W164 can väylä johdinvika
W164 can väylä johdinvika
potilas w164 ML350 bensa vm -06. vikakoodi 9313 eli lienee sisätilan can väylän johdin vika (can-B data bus, body)
onko tämä yksi johtosarja vai koostuuko can-B data bus, body useasta johtosarjasta?
Koitin netistä etsiä ja kyselin tuossa korjaamo-opas toikissakin kaaviota , että pääsisin hieman kärryille miten piuhat kulkee.
onko kenelläkään tietoa / kaaviota?
oireet: akun kuva vilahtelee kojetaulussa ja vikavalot vilahtelee, sisätilan puhallin katkoo, näppäinten merkkivalot katkoo, vilkku vilkuttaa epätasaisesti.
kaikki nämä katkot ovat lyhyitä.
Kuulema vaihdettua: akut kahteen kertaan, laturi, taka-sam eri merkkiliikkeissä. Vuosia sitten vika esiintyi vain satunnaisesti. Nyt katkot jatkuvia ja antaa
jopa tuon vikakoodin 9313.
onko tämä yksi johtosarja vai koostuuko can-B data bus, body useasta johtosarjasta?
Koitin netistä etsiä ja kyselin tuossa korjaamo-opas toikissakin kaaviota , että pääsisin hieman kärryille miten piuhat kulkee.
onko kenelläkään tietoa / kaaviota?
oireet: akun kuva vilahtelee kojetaulussa ja vikavalot vilahtelee, sisätilan puhallin katkoo, näppäinten merkkivalot katkoo, vilkku vilkuttaa epätasaisesti.
kaikki nämä katkot ovat lyhyitä.
Kuulema vaihdettua: akut kahteen kertaan, laturi, taka-sam eri merkkiliikkeissä. Vuosia sitten vika esiintyi vain satunnaisesti. Nyt katkot jatkuvia ja antaa
jopa tuon vikakoodin 9313.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W164 can väylä johdinvika
*:rihan antaa tarkistus paikatBHN kirjoitti:potilas w164 ML350 bensa vm -06. vikakoodi 9313 eli lienee sisätilan can väylän johdin vika (can-B data bus, body)
onko tämä yksi johtosarja vai koostuuko can-B data bus, body useasta johtosarjasta?
Koitin netistä etsiä ja kyselin tuossa korjaamo-opas toikissakin kaaviota , että pääsisin hieman kärryille miten piuhat kulkee.
onko kenelläkään tietoa / kaaviota?
oireet: akun kuva vilahtelee kojetaulussa ja vikavalot vilahtelee, sisätilan puhallin katkoo, näppäinten merkkivalot katkoo, vilkku vilkuttaa epätasaisesti.
kaikki nämä katkot ovat lyhyitä.
Kuulema vaihdettua: akut kahteen kertaan, laturi, taka-sam eri merkkiliikkeissä. Vuosia sitten vika esiintyi vain satunnaisesti. Nyt katkot jatkuvia ja antaa
jopa tuon vikakoodin 9313.
Can piuhat on palmikkoa yleensä ruskea tai vihreä
katso oskiloskoopilla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W164 can väylä johdinvika
Kahta CAN väylä johdotusta löytyy vihreä+vihreävalkoinen parikaapeli. ja ruskea+ruskeapunainen parikaapeli. Kumpi on can bus-B sisätilan can cäylä? Netistä en virallista tietoa tai johdotuskaaviota löydä. Star käskee mitata muunmuassa "haaroituksen" X30/7 can johtojen oikosulun keskenään yleismittarilla vastusmittauksena . Eli irroitanko aina yhden noista pienistä liittimistä ja mittaan + ja - välisen resistanssin.
ohessa kuva can väylä haaroituksesta. Huom! kuva ei kyseisestä autosta.

onko johtosarjaviat yleisiä W164 vai onko yleisempää että menee jonkun laitteen kautta oikosulku maihin?
ohessa kuva can väylä haaroituksesta. Huom! kuva ei kyseisestä autosta.

onko johtosarjaviat yleisiä W164 vai onko yleisempää että menee jonkun laitteen kautta oikosulku maihin?
Re: W164 can väylä johdinvika
Miksi haet tietoja netistä kun sillä Star koneella on kaikki tuo hakemasi tieto.BHN kirjoitti:Kahta CAN väylä johdotusta löytyy vihreä+vihreävalkoinen parikaapeli. ja ruskea+ruskeapunainen parikaapeli. Kumpi on can bus-B sisätilan can cäylä? Netistä en virallista tietoa tai johdotuskaaviota löydä. Star käskee mitata muunmuassa "haaroituksen" X30/7 can johtojen oikosulun keskenään yleismittarilla vastusmittauksena . Eli irroitanko aina yhden noista pienistä liittimistä ja mittaan + ja - välisen resistanssin.
ohessa kuva can väylä haaroituksesta. Huom! kuva ei kyseisestä autosta.
onko johtosarjaviat yleisiä W164 vai onko yleisempää että menee jonkun laitteen kautta oikosulku maihin?
Sisätilan CAN käyttää ruskea/ruskea-punainen johtoparia.
Mittasitko jo skoopilla miltä CAN-liikenne distribuuttorilla näyttää?
Re: W164 can väylä johdinvika
Kiitos tiedosta. Starissa w164 X30/7:n kuva oli niin huono ettei erota johtojen väriä. Itse en omista Staria.
jos skoopilla tarkoitat oskilloskooppia niin en ole mitannut.
jos skoopilla tarkoitat oskilloskooppia niin en ole mitannut.
Re: W164 can väylä johdinvika
Starilla tarkoita tässä varmaan DAS diagnoosisovellusta. Sieltä koneelta löytyy kyllä muita sovelluksia joissa kunnolliset kuvat. Nuo "moitteeni" on sitten osoitettu sille Star-testerin omistajalle sinun sijastasi.BHN kirjoitti:Kiitos tiedosta. Starissa w164 X30/7:n kuva oli niin huono ettei erota johtojen väriä. Itse en omista Staria.
jos skoopilla tarkoitat oskilloskooppia niin en ole mitannut.
Re: W164 can väylä johdinvika
voikos tuosta X30/7 haaroituksesta ottaa johtoja irti kokeillakseen missä johdossa tai sen päässä olevassa laitteessa vika on?
Olettaen että vika poistuu kun vikaantunut johto/laite poistetaan can väylästä
Olettaen että vika poistuu kun vikaantunut johto/laite poistetaan can väylästä
- mlowner
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
- Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä
Re: W164 can väylä johdinvika
Can väylä on nimensä mukaisesti _Väylä_ Ko. väylässä ei toimi mikään mikäli sieltä on väliltä johto tai laite irti, koska kaikki data menee kaikkien laitteiden läpi. Väylässä on useimmiten myös terminaattori väylän päässä, koska can väylän pitää aina olla kiinni. Tästä syystä väylässä tulee aina olla kaikki johdot ja laitteet kiinni.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Re: W164 can väylä johdinvika
Kuituväylä on rengas jossa tieto kulkee väylässä olevalta laitteelta toiseen kunnes saavuttaa määränpään. CAN-väylässä laitteet on rinnakkain ja protokolla hoitaa törmäystilanteet. Kaksi CAN-väylään kytkettyä laitetta pystyy kyllä keskustelemaan keskenään vaikka kolmas olisi rikki/poistettu. Tietenkin riippuen poistetusta ohjainlaitteesta niiden jäljelle jäävien toiminta ontuu enemmän tai vähemmän jos toiminta edellyttää tietoa poistetulta laitteelta.
- mlowner
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
- Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä
Re: W164 can väylä johdinvika
Jep. Joissain järjestelmissä on keskusohjaimessa starttiprotokolla, joka virtojen kytkennän yhteydessä tarkastaa väylän ja kaikki moduulit (ml. niiden olemassaolon)
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Re: W164 can väylä johdinvika
Kyllä ainakin tämä w164 toimii sen verran , että ajamaan pystyy jos ottaa johtoja irti can väylän haaroittimestä tai mikä kampa tämä nyt onkaan.
Yllätyksekseni kun tutkin X30/7 haaroitimen johtimia ei ole merkattu mihin mikäkin menee. Oheisessa kuvassa tämän potilaan X30/7 liitin. Mistä tietää mihin mikäkin johdin menee? Luulin että johtimissa on merkinnät esim N93, N52 jne. Sillä missä kohtaa ne on kiinni "haaroittimessa" ei liene merkitystä? Muut saman väylän haaroittimet ovat X30/4 vänkärin jalkotilassa ja X30/6 kojetaulun alla. Kaavio ohessa. Tein resistanssimittauksia X30/7 johtimiin. Can bus Low (Ruskea johto) ei ota maihin yhdessäkään johtimessa. Low ja High väylän välillä ei oikosulkua. Taasen Can bus high johimissa (ruskeapunainen johto) oli liittimestä riippuen 3kohmia-89kohmia resistanssi maahan. Tämä vähän epäilyttää.
Jätin 2 johdinta irti ,jotka ei ajamista haittaa jotta näen uusiutuuko vika. Jotta vika olisi täydellinen sehän ei siis ilmaannu aina vaan satunnaisesti, mikä aiheuttaa oman vaikeuden vianetsitään.
Yllätyksekseni kun tutkin X30/7 haaroitimen johtimia ei ole merkattu mihin mikäkin menee. Oheisessa kuvassa tämän potilaan X30/7 liitin. Mistä tietää mihin mikäkin johdin menee? Luulin että johtimissa on merkinnät esim N93, N52 jne. Sillä missä kohtaa ne on kiinni "haaroittimessa" ei liene merkitystä? Muut saman väylän haaroittimet ovat X30/4 vänkärin jalkotilassa ja X30/6 kojetaulun alla. Kaavio ohessa. Tein resistanssimittauksia X30/7 johtimiin. Can bus Low (Ruskea johto) ei ota maihin yhdessäkään johtimessa. Low ja High väylän välillä ei oikosulkua. Taasen Can bus high johimissa (ruskeapunainen johto) oli liittimestä riippuen 3kohmia-89kohmia resistanssi maahan. Tämä vähän epäilyttää.
Jätin 2 johdinta irti ,jotka ei ajamista haittaa jotta näen uusiutuuko vika. Jotta vika olisi täydellinen sehän ei siis ilmaannu aina vaan satunnaisesti, mikä aiheuttaa oman vaikeuden vianetsitään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W164 can väylä johdinvika
Edellä mainitulla tavalla vika näyttäisi löytyneen. Pari viikkoa ajeltu ilman vikaa kun jätti erään johtimen irti tuosta can liittimestä, joka on jollain tapaa yhteydessä radion herätteeseen, mihinkähän muualle?. Auto toimii muuten normaalisti, mutta radio täytyy laittaa päälle ja sammuttaa napista. Ikäänkuin heräte puuttuisi.
Radio myös saattaa sammua n. kerran tunnissa itsekseen. Ihmetyttää kyllä miksi noita can väylän johtoja ei ole merkattu tähän autoon?
Toisesta mersusta kurkkasin niin siellä oli vastaavassa liittimessä merkatut johdot.
Radio myös saattaa sammua n. kerran tunnissa itsekseen. Ihmetyttää kyllä miksi noita can väylän johtoja ei ole merkattu tähän autoon?
Toisesta mersusta kurkkasin niin siellä oli vastaavassa liittimessä merkatut johdot.