6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

pirhonen kirjoitti:Minulla on 204 cdi vm 2008 6v Öljypisteen pojat otti vanhat öljyt pois että nähtiin paljonko sinne oli ns MB erikoistuneessa liikkeessä laitettu poistettua öljyä oli 1,6l.
Uutta öljyä 1,2 l astiaan ja paineella uudet öljyt laatikkoon eron huomasi heti.
Näin huonoa vaihdeloodaa saa kyllä hakea... En suosittele kenellekään ikinä mersua jossa ei automaattilaatikkoa. Nytkin kun pakkasta -15 niin vaihdelaatikko on ihan kuin puutarhatraktorissa.
Kyllä on laatua tämäkin! Onko teillä muilla minkäänlaista probleemaa kylmällä kelillä manu-askin kanssa? Vaikuttaako tähänkin nyt sitten liika öljy? Moneen firmaan soitettu: ..joka maan kolkossa sanovat että mitään ongelmaa ei ole ollut manuaalisen 6-loodan kanssa... koskaan ei ole avattu, niin varma looda... ja öljymäärät ihan höpöp höpöp juttuja että vaikuttaisi johonkin...

En tiedä, mutta nautinto ei ole kyllä ajaa tällä loodalla. Muiden kokemuksia pakkasella.. Vaihdekepin juureen on lykätty öljyä, ettei takertelisi... ei apua.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Ihmetyttää että pitää kuukausitolkulla sitä lootaa kiusata. Onko se nii paha uskoa mitä tähänkin ketjuun on kirjoitettu useaan kertaan. Eli imase nyt sitä öljyä sieltä pois (taitaa tosin olla jo myöhäistä)
2007 R 320cdi
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Huttiainen kirjoitti:Ihmetyttää että pitää kuukausitolkulla sitä lootaa kiusata. Onko se nii paha uskoa mitä tähänkin ketjuun on kirjoitettu useaan kertaan. Eli imase nyt sitä öljyä sieltä pois (taitaa tosin olla jo myöhäistä)
No syy tähän se, että useasta mersuhuollosta kysytty ja samaa sanoneet, ettei MITÄÄN vaikutusta öljyn poistamisella, kun olen kysynyt tekisikö sellaisen tälle autolle.
Sanovat vain että ajaa menemään, että syncrot siellä mitkä pitää vaihtaa jos haluaa päästä tästä ongelmasta eroon... :oops: :| :wink:
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

tossa sitä jo kyseltiin että mistä vaihteistosta on kyse. tällänen aiunakin löytyi:

Reducing the oil filling capacity facilitates shifting of 1st and 2nd gear when engine is cold.

Transmission 716.60/62:
Previous filling capacity changed from 1.5 liters to 1.2 liters

Transmission 716.64/66:
Previous filling capacity changed from 1.8 liters to 1.5 liters

BT26.00-P-0001-01A Transmission oil filling capacity modified

http://www.benzworld.org/forums/attachm ... dified.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Voisit vaikka tulostaa ton sinne käyttöautoon tai kehottamaan avaamaan wissin ennenkuin avaa suunsa.
jagr83 kirjoitti: Käyttöauton huoltopäällikkö: 1,5 litraa laatikkoon, mersun ohjeesta luki > täyttöaukon alareunaan asti.
Ei ollut muusta kuullutkaan.
Mitäänhän tämä ei tietysti sinun auton kohdalla takaa, kun ei ole tietoa onko siellä edes kyseinen laatikko, ja voihan siellä olla muutakin vikaa jo. mutta silti.
2007 R 320cdi
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Kävin saman keskustelun Jyväskylässä Käyttöautolla huoltopäällikön kanssa. Silloin ei ollut saatavilla tuota paperia missä sanotaan, että 1,2 litraa pitäisi laittaa mutta lopulta ne suostui sen sinne laittamaan. Huoltopäällikön mukaan tyhjennysproppuun asti olisi pitänyt täyttää eikä muusta ollut kuullut. Tarkastin kesällä öljymäärän, se on hieman vajaa täyttöpropusta mutta ennemmin 5mm kuin 10mm alle. Joka tapauksessa, aiempi täyttö oli proppuun asti ja silloin takelteli ja rusahtelikin. Nyt tuolla hieman, muttei vielä tarpeeksi vajaalla täytöllä takeltelee pakkasessa muttei enää rusahda. Vieläkin pitäisi vähentää.

