MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja jannemer »

Mikähän mahtaa olla vikana isäukon autossa, kun katsastuksessa tuli hylsy OBD vikakoodilla P0068?
Onko mahdollisesti ilmamassa-anturi? Niin ja auto on bensakoneella.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja shade_z »

mahdollistahan tuo on mutta vain ja ainoastaan merkkikohtaisella testerillä testata ja hakea vikaa.. muuten menee turhaksi komponentti vaihdoksi .

ei käynti häiriöitä ? vikavalo ei pala? mahdollista että ollut pistoke syystä tai toisesta irti virrat päällä jollon tallentuu vikakoodi joka näkyy obd testissä ?
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja jannemer »

Käyntihäiriöitä ei kaiketi ole ollut, tasakaasulla ajaessa joskus kai hetkellistä laiskuutta. Vikavalo kuulemma palaa joskus, mutta sammuu omia aikojaan. Katsastusmies oli kaiketi puhunut jostain vian kohteesta, mutta karvan päälle kasikymppinen mies ei millään muista mikä se oli. Ilmamassa-anturi kuulosti kuulemma tutulta...
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja shade_z »

yleistesteri voi näyttää mitä vain , joten osaavan starin käyttäjän luo tutkimaan vika oikeasti ennen mahdollisesti komponentin vaihtoa
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Aja se auto tähän meille ylöjärven keskustaan jos mahdollista,niin katotaan pientä korvausta vastaan staarilla mitä tarjoaa viaksi. Yyveellä lisää tai 044-0697076
Star
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja dealer »

shade_z kirjoitti:yleistesteri voi näyttää mitä vain , joten osaavan starin käyttäjän luo tutkimaan vika oikeasti ennen mahdollisesti komponentin vaihtoa
Ei voi näyttää mitä vain, kyllä vikakoodi on sama testeristä riippumatta.
Mutta ihan totta, Starilla on hyvä lähteä selvittämään mistä vikakoodi johtuu. TIPS on usein olennainen apuväline.
oulaistenliikenne.fi
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja jannemer »

Vanha herra käytti autonsa jossain pajalla, missä vikamuisti nollattiin ja sen jälkeen heti leimalle. Oli sitten sen aikaa pysynyt vaiva pois. Mutta hyvä tietää että meidän nurkilta löytyy staari, voi olla että täytyy oman mesen kanssa ottaa yhteyttä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuollainen ei yleensä onnistu, siis heti vikakoodien tyhjennyksen jälkeen katsastaminen, OBD osalta.
Testissä kun näkyy etteivät osajärjestelmätestit ole OK. Korjaamo voi kirjoittaa testilapun kylkeen todistuksen että on vaihdettu viallinen osa ja poistettu vikakoodit josta syystä osajärjestelmätestejä ei ole vielä suoritettu.
Todistus on virallinen paperi, löytyy Trafin sivuilta.

Vaan tämän auton osalta homma on siis OK ja hyvä niin.
oulaistenliikenne.fi
Jull3
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 14.11.2017 21:22

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja Jull3 »

Vastataanpa vanhaan threadiin kun tuli vastaava vika samaisessa mallissa diagnosoitua ja korjattua. Ensimäinen arvaus oli että alipainevuoto aiheuttaisi tämän, mutta sitä tutkittuamme ei vaikuttanut vika olevan MAPn letkuissa tai muissakaan alipaineletkuissa.

Seuraavaksi katse kohdistui ongelmaan kaasuläpässä. Yleismallisella ODB testerillä katsottiin TPS (throttle position sensor) signaalia kun samalla hitaasti painettiin kaasua ja havaittiin että signaali jäätyi pitkäksi aikaa noiin 20% kohdalla milloin myös syttyi jälleen resetoitu vikakoodi.

Kaasuläppä irti ja puhdistukseen, itse kaasuläppäkin oli aika likainen ja sitten elektroniikan puoli auki (musta kansi irti). Tämän alta löytyy neljä "harjaa" mitkä ottavat kiinni vastapuolella oleviin liukupintoihin (kuvia threadissa: https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;).

Liukupinnoista näki minun tapauksessa, että kaksi ulointa eivät olleet saaneet kunnon kontaktia. Saman pystyi toteamaan katsomalla noita harjoja, kun katsoi tarkkaan näki etteivät ne kaikki olleet yhtä "korkealla". Kunnollinen sisäputsi elektroniikan precision cleanerilla ja näiden harjojen korkeuden säätö varovasti samalle korkeudelle keskenään ja takaisin läjään. Ei ole koodi enää toistunut nyt useaan päivään joten ongelmaa voinee pitää ratkaistuna. Myös TPS signaalin tarkkaliu yleistesterillä näyttää tilanteen korjaantuneen kun TPS muuttuu järkevästi kaasun asennon mukaan.

Kiitos sille mestarille joka oli koettanut pikakorjata ongelmaa aiemmin poraten reijän kaasuläppään ja sumuttamalla siitä sisään jotain yleismallista liukastetta. Tämä oli toisaalta tuhonnut kaasuläpän muovikannen tiivisteen, mutta auttoi diagnosoinnissa sen verran, että tästä sisään ruutatusta öljystä johtuen näki helposti ettei nämä muutama harja ollut ottanut ollenkaan kontaktia siihen liukupintaan mistä pitäisi se kaasuläpän asento saada tunnistettua.

Varoituksen sana vielä jos vastaavaan korjaukseen meinaa ryhtyä, ei kannata niitä harjoja taivuttaa vain "reilusti" että varmasti saa kontaktin koska silloin harja ja liukupinta kuluvat nopeasti liian huonoon kuntoon. Eli jos osa harjoista vaikuttaa olevan alempana kuin toiset niin pitää alkuun sitä ylimpänä olevaa harjaa verrokkina ja säätää muut samalle korkeudelle. Tai jos oikein alkaa hienostelemaan niin ihan mittaa mikä olisi se oikea korkeus :lol:

Aikaa kului kaikkine ihmettelyineen varmaan pari tuntia, jos kiireellä tekee niin eipä tuohon menisi varmaan kuin 30 min ja onnistui purkaminen ilman mitään sen suurempaa tuskaa, ei ole mitään vaikeaa purettavaa / kasattavaa tässä hommassa.
simpauttaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.03.2006 21:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja simpauttaja »

Täällä sama ongelma. Tyhjäkäynti seilaa ja lopulta ilmestyy moottorin vikavalo. OBD sanoo P0068.
Ilmiö esiintyy vain pakkasella, eli -10C ja alle.
Voisko olla tosiaan nuo ym. läpän liukukontaktit vaiko jotain muuta?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Testeriin. Kaasuläppäkään ei enää ole kallis eikä sen vaihtokaan
Star
Vastaa Viestiin