Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
GS500R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 16.12.2015 09:25
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja GS500R »

Minulla on onni ja ilo omistaa MB Vito 108D pakettiauto, vm-98, ainakin koriltaan. Olin vaihtamassa koneen termostaattia ja löysinkin sen pakosarjan alta varsin mielenkiintoisesta paikasta. Pienen ähläämisen jälkeen sain kopan irti jossa termostaatti oli kiinni. Yllätys oli melkoinen kun vertasin sitä ostamaani termostaattiin, en kyllä keksinyt miten se olisi tarkoitus asentaa koppaan kiinni. Leveys ja korkeus oli kyllä samaa luokkaa luokkaa mutta vaikka kuinka pyörittelin sitä käsissäni en ymmärtänyt miten se pitäisi kiinnittää.. Tuli ajatus että olen vähän tyhmä :shock: mutta sitten muistin että kone on vaihdettu jonkun toisen omistajan toimesta ja kävi mielessä kone ei olekaan 108D alkuperäistä vastaava vaan jostain muusta Vitosta napattu moottori.. :? Tämä ei ole ensimmäinen kerta kuin ostamani varaosa ei käykään. Kysynkin että joku joka on Vitoon termarin vaihtanut, ehkä tunnistaa kuvassa vasemmanpuoleisen termarin. Eli onko tietoa minkä koneen se on ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja atlas »

Merteilin sivuilla on kuvia termareista..mersun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
GS500R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 16.12.2015 09:25
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja GS500R »

Kiitoksia vinkistä
GS500R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 16.12.2015 09:25
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja GS500R »

Juu, kyllä se taitaa olla Viton oma kone ja vielä ihan aito 2.3 Turboton diesel, tehopesä !!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Moottorinumeron perusteella vois kans löytyä tieto siitä mistä autosta se on peräisin se mosa? Vois päästä käsiksi siihenkin tietoon paljo sillä mosalla on edellisessä elämässä ajettu vaikka auto olisi romutettukin? Sit jos on tuontimosa ni sit ei.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Termaria on ollut kopan kanssa ja ilman. Vasemmanpuoleisen vaihtaminen edellyttää koko kopan vaihtoa, tai sellaisen kopan hankkimista johon oikeanpuoleinen termari sopii.
oulaistenliikenne.fi
GS500R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 16.12.2015 09:25
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja GS500R »

Tämä versio oli siis kopan kanssa irroitettavalla termarilla, Motonetistä löyty koko paketti, siis kotelo ja termari ja ne on helposti irrotettavissa jos haluaa säästää ja löytää jostain pelkän termarin. Mulla on siis yksi ylimääräinen kotelo + "toimiva" termari joka ei päästä moottoria kuumenemaan ainakaan liikaa !! Jos jollain on tarvetta pelkälle kopalle, minulta löytyy semmonen edullisesti
GS500R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 16.12.2015 09:25
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja GS500R »

Vähän lisävalaistusta moottorin suhteen, yksi alan harrastaja jolla on ollut useita Vitoja kertoi että 124 korisessa 200D olisi ollut sama lohko / kone käytössä. Olisikohan siihen vaihdettu siis 124 200D kone jossa muistaakseni tehoa kokonaiset 50 hv.. tämä voisi selittää tehottomuuden ja kohtuullisen suuren polttoaineen kulutuksen, noin 10 litraa / 100 km vaikka kuinka nätisti ajaisi. 108D omistajat, minkälaisilla kulutuksilla teidän Vitonne liikkuvat ? Toinen juttu mitä olen hieman ihmetellyt on että kierrokset "loppuvat" siinä 4 tuhannen paikkeilla. Olen tätä ihmetellyt kun kiekkamittarissa on lukuja kuitenkin 7 000 rpm asti.. Tietoa tai olettamuksia otetaan mielenkiinnolla vastaan..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samanlainen moottori on, tehomuistelusi tosin ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Niissä (200D) on ollut 72-75 hv.
Laiskahan 108D on, kulutuksesta en tiedä.
Ruiskutuspumppu kunnostettu ja ajoitus kohdallaan, vai ei mitään tietoa ja ajettu 500000 ?
oulaistenliikenne.fi
GS500R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 16.12.2015 09:25
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Vito 108D, mikähän moottori vaihdettu ??

Viesti Kirjoittaja GS500R »

Moikka ja kiitos vastauksestasi dealer. Muistelen vain kun isäukolla oli aikoinaan 200D ja siinä oli rekisteriotteen mukaan 50 hv, ja isommassa versiossa 220D oli kokonaiset 55 hv. Tästä on kyllä aikaa melko kauan, oiskohan se ollut vuosimallia -74 ?

Ruiskutuspumpusta ei mitään tietoa eikä ajoituksesta. Oiskohan jollain tietoa ajoituksen säädöstä ? Itse koneella ei pitäisi olla ajettu kuin reilu 200 000 joten siltä osin pitäisi olla kunnossa. Öljyä ei syö ja "hyvin" lähtee käyntiin vielä -25 pakkasesta ilman lohko- tai muita lisälämppäreitä. Kannen olen vaihtanut kun pojat ajo niin kuumaksi että se meni kieroksi ettei pystynyt enää oikaisemaan. Kanneksi löysin 108 Turbon kannen joka kävi heittämällä paikalleen.

Lohkossa on varmaankin jossain joku numerosarja, saiskohan sen perusteella selville mitään, JariK mainitsikin tästä, mistähän kohtaa sitä numeroa voisi lähteä konehuoneesta hakemaan.. ?
Vastaa Viestiin