta tilattuna noin 360€
Vastaa Viestiin