Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1.12.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

OBD-tarkastus on nyt tosiaan 1.1.2007 jälkeisten dieseleiden kohdalla pelkkä merkkivalon sammuminen startissa. Eli sieltä ei oteta mitään tietoa, vain se, että vikavalo syttyy ja sammuu.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

dealer kirjoitti:Ei kai kukaan ole niin pöljä että ajelee alle 10 vuotta vanhalla dieselillä moottorin vikavalo palaen, tai jopa poistaa sen toiminnasta :(
Eiköhän sitä kaikenmaailman kyläseppiä riitä :lol: :lol:
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan valikosta toiseen ja palaamaan sitten eri valikkoon tekemään korjaus/vianpoisto toimenpiteitä. Tai eihän nuo mitään korjaa mutta paikallistaa vikoja ja ilmoittelee korjauksen mahdollisesta onnistumisesta.
Tietenkään en kaikkia järjestelmiä tiedä mutta kovin raskaita ovat käyttöliittymältään mitä olen käyttänyt.

Vikavalon syttyminenkin saattaa olla sellainen asia, että vain fataalit viat sen sytyttävät ja loput ovat hetkellisiä häiriöitä tai eivät ylipäätään näy yleismallin testereissä. Lisäksi nollaus pihassa ja syttyy uudelleen vasta kolmen käynnistyksen jälkeen on myös ominaisuus joissain automerkeissä, millä on päästy leimasta läpi.

Ja jos esim. renkaanpaine järjetelmä on deaktivoitu, niin eihän sieltä mitään ilmoitusta ulos saa millään lukijalla. Ilmoittaa vain, että ei yhteyttä tai vastaavaa.

Pakokaasujen läpinäkyvyyttä tietysti pystytään mittaamaan ja jos ei ole jossain arvossa, niin ei ole. Oli ohjelmassa mitä hyvänsä. Mutta kyllähän tähänkin ratkaisuja keksitää. Tullaan näkemään.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
wee124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 28.10.2009 17:09
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja wee124 »

Omassa W211 270CDI:ssä on ovipalkin kyltissä lukema 1,5. En silti oikein luota noihin savutesteihin, joulukuun alussa konttorilla käydessäni inssi ei hyväksynyt ennakkoon mitattua savuarvoa josta oli lappu 1,1 arvolla. Mutisi jotakin kierrosluvusta ja mittasi savut uudelleen, arvo oli 0,4 molempia mittauksia ennen ajoin ihan normaalisti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Nastamuumio kirjoitti:Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan valikosta toiseen ja palaamaan sitten eri valikkoon tekemään korjaus/vianpoisto toimenpiteitä. Tai eihän nuo mitään korjaa mutta paikallistaa vikoja ja ilmoittelee korjauksen mahdollisesta onnistumisesta.
Tietenkään en kaikkia järjestelmiä tiedä mutta kovin raskaita ovat käyttöliittymältään mitä olen käyttänyt.

Vikavalon syttyminenkin saattaa olla sellainen asia, että vain fataalit viat sen sytyttävät ja loput ovat hetkellisiä häiriöitä tai eivät ylipäätään näy yleismallin testereissä. Lisäksi nollaus pihassa ja syttyy uudelleen vasta kolmen käynnistyksen jälkeen on myös ominaisuus joissain automerkeissä, millä on päästy leimasta läpi.

Ja jos esim. renkaanpaine järjetelmä on deaktivoitu, niin eihän sieltä mitään ilmoitusta ulos saa millään lukijalla. Ilmoittaa vain, että ei yhteyttä tai vastaavaa.

Pakokaasujen läpinäkyvyyttä tietysti pystytään mittaamaan ja jos ei ole jossain arvossa, niin ei ole. Oli ohjelmassa mitä hyvänsä. Mutta kyllähän tähänkin ratkaisuja keksitää. Tullaan näkemään.
Jos johonkin tarkistus kohteesen mikä asetuksen mukaan pitää tarkistaa ei pääse/saa yhtetyttä
hylky/jälkitarkistus esim jos tuo renkaanpaine järjetelmä olisi säädetty tarkistettavaksi

eri autosissa(onko muitakin autoja kuin MB :roll: ) on toki erjoa valon sytymisen suhteen
yleisesti se liittyy vikoihin missä päästöjä tulee enemän kuin kunnossa olevasta koneesta ja niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kleinbus79 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei kai kukaan ole niin pöljä että ajelee alle 10 vuotta vanhalla dieselillä moottorin vikavalo palaen, tai jopa poistaa sen toiminnasta :(
Eiköhän sitä kaikenmaailman kyläseppiä riitä :lol: :lol:
kyllä niitä riitää on myös nähty viritelmiä missä on vikavalo"korjattu"
laittamalla sille erilinen polttimo mille on virta otettu sopivasta paikasta että sammu ja sytty kuten kuuluu,
vikaa kun ei ollut löydety vaihtelemalla osia umpi mähkää olihan ilammassa mittari uusi ja varmasti ehjä :lol:
oikenan vikan oli niinkin paha vika kuin pakokaasun paineanturi minkä vaihtaminen on paljon helpompaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa frafi ehdottaa ja saa muutettua lain että merkki korjaamossa on käytävä luettamassa pistokkeesta että kaikki on ok.....kaikki on mahdollista kun on tälläiset päättäjät maassa.

Edit : niin siis että ennen katsastusta oltava jopa pelkän merkkiliikkeen tulostama lsppu jossa kaikki ok ja päästö mittauslappu mukana.
Viimeksi muokannut atlas, To 19.01.2017 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja DBFI »

atlas kirjoitti:Jospa frafi ehdottaa ja saa muutettua lain että merkki korjaamossa on käytävä luettamassa pistokkeesta että kaikki on ok.....kaikki on mahdollista kun on tälläiset päättäjät maassa.
Pitääkö aina moittia äänestäjiä. :!:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti:
eri autosissa(onko muitakin autoja kuin MB :roll: ) on toki erjoa valon sytymisen suhteen
yleisesti se liittyy vikoihin missä päästöjä tulee enemän kuin kunnossa olevasta koneesta ja niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Jostain 204:sta alkaen rikkinäinen hehkutulppa saa vikavalon palamaan. Ei taida siitä menne vielä vikatilaan(?) mutta aika pienestä sekin tulee.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Hampurissa ei ainakaan kaksi vuotta sitten savuja mitattu katsastuksessa w204:stä. Hintakin paljon kovempi kuin Suomessa tästä huolimatta.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja TLP »

atlas kirjoitti:Jospa frafi ehdottaa ja saa muutettua lain että merkki korjaamossa on käytävä luettamassa pistokkeesta että kaikki on ok.....kaikki on mahdollista kun on tälläiset päättäjät maassa.

Edit : niin siis että ennen katsastusta oltava jopa pelkän merkkiliikkeen tulostama lsppu jossa kaikki ok ja päästö mittauslappu mukana.
Ei pysty, tuossa tulee EU-laki vastaan, kilpailun rajoittamista.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

CDI203 kirjoitti:
Nastamuumio kirjoitti:Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan Tullaan näkemään.
Jos johonkin tarkistus kohteesen mikä asetuksen mukaan pitää tarkistaa ei pääse/saa yhtetyttä
hylky/jälkitarkistus ...niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Juuri noita DPF hommia meinasin. Millä se leimaukko sinne pääsee, jos sinne ei pääse edes merkkikohtaisella lukijalla/ohjelmistolla? Tai kun edes auton omat ECUt ei ole niistä kiinnostunut => sinne ei mene mitään diagnostiikan piuhaa tai väylää millä tulisi paluutietoa. Se pontttö elää omaa elämäänsä tai sitten ei.
Vaikka asetettaisiin vaatimuksia OBD-luennasta niin lopulta se on jokin yleismallin yleisvärkki mitä käytetään joka merkkiin sekä malliin. Mersut menee siinä ohessa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Talkkari71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:57
Paikkakunta: Kangasala

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Talkkari71 »

Morjensta kaikille!
Mulla oli ongelmia saada leimasta läpi kun K-arvo oli 1.3 mikä lukee myös tolpassa.
Auto on W211 220E farkku Vm 05 automaatti.
Vänttisellä oli vahingossa otettu vanhan mukaan laput eli 1.5 ja se lappu ei kelvannut.
Oli ajettava kone kuumaksi motarilla ja sittenkin (harvinaisen) ystävällinen inssi sai savuarvot
vasta neljännellä kokeella tuohon 1.3.
Auto oli juuri huollettu ja suotimet/öljyt vaihdettu. Autossa ei pitäisi olla mitään vikaa / virityksiä.
Ajettu on 225.000.
Miten tuota arvoa saisi alemmas. Ei pitäisi olla että joutuu kikkaileen tuohon arvoon. Vai mitä mieltä olette?

Eli olisiko tiedossa mistä etsiä vikaa (vai onko sitä :crazy: )

T. Talkkari
Mese on vaan aina Mese;-)
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja TLP »

Nastamuumio kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Nastamuumio kirjoitti:Pohdiskelinkin sitä, mikä olisi se katsastusaseman ihmelaite, mikä lukee DPF:n ja EGR:n tiedot tosta vaan OBD-pistokkeesta, kun kaikilla merkkikohtaisillakaan ei pääse lukemaan. Useasti joutuu jerkuttamaan Tullaan näkemään.
Jos johonkin tarkistus kohteesen mikä asetuksen mukaan pitää tarkistaa ei pääse/saa yhtetyttä
hylky/jälkitarkistus ...niistä ylesimpiä syitä on
pakokaasujen puhdistus systtemin liityvät viat mitkä ei monestikaan vaikutta käytöön ja eivät kovin fataaleja ole verratuna vikoihoin mitkä estää ajamisen täysin eikä silti lamppua syty
Juuri noita DPF hommia meinasin. Millä se leimaukko sinne pääsee, jos sinne ei pääse edes merkkikohtaisella lukijalla/ohjelmistolla? Tai kun edes auton omat ECUt ei ole niistä kiinnostunut => sinne ei mene mitään diagnostiikan piuhaa tai väylää millä tulisi paluutietoa. Se pontttö elää omaa elämäänsä tai sitten ei.
Vaikka asetettaisiin vaatimuksia OBD-luennasta niin lopulta se on jokin yleismallin yleisvärkki mitä käytetään joka merkkiin sekä malliin. Mersut menee siinä ohessa.
Mutta kyllä siitä jää tieto, milloin on tehty viimeisin onnistuneesti suoritettu poltto.
Tätä seuraamallahan nyt jotain osviittaa saa, mikäli väli alkaa olemaan tuhansia kilometerjä ei DPF voi olla toiminnassa tai sitten se on umpinaisena jo :D
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Taikl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 31.10.2013 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Taikl »

Jukkahep kirjoitti:Autolla oli ajettu Dpf paikoillaan 180 th. Vaikkuttaisko jo että oli k-arvo 0.2
w204 om646 alkuperäsellä ohjelmalla dpf paikallaa savut 0.02. Sitten Tuikun ohjelmalla + dpf paikallaan savut 0.04. autolla rullattu 300tkm :wink:
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 574
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Kun dpf toimii kuten pitää, on savuarvo aina lähes nolla.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Kettula »

Taikl kirjoitti:
Jukkahep kirjoitti:Autolla oli ajettu Dpf paikoillaan 180 th. Vaikkuttaisko jo että oli k-arvo 0.2
w204 om646 alkuperäsellä ohjelmalla dpf paikallaa savut 0.02. Sitten Tuikun ohjelmalla + dpf paikallaan savut 0.04. autolla rullattu 300tkm :wink:
Jep, omassa w203 OM646 vakiona 0,00 ja Tuikun ohjelmoinnin jälkeen 0,02. Kunnossa oleva kone DPF:llä ei savuta. :thumbup:
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Turoq
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 21:59

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Turoq »

Valmistajan ilmoittama arvo koskee kaikenikäisiä autoja, mutta toisaalta vaikka kilvessä olisikin uudemmissa pieni arvo esim 0,51 ja mittauksessa tulee vaikka 0,9 niin se voidaan hyväksyä.
Myöskään moottorin häiriövalo ei saa palaa 2007 ja uudemmissa.

Arvosteluun luultavasti tulossa muutoksia
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 574
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Turoq kirjoitti:Valmistajan ilmoittama arvo koskee kaikenikäisiä autoja, mutta toisaalta vaikka kilvessä olisikin uudemmissa pieni arvo esim 0,51 ja mittauksessa tulee vaikka 0,9 niin se voidaan hyväksyä.
Myöskään moottorin häiriövalo ei saa palaa 2007 ja uudemmissa.

Arvosteluun luultavasti tulossa muutoksia
Mistä tämä tieto, voitaisiin hyväksyä? Itse juttelin erään katsastajan kanssa ja sanoi, että valmistajan ilmoittaman lukeman mukaan mennään.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Turoq
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 21:59

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Turoq »

Tämä tieto on ihan trafin ohjeessa. Liitteenä leikkkaus ohjeesta:

Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
, ahtimella varustetulle
moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO
V tai EURO 4) alle 1,0 m-1
.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Turoq kirjoitti:Tämä tieto on ihan trafin ohjeessa. Liitteenä leikkkaus ohjeesta:

Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
, ahtimella varustetulle
moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO
V tai EURO 4) alle 1,0 m-1
.
Olet muuten oikeassa. Tuosta se tulkintavara taitaa tulla. Virhehän tuossa on, kun ei ole päivitetty vastaamaan ylläolevaa ohjetta, mutta tuon mukaan siitä valmistajanilmoittamasta arvosta ei tarvitsisi välittää (ainakin se on unohdettu kirjata tuohon), jos auto menee kerta polkaisulla läpi. Mitään järkeähän tässä ei taas ole, mutta niin tuon voi mielestäni tulkita? Tarkoitus tolla lienee alunperin se että jos arvo on kerralla reilusti alle rajan, voi sen heti hyväksyä, nythän se ei siihen päde, jos verrataan valmistajan ilmoittamaan raja-arvoon.

Aikaisemmin mietittiin vaan tuota, että onko sarkain osunut oikeaan kohtaan tuossa Huom. kohdassa http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä järjestyksessä on ohje paperissa:
Kuva
Ja seuraava sivu:
Untitled-2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Motti M »

On kyllä sellaista tekstiä, että ei kannata ilman korkeimman oikeuden päätöstä alkaa tulkitsemaan. Trafille iso käsi. Ei tosiaan turhaan virkamiehille palkkaa makseta.
Turoq
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 21:59

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Turoq »

Lait, direktiivit ja trafin ohjeet ovat melko hankalia luettavia. Ne pitää lukea pilkkua myöten ja niissäkin on väärin tulkinnan mahdollisuus.

Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.

Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.

Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Turoq kirjoitti:Lait, direktiivit ja trafin ohjeet ovat melko hankalia luettavia. Ne pitää lukea pilkkua myöten ja niissäkin on väärin tulkinnan mahdollisuus.

Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.

Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.

Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Itellä riittäisi alle 2 arvoon pääsy väyrysellä tuon mukaan ekalla polkasulla. Kilvessä tosiaan 0.9 ja siinä reilua 1 se on aina ollut.

Ei näitä tekstejä taida kukaan edes oikolukea Trafilla, ihme jos muitakin virheitä löytyy:
ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille
(EURO IV, EURO V tai EURO 4) alle 1,0 m-1.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

noroljan kirjoitti:
Turoq kirjoitti:Lait, direktiivit ja trafin ohjeet ovat melko hankalia luettavia. Ne pitää lukea pilkkua myöten ja niissäkin on väärin tulkinnan mahdollisuus.

Tässä tapauksessa kannatta kuitenkin asia ottaa puheeksi jos katsastuksessa päätös on hylkäys, mittauksen johdosta ja mittaustulos alle 1.

Toisaallta on myös katsastajia, joille tämä trafin viimeisin tulkinta ei ole tuulut tutuksi ja arvostelevat suoraan arvon 1.5 mukaan.

Kannattaa kuitenkin ennen katsastusta suorittaa pieni pölyjen poisto putkistosta, helpottaa huomattavasti tuon k-arvon 1 alittamisessa. Varsinkin jos auto on ilman hiukkassuodatinta. Ei ehkä MB; ongelma , mutta muilla merkeillä suurempi.
Itellä riittäisi alle 2 arvoon pääsy väyrysellä tuon mukaan ekalla polkasulla. Kilvessä tosiaan 0.9 ja siinä reilua 1 se on aina ollut.

Ei näitä tekstejä taida kukaan edes oikolukea Trafilla, ihme jos muitakin virheitä löytyy:
ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille
(EURO IV, EURO V tai EURO 4) alle 1,0 m-1.
Lisäksi on sitten vielä tulkinnan vara valvontaa suoritavan henkilön toimesta eli katsatuksessa
oli sitten oikiluettu tai ei
kun jotain vääntöä tulee niin pytää näytämään pykäln mihin tulkinta perustuu
siinä usein tulkinta yllätävästi muttuu asiakaan eduksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Turoq
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 21:59

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Turoq »

Uudet arvosteluperusteet, leikkaus ohjeesta;

Olennaisin muutos ohjeessa on se, että valmistajan ilmoittamaa k-arvoa sovelletaan ainoastaan päästöluokasta Euro 5(V) alkaen. Jos valmistaja ei ole k-arvoa ilmoittanut, raja-arvona käytetään k ≤ 0,5 m-1 päästöluokan Euro 5(V) ja 6(VI) autoille.
Euro 5 –luokkaa vanhemmille autoille sovelletaan asetuksen 1245/2002 8 §:n mukaisia raja-arvoja eli päästötasosta ja moottorista riippuen: 1,5 m-1, 2,5 m-1 tai 3,0 m-1.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Turoq kirjoitti:Uudet arvosteluperusteet,
Tämä olikin jo tuolla toisessa ketjussa. Hyvä että meni näin. Tosin olisi voinut koskea puolestani jo Euro 4 autoakin tämä kilpiarvo, mutta parempi näin.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/al-va ... astorajat/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tänään oli tullut uudet Trafin säännöt konttoreille. Uudet tiukat valmistajien rajat sovelletaan kuulemma Euro5 normin autoihin eli elokuun 2008 jälkeen rekisteröityihin autoihin. Vanhempiin käy entiset arvot.

Oma 2003 w211 270cdi vm -03 meni läpi arvolla 0,69 eli on reilusti varaa 3.0 asti.
Tarrassa lukee k=1,5.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kttopar kirjoitti:Tänään oli tullut uudet Trafin säännöt konttoreille. Uudet tiukat valmistajien rajat sovelletaan kuulemma Euro5 normin autoihin eli elokuun 2008 jälkeen rekisteröityihin autoihin. Vanhempiin käy entiset arvot.

Oma 2003 w211 270cdi vm -03 meni läpi arvolla 0,69 eli on reilusti varaa 3.0 asti.
Tarrassa lukee k=1,5.
Uutisen mukaan siis v. 2011 ja sen jälkeen rekisteröidyt vasta valmistajan arvojen mukaann.

"...Ensi viikolla vanhan, turboahdetun dieselin raja-arvo palaa jälleen kolmeen ja vapaasti hengittävän 2,5:een. Luokkan ”euro 4” tyyppihyväksytyissä moottoreissa, eli vuosina 2006–2011 käyttöön otettujen henkilö- ja pakettiautojen pitää päästä K-arvossa alle 1,5:een. Myös 1. lokakuuta 2006 jälkeen rekisteröidyissä linja- ja kuorma-autoissa päästöraja on 1,5, kun koneena on euro 4. Sitä uudemmilla moottoreilla (euro 5 ja 6) tehtaan ilmoittamaan rajaan on päästävä. Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja..."

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/" onclick="window.open(this.href);return false;
Talkkari71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:57
Paikkakunta: Kangasala

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Talkkari71 »

Jee :clap:
Äly voitti :)

T. Talkkari
Mese on vaan aina Mese;-)
Vastaa Viestiin