Apua Viton flekteihin, nyt toimii! (otsikko muutettu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Apua Viton flekteihin, nyt toimii! (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Vikakoodit Climatron ja PO600 CAN? Selvennykseksi tilanteesta seuraava stoori:
Vitoon vaihdoin bussimallista vakkarinviiksen ja kytkin valmiiseen liittimeen kiinni. Seuraavaksi päätteen piuha kiinni autoon, Xentry auki ja tutkimaan vakkarin käyttöönottoa. Mitä, ei ole koko valintamahdolisuutta, entäs nyt? Minulla "sattui" olemaan CDI203:n Mesen puolelta kaivettu rimssu mukana (177070130). Eli auton oma varustekoodi kirjoitettiin yli, ja kas, vakkari saatiin käyttöön (ja toimii hienosti). Mukaan tuli uusi ominaisuus, jota en olisi kaivannut, molemmat flektit lähtevät pyörimään hetken kuluttua käynnistyksestä. Xentryn näytössä lukee tällöin kaksi ilmoitusta eka on Climatronic (jota autossa ei ole) ja toka on tuo P0600 CAN. Ilmeisesti autoon tuli ilmastoidun version varustekoodi, ja jolle ilmastoinnin nappi näkyy kytkettynä. Kämmi tuli myös rimssun syöttäneelle kaverille; hän hukkasi lapun jolle kirjoitti alkuperäisen koodin. Flektin ohjausmoduuli kyllä toimii, koska tilaa voi muuttaa päätteltä.

Eli, miten tästä eteenpäin (vakkarikin on hyödyllinen)? Ja mikä on tuo epämääräinen koodi?
Viimeksi muokannut Vitollinen, Ma 14.08.2017 18:23. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Viton (110CDI) koodi PO600 CAN

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Itse itselleni vastaten: Kuukkelilla löysin seuraavanlaiset vaihtoehdot:

- Faulty Engine control Module (ECM)
- Engine control Module(ECM) harness is open or shorted
- Engine control Module (ECM) cicuit poor electricl connection
- Low battery voltage

Read more: http://www.autocodes.com/p0600_mercedes-benz.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitään vikavaloja ei ole palamassa, kaikki toimii autossa hyvin. Kun flektien liitin on irti, ei kuulu edes näiden ulinaa. Koska mitään muita vikakoodeja ei ole, veikkaisin tuon Climatronicin koodin ja P0600 CAN koodin liittyvän toisiinsa. Eli Ecun mielestä autossa on ilmastointi, mutta sen control-moduulia ei näy?

Menikö ihan metsään? Onko kenelläkään alkuperäistä Basic-mallin Viton w638 rimssua tallessa? Itselläni ei diagnoosisoftaa ole, se löytyy erään kaverin autokorjaamolta muutaman kymmenen kilometrin päästä.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Itsekseni ilmeisesti täytyy ongelmasta keskustella :wave:
Eikö kenelläkään ole vastaavaa tullut esille, eikö kenelläkään ole esim. tallessa alkuperäistä koodinpätkää? Eli pistänkö "mersun" paaliin?
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 677
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Mesejä harvoin ohjelmoidaan tollasilla koodin pätkillä. Siksi ei varmaan tietoa paljoo löyzy. Mikä tuon koko numerosarjan idea on?
2007 R 320cdi
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Ymmärtääkseni sen rimssun myötä vaihtuu varustetaso. Minun vitooni tuli mukaan ilmastointi, jota siis ei ole. Siksi tulivat myös ongelmat. Rimssun syöttäjä (ja alkuperäisen hukkaaja on pieni mb merkkikorjaamo). Pahoittelun jälkeen pyysivät vain etsimään jostain alkuperäisen numerosarjan, jonka sitten vaihtaisivat takaisin.
Onkohan maahantuojalta saatavilla alkuperäistä, mitä muita vaihtoehtoja on?
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Vitollinen kirjoitti:Vikakoodit Climatron ja PO600 CAN? Selvennykseksi tilanteesta seuraava stoori:
Vitoon vaihdoin bussimallista vakkarinviiksen ja kytkin valmiiseen liittimeen kiinni. Seuraavaksi päätteen piuha kiinni autoon, Xentry auki ja tutkimaan vakkarin käyttöönottoa. Mitä, ei ole koko valintamahdolisuutta, entäs nyt? Minulla "sattui" olemaan rimssu mukana (177070130). Eli auton oma varustekoodi kirjoitettiin yli, ja kas, vakkari saatiin käyttöön (ja toimii hienosti). Mukaan tuli uusi ominaisuus, jota en olisi kaivannut, molemmat flektit lähtevät pyörimään hetken kuluttua käynnistyksestä. Xentryn näytössä lukee tällöin kaksi ilmoitusta eka on Climatronic (jota autossa ei ole) ja toka on tuo P0600 CAN. Ilmeisesti autoon tuli ilmastoidun version varustekoodi, ja jolle ilmastoinnin nappi näkyy kytkettynä. Kämmi tuli myös rimssun syöttäneelle kaverille; hän hukkasi lapun jolle kirjoitti alkuperäisen koodin. Flektin ohjausmoduuli kyllä toimii, koska tilaa voi muuttaa päätteltä.

Eli, miten tästä eteenpäin (vakkarikin on hyödyllinen)? Ja mikä on tuo epämääräinen koodi?
Auton varustelu muuten? automaatti? manuaali? 108cdi 110cdi? 112cdi?
ecun numero?
muistaaksen mökki naapuri laiteli noita koodeja tuonne mese fi
Mökkillä
'
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Vitollinen kirjoitti:Ymmärtääkseni sen rimssun myötä vaihtuu varustetaso. Minun vitooni tuli mukaan ilmastointi, jota siis ei ole. Siksi tulivat myös ongelmat. Rimssun syöttäjä (ja alkuperäisen hukkaaja on pieni mb merkkikorjaamo). Pahoittelun jälkeen pyysivät vain etsimään jostain alkuperäisen numerosarjan, jonka sitten vaihtaisivat takaisin.
Onkohan maahantuojalta saatavilla alkuperäistä, mitä muita vaihtoehtoja on?
Koeta ottaa yhteyttä nimimerkkiin CDI203 , uskoisin että saa koodattua kuntoon ( kai noita muitakin koodaajia on ).
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
Vitollinen kirjoitti:Vikakoodit Climatron ja PO600 CAN? Selvennykseksi tilanteesta seuraava stoori:
Vitoon vaihdoin bussimallista vakkarinviiksen ja kytkin valmiiseen liittimeen kiinni. Seuraavaksi päätteen piuha kiinni autoon, Xentry auki ja tutkimaan vakkarin käyttöönottoa. Mitä, ei ole koko valintamahdolisuutta, entäs nyt? Minulla "sattui" olemaan rimssu mukana (177070130). Eli auton oma varustekoodi kirjoitettiin yli, ja kas, vakkari saatiin käyttöön (ja toimii hienosti). Mukaan tuli uusi ominaisuus, jota en olisi kaivannut, molemmat flektit lähtevät pyörimään hetken kuluttua käynnistyksestä. Xentryn näytössä lukee tällöin kaksi ilmoitusta eka on Climatronic (jota autossa ei ole) ja toka on tuo P0600 CAN. Ilmeisesti autoon tuli ilmastoidun version varustekoodi, ja jolle ilmastoinnin nappi näkyy kytkettynä. Kämmi tuli myös rimssun syöttäneelle kaverille; hän hukkasi lapun jolle kirjoitti alkuperäisen koodin. Flektin ohjausmoduuli kyllä toimii, koska tilaa voi muuttaa päätteltä.

Eli, miten tästä eteenpäin (vakkarikin on hyödyllinen)? Ja mikä on tuo epämääräinen koodi?
Auton varustelu muuten? automaatti? manuaali? 108cdi 110cdi? 112cdi?
ecun numero?
muistaaksen mökki naapuri laiteli noita koodeja tuonne mese fi

Ecun numero on: A611 153 68 79
Auto on 110CDI, manuaalivaihteinen. Auto on muuten melko hyväkuntoinen ikäisekseen (rekisteröity 11/02) pohjaa öljytty ym. Palvelee minulla veneen veturina, ja muutenkin harrastuksissa. Vakkarin laitoin, koska vesillelaskupaikkaan voi olla matkaa useita satoja kilometrejä. Jarrut korjaan seuraavaksi, se mersun "käsijarru" jyrkällä luiskalla :o
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Heissan taas... Ei ole CDI203 lukenut yv:itään, viesti on ollut jo puolentoista viikkoa lähtevien "lokerossa".
Onko muita osaajia paikalla, taitaa Tuikkukin vielä lomailla Lapin selkosilla? Tässä odotellessa olen laittanut takajarrut uusiksi; levyt, kengät, palat, liukusarjat, vaijerit, toisen puoleisen takalaakerin, kulumis-indikaattorin piuhat sekä kunnostanut sen vaijeri linkun auton alta.
Nyt on taas vaihteeksi toimiva käsijarru :clap:
Viimeksi muokannut Vitollinen, Ti 01.11.2016 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Heissan taas, yksinpuheluni jatkuu...
Lähetin yv:tä sekä Tuikulle että CDI203:lle muutama viikko sitten, kummallakin tosin taitaa olla tähdellisempiä asioita hoidettavana :think:

Nyt ajellaan siten ilman niitä flektien releitä, muutenhan kone ei lämpenisi lainkaan näillä keleillä. En viitsi avata uutta ketjua tälle Viton projektille, joten päivitän tähän sen etenemisestä. Näin tämä pysyy ylhäällä; ja joku ehkä keksii ratkaisun alkuperäiseen ongelmaani...

Helmapelti on korjattu vaihtamalla siitä etummainen puolikas, paikka syntyi helpommalla leikkaamalla se halki läheltä yläreunan pokkausta. Näin ei tarvinnut muotoilla niitä tolppien juuria, vaan sauma hävisi siihen suoraan osaan.

Etusumarit korjaantuivat monitoimiviiksen vaihdolla, samoin vilkut palautus tuli asianmukaiseksi.

Hienoa kun foorumi taas toimii :clap:
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Yksinpuhelu jatkuu...
Ruostekorjaukset jatkuvat pienen tauon jälkeen, laitan jossain vaiheessa kuviakin jos jotain kiinnostaa.
Palaan vielä alkuperäiseen ongelmaani, joka jatkuu edelleen. En ole vielä onnistunut tavoittamaan CDI203:sta kevään jälkeen (jolloin alustavsti ymmärtääkseni sovimme korjauksesta). Silloin ei onnistunut, koska oli kuulemma lähdössä ulkomaille. Nyt ei enää vastaa puhelimeen, kiirettäkö lienee... YV:kin on ollut odottamassa lähtevissä posteissa jo reilun kuukauden, foorumille näkyy kuitenkin vastailleen viime viikolla. Sori, jos vaikutan turhan närkästyneeltä, autojahan nämäkin lienevät?.

Miten saan ko. henkilöön yhteyden, vai onko foorumilla muita ohjelmointitaitoisia?
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua Viton flekteihin, gurut hei! (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Minä taas täällä "häiriköimässä"?

Ovatko kaikki vielä lomilla?
Tuikku ehkä osaisi auttaa, mutta ei hänkään vastannut viime vuonna viestiini (tänä vuonna en ole vielä yrittänytkään viestitellä). Kajaanikin on melko kaukana minusta katsoen. Eräältä foorumilaiselta kuulin, ettei CDI203 edes soita takaisin vaikka häntä on yritetty tavoitella. (ja hän taas olisi lähinnä minusta katsoen). Ymmärrän kyllä foorumilaisten vapaaehtoisuuden avun antamiseen. Ja "oikeiden" mersujen kohdalla apua näytetäänkin tarjottavan.

Eli vähän kuin pattitilanne, ensi kuussa tulee näköjään täyteen ensimmäinen vuosipäivä tälle asialle :clap:

Joten paaliinko laitetaan, vai menenkö Veholle?
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Vitollinen kirjoitti:
Miten saan ko. henkilöön yhteyden, vai onko foorumilla muita ohjelmointitaitoisia?
Eiköhän kyseinen henkilö itse päätä mihin haluaa osallistua. Painostaminen todennäköisesti vain pahentaa asiaa. Tuikku varmaan osaisi auttaa mutta eiköhän hänelläkin ole ihan tarpeeksi tehtävää leipätyön piirissä.

Ymmärsin että itselläsi on star testeri, eihän siinä muita taitajia tarvita. Jos laittaisit auton runkonumeron tiedoksi niin joku saattaisi yrittää tulkata tuota aiempaa kertomustasi, muuten vaikuttaa kovin ristiriitaiselta jos Xentry-auto ja varusteita koodataan stringillä...
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua; Viton flektit pyörivät koko ajan (otsikko muutettu

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

DBFI kirjoitti:
Vitollinen kirjoitti:
Miten saan ko. henkilöön yhteyden, vai onko foorumilla muita ohjelmointitaitoisia?
Eiköhän kyseinen henkilö itse päätä mihin haluaa osallistua. Painostaminen todennäköisesti vain pahentaa asiaa. Tuikku varmaan osaisi auttaa mutta eiköhän hänelläkin ole ihan tarpeeksi tehtävää leipätyön piirissä.

Ymmärsin että itselläsi on star testeri, eihän siinä muita taitajia tarvita. Jos laittaisit auton runkonumeron tiedoksi niin joku saattaisi yrittää tulkata tuota aiempaa kertomustasi, muuten vaikuttaa kovin ristiriitaiselta jos Xentry-auto ja varusteita koodataan stringillä...
Ehkä olen ilmaissut asiaani hieman epäselvästi, huomasin sen luettuani aloitusviestini uudelleen. Olen YV:eillä tämän CDI203:lle kuvannut toivoakseni paremmin, hänenhän se stringikin oli. Minulla ei ole staria, eikä edes vikakoodin lukulaitteita. Tuo homma tehtiin pienessä mersukorjaamossa ja heidän Xentryllä/Dassilla. Siellä ei ollut knowhouta vakkarin "oikeaoppiseen" käyttöönottoon, joten ehdotuksestani kokeilimme tuota rimssua. Alkuperäinen koodi kirjoitettiin lapulle, ja jäi korjaamolle (tyhmänä en hoksannut kopioida sitä itselleni). Palasin korjaamolle viikon kuluttua tarkoituksena palauttaa auto alkuperäiseksi flektiongelman vuoksi, tällävälin lappu olikin sitten kadonnut.
Siellä korjaamolla nuo vikakooditkin on luettu, mutta enempää he eivät osaa auttaa.

