Onko tämä kuvassa esitetty "himmeli" siis sellainen joita on siellä etupäässä 4 kpl, jonkinlaisen "apurungon" kiinnityskumeina?jo vain kirjoitti: Lähtikö tuo "himmeli" irti helposti. Tarviitko joitakin erityisempiä työkaluja? Tämmönenkö himmeli on?
http://www.mercedessource.com/store/ite ... pair%20Kit
Tutkailin vaan omaa autoani altapäin kun ajossa on alkanut esiintyä sellaista nuljahtelua ja lievää levottomuutta. Luulosairaus iski vissiin kun oli kuulevinani sellaista jurinaakin täyteen kuormatulla autolla. Joka tapauksessa oikea alapallonivel on narissut aina aika ajoin, ja nyt siinä paljastui välystä - sain välyksen tuntumaan kun tunkkasin alatukivartta ylös että pyörä nousi ilmaan.
Aiemmin on ollut juttua että kuuluuko alapallossa ollakin pystyvälystä, itsellä ei ole mahdollisuutta tarkastaa palloniveliä sellaisella laitteella mitä katsastuksessa käytetään joten tyydyin kokeilemaan em. tavalla. Joka tapauksessa levottomuus ajossa, oikean puolen nuljahtelu ja tuo välys (mitä ei vasemmalla puolella ollut) antaa aiheen alapallonivelten vaihtoon. Hintaa Motonetissa ja KL:ssa noin 15-16 euroa kappale.
Tässä kysymykseni siis tiivistettynä:
1. Mikä tuo ylläpleva "himmeli" tarkkaan ottaen on, linkissä kerrottiin että kuluu ensimmäisenä vaihokuntoon W126:ssa?
2. Onko KL:n ja Motonetin pallonivelissä laatueroja?
3. Onko alapallot paha vaihtaa? Näytti pallonivel olevan siellä aika syvässä navan sisällä, onko prässätty vaiko niitattu vai miten kiinni, tarviiko erikoistyökaluja? Etujouset vaihdoin aikanaan irroittamatta napaa eli noihin kartioihin ei ole koskettu hiljattain.
Autossa mittarissa 383 tkm. Katselin altapäin ja tarkistelin lisäksi seuraavaa: moottorin kumityynyt, vaihteiston takapään kumityyny, muut etupään puslat ja nivelet, takaripustuksen puslat ja limput sekä perämurikan kumi (heiluttelin ja kampesin sorkkaraudalla): vaikutti olevan OK. Rengaspaineet tietty OK.
Eteen on vaihdettu ylätukivarret kaikkine puslineen, apusimpukan helat sekä kardaanin kannatinlaakeri + kumi sekä eturättinivel.