Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tässä häirinnyt tälläinen asia, että tilasin viimekesänä korjatun 150A vesilaturin ja sen mukana tuli testauskortti:
laturi_1.jpg
laturi_2.jpg
Tuon mukaan Laturi käynnistyy vasta 1230 kierroksella ja senkin jälkeen virrantuotto on aika heikkoa ennenkuin kierrokset nousee. 5000 kierroksella sitten tuottaakin jo melkein 200A.

Eikö nämä yleensäkkään lataa muka tyhjäkäynnillä ollenkaan, vai onkohan tämä nyt joku ihan susi versio :?: Jännite kyllä nousi tyhjäkäynnillä jo n.14.2V, mutta susi tämä oli siinämielessä, että laturi toimi peräti päivän, joten testaaminen jäi vähille. Olen vain olettanut, että laurit on ainakin viimeiset 20 vuotta ladannut jo tyhjäkäynnillä ??

Laitan tähän samalla kuvat vastaavan laturin lataussäätimen vaihdosta, kun sitä foorumilla aika-ajoin kysellään ja aikaisemmin laittamani kuvat hävisi bittiavaruuteen, kyseessähän on hiiletönlaite:
laturi_2.JPG
Laturi jäähdytysvaipan kanssa (Kuva M137 moottorin jäähdytysvaipasta, muissa vähän erilainen).

Kuva
Laturi itsessään, irrotettuna vesivaipasta. Tämän saa otettua autosta irti tälläisenäänkin ja on yleensä helpompikin näin.
laturi.jpg
Hihnapyörän irrotukseen tarvitaan allaoleva työkalu ja sitten kannesta ruuvit (torx) 4 kpl irti, (hihnapyörän ympärillä näkyvät), jolloin pääsee säätimeen käsiksi.

Kuva
Tähän hihnapyörään ei käynyt kumpikaan näistä, mutta vastaavaan CDI koneisen vapaakytkimellä varustettuun laturiin sopi tuo oikean puoleinen.

Lataussäätimen tilasin tuolta: http://www.m-autoteile.de/lichtmaschine ... 111700560/" onclick="window.open(this.href);return false; Kannen alle vaihto on sitten muutaman ruuvin irroittaminen ja uuden säätimen paikalleen laitto. Valitettavasti siitä ei ole kuvaa.

Vähän enemmän jos haluaa tehdä huoltoa, on eBayssä esim saatavilla tälläisiä korjaussarjoja:
laturi_3.jpg
Tuollainen diodilevy http://www.m-autoteile.de/diodenplatte/ ... 111710417/" onclick="window.open(this.href);return false; odottelee kanssa vaihtoa, jos tarvetta tulee ja purin laturinkin osiin valmiiksi:
laturi_4.jpg
Tästä näkee vähän mistä laturi on syönyt.
Viimeksi muokannut noroljan, La 19.12.2015 15:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä laturin kuuluu ladata ihan tyhjäkäynnillä jos kulutusta on mutta jos jännite on saavutettu ei sieltä tule kuin sen verran mitä toimilaitteet kuluttaa...parempi olisi mittailla että täysi kulutus päälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi

Viesti Kirjoittaja noroljan »

atlas kirjoitti:Kyllä laturin kuuluu ladata ihan tyhjäkäynnillä jos kulutusta on mutta jos jännite on saavutettu ei sieltä tule kuin sen verran mitä toimilaitteet kuluttaa...parempi olisi mittailla että täysi kulutus päälle.
Sitä en tiedä millä tyylillä mittaamalla tuo testiraportti on tehty.

Piti tästä kirjoitella jo vuosi sitten, mutta hävitin tuon raportin ja nyt siivotessa se tuli eteen ja päätin sen ihmetykset jakaa...
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja hanta »

Kiitoksia näistä tiedoista noroljan ! :thumbup: Autossani tuommoinen laturi, 345 000 km mittarissa; saattaapi olla että nuo tiedot osoittautuvat vielä kullan arvoisiksi.
W203CDI
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja toozi »

Ilmeisesti laturi ajettu penkissä ja tuossa tarkoitetaan laturin itsensä kierroslukua. Mutuna heittämällä laturin hihnapyörän halkaisija on n. kolmasosa kampiakselin hihnapyörästä, joten kierroksetkin on kolminkertaiset...
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

hanta kirjoitti:Kiitoksia näistä tiedoista noroljan ! :thumbup: Autossani tuommoinen laturi, 345 000 km mittarissa; saattaapi olla että nuo tiedot osoittautuvat vielä kullan arvoisiksi.
Ole hyvä! Näissä tuntuu olevan eroa kestävyydessä, yhteen autoon oli 135 tkm vaihdettu tuo laturi ja toisesta meni 280 tkm. Väyrysessä mulla on 550 tkm ajettu laturi (ellei ole alle 180 tkm vaihdettu, josta lähtien auto ollut itsellä.)
toozi kirjoitti:Ilmeisesti laturi ajettu penkissä ja tuossa tarkoitetaan laturin itsensä kierroslukua. Mutuna heittämällä laturin hihnapyörän halkaisija on n. kolmasosa kampiakselin hihnapyörästä, joten kierroksetkin on kolminkertaiset...
Periaatteessa olisi järkevää noin, silloin moottorinkierrokset olisi n.400, kun rupeaa lataamaan. Mutta sitten kun moottori kiertää 5000, olisi laturin kierrokset 15 000? Ei oikein käy järkeen tuosta testiraportin mitta-asteikosta. Vai tuliko tässä nyt itselle taas joku ajatusvirhe asian kanssa??
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2650
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[quote="noroljan"

Periaatteessa olisi järkevää noin, silloin moottorinkierrokset olisi n.400, kun rupeaa lataamaan. Mutta sitten kun moottori kiertää 5000, olisi laturin kierrokset 15 000? Ei oikein käy järkeen tuosta testiraportin mitta-asteikosta. Vai tuliko tässä nyt itselle taas joku ajatusvirhe asian kanssa??[/quote]

Mitattuna Kompressor (M111) laturin hihnapyörä noin 55mm ja kampiakseli noin 190mm jolloin hihnapyörien kehien suhde on noin 3,45.

Eli moottorin kierrokset 6000rpm niin laturin 20700rpm.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Sitä tuossa ajattelin, että jos kierrokset on laturin kierroksia, niin luulisi tämän kuvaajan kierrokset ylettyvän korkeammalle, kun 6000:
laturi_5.jpg
Tai sitten sille ei ole katsottu tarvetta, jos tuo lataa tasaisesti tuosta vaikka 20 000 kierrokseen asti. Ja lukeehan siinä että se on laturin kierrokset. Noita hihnapyöriähän voi olla monen kokosia kait, riippuen mihin moottoriin kyseinen laturi tulee.

Yksi juttu on kanssa se että mistähän tuolle laturille tulee tuo 150A nimellisvirrantuotto, kuitenkin 200A käyrä nousee aika iloisesti.

Korostan vielä, että en tiedä aiheesta yhtään mitään, kunhan tässä yritän pienessä päässä saada palikoita loksahtamaan edes vähän oikeaan asentoon :wink:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2650
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[quote="noroljan"]

Tai sitten sille ei ole katsottu tarvetta, jos tuo lataa tasaisesti tuosta vaikka 20 000 kierrokseen asti. Ja lukeehan siinä että se on laturin kierrokset. Noita hihnapyöriähän voi olla monen kokosia kait, riippuen mihin moottoriin kyseinen laturi tulee.

Yksi juttu on kanssa se että mistähän tuolle laturille tulee tuo 150A nimellisvirrantuotto, kuitenkin 200A käyrä nousee aika iloisesti.

:/quote]

Toisaalta se olennainenhan tuossa graafissa onkin eli se, että lataus alkaa alhaalta ja nousee nopeasti maksimiin joka on riittävä. Tuosta syystähän aikoinaan vaihtovirtalatureihin siirryttiin.

Kaikissa autoissa msitä olen vaihtovirtalaturin latausta mitannut, on se ollut satoja watteja heti tyhjäkäynniltä lähtien. Mersukin (90A laturi) taisi pitää jänniteitä reilusti yli 12v vaikka kuormaa oli lähes kaikki mahdollinen.

Tyhjäkäyntijännite noin 14,2V
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Bosch 150A vesijäähdytteinen laturi: Säätimen vaihto ym.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

E200kompressor kirjoitti: Toisaalta se olennainenhan tuossa graafissa onkin eli se, että lataus alkaa alhaalta ja nousee nopeasti maksimiin joka on riittävä.
Näin sen täytyy olla. Hyvä että tuli kysyttyä, selvihän tämäkin asia :thumbup: En olekkaan kun reilu vuoden sitä miettinyt :shifty:
Vastaa Viestiin