Tarkoitus ei ole painostaa CDI203:sta, ihmettelin tilannetta vain palstalla ääneen. Homma tuntuisi ihan ok:lta mikäli hän olisi vastannut soittoyrityksiini ja kertonut (vaikka tekstiviestillä) ettei nyt mitenkään ehdi (olimme alustavasti jo sopineet työstä).

Silloin kun itse vielä toimin sähkön/automaation parissa, pyrin kyllä itse sopimaan asiakkaiden kanssa jos oli aikatauluongelmia. Mielestäni olen ollut kohtuullisen kärsivällinen asian suhteen kuluneen vuoden aikana, tämä on kuitenkin vain harrasteauto.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Apua Viton flekteihin, gurut hei! (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vitollinen kirjoitti:Joten paaliinko laitetaan, vai menenkö Veholle?
Miksei alunperinkin riippumattomalle korjaamolle jossa on käytössä virallinen (= laillinen) Star ?
No, toisaalta en tiedä onnistuuko kiinanstarilla tuolla tavalla sekoitetun järjestelmän korjaaminen kohtuudella enää. Uudempiin menisi helposti SCN-koodaamalla.
wiimax.fi
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apua Viton flekteihin, gurut hei! (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

dealer kirjoitti:
Vitollinen kirjoitti:Joten paaliinko laitetaan, vai menenkö Veholle?
Miksei alunperinkin riippumattomalle korjaamolle jossa on käytössä virallinen (= laillinen) Star ?
No, toisaalta en tiedä onnistuuko kiinanstarilla tuolla tavalla sekoitetun järjestelmän korjaaminen kohtuudella enää. Uudempiin menisi helposti SCN-koodaamalla.
Nyt en ymmärrä tarkoitustasi, avaatko tätä hieman?. Kyseessähän oli pieni riippumaton MB-korjaamo, arveletko heidän yleensäkin käyttävän "kiinanstaria"? Kyllä he minusta näyttivät käytävän ihan asiallisia laitteita (kunnon multiplekseri ja Panan toughbook-tabletti).

No, oli miten oli, Vito on nyt kunnossa (vikakoodit poistettuna ja oikea versiokoodaus sisällä (kävin nimittäin Veholla). Kerroin työn vastaanottajalle saman stoorin kuin täälläkin, mutta ei tästä sen enempää.

Eli mitä tästä opin: Jos käyttää varustekoodaukseen merkkijonoa, kannattaa varmistua sen sopivuudesta omaan automalliin. Minun Vitoni ongelma liittyi nimenomaan siihen, että autossani ei ole ilmastointia jollaiseen tuo "rimssu" oli tarkoitettu. Tämä oli syynä flektiongelmiin ja vikakoodeihin.

Ainakin "uudemmissa" 110 ja 112CDI-Vitoissa on kytkin- ja jarrupoljintieto ECU:lla, sekä 6-pinninen musta liitin vakkaria varten. Vakkari on pelkkä viiksi ilman ohjainkorttia ja otetaan käyttöön versiokoodauksella tai sitten ohjelmanpätkällä. Tämän voi käydä hoitamassa vaikka Veholla, tai sitten gurulla jos sellaisen onnistuu kiireiltään tavoittamaan.

Viiksen saa purkuautosta, yläpuolisessa rattiakselinsuojuksessa on merkittynä paikka vakkarin viiksen reiälle. Ratin joutuu irrottamaan, samoin viiksipaketti johon vakkari tulee ruuvilla kiinni. Ratti kannattaa laittaa takaisin samaan asentoon kuin irrotettaessa, samoin se muoviholkki omaan hahloonsa. Muuten ei vilkunpalautus enää toimi.

Kiitokset kaikille asiaa seuranneille mielenkiinnosta!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Apua Viton flekteihin, nyt toimii! (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä mitään, oletin että ei ole laitteita käytössä kun varusteita lisätään koodinpätkällä mutta olihan tuolla tarkkaan lukien selityskin jo aiemmin.
Siellä ei ollut knowhouta vakkarin "oikeaoppiseen" käyttöönottoon, joten ehdotuksestani kokeilimme tuota rimssua.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin