Saattaa oirehtia:
Moottorissa ei ole vetoa, ei kulje yli 80km. Vaihteisto ei halua vaihtaa, kiertää aina 3000k asti, ennenkuin vaihtaa. Ei vaihda 5 vaihdetta isommalle. Käsin vaihto ei toimi kunnolla.
Vika poistuu, kun starttaa uudestaan. Esiintyy satunnaisesti tai vain kylmänä.
Ei tule moottorivaloa, ei vikakoodia, ei jää muistiin mitään.
Kun alkaa jumittua riittävästi, moottorivalo syttyy, ja tulee vikakoodit (?)
Valtuutettu mersuhuolto ei aina osaa paikallistaa, eikä varsinkaan huolla sitä. Eikä saa auki rikkomatta sitä, vaan joutuu ruhjomaan sen.
Ja sitten lopulta vaan vaihtaa osan. Hintaa kertyy 500-700€?
Helppo perustella vaihto, kun "oli rikki".
Tässä helppo keino aukaista EGR ja antaa ensiapua.
EGR irrotus, avaaminen, puhdistaminen, ohje.
Tarvitaan:
Pidäkeruuvi M6x10 2kpl (kuusiokolo)
Kierretappi M8 (koko kierre, ei niin, että alku on vajaata kierrettä)
Kuusiopultti M8x60-100 2kpl (pituus ei ole tärkeä kunhan on M8)
Irroita johto ja letku. Kierrä EGR kiinnitysruuvit, 2kpl pois.
Ruuvaa pidäkeruuvit EGR laipan reiästä sisään, n. 10mm syvälle, eli laipan paksuudelta sisään, + n. 2mm. (moottorin runkoon, EGR laipan pohjan alapuolelle n.2mm)
Kierrä M8-kierretappi käsin niin syvälle, kuin tappi ylettyy pidäkeruuviin asti.
Varovasti, että tappi ei katkea. Kumminkin, että ehjää M8 kierrettä tulee koko EGR laipan paksuudelta.
Laipan vapaa reikä on 6,5mm, eli juuri sopivasti M8 kierretapille.
Käytä leikkuunestettä. Ja imuroi lastut pois, ennenkuin poistat EGR-venttiilin.
Kierrä kierretappi pois. Jätä pidäkeruuvit vielä reikiin. Voit kiertää niitä hiukan ylös päin, laipan alapinnan tasalle.
Kierrä M8x60 pultit laipan reikiin. Kierrä vuorotellen, että EGR nousee nätisti pois. N. 5mm jälkeen helpottaa, ja EGR nousee jo näppi voimin pois.
Avaa musta kotelo, jossa on venttiilin kääntövarsi koneisto.
Puhdista. Jos on nokea paljon, on venttiilin varren liuku tiivistepinta kulunut, eli koko EGR pitää uusia (pikapuolin).
Puhdista venttiilin varsi, venttiilin lautasen tiivistepinta ja pesä. Ja voitele venttiilin varsi sopivalla kuumuutta ja pakkasta kestävällä ohuella öljyllä. En tiedä, mikä olisi paras. Kuparitahna on varmaan liian paksua pakkasella? Ehdotuksia?
Mersu V6 CDI moottoriin varaosa nr A 642 140 1060, 6421401060,
(valmistaja Wahler 244121047)
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 0&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
EGR toimintaa on selostettu esim. tässä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakokaa ... r%C3%A4tys" onclick="window.open(this.href);return false;
Korjatkaa, tarkentakaa vapaasti.
Kuvia:










