S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Moro,

Potilaana S211 320 CDI vm 2004. Mittaristoon tulee korisymboli jossa nuoli ylöspäin. Teki sen, että kompressori ei lähtenytkään pumppaamaan. Auto oli ollut toimintakuntoinen ennen tätä. Jumppasin korotusnapilla ynnä muuta renkaiden vaihdon yhteydessä, jolloin järjestelmästä suhisi venttiilien kautta ilmaa ulos. Tapahtui niin, että perä laskehti lopulta reilusti (ei yllättäen vaan touhuamiseni tuloksena). Myös keula tuli hieman alaspäin.

Sain liikuteltua auton piuhaan. Auton taso saatiin palautettua normaalisti ja todettiin samalla kompressorin toiminta (Muuten: Juuri vaihdettu männänrengas teki käynnistä alkuun kankeahkon, mutta käynti norjistui pumppausten aikana). Diagnoosina Starilla kuvan mukaiset koodit. Koitettiin samalla laskea auton korkeusasemaa. Keulan taso saatiin säädettyä, mutta takapäätä kokeiltaessa järjestelmä heitti yhteysvirheen. Sama toistui kahteen kertaan. Auton asema palautettuun "nollatasoon".

Autoon on vaihdettu taakse uuden ilmajousipaketit (Bilsteinin kokonaisuudet) vuosi sitten.

Milläs tavalla pussin venttiilipaketin (kaksi venttiiliä) sielu sähköisesti onkaan? Mittailin takapussien liittimiä. Nastojen väliltä löytyi seuraavanlaisesti vastuksia: (nastan 3 suunnassa on pussi yläpää kun se ei kuvasta ilmene)

Kontaktit 3-1 noin 3 ohmia
Kontaktit 3-2 noin 9 ohmia
Kontaktit 2-1 noin 12 ohmia

Mittasin noin samat vastukset neljästä takapään pussista. Kaksi oli lähes uutta, yksi kuvassa näkyvä vanha sekä yksi autossa kiinni oleva pussi. Auto oli mittaushetkellä takanurkka tunkilla, mutta erittäin todennäköisesti lepotilassa (viittaan Airmaticin herätysproseduureihin) koska ovia ei oltu availtu hetkeen joskaan ne eivät olleet lukossa.

En mennyt vielä kokeilemaan, nouseeko auto korotettuun moodiin koska huomenna sillä pitäisi päästä ajamaan maakuntaan ja mieluusti takaisinkin. Eli en ole varma, lähteekö kompressori tulille juuri nyt. Nyt järjestelmään saatiin painetaso ylös kun se kävi piuhan päässä ja toivoisin sillä päästävän edestakaisin vaikkei kompressori vikatilan takia lähtisikään tulille.

Kysymys: Viittaako vikakoodi ennemminkin toimimattomaan pussiventtiiliin vai johtosarjan tai liittimen katkokseen (virtakatkos).
Kysymys: Kuinka vastaavissa tilanteissa väki on edennyt?
Kysymys: Venttiilipaketti on kaiketi joissain pusseissa irroitettavissa? Alkuperäisessä se vaikutti olevan haastava toimenpide. Ainakin customin avaimen se vaatii? Lähteekö venttiilipaketti pyörittämällä pois?

Vinkit olisivat kovin tervetulleita. :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut A.Asiamies, Pe 05.08.2016 13:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Kun kaikki ei kerralla tule mieleen.

Onkos pussilta lähtevän sähköliittimen johto kuvan mukainen tai vastaava?

Jos, niin tuostahan pitäisi katsoa heti kättelyssä seuraava pussilta eteenpäin lähtevä liitos.

Kuva on napattu Ebaysta jossa kuvaus on W211 E500 airmaticin takapussien johtosarja (2115405232).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Oliko kenelläkään näkemystä, miten pussin sähköinen kytkentä menee?

Oliko kenelläkään näkemystä, mitä Star todellisuudessa mittaa kun vikakoodissa (kuva yllä) on maininta "Virtakatkos"?

Uskon, että tätä vikakoodia on tullut muillekin. Mitä tapauksissa tehtiin?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sillä kaverilla joka tuota staria käytti, on varmasti näkemys kytkennöistä. Siellä star-koneella kun on täydelliset kytkentäkaaviot auton sähköpuolelle.

Virtakatkokseksi tulkitaan tilanne jossa ohjauspiuhassa ei näy oikea vastus. Oikea vastusarvo voi olla sen kelan resistanssi tai diagnoositarkoituksessa sähköpiiriin lisätty pieni sarjavastus. Olisko vaan jossain liittimessä korroosiota?
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Ei huomattu etsiskellä pussin venttiilipaketin kytkennöistä tietoa Starilla testihetkellä. Starin ohjeistus jollekin testaukselle pussiin tai sen johtoihin liittyen oli muistinvaraisesti lisätä sähköjärjestelmään kiinni jokin diagnoosipalikka ja tulkita siitä jonkun vastuksen olevan välillä 6...10 ohm, sen muistan.

Pussiliittimen pitelin itsekin kolmeen kertaan auki ja painasin kyllä pohjaan niin että liittimen kynsi naksahti paikoilleen. Myös takapussit yhdistävän T-kaapelin "keskimmäinen" liitos pideltiin auki, todettiin siistiksi ja kasattiin pienen silikonisuihkauksen kanssa takaisin. Tästä liitoksesta johtosarjaa eteenpäin ei sitten olekaan käsitystä, minne johdotus etenee - jotta liitoksia voisi tarkistella.

Onko Starin tulkinta esimerkiksi katkenneesta johdosta kuitenkin erilainen kuin "Virtakatkos"? Jos pussiliittimen irroituksessa olisi joskus käynyt niin, että olisikin tullut nykäistyä johdosta ja joku kolmesta liittimistä olisi paennut muovirungossa taaksepäin, palautunut työnnettäessä takaisin ja nyt tärissyt taas kokonaan irti? Liitin kun on kovin hankalassa paikassa ilman nokkatonkeja ja viitseliästä asentajaa. Mieliteko on varmasti suuri nypätä liitin irti johdoista.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Eli eli. Ajatus jalostuu. Jos vielä muotoilen ajatukseni pussikytkennästä toisin.

Pussissa oletettavasti on rakenteeltaan istukkaventtiileitä. Pieniä neulaventtiileitä, jotka painuu kenties pienellä jousella kiinni ja liikahtavat auki sähkösolenoidin muodostaman magneettikentän pakottamana. Solenoidilla eli kelalla on resistanssinsa joka on mitattavissa jostain kohti (sisäisesti tai liittimen pinneistä) venttiiliyksikköä. Venttiileitä on kaksi joten venttiiliyksikössä on kaksi kelaa. Järjestelmän on melko vaivaton mitata resistanssia jolloin se pystyy päättelemään, onko kelan käämitys esimerkiksi katki, tai onko johtolinjassa katkos mikäli se mittaa normaalista poikkeavaa resistanssia.

Kaksi kelaa voisi kytkettyä esimerkiksi "tähteen", jolloin kolme pinniä riittäis niiden ohjaamiseen koska käytettäisiin samaa maapinniä. Pinnien välille voisi muodostua erilaisia vastuksia jos vaikka kelat olisivat keskenään erilaisia.

Nyt kun mittailin useammasta pussista liittimen kolmen pinnin resistansseja, niin ne tuntuivat olevan linjassa. Millä ilveellä auto tietää sanoa pussiventtiilin oleva vikuinen? Onko kolmessa pinnissä joku sellainen, että sen kautta muka tulisi venttiilikaran asemasta jokin takaisinkytkentä? Eli kara toimisi samalla kytkevänä komponenttina jolloin vika voitaisiin kohdistaa juuri kyseiseen venttiiliin eikä pussissa olevaan toiseen venttiiliin.

Täytynee raapaista pussin venttiilipaketti auki ja tutkia asiaa tarkemmin joku päivä. Voi kyllä olla että tämä ei tapahdu aivan heti. Kyynärsauvat ja autotalliaskareet eivät oikein tunnu lyövän kättä... :thumbdown:
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Bomber4 kirjoitti:Tämä tuli kuntoon ja vika oli johtosarjassa. Asianomainen voi kertoa lisää asiasta halutessaan
Näinhän siinä kävi. :lol:

On ittellä jalka paketissa niin varasin ajan korjaamolle. Korjaamon pyynnöstä mukana oli uusi pussi jotta voisivat testata sillä, tuleeko sama koodi edelleen. Huoltomies tarkisti liittimet (pussin ja perän viereissä olevan) ja ajatus oli lähteä testaamaan uudella pussilla, poistuuko vikakoodi. Kävin siinä huoltomiehen hakiessa työkaluja keppieni kanssa silmäilemässä liitintä ja johtoa auton alla. Yhdellä kädellä muljasin kohtaa jolla pussijohto on nippusiteellä kiinni ilmajousessa. Sähköjohdot oli kyseiseltä kohdalta suojasukan sisällä joten sinne oli varsin huono nähdä. Sukassa näkyi kuitenkin selvästi nippusiteen puristus. Pyysin huoltomiestä vielä ennen uuden pussin testijumppaa katsomaan johtoa uudelleen ja vaikka avaamaan vähän sukkaa jotta nippusiteen kohta paljastuisi. Ja kappas, sieltähän se löytyi. Hieman oudon väriseksi värjäytynyt "suojamaa". Johtoa kun hieman nyppäri värjäytyneet kohdan molemmin puolin niin poikkihan se meni. Sisältä paljastui vihertävän hapettuman peitossa olevat johtopäät. Hapettumaan näkyy vielä kuvan johtokarvoissakin. Päistä katkaistiin pienet pätkät pois ja liitos tehtiin tinaliittimellä juottamalla. Romut kasaan ja testerillä koodit nollaten. Taas oli Airmatic-järjestelmä vikakooditon. :thumbup:

Pussin liitinkin on jollain asentajalla saanut kaltoinkohtelua mutta toimii vielä sähköisesti. Uutta johtoa (katso aiemman postauksen kuva) ei parista paikkaa Tampereella löytynyt, muuten olisin sen sinne vaihdattanut. Uuden hinta oli jossain 45 euron (KL-Varaosat) tietämillä muistaakseni Saksasta tilaamalla.

Vian paikallistuminen johtoon tuki ajatusmalliani siitä kun kyseenalaistin Starin antaman pussiventtiileistä tehtävän vikadiagnoosin joskaan ei vielä täysin poissulkenut sen mahdollisuutta kun en pussiventtiilistöä ole vielä ehtinyt purkaa. Epäilen sieltä kuitenkaan löytyvän minkäännäköistä sähköistä mahdollisuutta tulkita venttiilin asentoa. Tulipahan parista suusta myös johtosarjan suuntaan vihjaava arvio vian sijainnista, mutta samaan tapaan parista suusta kommentti, että erittäin harvoin vika löytyy johtosarjasta. :D

Yhtä kaikki. Tässä yksi paikka lisää tarkistaa, kun kyseinen pussiventtiilin koodi ilmaantuu.

Kiitos vielä bomber4:lle oma-aloitteisesta avusta kuvien lähettämisen muodossa. :thumbup: :clap:

Hakusanoja: koodi 5330 Y53/1 Y53/1y2 airmatic venttiili johtosarja
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S211 airmatic pussiventtiilistä (vika/häiriö)

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kiitos :D
Star
Vastaa Viestiin