DIY: W205 takajarrupalojen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyri1387E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 03.08.2016 11:59

DIY: W205 takajarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyri1387E »

En löytänyt tee-se-itse osiota, mutta toivottavasti modet siirtävät tekstin oikealle osastolle, jos tämä ei se ole. :)

Jarrupalojen varoitusvalo pamahti päälle heti auton saavuttaessa Suomen kamaran - no positiivista oli, ettei tämä tapahtunut Keski-Euroopan kierroksella. Ei olisi ollut kiva ajaa turneeta loppuun vuoristoteillä ja Saksan motarilla tietämättä, että mikä osa jarruissa on kulunut. Asia ei jarrujen varoitustekstistä selvinnyt, mutta vanteiden välistä kuikuiltuani olin melko varma, että kyseessä oli takapalat. Varmistin asian vielä ennen osien hankimista käyttämällä vanteet irti - takapaloissa 4mm kulutuspintaa (ulkopuolella) ja etusissa noin 8mm.

Vaihtotyö lienee aika samanlainen kaikille perusmalleille, AMG:stä en osaa sanoa. Siinä on ainakin etujarrut satuloineen erilaiset ja luultavasti takana on sama juttu.

Vaihtotyö oli itselle ensimmäinen sähköisen seisontajarrun kanssa - siitä sain myös kimmokkeen kirjoittaa tämän DIY:n, kun nuo takajarrut pitää ajaa ns. parkkiin tai huoltotilaan ennen vaihtotyön suorittamista. Sähkömoottori pistää todennäköisesti muuten vastaan niin, ettei jarrumäntää pääse työntämään takaisin sisään.

Ohje tuohon huoltotilaan löytyy onneksi Youtubesta ja se menee yksikertaisuudessaan näin:
  1. Virta päälle (1-asento) ja seisontajarru pois päältä.
  2. Trippinäyttöön kokonaismatka esille (tämä on tärkeä, muuten huoltovalikkoa ei saa auki).
  3. Paina yhtä aikaa OK ja Puhelin ylös -näppäimet pohjaan. Huoltovalikko aukeaa.
  4. Navigoi alas ja valitse Brake Pad Replace ja kuittaa OK:lla. Sähköjarru surisee aikansa.
Tämän jälkeen vaihtotyö on suoraviivainen ja menee ihan samalla tavalla mitä useimissa levyjarruissa. Tässä W205:ssa ei onneksi tarvitse edes mitään erikoisempia työkaluja jarrumännän työntämiseksi takaisin. Pelkkä ruuvari riittää mutta hipistelijä voi käyttää myös jarrumäntätyökalua - minä en jaksanut keräillä sitä esiin.

Kokonaisuudessaan tarvittavat työkalut ovat:
  • tunkki,
  • 17mm renkaanpultin avain (hylsy ja vääntövarsi tai ristikkoavain),
  • 7mm 6-koloavain (tai bitsi räikän päässä - tämä on vähän harvinainen koko joten tarkista etukäteen),
  • ruuvimeisseli (talttapää),
  • rautalanka tai naru ja
  • teräsharja.
Lisäksi tarvitset (valinnaisesti) seuraavia kemikaaleja:
  • ns. jarrurasva tai vesivaseliini ja
  • bräkleen, eli suihkuteltava yleispuhdistus- ja rasvan puhdistusaine.
Kun auto on ylhäällä ja rengas irti, harjaa irtoruoste ja -lika irti ja pese jarrusatula bräkleenillä - vaihe ei ole pakollinen, mutta siistien osien kanssa on paljon mukavampi työskennellä eikä lika aiheuta niin helposti uusia ongelmia.

Ensimmäiseksi irroitetaan satulan kitinän estämiseen tarkoitettu jousi (tai tämmöiseksi olen sen itselleni selittänyt) joka lähtee sisemmistä kielekkeistä taaksepäin painamalla ja samalla ulospäin vetämällä. Jousi on aika jämy mutta se lähtee irti, kun vähän tutkailee sen kiinnitystä ja avittaa ruuvarilla kampemalla. Kannattaa painaa asento mieleen, jotta se tulee asennettua samalla tavalla. Irroita myös kulumisvaroittimen liitin tässä vaiheessa (vain apukuskin puolella).
2016-08-05-2370_s.jpg
Seuraavaksi kannattaa painaa jarrumäntä sisään. Tämä onnistuu ruuvimeisselillä jarrusatulan takareunan keskellä olevasta kolosta. Jarrumännän reunassa on tätä varten kolo, mutta kannattaa olla varovainen jotta ei vaurioita männän tiivistettä. Jarrumäntä menee sisään reilun sentin ja se kannattaa työntää ihan perille saakka, jotta uudet palat mahtuvat paikoilleen.

Sitten päästään itse satulan kimppuun: irroita satulan liukujen takapuolella olevat suojatulpat ja avaa alta paljastuva 6-kolo ruuvi (se on samalla itse liukutappi). Varaa rautalanka käsien ulotuville, koska liu'ut irroittamalla satula irtoaa kannakkeestaan eikä sitä ole hyvä päästää roikkumaan jarruletkun varassa. Kun liu'ut ovat irti, vadä satulaa taaksepäin ja ota se irti kannakkeesta. Kiinnitä satula rautalangalla vaikka kallistuksenvaimentajaan - itse vein rautalangan satulasta iskarin takaa kallistuksenvaimentajaan, jolloin se ei luisunut takaisin alas. Onneksi jarruletkussa ja sähkäjarrun johdoissa on sen verran löysää, että satulan saa sivuun.
2016-08-05-2364_s.jpg
2016-08-05-2374_s.jpg
Nyt palat on helppo ottaa pois, kun ne ovat kiinni paikoilleen jääneessä satulan kannattimessa. Ennen uusien palojen asentamista kannattaa puhdistaa satulan kannakkeen urat, joihin jarrupalat kiinnittyvät. Ainakin omassa autossa urassa oli jo alkavaa ruostetta ja aika lailla jarrupölymöhnää. Kaikki vaan pois teräsharjalla ja ruuvarin kärjellä raapimalla. Lopuksi voit suikauttaa tähän bräkleeniä ja kuivailla paikat ennen rasvausta. Minä käytin uraan ja palojen vastaaviin kärkiin ohuelti jarrurasvaa. Ei kannata laittaa liikaa, koska rasva puristuu palojen kuluessa kohti levyä eikä siinä pinnalla tarvita liukkaria - sen sijaan uran rasvaus ehkäisee korroosiota ja pienentää palojen jumittamisen riskiä. Muista laittaa apukuskin puolelle kulumisvaroitin paikoilleen.

Kun uudet palat on paikoillaan, ota molemmat liu'ut irti ja puhdista ne jarrupölystä ja kiinnijääneestä kurasta sekä rasvaa ne kevyesti ennen asentamista takaisin paikoilleen. Liut ovat monessa autossa suurin syy jarrujen jumittamiseen, joten niiden voitelu on syytä tehdä joka kerta, kun osat on irrallaan. Karstan poisto liu'sta pitää taas tiivisteet kunnossa (ja jarrusatulanvaihtosedän poissa).

Lopuksi satula laitetaan takaisin paikoilleen. Pujota kulumisvaroittimen liitin satulan reiän läpi taakse päin ja kiinnitä satulan liut 6-kolo avaimella. Kiinnitä kulumisvaroittimen liitin, kitinäjousi ja ne kaksi muovitulppaa likujen takapuolelle.

Kun molemmat puolet ovat valmiit, kuittaa videon mukaan satuloiden huoltoasento pois (minulla tuo oli mennyt lepotilaan, mutta pienen räpläämisen jälkeen sain kuittauksen tehtyä) ja homma on bueno.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Vastaa Viestiin