w210 om606 käynnistyy ontuen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Sheikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 15.04.2013 21:14

w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sheikki »

Eli väykky käynnistyy, mutta käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen. Savuttaa / ei käy kaikilla n.3-10 sekuntia. Lämpimänä tai eberillä lämmitettynä käynnistyy hyvin. Kun ulkona lämpötila nousee yli kymmeneen, käynnistyy normaalisti.

Jo korjattua tai tutkittua:

-Kaikki hehkut uusittu.
-Hehkun rele uusittu.
-Tarkistettu virtamittauksella, että kaikki hehkut myös hehkuttaa.
-Ei vikakoodeja.

Jos joku osaisi antaa vinkkejä mistä tätä lähtee tutkimaan. Kovin suuri vika ei voi olla, kun auto käy muuten normaalisti.


Sitten vielä bonus kysymys. Käykö facelift ratti vanhempaan väyryseen? Tai oletettavasti käy paikalleen, mutta meneekö heittämällä, vai onko liittimissä eroa? Onko joku vaihtanut?
w210 300DT
risto e420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja risto e420 »

Voisko olla ilmavaivoja . Onko pa-suodatin vaihdettu?
Sheikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 15.04.2013 21:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sheikki »

On käynyt sellainenkin mielessä, mutta silloinhan ulkolämpötilan ei pitäisi vaikuttaa? PA-suodattimen vaihdosta n. vuosi. Startti välillä lämpimänäkin pitkähkö, mutta käynnistessään käy silloin normaalisti. Onko polttoainelinjassa jossain takaiskuventtiiliä?
w210 300DT
risto e420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja risto e420 »

Moottorin suojat pois ja auto käyntin,niin näkee kulkeeko putkissa ilmaa. Kannattaisi kyllä suodatinkin vaihtaa.
Sheikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 15.04.2013 21:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sheikki »

Polttoaine suodatin vaihdettu nyt, kun auton huolsin. Vika ei ole pahentunut eikä korjaantunut. Ei edelleenkään ajatusta mistä vikaa lähtisi hakemaan. Ei voi olla ilmaongelmakaan, kun kesällä ei lämpimässä oireile lainkaan. Myös eberillä lämmittämällä käynnistyy edelleen kylmästä hyvin. Ideoita mistä vikaa voisi hakea?
w210 300DT
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miksei voi olla ilmaongelma kun kesällä toimii paremmin ? Juuri säiden kylmetessähän ilmaongelmat pahenevat tai ilmaantuvat (anteeksi sanaleikki)
oulaistenliikenne.fi
Sheikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 15.04.2013 21:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sheikki »

Sana leikkihän oli erinomainen :) . Siis tokihan se voi olla sellainenkin, mutta en vaan ymmärrä miten eberin käyttö sen korjaisi? Jos sinne ilmaa jostain pääsee, ei kai se sieltä lämmittimen käytöllä poistu?
w210 300DT
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja atlas »

o-renkaat polttoaine putkien päässä juri kylmänä erityisesti kovettuessaan vuotavat ilmaa ja se kuulostaisi siltä..eli veholta tai kl osista tiivisteitä jotka vaihtelet pikaliittimien päihin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jussi MB
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 01.04.2013 20:59

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Jussi MB »

Mulla oli vastaava mese ennen ja samat vaivat. Pitkään etsittiin vikaa ilmaongelmiin.
Ensin uusin kaikki o-renkaat, polttoaineletkut, suodatin ja suodatinjalan tarkistus, ettei ole murtunut mistään sekä lisättiin takaisku tankkilinjaan.
Seuraavana kun nuo ei auttanut uusin polttoaineen siirtopumpun, sitten sammutin/ajonesto venttiilin joka on syöttöpumpun kupeessa, ei vaikutusta.
Lopulta polttoaineen esilämmitys ylös sylinterikannesta ja uusi paikoilleen niin ilmavaivat loppui siihen.
Ilmavuoto kohtia on monia ja tässä mallissa. Ulospäin näkyviä löpö vuotoja ei mulla ollut missään. Ilmavaiva ilmeni kun auto oli seissyt yli 4 tuntia.

Voisi olettaa että esilämmitin laskee ilmaa systeemiin kylmänä helpommin ja vaiva vähenee kun moottoria lämmittää.
Viimeksi muokannut Jussi MB, Ma 31.10.2016 12:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sheikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 15.04.2013 21:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sheikki »

Pumpulle olen jo kaikki o-renkaat vaihtanut samalla, kun oli polttoainevuoto ulos päin siitä pumpun päältä. Pitääpä tutkia tuo lämmitin, sitä en kyllä ole tajunnut tarkistaa. Ihmettelyä on aiheuttanut miksi ongelma häviää kun eberillä lämmittää, mutta tuohan olisi varsin looginen selitys. Kiitän vinkistä :thumbup:
w210 300DT
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Muutaman vuoden vanha tämäkin ketju mutta otetaanpa osaa tähänkin kun tämäkin ongelma on sattunut kohdalleni.
Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin. Lämmitettynä lohkolämmittimellä lähtee käyntiin usein täysin normaalisti ilman hörpöttelyä noin neljä starttia viidestä, joskus lievää pätkimistä muutaman sekuntin. Mutta annas olla jos auto on seisonut yön yli 5 asteen pakkasessa ja lyöt kylmiltään käyntiin. Lähtee käyntiin kyllä nopeasti mutta hörpöttää, pätkii, savuttaa eikä käy kaikilla ensimmäiset 5-15s. Hehkuttaa ja hakuvalo ei jää palamaan eikä Starilla näy pimeitä hehkuja. Hehkutuksen määrällä ei ole vaikutusta kylmäkäynnistyksen hörpöttelyyn pätkimisen yms. Sen 5-15s jälkeen jälkeen käynti normaalia.

Ilma ongelmia veikattu, mutta myös hehkujen suuntaan kun edellinen omistaja oli vaihtanut pari hehkua jotka olivat olleet täysin pimeänä . Onko siis vaihtamattomat hehkutkin pimeänä vaikkei testeri näytäkään sitä?
Ilmavaiva voisi olla järkevä vaihtoehto mutta eihän sen pitäisi poistua lämmittämällä lohkoa...?
Onko kellään tietoa jolla tätä voisi lähteä selvittämään?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
Hesu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 04.09.2004 10:19
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Hesu »

rustyväykky kirjoitti:Muutaman vuoden vanha tämäkin ketju mutta otetaanpa osaa tähänkin kun tämäkin ongelma on sattunut kohdalleni.
Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin. Lämmitettynä lohkolämmittimellä lähtee käyntiin usein täysin normaalisti ilman hörpöttelyä noin neljä starttia viidestä, joskus lievää pätkimistä muutaman sekuntin. Mutta annas olla jos auto on seisonut yön yli 5 asteen pakkasessa ja lyöt kylmiltään käyntiin. Lähtee käyntiin kyllä nopeasti mutta hörpöttää, pätkii, savuttaa eikä käy kaikilla ensimmäiset 5-15s. Hehkuttaa ja hakuvalo ei jää palamaan eikä Starilla näy pimeitä hehkuja. Hehkutuksen määrällä ei ole vaikutusta kylmäkäynnistyksen hörpöttelyyn pätkimisen yms. Sen 5-15s jälkeen jälkeen käynti normaalia.

Ilma ongelmia veikattu, mutta myös hehkujen suuntaan kun edellinen omistaja oli vaihtanut pari hehkua jotka olivat olleet täysin pimeänä . Onko siis vaihtamattomat hehkutkin pimeänä vaikkei testeri näytäkään sitä?
Ilmavaiva voisi olla järkevä vaihtoehto mutta eihän sen pitäisi poistua lämmittämällä lohkoa...?
Onko kellään tietoa jolla tätä voisi lähteä selvittämään?
Jos vaan hehkut kunnossa, niin veikkaisin syöttöpumpun myöhäistä ajoitusta. Näissä pakkaa tuo ketju venuamaan ajan saatossa ja näin pumpun ajoitus menee poskelleen.
C 250 turbodiesel
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaikka lohkossa pitäminen auttaa voi silti olla o-renkaissa toi kovettuminen ja käynnistettäessä se helpoiten vetäisee ilmat sieltä...itse olen heivannut ton polttoaineen lämmittimen pois ja suodattimen jaloissakin ollut ongelmia/halkeamia.
Oli yksi om605 mistä ei oikein millään saatu tuota ongelmaa pois mutta nyt sillä pärjää joten kuten..kaikki uusittiin ja lisäiltiin takiskuja yms.
Eli lohkon lämmitys kuitenkin lämmitää joka puolelta tota järjestelmää.
Jotkut saaneet apuja kun keula on aina seistessa alempana tai tankin korkki hieman löysällä että saa korvaus ilmaa että ei jää yli tai alipainetta tankkiin...lisäksi täyden tankin vaikutus vikaan...joissakin ollut kosteutta metalliputkisto linjassa ja sieltä ilmaa järjestelmään tai se tyhjentää linjastoa...myös takaa tulevan metalliputken konehuoneeseen tullessa oleva kumiletku liitos ,prässätty ,on ollut yllättävän löysä..siihen klemmari.
Toki toi ihmetyttää että olisi hehkujen puolella vikaa...no sen voit testata parheiten hehku relee päästä kun siellä on toi johdotuksen pää...ainakin vanhemmissa..voihan nekin olla halvat jo pimeinä..ollut myös seööaista että jokin hehkun liiti ollut runko kosketuksessa kun liitin laitettu kiinni .
Sitten pumpun päällinen putki lähdöistä..kosteat..siellä o-renkaat kovettuneet..tämä aika yleistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Joo, katsoin juuri eilen itse asiassa tuon pumpun päältä lähtevät polttoaineputket ainakin kolmossylinterin lähdön kohdalta märkä.
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Mutta mitenkäs se aina lähtee huonosti käyntiin kylmällä (-20°C-0°C) kelillä, paitsi jos on ollu esim. tunnin lohkolämmityksessä. Ei kai hehkut voi olla syypäät kun pitäisihän sen 0°C lähteä hyvin käyntiin ilman hehkuttamistakin. Mutta toisaalta eihän se voi varmaan olla polttoaineletkujen ilmavuoto kun jos se diesel valuu takas tankkiin päin yön aikana nii eikai se lohkolämmitin sitä takas imaise...?

Sillä nytkin - 4°C 12h seisseenä piti startata varmaan 10 kertaa. Hörähtää sekunniksi ja sammuu tai hörpöttää 5sek ja sammuu. Sitten jossain vaiheessa vastaa kaasuun ja saa pidettyä käynnissä jonkun 5sek jonka jälkeen pysyy käynnissä itsekseen.

Olisiko kellään mitään ideoita tämän osilta? Itseltä alkaa ideat jo loppumaan
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

rustyväykky kirjoitti:Mutta mitenkäs se aina lähtee huonosti käyntiin kylmällä (-20°C-0°C) kelillä, paitsi jos on ollu esim. tunnin lohkolämmityksessä. Ei kai hehkut voi olla syypäät kun pitäisihän sen 0°C lähteä hyvin käyntiin ilman hehkuttamistakin. Mutta toisaalta eihän se voi varmaan olla polttoaineletkujen ilmavuoto kun jos se diesel valuu takas tankkiin päin yön aikana nii eikai se lohkolämmitin sitä takas imaise...?

Sillä nytkin - 4°C 12h seisseenä piti startata varmaan 10 kertaa. Hörähtää sekunniksi ja sammuu tai hörpöttää 5sek ja sammuu. Sitten jossain vaiheessa vastaa kaasuun ja saa pidettyä käynnissä jonkun 5sek jonka jälkeen pysyy käynnissä itsekseen.

Olisiko kellään mitään ideoita tämän osilta? Itseltä alkaa ideat jo loppumaan
Olisikos ne sylinterit/männät/venttiilit vaan kuluneet väljiksi jolloin puristuspaineita ei kylmänä riitä vaan ontuu kunnes pyöritys lämmittää sylintereitä ja tiivistää niin että moottori alkaa puristussytyttää..?

Crazy Cold Start Diesel Engines and Sound l Diesel Smoke Edition ! 2

https://www.youtube.com/watch?v=haxxYhg-xIQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

rustyväykky kirjoitti:Mutta mitenkäs se aina lähtee huonosti käyntiin kylmällä (-20°C-0°C) kelillä, paitsi jos on ollu esim. tunnin lohkolämmityksessä. Olisiko kellään mitään ideoita tämän osilta? Itseltä alkaa ideat jo loppumaan
Polttoaine valuu tankkiin. Huomaa eron jos käy käynnistämässä 3tunnin, 6tunnin tai vuorokauden kuluttua, eli kuinka paljon on valunut tankkiin. Jos välistä löytyy letkua jota voi puristaa lukkopihdeillä, niin pihdit paluulinjaan sammuttamisen jälkeen, tai hana. Tulolinjaan sama, tai voi laittaa ison takaiskun joka ei haittaa polttoaineen tuloa.

Ennen noita voi myös kokeilla parkkeerata keula rinteessä ylös tai alaspäin.
Lohkolämmitys tietysti auttaa moottoria, mutta käynnistyykö lämmityksen jälkeen kuin kesäkelillä?

Sulla on ollut Väyrynen samalla koneella kun Sprinter, missä suuttimilta lähtee ylivuotoletku pumpun kylkeen, ja jatkaa siitä tankille.
Katso onko 606 sama systeemi, että siellä on banjoliittimen alla takaisku, joka jääny jumiin. Paluulinjassa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos tällä mosalla kuinkapaljon metrejä takana? Ketju tosiaan osaa venyä todella paljon. 7° oli tuossa pielessä ja samalla pumpun ratas pilalla. Ilman sen uusimista uusikin ketju olisi pian ollu sökö. Nin ja tosiaan olihan siinä YKK merkkikin 1.5° pielessä.

Sit näissä taitaa olla toinenkin vaiva jos metrejä on takana tyyliin puoli miljoonaa tai yli. Eli venttiilit painuu kanteen jolloin nostimien säätövara loppuu. Omassa projektissa sekin tuli todettua ns. pitkän kaavan kautta. Samalleen ontui kylmänä ja kuumana. Tosin ei aina ja se siinä sitten sotkikin vian hakua.

Jos pakokaasunkierrätystä ei ole tulpattu niin imusarja sekä imuaukotkin on senverta paskaisia ettei siitä voi päätellä vuotaako jokin venttiili vaiko ei. Kirkkaassahan se näkyy jos imu vuotaa.

Ja sitten kun ja jos päätyy siihen että venttiilinostimien vara on loppu niin venttiilejä EI kuulu madaltaa Dremelillä tai muullakaan värkillä käsivaralta! Siinä käy silleen että nostin ei paina venttiiliä enään keskeltä kun se hionta ei kuitenkaan osu kohtisuoraan. Kun painin painaa venttiiliä sivusta alkaa venttiiliohjuri kulumaan toiselta laidalta. Siitä edelleen seuraa se että lautanen sulkeutuessaan alkaa kahnaamaan seetiä joltain sivulta jolloin seeti kuluu muotopuoleksi. Tuota ennen mosa jo oireilee selvästi.

Tuon nostimen varan pääsee toteamaan silleen kun hommaa varasetin nostimia ja tyhjää ne öljystä. Laittaa tyhjät paikoilleen ja sit vaan koittaa jokaisen sylinterin pako ja imun nokan alhaalla ollessa onko nostimessa varoja. Ts painaa nostinta jollain tapilla. Jos painuu ni on varoja. Jos ei painu niin sit venttiili voi kantaa. Nostimen jousi on kohtuu köykäinen joten se antaa periksi kyllä helpolla mutta öljyä siellä tosiaan ei saa olla.

Kun on varasetti öljystä tyhjättyjä nostimia niin tuo operaatio on kohtuullisen helppokin tehdä.

Jos päätyy tuolle tielle ni neuvotaan miten nostimen saa tyhjäksi öljystä :wink:

Ja sitten ne pukin pultit ni ehdottomasti momenttiavaimella niitä kiinni :wink:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja atlas »

SIis puristus paine mittaus niin selviää paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jätin mainitsematta tuon purstuspainemittauksen kun stoorista tuli jo muutenkin niin pitkä.

Eli sitäkin mitattiin mutta ongelma siinä oli justiin se että kun jokaisella kerralla ei ontumista ollu ni mun tuurilla mitatessa kävi justiin silleen. 0.5 ero oli suurin mitä mittaamalla saatiin. Sekin johti harhaan ja vikaa etsittiin uusista suuttimista juuri laitetusta 7mm mynäpumpusta jne jne.

Kokeilin sitäkin että kun kävi ontuen ni pistin yhteen hehkuun vuorollaan virtaa et silleen selviäisi mikä pytty mutta eipä sillä mitään vaikutusta ollut vaikka olis luullu toisin

No lopulta sit kiskaisin kannen irti ni johan vika selvisi. Se kansi muuten edelleen on tuossa ns "installaationa" kukkapenkinvieressä meinaan senverta sitä tuli koukittua ja rahaakin upotettua et otti pikkasen jäseneen silloin :)

Mutta voi sen mittauksen silti suorittaa jos niikun sattuu et mittauksella vika löytyy ni on osa työstä jo tehty jos kannen irroitukseksi menee.

Niin ja ennen kun alkaa mittaamaan ensimmäistäkään pyttyä ni ottaa selvää mitä sen mittarin pitäisi näyttää :wink:

Ja todella voi se vika muuallakin olla eli ei ekkana kannata lätsää alkaa irroittelemaan. Suutintarkistuskin on helppo ja halpakin toimenpide. Oletuksella että mosaa on senverta koukittu et se satavarmasti saa polttoaineta.

Sit vielä sellainenkin hommeli että jos vika todella on kannessa ni kun on W210 niin harkintaan kannattaako alkaa hommaan olenkaan meinaan kansityöt tuossa kohtaa seetivaihtoineen maksaa sitämyöten paljon et funktiota ei taida juurikaan olla :roll: Meinaan tuolaista vikaa ei ole kannessa muuta kuin paljon ajetussa ja siinä kohtaa väykyn kori on jo monesti ehtoolla.

Mä itte vahingosta viisstuneena en usko että aikanaan noin kallista autoa tyyliin vain 300t ajettuja on olenkaan jos niiku vaihtokantta miettii. Tuollaisien "300t ajettuja mosia" kyllä myynnissä on paljonkin :lol: Tai no älyttömällä tuurilla voi saada. Jos kantta meinaa ni ekkana se kansi tarkkaan syyniin moottoripajalle ennen kun kuvitteleekaan paikoilleen ja ennen kun rahaa käsittelee :roll:
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Minulla tuossa on 322tkm mittarissa tällä hetkellä, eikai se paha km määrä ole vielä tuolle motille?

Ja kori + pohja on kyllä ikäisekseen hyvässä kunnossa, missään ei ole puhkiruostunutta kohtaa vähän kaarissa, eikä ruostetta nyt hirveästi muuallakaan ole kun vertaa E290 ex-väykkyyn joka ruostui joka paikasta ja keskeltä peltiä.

Tosiaan hörpöttelee vähän käyntiin laittaessa jopa muutaman tunnin seisonnalla vaikka moottori on jopa kädellä kokeiltaessa kuumahko.
Lohkolämmityksessä lähtee hyvin käyntiin yön jälkeen, hörpöttelee kyllä mutta huomattavasti vähemmän ja lyhyemmän ajan (muutaman sekunnin) kuin kylmänä yön seisottuaan.
Viimeksi muokannut rustyväykky, Pe 03.04.2020 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kai hehkut voi olla syypäät kun pitäisihän sen 0°C lähteä hyvin käyntiin ilman hehkuttamistakin.
OM606 tai muu esikammiokone ? Todella huonosti ilman hehkuttamista, jos ollenkaan.
oulaistenliikenne.fi
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

dealer kirjoitti:
Ei kai hehkut voi olla syypäät kun pitäisihän sen 0°C lähteä hyvin käyntiin ilman hehkuttamistakin.
OM606 tai muu esikammiokone ? Todella huonosti ilman hehkuttamista, jos ollenkaan.
OM606 vapari tuo on, esikammiokone se taitaa olla..?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

rustyväykky kirjoitti: Tosiaan hörpöttelee vähän käyntiin laittaessa jopa muutaman tunnin seisonnalla vaikka moottori on jopa kädellä kokeiltaessa kuumahko.
Olisko se kuitenkin polttoaineen pakeneminen tankkiin, vai täysin väljä kone, kuten ehdotettu ?
Toimiiko normaalisti, kun saatu käyntiin?

Tutki ettei mistään vuoda polttoainetta harakoille.
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Sprinter99 kirjoitti:
rustyväykky kirjoitti: Tosiaan hörpöttelee vähän käyntiin laittaessa jopa muutaman tunnin seisonnalla vaikka moottori on jopa kädellä kokeiltaessa kuumahko.
Olisko se kuitenkin polttoaineen pakeneminen tankkiin, vai täysin väljä kone, kuten ehdotettu ?
Toimiiko normaalisti, kun saatu käyntiin?

Tutki ettei mistään vuoda polttoainetta harakoille.
Voiko 320tkm ajettu olla niin väljä? Vai voisiko olla niin paljon ruuvattu mittaria, että ajettu todellisuudessa niin paljon oikeasti että väljäksi oikeasti ajettu?

Kun on 5-20 sek hörpötellyt ja yskinyt käyntiin lähdettyään, niin toimii täysin normaalisti. Päästöarvot kuulemma katsurin mukaan uutta konetta vastaavat.
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Diesel on väljä kun tulee huohotus kaasuja paljon öljyn täyttö korkista ja täysin loppu jos puhaltaa öljyt pihalle huohotuksesta..
Toki moottorin saa väljäksi helpostikin kun ajelee ilman putsaria ja pölyisissä olosuhteissa ja paskoilla öljyillä joita ei ole vaihdeltu vuosiin mutta nyt on kyse muusta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se väljä ole.

Jos venttiili(t) kantaa niin käynti on tasaisen nilkuttavaa, sen kyllä erottaa jos 1 tai 2 syliteriä on pois pelistä.

Ilmavaivat aiheuttaa epätasaista käyntiä, savutusta ja sammahtelua heti käynnistymisen jälkeen.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos tuo mittarilukema pitää kutinsa ni venttiilien tiiveys on kunnossa ellei tosiaan ole ajeltu ilman putsaria ja miksi olisi. Korinkunnosta päätellen ei ollene syytä epäillä mittarilukemaa pieleen eikä varsinaakn niin paljon että olisi yli puolta miljoonaa menty. Sekään 500t ei ole paljon tuolle mosalle jos huoltoja on muistettu tehdä.

No, hehkut kuten dealer niihin viittasi ja esikammiotkin kun suuttimia testissä käytät. (varmista vielä se että mosa taatusti saa p-ainetta vaikka sitten tilapäisellä sähköpumpulla meinaan nehän ovat halpoja jotka koekäyttöön kelpaaa) Kammioista kuuluu näkyä ne kuulat kun suuttimet ovat irti. Hyvän valon kanssa nuo kuulat erottaa kyllä ihan selvästi ainakin 603:ssa. Niin ja muuten näkyikös hehkujen kärjet nuista poisotettujen suuttimien reijistä myös? Eli kun suuttimet ovat irti ni ottaa ne alusprikatkin pois. Nekun jokatapauksessa täytyy uusia kun suuttimia irti käyttää.

Niin eli kun nuo on irti ni käskee apumiehen kääntämään hehkun päälle ni ellen nyt ihan väärin muista ni reijistä pitäis näkyä hehkujen tuottama punavärinen hehkuva "valo". Taivasalla auringonvalossa ei välttämättä näy mutta hämärässä pitäis näkyä. Jos ei näy ni siitä sylinteristä hehku uusiksi jos vika ei ole releessä. Niitäkin on ollu. Releessähän on jokaiselle hehkulle omat kontaktikärjet tai ainakin 124:ssa on.

606:ssa suutinkärjet ovat syvässä poterossa ja voi olla että muistelen 603:sta kun puhelen että kulat ja hehkujen tuottama valokin näkyy?

No jos tulee tarve tarkistaa tuo aihe ni mullahan on jälkiturbotettu ehjä 606 vapari irtomosa jemmassa josta voin tarkistaa näkyykö kuulat ja hehkun tuottama valo :wink:

Edit: Kyllä se tuo nilkutti silloin tällöin ja usein sopivan kylmänä ja sitten käyntikuumana. Kun ajelin ni sit tuli muitakin oireita ja jatkuvaa nilkutusta. Kansi siitä on tuossa pihalla taivasalla muistona. Niin ja purkaessa sit huomasin 5 ja 6 imukanavissa imusarjassa asti oli aivan selvästi mustaa ja muissa ei.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin käynti on huonoa jos suutin kusee eikä sumu ole hyvä vaan menee hieman aikaa että alkaa syttymään mutta tällöin tulee sinistä putkesta....huono puristus pain ekin tekee ton.
Koetapa kylmänä saatko selvää pakosarjasta mikä ei lämpene heti...voi olla että vaikeaa mutta yhden pytyn syttymättömyys voi löytyä noin kuin suutin putken löysääminenkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: w210 om606 käynnistyy ontuen.

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

atlas kirjoitti:Niin käynti on huonoa jos suutin kusee eikä sumu ole hyvä vaan menee hieman aikaa että alkaa syttymään mutta tällöin tulee sinistä putkesta....huono puristus pain ekin tekee ton.
Koetapa kylmänä saatko selvää pakosarjasta mikä ei lämpene heti...voi olla että vaikeaa mutta yhden pytyn syttymättömyys voi löytyä noin kuin suutin putken löysääminenkin.

Pitääpä tätä kokeilla nyt kun motti on taas sissyt yön yli ja päivälläkään ole vielä ehditty ajaa.
Sinistä tulee joka kerta kun hörpötystä on käynnistettäessä jos antaa vähän kierroksia niin käynti käynti tasaantuu huomattavasti ja savutuskin vähenee/ loppuu. Kaasun kun päästää niin hörpöttelyä saattaa jatkua pari/muutaman sek ajan.

Niin, ja eräättä tuttavallani oli E220 CDI joka oli/on kyllä väljä, muistan kun vertasin omaani sitä kun käynnissä öljykorkin avasi niin itselläni korkki pysyi nätisti paikallaan avattunakin, mutta siinä kaverilla taas korkki hyppi ja pomppi siinä öljyntäyttöaukon suulla ja sellainen tuhina ja puhina kuului samalla. :D
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Vastaa Viestiin