Auto W204, 200 CDI, -08. Öljyt mersun omaa, vaihteisto 716.608
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Ocky kirjoitti:Kävin saman keskustelun Jyväskylässä Käyttöautolla huoltopäällikön kanssa. Silloin ei ollut saatavilla tuota paperia missä sanotaan, että 1,2 litraa pitäisi laittaa mutta lopulta ne suostui sen sinne laittamaan. Huoltopäällikön mukaan tyhjennysproppuun asti olisi pitänyt täyttää eikä muusta ollut kuullut. Tarkastin kesällä öljymäärän, se on hieman vajaa täyttöpropusta mutta ennemmin 5mm kuin 10mm alle. Joka tapauksessa, aiempi täyttö oli proppuun asti ja silloin takelteli ja rusahtelikin. Nyt tuolla hieman, muttei vielä tarpeeksi vajaalla täytöllä takeltelee pakkasessa muttei enää rusahda. Vieläkin pitäisi vähentää.

Auto W204, 200 CDI, -08. Öljyt mersun omaa, vaihteisto 716.608
Vastaavaan törmännyt useammassa Vehossa ja käyttöautossa... ei ole koskaan kuulleetkaan missään mersussa auttaneen öljymäärän vähennys rusahteluun tai laatikon tökkimiseen..
Joka paikassa sama vastaus, että tässä vaihdelaatikossa täyttö ylivuotoon asti. ei muuta ohjetta.

Mistä näen tuon mesen vaihteiston mallinumeron? Vai miten tuo numerosarja menee?
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

toi ohje koskee laatikoita 716.60x ja 716.62x, saattaa olla muitakin ohjeita mutta ku ei ole wissiin pääsyä.

tonne lykkäät vinin, niin näkyy laatikon tarkka malli:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=13356" onclick="window.open(this.href);return false;
2007 R 320cdi
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 569
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulla ainakin parani vaihteiston toiminta huomattavasti, kun viime viikolla vaihdettiin lootaan öljyt, ja laitettiin oikea määrä, eli vähän alle ropun reunan. Lakkas rusahtelemasta, ja pykälät menee silmään kakomatta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ilman muuta on jokin paikka rikki jos on oikeaa öljyä oikea määrä ja "vaihdelaatikko on ihan kuin puutarhatraktorissa" :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

dealer kirjoitti:Kyllä ilman muuta on jokin paikka rikki jos on oikeaa öljyä oikea määrä ja "vaihdelaatikko on ihan kuin puutarhatraktorissa" :D
Oikee tosi. Vaihteet on mesessä ihan niin kuin päältä ajettavassa Rally-ruohonleikkurissa, kun pakkasta -15.
Vaihde keppi ei meinaa liikkua mihinkään, ihan kuin olisi liimattu jollain kiinni loveen. Ja kun irti saa, niin siittä seuraavaan loveen saaminen onkin jo sitten taidetta. Tämän jälkeen alkaa jotenkin pelaamaan. Kun auto hetken lämpenee ajossa, niin alkaa pelaamaan jotenkin ja pienen ajon jälkeen vaihteet pelaa jo. Toivottava vain ettei hetkeen tarvi vaihtaa 1 tai 2 vaihdetta.

En olis uskonut että 2007 vm mersussa voi olla huonompi vaihteisto kuin ruohonleikkurissa. Vaihteistoöljy vaihdettu syksyllä, ei mitään eroa viimetalveen. Onko sitten jotku vaijerit liekö niin tahmeet. tai jokin muu jumissa..
Eikö muilla ole mitään ropbleemaa näiden kanssa?

Voisko öljyn määräkään tuohon vauikuttaa saati sitten syncrot... Vaihdekepin juureen lykätty crc:tä... Huoltoliike laittoi, että voisi kokeilla tuota öljyn vähennystä... saa nähdä leviääkö lopullisesti looda sen jälkeen.
Gearbox oli muuten mallia numeroltaan 716652 00 ....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yhtään en epäile, etteikö vaihteet menisi huonosti päälle kun siitä kerroit.
Suosittelisin että öljyt myös vaihdetaan, eikä pelkästään vähennetä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

dealer kirjoitti:Yhtään en epäile, etteikö vaihteet menisi huonosti päälle kun siitä kerroit.
Suosittelisin että öljyt myös vaihdetaan, eikä pelkästään vähennetä.
Miksi öljyt pitäisi vaihtaa kun vaihdettu 1000 km sitten?
Eikö ensimmäinen testi ole ottaa vähän pois ja katsoa muuttaako tilannetta..

Ja mistä tuo voi johtua, että vaihteet tosi jäykät pakkasella... kyllä nyt 30 astetta pakkasta ymmärtää, mutta -15?? Normi talveee.
Isoin ongelma tosin kyllä rusahtaminen 1->2 vaihdettaessa ja sen jälkeen tulee tuo kylmänä vaihteiston tahmaus.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja etrade »

jagr83 kirjoitti: Miksi öljyt pitäisi vaihtaa kun vaihdettu 1000 km sitten?
Sen vuoksi että näkee paljonko siellä on metallia ja minkä väristä öljy on nyt, kun on ollut liikaa öljyä.
Hyvin helppo tehdä diagnoosi, jos sinne on laitettu Esso Gear Oil MB 317 tai vastaava Febiltä tai Commalta, kun on alunperin Irish Cream likööri väristä eli tumman keltaista.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mä uskoisin, että nämä "paskat" laatikot ovat ajalta esim. W203 pre-facelift. Vaihteensiirrossa takertelee 1-2 vaihteet. Näiden syncrorenkaissa on vikaa mutta suurin epäkohta lienee vaijerivetoinen vaihteensiirtomekanismi. Kuvat alla.

Kuva

Kuva

Kuva

Facelift-malliin (late 2005) tuli bemarityylinen siirtäjäntanko ja parannus syncrorenkaisiin. Ilmeisesti kuvan laatikko ja siirtäjä sitten toimii paremmin?

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja dealer »

jagr83 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Yhtään en epäile, etteikö vaihteet menisi huonosti päälle kun siitä kerroit.
Suosittelisin että öljyt myös vaihdetaan, eikä pelkästään vähennetä.
Miksi öljyt pitäisi vaihtaa kun vaihdettu 1000 km sitten?
Eikö ensimmäinen testi ole ottaa vähän pois ja katsoa muuttaako tilannetta..

Ja mistä tuo voi johtua, että vaihteet tosi jäykät pakkasella... kyllä nyt 30 astetta pakkasta ymmärtää, mutta -15?? Normi talveee.
Isoin ongelma tosin kyllä rusahtaminen 1->2 vaihdettaessa ja sen jälkeen tulee tuo kylmänä vaihteiston tahmaus.
Miksi pitäisi tehdä jotain, vaikka mikään ei toimi oikein ? Minä en ihmettelisi yhtään vaikka olisi vaseliinia laitettu laatikkoon, kun ei ole ollut tietoa öljymäärästäkään.

Meillä 620000 ajettu 6-vaihteinen ja kevyesti liikkuu keppi näillä -25-27 pakkasilla eikä ole vaihteiden kytkeytymisessä ongelmia. On oikeaa öljyä oikea määrä ja vaihteensiirtovivusto kunnossa, yksi tanko sinne vaihdettu viitisen vuotta sitten kun oli irronnut nivelkupin kuluttua väljäksi.
oulaistenliikenne.fi
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 14.09.2004 02:56
Paikkakunta: lahti

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja pirhonen »

Tuli kerralla kuntoon kun oikeat öljyt ja oikea määrä vaihteet pelaa kuin kesällä.
Miksi ihmetellä mikä vikana,vaihtaa öljyt ja oikeamäärä selviää ainakin auttaako ongelmaan.
wallu
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

dealer kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Yhtään en epäile, etteikö vaihteet menisi huonosti päälle kun siitä kerroit.
Suosittelisin että öljyt myös vaihdetaan, eikä pelkästään vähennetä.
Miksi öljyt pitäisi vaihtaa kun vaihdettu 1000 km sitten?
Eikö ensimmäinen testi ole ottaa vähän pois ja katsoa muuttaako tilannetta..

Ja mistä tuo voi johtua, että vaihteet tosi jäykät pakkasella... kyllä nyt 30 astetta pakkasta ymmärtää, mutta -15?? Normi talveee.
Isoin ongelma tosin kyllä rusahtaminen 1->2 vaihdettaessa ja sen jälkeen tulee tuo kylmänä vaihteiston tahmaus.
Miksi pitäisi tehdä jotain, vaikka mikään ei toimi oikein ? Minä en ihmettelisi yhtään vaikka olisi vaseliinia laitettu laatikkoon, kun ei ole ollut tietoa öljymäärästäkään.

Meillä 620000 ajettu 6-vaihteinen ja kevyesti liikkuu keppi näillä -25-27 pakkasilla eikä ole vaihteiden kytkeytymisessä ongelmia. On oikeaa öljyä oikea määrä ja vaihteensiirtovivusto kunnossa, yksi tanko sinne vaihdettu viitisen vuotta sitten kun oli irronnut nivelkupin kuluttua väljäksi.
No tätä nyt tullaan kokeilemaan heti alkuviikosta, ja ilmoittelen muuttuiko mikään.
Ihmeellistä tässä on se, että paikkakunnan käyttöauto huoltaa raskasta mersukalustoa (truck) ja siellä useampaan otteeseen tarkistaneet että oikea määrä on ylivuotoon asti...
Samoin sanoneet useamman kerran että ei mitään vaikutusta jos öljyä olisi jopa liikaa... Tämä johtuu syncronirenkaista jotka saanut siipeensä ja ainoaksi vaihtoehdoksi antoivat laatikon avaamisen.

Lopputulos: Kyllähän sitä vähitellen alkaa uskoa, että kai se sitten on näin. Samaa sanottu useammassa pääkaupunkiseudun Vehosta, ettei ole öljymäärällä tekemistä tämän kanssa.

Öljy mitä laitettiin viimeksi, oli: Mobil Gera Oil MB 317 eli ihan oikeaa.. Määrä nyt jos aiheuttaa sitten tämän ongelman, että rusahtaa ja pakkasella jämähtää koko keppi melkeen paikalleen niin mahtava juttu jos muuttuu tällä toimivaksi. Laatikko oli: 716652, tuohon nyt ei löytynyt suoraan että koskeeko tuota laatikkoa tämä vajaa täyttö.

Mites tuo vaihdekepin jumittaminen (yli 10 pakkasella ihan kuin jäätynyt paikalleen).. voiko tämä olla nyt sitten jostain vaihteensiirtovivustosta kiinni, vaikka siitäkin sanoivat että on kunnossa, eikä vikaa siinä.
Alkuviikosta nyt ainakin tuota öljymäärää säädetään ja toivotaan parasta!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän tästä kyseisestä autosta voi mitään varmaksi sanoa missä ongelma on, mutta kun on vuosien varrella opittu - osin kantapään kauttakin - suhtautumaan aiempiin korjauksiin tietyllä tavalla.
Tahtoo sanoa että AINA pitäisi osata mielessään nollata muiden tekemät korjausyritykset. Oli sitten kyse toisesta korjaamosta tai auton omistajasta tai jostain muusta henkilöstä. Ei saa luottaa mihinkään että olisi osattu tai tehty oikein.
Ihan sama juttu toisinpäin, jos meillä ei saada autoa kuntoon ja viedään johonkin toiseen korjaamoon, siellä pitää aloittaa perusasioista.

Eipä tuosta ole kuin pari viikkoa kun tuli muuan W204 jota oli toisaalla korjattu ja tutkittu ihan jonkin verran, moottorin häiriövalo paloi vaan sitkeästi.
Vikakoodi pakokaasun vastapainetunnistimesta joka oli edellisessä paikassa vaihdettu ja kokeiltu vielä toisellakin uudella osalla. Tutkimaan johtoja, letkuja jne ? Kysytäänpä ensin asiakkaalta olisiko kuittia edelliseltä korjaamolta ?
Ei, mutta se vaihdettu osa on hanskalokerossa. Eropainetunnistinhan sieltä sitten löytyi :mrgreen: Anteeksi OT.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

dealer kirjoitti:Eihän tästä kyseisestä autosta voi mitään varmaksi sanoa missä ongelma on, mutta kun on vuosien varrella opittu - osin kantapään kauttakin - suhtautumaan aiempiin korjauksiin tietyllä tavalla.
Tahtoo sanoa että AINA pitäisi osata mielessään nollata muiden tekemät korjausyritykset. Oli sitten kyse toisesta korjaamosta tai auton omistajasta tai jostain muusta henkilöstä. Ei saa luottaa mihinkään että olisi osattu tai tehty oikein.
Ihan sama juttu toisinpäin, jos meillä ei saada autoa kuntoon ja viedään johonkin toiseen korjaamoon, siellä pitää aloittaa perusasioista.

Eipä tuosta ole kuin pari viikkoa kun tuli muuan W204 jota oli toisaalla korjattu ja tutkittu ihan jonkin verran, moottorin häiriövalo paloi vaan sitkeästi.
Vikakoodi pakokaasun vastapainetunnistimesta joka oli edellisessä paikassa vaihdettu ja kokeiltu vielä toisellakin uudella osalla. Tutkimaan johtoja, letkuja jne ? Kysytäänpä ensin asiakkaalta olisiko kuittia edelliseltä korjaamolta ?
Ei, mutta se vaihdettu osa on hanskalokerossa. Eropainetunnistinhan sieltä sitten löytyi :mrgreen: Anteeksi OT.
:D Jees, no mutta kokeillaan nyt ainakin tuota. Mutta tosiaan ärsyttää nuo merkki-liikkeet, kun ei mitään halpaa voida kokeilla koskaan, vaan aina ehdotetaan laatikon avaamista tai koko laatikon vaihtoa.

Tuohon ei vielä kukaan vastannut, mistä vaihdekepin jumittaminen johtuu kylmällä. voiko jokin vivusto olla niin kohmeessa, hitsata kiinni? Siis vaihde ei meinaa irrota silmästä (1) ollenkaan? Voiko liittyä kytkimeen tällainen? Tosiaan kakkoselle kytkeminen myös ihan takussa. Ja tämä siis pakkasella tai siihen asti, että auto vähän lämpenee.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

jagr83 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Eihän tästä kyseisestä autosta voi mitään varmaksi sanoa missä ongelma on, mutta kun on vuosien varrella opittu - osin kantapään kauttakin - suhtautumaan aiempiin korjauksiin tietyllä tavalla.
Tahtoo sanoa että AINA pitäisi osata mielessään nollata muiden tekemät korjausyritykset. Oli sitten kyse toisesta korjaamosta tai auton omistajasta tai jostain muusta henkilöstä. Ei saa luottaa mihinkään että olisi osattu tai tehty oikein.
Ihan sama juttu toisinpäin, jos meillä ei saada autoa kuntoon ja viedään johonkin toiseen korjaamoon, siellä pitää aloittaa perusasioista.

Eipä tuosta ole kuin pari viikkoa kun tuli muuan W204 jota oli toisaalla korjattu ja tutkittu ihan jonkin verran, moottorin häiriövalo paloi vaan sitkeästi.
Vikakoodi pakokaasun vastapainetunnistimesta joka oli edellisessä paikassa vaihdettu ja kokeiltu vielä toisellakin uudella osalla. Tutkimaan johtoja, letkuja jne ? Kysytäänpä ensin asiakkaalta olisiko kuittia edelliseltä korjaamolta ?
Ei, mutta se vaihdettu osa on hanskalokerossa. Eropainetunnistinhan sieltä sitten löytyi :mrgreen: Anteeksi OT.
:D Jees, no mutta kokeillaan nyt ainakin tuota. Mutta tosiaan ärsyttää nuo merkki-liikkeet, kun ei mitään halpaa voida kokeilla koskaan, vaan aina ehdotetaan laatikon avaamista tai koko laatikon vaihtoa.

Tuohon ei vielä kukaan vastannut, mistä vaihdekepin jumittaminen johtuu kylmällä. voiko jokin vivusto olla niin kohmeessa, hitsata kiinni? Siis vaihde ei meinaa irrota silmästä (1) ollenkaan? Voiko liittyä kytkimeen tällainen? Tosiaan kakkoselle kytkeminen myös ihan takussa. Ja tämä siis pakkasella tai siihen asti, että auto vähän lämpenee.
Tuossa on aiheesta, eli vaihdekepin jumituksesta ja monella auttanut crc:n laittaminen kepin juureen, joillakin vivustojen rasvaus.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 60&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Anders123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 19.08.2012 23:32

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Anders123 »

Tähän samaan aiheeseen sopii varmaan kysyä seuraavaa:
Mitä osia on vaihdettu vaihteen siirtimeen, jos vika todettaisiin siinä olevaksi?

Tässä on kyseessä w203 -01,jossa 2. vaihde ei mene päälle! Lokakuussa hyppäsi pois päältä ensimmäisellä kylmällä ilmalla -10C, mutta tämä häiriö poistui ja autolla on ajettu sen jälkeen pari tuhatta km. Nyt ei mene enää 2 päälle.. vain synrot vain pyörii kun tarkaan kuuntelee.

Öljyn vaihtoa suunnitellaan, mutta onko kenelläkään tietoa, mitä osia on vaihdettu vaihteen siirtimeen, jos vika todettaisiin siinä olevaksi?

Kolemanneksi ja viimeiseksi mennään laatikon vaihtoon...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja atlas »

Synkrohan ei pyöri koska se on kytkettävän vaihteen kardaaninpuolen ratas mutta kytkentä hammaspyörä holkki pyörii...
Yleensä menee tollasissa kytkeytymättömissä vaihteissa synkrot ja kytkentä holkkikin voi olla reunat ottaneet itseensä kuin rattaan puoleinen hammastuskin...mutta monesti pääsee tolla synkrolla.
6-vaihteisen aski niin enemmän ollut ongelmaa alkupään askeissa ja jossakin vaihteessa niitä on tehtaalta lähtenyt parannetulla askilla....toxin niissäkin kytkentä ongelmaa liikatäytön takiz.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 14.09.2004 02:56
Paikkakunta: lahti

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja pirhonen »

jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Mitenkäs kävi muuttuiko laatikko testissä.
wallu
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja markoala »

Laatikko oli: 716652, tuohon nyt ei löytynyt suoraan että koskeeko tuota laatikkoa tämä vajaa täyttö.

1.5 L tuohon lootaan niin toimii. Kokemusta on 716656 lootan kanssa. Tyypit sen verran lähellä toisiaan joten 1.5 laittaisin.
RedLine MTL toimii parhaiten.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

markoala kirjoitti: Laatikko oli: 716652, tuohon nyt ei löytynyt suoraan että koskeeko tuota laatikkoa tämä vajaa täyttö.

1.5 L tuohon lootaan niin toimii. Kokemusta on 716656 lootan kanssa. Tyypit sen verran lähellä toisiaan joten 1.5 laittaisin.
RedLine MTL toimii parhaiten.
Niin, tarkoitatko että 1.5 litraa ok määrä vai 1.2 litraa?
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

pirhonen kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Mitenkäs kävi muuttuiko laatikko testissä.
No ei nyt ihan täysin, tuntuu niin kuin olisi vähän parempi, mutta ei kuitenkaan silti riittävän hyvä.
Mietin nyt sitä, että pitääkö vielä kerran käydä ja pyytää laittamaan 1,2 l öljyä... nyt kun imettiin pois varovasti pikkusen alle propun niin vaikea sanoa, onko siellä 1.4 vai 1.5 jne. Eivät osanneet ottaa sitä talteen että olisi voinut tietää minkä verran poistettiin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jagr83 kirjoitti:
pirhonen kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Mitenkäs kävi muuttuiko laatikko testissä.
No ei nyt ihan täysin, tuntuu niin kuin olisi vähän parempi, mutta ei kuitenkaan silti riittävän hyvä.
Mietin nyt sitä, että pitääkö vielä kerran käydä ja pyytää laittamaan 1,2 l öljyä... nyt kun imettiin pois varovasti pikkusen alle propun niin vaikea sanoa, onko siellä 1.4 vai 1.5 jne. Eivät osanneet ottaa sitä talteen että olisi voinut tietää minkä verran poistettiin.
...

kyllä näköjään selvästä asiasta saa tekemällä epäselvän
unohtaka jo ne litra määrät ~10mm alle ropun reunan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin