Jakoketjun venyminen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51
Jakoketjun venyminen
Paljonko ketjussa saisi olla välystä?
ittellä on 15 astetta
ittellä on 15 astetta
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Jakoketjun venyminen
Nyt ei ole kyse ketjun venymästä tai välyksestä. Jakoketjun venymän kompensointi tehdään ruiskutusennakon säädöllä. Jakoketju voi periaatteessä venyä niin paljon, ettei ketjun automaattinen kiristyksen säätö enää riitä.oldsmobile_83 kirjoitti:Paljonko ketjussa saisi olla välystä?
ittellä on 15 astetta
Re: Jakoketjun venyminen
Vähän riippuenkoneesta myös koska v koneet niin niissä on pitkä ketju ja venyy enemmän suhteessa mutta jos taas miettii että ei ne rattaatkaan tykkää liika venymästä kun alkaa kuluminen.
Mutta nyt on tärkeää tietää mikä moottori malli ja osviittaa km määrästä...olisi helpompi jopa jonkun kokemuksesta kertoa.
Mutta nyt on tärkeää tietää mikä moottori malli ja osviittaa km määrästä...olisi helpompi jopa jonkun kokemuksesta kertoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjun venyminen
Mikään välys ei ole mitattavissa tai mitään sellaisesta pääteltävissä. Venymä mitataan kampiakselin asteina ja ohjearvot on olemassa, koskee lähinnä joitain uudempia moottoreita joissa ongelmia ketjuissa.
wiimax.fi
Re: Jakoketjun venyminen
voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Jakoketjun venyminen
[quote="pera8x"]voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]


Re: Jakoketjun venyminen
niin. vähän, kun viitsisit perehtyä polttomoottoritekniikkaan, niin ymmärtäisit mistä on kyse. kaikki tieto on löydettävissä, jos vaan viitsii etsiä. vai oletatko, että kallisarvoinen tietotaito tuodaan tarjottimella eteesi?tuomasnuutti kirjoitti:pera8x kirjoitti:voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: Jakoketjun venyminen
pera8x kirjoitti:niin. vähän, kun viitsisit perehtyä polttomoottoritekniikkaan, niin ymmärtäisit mistä on kyse. kaikki tieto on löydettävissä, jos vaan viitsii etsiä. vai oletatko, että kallisarvoinen tietotaito tuodaan tarjottimella eteesi?tuomasnuutti kirjoitti:pera8x kirjoitti:voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]
Ollaankonhan sitä vielä viikonlopun tunnelmissa. Kannattaisi perehtyä moottoritekniikkaan.
Re: Jakoketjun venyminen
niin niin. sitähän mää juuri sanoin, jos viitsisit lukea mitä kirjotetaan.tuomasnuutti kirjoitti:pera8x kirjoitti:niin. vähän, kun viitsisit perehtyä polttomoottoritekniikkaan, niin ymmärtäisit mistä on kyse. kaikki tieto on löydettävissä, jos vaan viitsii etsiä. vai oletatko, että kallisarvoinen tietotaito tuodaan tarjottimella eteesi?tuomasnuutti kirjoitti:pera8x kirjoitti:voihan sitä venyvyyttä koittaa kompensoida dieselissä ruiskuennakkoa säätämällä, tai pensakoneissa sytkäennakkoa säätämällä. nokka-akseli(t) tulee kuitenkin jälkijunassa ja niissä ei ole säätöä alkuperäsenä.[/quote]
Ollaankonhan sitä vielä viikonlopun tunnelmissa. Kannattaisi perehtyä moottoritekniikkaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Jakoketjun venyminen
om60x koneissa jakoketjun venymä 4-6 astetta niin vaihtokunnossa, kirjan mukaan.
Re: Jakoketjun venyminen
Emännän siskon C180 kompressor (M271) on menossa ketjun venymän tarkistukseen. Paikallisella "veholla" sanottiin, että kannattaa vaihtaa kiristin samalla kun kerran on auki. Onko kiristimen vaihdolle oikeasti tarvetta?
Jos venymää on, niin menee jokatapauksessa ketjukin uusiksi. Ja jos ei ole venymää, niin mitä sitä kiristintäkään vielä vaihtamaan? Tämä siis oma ajatus sen paremmin tietämättä.
Jos venymää on, niin menee jokatapauksessa ketjukin uusiksi. Ja jos ei ole venymää, niin mitä sitä kiristintäkään vielä vaihtamaan? Tämä siis oma ajatus sen paremmin tietämättä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Jakoketjun venyminen
Ketjun venymän tarkistamiseksi ei irroteta kiristintä, eikä näinollen ole "auki" niiltä osin. Kiristimen vaihtamiseksi pitää vielä irrottaa laturi ja ohjaustehostimen pumppu ym.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
wiimax.fi
Re: Jakoketjun venyminen
Kiristin m271 koneisissa ainakin ensimmäisten mallien jälkeen on tullut parannettu versio...eli jos vanhan mallinen niin kannattaa vaihtaa samalla se uudempi..ei tietoa mistä vuosimallista se on suoraan jo siellä uutena.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jakoketjun venyminen
Ketjun vaihto on kuitenkin niin kallis remontti, ettei sitä viitsi tehdä turhaan. Tässä tapauksessa ketju on vaihdettu vuonna 2012 ennen auton ostoa, mutta silloisista kilometreistä ei ole tietoa. Tämän takia omasta mielestä tarkastus on paikallaan, muttei välttämättä vaihto.dealer kirjoitti:Ketjun venymän tarkistamiseksi ei irroteta kiristintä, eikä näinollen ole "auki" niiltä osin. Kiristimen vaihtamiseksi pitää vielä irrottaa laturi ja ohjaustehostimen pumppu ym.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Jakoketjun venyminen
611 koneessa 8 asteen siirtymä, joka ketjussa oli 6mm venymä.
Ketjunkiristäjä oli tapissaa ja ketju löysällä.
W210, 200CDI, 800000km.
Ketjunkiristäjä oli tapissaa ja ketju löysällä.
W210, 200CDI, 800000km.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Jakoketjun venyminen
800tkm, ja nyt jo vaihtokunnossa... ei nää romut mitään kestä...jvk210cdi kirjoitti:611 koneessa 8 asteen siirtymä, joka ketjussa oli 6mm venymä.
Ketjunkiristäjä oli tapissaa ja ketju löysällä.
W210, 200CDI, 800000km.

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jakoketjun venyminen
Okei, olikin jo kertaalleen vaihdettu ! Aivan.puunakki kirjoitti:Ketjun vaihto on kuitenkin niin kallis remontti, ettei sitä viitsi tehdä turhaan. Tässä tapauksessa ketju on vaihdettu vuonna 2012 ennen auton ostoa, mutta silloisista kilometreistä ei ole tietoa. Tämän takia omasta mielestä tarkastus on paikallaan, muttei välttämättä vaihto.dealer kirjoitti:Ketjun venymän tarkistamiseksi ei irroteta kiristintä, eikä näinollen ole "auki" niiltä osin. Kiristimen vaihtamiseksi pitää vielä irrottaa laturi ja ohjaustehostimen pumppu ym.
Ketjun venymän tarkastamisessa ei ole mielestäni mitään järkeä M271:ssä. Uusiksi ketju ja kiristin niin ei tarvitse odotella vaurioita.
Minkä hintainen kyseinen tarkastus muuten on, ja mahdollinen kiristimen vaihto ?
wiimax.fi
Re: Jakoketjun venyminen
Tarkastukselle annettiin hintaa noin 150€ ja kiristimen vaihdon kanssa noin 300€. Miltä hinnat kuulostaa noin ammattilaisen korvaan?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Jakoketjun venyminen
Kyllä tarkastuksessa menee jonkin verran aikaa, kun jakopään kopan irrotus ei ole pelkästään ruuvien avaamisessa, ja tiivistekin maksaa jotain. Eli ei kuulosta pahalta.
Kiristimen vaihdon kanssa hinta myös OK, oletuksena että kiristin + se yksi klommi jonka joutuu vaihtamaan kuuluvat 300 euron kokonaishintaan.
Kiristimen vaihdon kanssa hinta myös OK, oletuksena että kiristin + se yksi klommi jonka joutuu vaihtamaan kuuluvat 300 euron kokonaishintaan.
wiimax.fi
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Jakoketjun venyminen
UPaan tätä vanhaa, M271.941 kompressor 120 kW (163 hv). 2002-2006
Kannattaako unohtaa koko M271.xxx ja pysyä M111/M112?
Mutta, jos se kettinki ja kiristin on vaihdettu, niin onko se taas vaihtokunnossa muutaman kymmenentuhannen jälkeen?
Mitenkäs näissä M271 moottoreissa sen vakioidun öljyvuodon kanssa siitä kannesta, laturin yläpuolelta? Onko kuten M111.xxx moottoreissa?
Mitenkäs tämä moottori sitten parani 2006 faceliftissä, paitsi että teho nousi 135 kW (184 hv). Onko tämä 2006 kuitenkin sama 271.xxx moottori?
Kannattaako unohtaa koko M271.xxx ja pysyä M111/M112?
Mutta, jos se kettinki ja kiristin on vaihdettu, niin onko se taas vaihtokunnossa muutaman kymmenentuhannen jälkeen?
Mitenkäs näissä M271 moottoreissa sen vakioidun öljyvuodon kanssa siitä kannesta, laturin yläpuolelta? Onko kuten M111.xxx moottoreissa?
Mitenkäs tämä moottori sitten parani 2006 faceliftissä, paitsi että teho nousi 135 kW (184 hv). Onko tämä 2006 kuitenkin sama 271.xxx moottori?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Jakoketjun venyminen
Yksi kertoi että m271 olisi paljon parempi herkkyydeltään ja kulutus ominaisuuksiltaaan ettei enää ottaisi m111 koneista josta hänellä oli myös kokemusta.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Jakoketjun venyminen
Ei toi nyt kauhean hyvältä kuullosta. Jos ajan esim. 50tkm vuodessa niin jakoketju 1 1/2 vuoden välein ja rattaat silloin tällöin. Hitonko virkaa niillä ominaisuuksilla on jos niitä ei ole, kuin hetken. M111 on jokseenkin murheeton.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Jakoketjun venyminen
Eli ketju kun venyy niin ajotus hieman muuttuu. Tästäkö esim johtuu että mun m102 koneessa jakomerkit ei oo täysin kohallaa. Kun nokka akselin merkki on kohallaan niin se OT merkki on siinä O kirjaimen kohalla. Auto kuitenkin pelittää hyvin. Sytytyshän tästä pitää varmaan säätää varmuuden vuoksi kun on vaan mutulla sääetty virranjakaja.
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
W124 200e -91 farkku projekti
Re: Jakoketjun venyminen
Yksi m271 (s203 180k 2004 150tkm) potilas hoidettuna löytyy pihasta.atlas kirjoitti:Yksi kertoi että m271 olisi paljon parempi herkkyydeltään ja kulutus ominaisuuksiltaaan ettei enää ottaisi m111 koneista josta hänellä oli myös kokemusta.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
Oireita:
nyki kylmänä n. 3000 rpm:n paikkeilla,
sytytyshäriöitä vikakoodeissa,
ei outoja ääniä startatessa.
Alunperin auto vietiin ketjun ja kiristimen vaihtoon, mutta mutta
Rattaat olivat myös kuluneet melko huonoiksi. Päätimme vaihtaa nekin. Alkuperäiset rattaat ovat aika pehmeää metallia verrattuna uusiin m271shopin rattaisiin. Venymä oli 10 astetta kampuralla.
Samalla piti vaihtaa ilmastoinnin kompurakin ja vaihdatin ahtimen hihnapyörän 62 milliseen (alkuperäinen 72).
Vetää ihan eri malliin eikä nyi. Vielä kun vähän ohjelmaa rukkaisi. Jospa sillä sen satkun ajaisi ennen seuraavaa amppelinnarun vaihtoa.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Jakoketjun venyminen
TimoV kirjoitti:Yksi m271 (s203 180k 2004 150tkm) potilas hoidettuna löytyy pihasta.atlas kirjoitti:Yksi kertoi että m271 olisi paljon parempi herkkyydeltään ja kulutus ominaisuuksiltaaan ettei enää ottaisi m111 koneista josta hänellä oli myös kokemusta.
Eli ei se ketjun ja kiristimen vaihto ole kuin 50-90 tkm välillä täällä kun neuvotaan mutta jossakin vaiheessa menee rattaatkin vaihtoon ja ne on kalliit eli taitaa tällöin varautua noin 2000e remppaan.
Oireita:
nyki kylmänä n. 3000 rpm:n paikkeilla,
sytytyshäriöitä vikakoodeissa,
ei outoja ääniä startatessa.
Alunperin auto vietiin ketjun ja kiristimen vaihtoon, mutta mutta
Rattaat olivat myös kuluneet melko huonoiksi. Päätimme vaihtaa nekin. Alkuperäiset rattaat ovat aika pehmeää metallia verrattuna uusiin m271shopin rattaisiin. Venymä oli 10 astetta kampuralla.
Samalla piti vaihtaa ilmastoinnin kompurakin ja vaihdatin ahtimen hihnapyörän 62 milliseen (alkuperäinen 72).
Vetää ihan eri malliin eikä nyi. Vielä kun vähän ohjelmaa rukkaisi. Jospa sillä sen satkun ajaisi ennen seuraavaa amppelinnarun vaihtoa.
Tuon satkun kestää surkein kuminauhakin. Edelleen sitä mieltä, että M271 ei ole kovin järkevä hankinta

Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04