Tällä kertaa jarruasiaa w211:sta. 280cdi 4-m -07.Alkuperäinen ongelma oli jarrujen täristys jota lähdin tutkimaan takajarruista, loppu kun olivat. Foorumin lueskelun takia kattelin vähän jarrusatulan toimintaa ennen uusien palojen laittamista ja mäntä vaikutti paisuneelta (ei menny kunnolla sisään) joten hioin männän ja koetin uusilla tiivisteillä. Toimihan se mutta hetken miettimisen jälkeen päätin kuitenkin ottaa palojen ja levyjen kanssa uudet satulat ja liukutapit.
Ihmetys oli kova kun uudet jarrut laahasivat oikein kunnolla. Juttelin merteil:n kanssa jolta olin nämä ostanut ja ajatus oli hyvä - käyttää autoa korjaamolla joka selvittää onko vika heidän satuloissaan vai muualla. Sen verran huonoja kokemuksia pajojen luotettavuudesta etten suostunu ellen itte saanu olla paikalla. Päätin tutkia itse lisää kun ei edellinen onnistunu. Säädin kolme kertaa käsijarrut (sekä vaijeri että kengät), ilmasin muutaman kerran uudelleen ja vaihdoin toisen jarruletkun. Ei vaikutusta millään. Seuraavaksi männät sisään ja polkimella ulos. Laahaminen loppui siksi päiväksi mutta palasi seuraavana päivänä. Toistin tätä pari kertaa mutta laahamisen sain loppumaan kokonaan vasta kun otin satulat irti ja painoin männät kunnolla sisään ja pitkälle ulos. Vaihdoin samalla liukutappien kumit alkuperäisiin jotka tuntuivat jämäkämmältä kuin satuloiden mukana tulleet.
Merteilin mukaan satulan valmistaja oli NK. Satuloiden päällä ei mitään merkintää (vanhat oli ATE). Mitään pakkausta en satuloiden mukana saanu. En oo ennen tämmöseen törmänny. Onko tämä normaalia vai pitääkö muissa härveleissä yrittää välttää NK:n tuotteita? Vieläkin välillä tuntuu takalevyt kädenlämpöiseltä mutta johtunee jostain kuivaustoiminnosta tms?
Alkuperäinen ongelma, tärinä, löytyikin sitte etujarruista. Palat oli aikalailla jumissa satuloissa. Vanhoissa paloissa oli mersun logo ja ihan oikea osanumero. Vaan miksi ihmeessä kitinävaimennuslevyihin oli tehty puoliympyrän muotoinen ura niin että mäntä painaa palaa vain toiselta puolelta? Minä en keksiny sille mitään muuta tarkotusta kuin saada palat vinoon. Ilmeisen hyvin tässä oli onnistuttu... Uusissa paloissa mitkä hain KL:stä, ei tämmösiä uria ollu. Ne tuntuukin toimivan ihan hyvin. Tässä kuva vanhasta jumittaneesta jarrupalasta.
w211 jarrukysymyksiä
w211 jarrukysymyksiä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mikael