S212 moottori losahti 251tkm

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ManeE220
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:04

S212 moottori losahti 251tkm

Viesti Kirjoittaja ManeE220 »

Juttelin pari kertaa s212 käynnistysongelmista ja kun auto jätti välille. Nyt on tarina päätöksessä ja ajattelin että muillakin on hyvä tietää asiasta. Tammerdieselin mukaan melko yleistä että Delfin suuttimilla olevissa autoissa on moottorivikoja mutta netistä ei paljon viestiä kuulunut.
Auto siis on S212 220 cdi vm 2010 ajettu 251tkm.
Ostin auton marraskuussa -15. Heti käyttöönotettua totesin että autossa on ongelma. Satunnaisesti, yleensä puolilämpimänä, auto käynnistyi ja sammui heti. Jatkokäynnistys jauhoi muutaman tahdin ennen kuin moottori käynnistyi. Muuten ei mitään oiretta. Auto toimi hienosti.
Käytin autoa autotohtori Rantasella nurmijärvellä ja hän ei löytänyt vikaa. Suuttimia epäiltiin mutta arvot olivat starilla hyvät. Kävin vielä vehollakin mutta eivät löytäneet. SAnoivat että voidaan alkaa penkomaan vikaa.
Juhannuksena auto jätti tielle. Tehot hävisivät ja moottori kävi selvästi kolmella pytyllä. starilla todettiin että suutin mykkä. Merteilistä uusi suutin ja paikalleen mutta käynti edelleen raju. Kun konepellin aukasi niin öljytikun putkesta tuli pakokaasu pihalle. Kone siis huohotti. hohhoijjaa.

Tästä sitten miettimään että mitä tehdään. Tammerdiesel tiesi heti mistä on kysymys ja sanoi että ei kannata avata. halvempaa vaihtaa kunnostetty moottori 8500€ (6000€ moottori, 500€ uusi suutin ja 2000€ työt). TD:ssä olivat sitä miteltä että todennäköisesti männässä on reikä, sylinteri on soikea ja kiertokanki mutkalla.
Vein auton kuitenkin lahtelaiselle pajalle joka otti mosan pöydälle ja nopeasti oli todettu että ykkös sylinterin männässä oli lyijykynän mentävä reikä. Syy oli siis väsynyt ja viallinen syytin joka antoi auton käydessä oikeat suutinarvot. Mutta kun auto oli sammuksissa suutin vuosi dieseliä sylinteriin ja seuraavassa startissa käynnistyspaine olikin aika kova. miksi oire vian puolilämpimänä? ilmeisesti siksi kun auto oli jo jokseenkin viileä mutta tarpeeksi lämmin ettei hehkua tarvinnut ja sytytys on tapahtunut kohtuu kovalla paineella eikä männän päällä ollut nafta haihtunut vähääkään. No reikä männässä on pistemäinen ja hiushalkeama aika pitkä. muuten ei mitään sulamisjälkiä tai vaurioita näkynyt. Todennäköisesti siis suutin ei ole tehnyt ehjää sumua vaan pistemäisen ruiskun dieseliä jolloin vaurio on muodostunut tiettyyn paikkaan. Mielenkiintoista tässä on se että auto on tuotu saksasta ja starin mukaan ko suutin on vaihdettu 150tkm kohdalla joten losahtanut sylinteri oli ajettu 100tkm uudella/kunnostetulla suuttimella.

Summasummaarum. autoon vaihdettiin mäntä, sylinteri, kansi ja venttiilit tarkistettiin ja lyötiin nippuun ja auto toimii taas. Paljon meni hermoja mutta nyt on kunnossa.

Olisi varsin mielenkiintoista kuulla onko mulla tammerdieselin kokemusta asiasta. Kun oli kuulema niin yleistä että viikoittain myyvät vehollekin vaihtokoneita 09-11 ikäisii eemeleihin.

PS: auton ostaminen on halvempaa kuin sillä ajaminen. #maailmamuuttuu
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: S212 moottori losahti 251tkm

Viesti Kirjoittaja M.K »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=138108" onclick="window.open(this.href);return false;
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: S212 moottori losahti 251tkm

Viesti Kirjoittaja -230k- »

onhan noista kuullut jonkun verran, vähän tuntuu tuurista riippuvan millasia kilsoja noilla ajetaan ,osa pääsee 600tkm.
Itselle tullut vastaan lähinnä sprintereissä ,saman sukuiset koneethan niissäkin on , om646 ja om651 ,Kahdesta itseasiassa tälläkin hetkellä koneet finaalissa ,toisessa öljy täynä metallisilppua. muistaakseni alle 300tkm.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S212 moottori losahti 251tkm

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mäntiin on tullut reikiä vanhemmissakin cdi moottoreissa. Huonolla tuurilla se suutin vikaantuu siten että polttaa pistemäisesti reijän mäntään.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin