Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jarkkoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 19.08.2016 07:47

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Legge kirjoitti: Esilämmitystä? Ton keikan jälkeen mulla ois varmaan just 90 asteessa.
Kylmiltään käyntiin, ei esilämmitystä.
Näyttää vaikuttavan aika paljon jos on pienikin pohjalämpö, eilen viimeiselta keikalta kotiin lämmöt 90 asteessa muutaman kilometrin ruuhkassa ajon jälkeen, auto oli seisonut 3h asiakkaan pihalla ja lämpömittarissa ei eloa käynnistäessä jossen väärin muista, muutaman minuutin kävi tyhjää ennen ajoa.

Kannattaako termarin vaihtoa kokeilla, siinä pulma.
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

Legge kirjoitti:
Ed Hunter kirjoitti:Reilu -30 astetta kun oli pakkasta, niin ei kahdeksaakymppiä lämmöt nähneet. Toki lämpöä sai pukata kabiiniinkin melko reilusti. Mitenkäs muilla?


Omassa ei mielestäni ole ongelmia "normikeleillä" lämpenemisessä vaan kohtalaisen rivakkaan lämmöt kerkeävät talvikelillä nousta kun roikasta pistää pollen käyntiin.
Kuinka pitkän matkan ajoit? Kyllä toi mulla maantieajossa aika pitkään otti päästä 90 asteeseen, kun oli pakkasta -22 C.
Oisko ollut joku 30-40 kilsan lenkki. Ajoin lähinnä akkuun virtaa maantiellä 50-80km/h, kun meinasi aamulla -38 asteen pakkasyön jälkeen jättää starttaamatta :thumbup:




Mitenkäs muute nW212/W204 tiputetaan nuita mukavuustoimintoja akun varauksen tippuessa? Ilmoitusta ei tule ainakaan mulle kuten vanhemmissa, mutta vahva perstuntuma (höhö!) on että kun mulla on akku menossa pikkuhiljaa, niin penkinlämmitinkään ei lämmitä kun lähtee liikkeelle, vaan vaikuttaa että noin 20 minuutin ajon jälkeen alkaa tuntumaan lämmintä. Saattaahan se olla toki jotenkin rikkikkin tai vika korvien välissä. Onkohan tuossa releohjausta ollenkaan? Valot painikkeissa palaa normaalisti, sulake ymmärtääkseni konehuoneessa nro. 12, ehjä.
S212 250CDI
Volver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 06.06.2017 07:01

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja Volver »

Vastataanpa vanhaan aiheeseen kun nyt alkaa kuitenkin olla taas ajankohtaista.

W212 -13 om651 7g ollut hankala nyt näillä pakkasilla saada lämpöjä normaalilukemiin.
Ilman webastoa ei millään, mutta sen kanssa saa lämmöt ylös ja pysyy siellä ilman lämmitystä. Toki pitää ajella n.20km että lämmöt on 90.
Puhallus 3/5, 23 astetta, AC on. Auttaa vähän kun ajaa sportilla.

Pitäisiköhän lämpöjen nousta ilman auttamistakin?

Apukuskin ottama kuva; kulutus korkea kun joutui lataamaan paljon penkinlämmityksen ja yli puolen tunnin webaston vuoksi. Loppumatkasta meni jo lähelle 6 litraa.
Kuva
Ed Hunter kirjoitti: Mitenkäs muute nW212/W204 tiputetaan nuita mukavuustoimintoja akun varauksen tippuessa? Ilmoitusta ei tule ainakaan mulle kuten vanhemmissa, mutta vahva perstuntuma (höhö!) on että kun mulla on akku menossa pikkuhiljaa, niin penkinlämmitinkään ei lämmitä kun lähtee liikkeelle, vaan vaikuttaa että noin 20 minuutin ajon jälkeen alkaa tuntumaan lämmintä. Saattaahan se olla toki jotenkin rikkikkin tai vika korvien välissä. Onkohan tuossa releohjausta ollenkaan? Valot painikkeissa palaa normaalisti, sulake ymmärtääkseni konehuoneessa nro. 12, ehjä.
Omassa -13 w212 lämpeni penkit heti kun lähti ajamaan vaikka valitteli low batteryä.
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

Volver kirjoitti:
Ed Hunter kirjoitti: Mitenkäs muute nW212/W204 tiputetaan nuita mukavuustoimintoja akun varauksen tippuessa? Ilmoitusta ei tule ainakaan mulle kuten vanhemmissa, mutta vahva perstuntuma (höhö!) on että kun mulla on akku menossa pikkuhiljaa, niin penkinlämmitinkään ei lämmitä kun lähtee liikkeelle, vaan vaikuttaa että noin 20 minuutin ajon jälkeen alkaa tuntumaan lämmintä. Saattaahan se olla toki jotenkin rikkikkin tai vika korvien välissä. Onkohan tuossa releohjausta ollenkaan? Valot painikkeissa palaa normaalisti, sulake ymmärtääkseni konehuoneessa nro. 12, ehjä.
Omassa -13 w212 lämpeni penkit heti kun lähti ajamaan vaikka valitteli low batteryä.
Joo, tässä oli lämmityselementit rikki. Liekkö oli vastus poikki sopivasti, kun välillä lämpeni. Lienee jonkinasteinen tyyppivika nämä heikot elementit.
S212 250CDI
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Volver kirjoitti:Vastataanpa vanhaan aiheeseen kun nyt alkaa kuitenkin olla taas ajankohtaista.

W212 -13 om651 7g ollut hankala nyt näillä pakkasilla saada lämpöjä normaalilukemiin.
Ilman webastoa ei millään, mutta sen kanssa saa lämmöt ylös ja pysyy siellä ilman lämmitystä. Toki pitää ajella n.20km että lämmöt on 90.
Puhallus 3/5, 23 astetta, AC on. Auttaa vähän kun ajaa sportilla.

Pitäisiköhän lämpöjen nousta ilman auttamistakin?
Näillä pakkasilla -20 ilman keula pahveja ja ilman webastoa ei kaupunki ajossa eikä alhaisissa maantie nopeuksissa tahdo nousta lämmöt 90 asteesee oikeen ollenkaan, varsinkaan jos hyttiin pyytää lämmintä reilusti. Tälläinen kokemus itsellä useasta om651 koneesta, motarilla 110-120km/h nousee jo paremmin lämmöt normaaliin, mutta sieltäkin kun laskettelee moottori jarrutuksella toista kilometriä myötäiseen ja rampille ylös nii jopa alkaa lämmöt tippua. Lienee aika normaalia nyky dieseleille olipa merkki mikä tahansa että kun kovat pakkaset tulee ja jos ei viimasuojia laita nii normilämpöjen saavuttaminen vaatii pitempään ajoa tai sitten vähän muita apuja, pienempää vaihdetta silmään ja hyttiin puhallusta pienemmälle nii auttaa varmasti, samaa homma saanut tehdä kaikilla uudemmilla dieseleillä mitä tullut viimesen 10vuoden aikana ajeltua. Herää kysymys miksi et laita viimasuojaa niin lämpiää nopeammin ja helpommin normilämpöihin?

Mulla ainakin w204 220cdi om651 kesät talvet saa ajaa sen 20-25km ennenkuin normi lämmöt ja kovilla pakkasilla sen 30km.Toki pienillä avustuksilla saa nopeammin lämpenemään. Omassa autossa ei ole sälekaihtimia moottorin edessä joka varmasti vähän hidastaa lämpeämistä, sitä en tiedä miksi osassa autoissa ne on ja osassa ei, joku varmaan osaa kertoa?
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

OM651, tunti esilämmitystä letkulämppärillä -14 asteen pakkasessa. Kauppaan 4km, puolen tunnin pysähdys. Matka jatkui kaupungille, siellä pyöritystä ja 11km kohdalla lämmöt karvan yli 80. Termari ei ollut vielä auennut kun pääsi kotiin (vesiletku kylmä). Tästä topicista vinkkinä otin a/c:n pois (joku
väitti että jäähdyttimen puhallin pyörisi aina vähän se päällä) ja puhallin manuaalille nop. 2 sekä lämpötilapyynti 21. Hyvin lämpenee.

Autona siis S212 220cdi, ohjelmoitu mutta egr käytössä. Ja säleikkö löytyy jäähdyttimenpuhaltimen yhteydestä.
Avatar
Juomu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 30.03.2009 20:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja Juomu »

Päivää, täällä myös eräs w212 lämmittelijä, joka on tässä ensimmäistä talvea ollut ihmeissään lämpöjen kanssa. Vaihdoin marraskuussa edellisen w203 ceemelin Faceliftattuun saksantuonti w212seen. Auto on -14 vuosimallin 100kW saksantuonti E 200CDI BE TA (7G) Avantgarde ja Premium Business paketein. Ja kuten arvata saattaa lämmöt seilaa minne sattuu näin pakkaskeleillä ajellessa. Autossa ei ole Webastoa ja asennutin defan letkulämppärin defan alkuperäisellä putkisarjalla autoon heti hankinnan jälkeen (en siis tiedä miten ennen sitä käyttäytyi).

Aluksi ihmettelin kovaa kulutusta ja rupesin seurailemaan lämpöjä. Autolla on lähes mahdotonta ajaa ajotietokoneen mukaan alle 7.5L keskikulutuksen vaikka ajan työmatkan moottoritietä keskimäärin 80kmh rajoituksen mukaan. Pätkälle tuli pitkä tietyö joka laskee nopeuden kuuteenkymppiin 10 kilometrin matkalle välillä.

Lämmöt seilaili pakkasella (kun -10 ylittyy) heiluivat 60-80c välillä miten sattuu.

Vaihdatin termostaatin ja asensin maskisuojan ja sen jälkeen lämpö paukahtaa noin 8km matkalla heti 80c josta se heilahtaa yhtäkkiä alas 70c josta hitaasti nousee taas 80c jossa pysyy pitkään. Tästä lämpö lähtee nousemaan h-i-t-a-a-s-t-i kohti 90c normaalilukemaa. Saavuttaa sen jossain noin 30km ajon jälkeen jonka jälkeen pysyy siinä kunnes pysähdyn hetkeksikään.

Huomasin aiheesta toisen ketjun jossa käydään samaa keskustelua lämmön heittelystä tässä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=176437

Oletan että kulutuksen tässä laiskimmassa 200cdi koneessa pitäisi olla jossain viiden? litran korvilla? Oletteko samaa mieltä? Onko vinkkejä mitä tässä kannattaisi ruveta tutkimaan vai onko tämä nyt se normaali käytös autolle ilman webastoa?
W212 200 CDI T A Avantgarde -14
W203 C230 T A Avantgarde -06
W203 180 A -05
W203 270 CDI T A Avantgarde -05
W203 200 CDI Classic -01
W201 190D -89
tnj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 05.06.2012 17:27

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja tnj »

En tiedä kyllä miten pääseee talvi keleillä 5litraan.Tuo mun 220cdi ei kyllä mene lähellekkään,kyllä se on n6-7litraa maantiellä ja kaupunki ajossa 9-10litraa ja lyhyellä matkall 11-14 litraa.Termostaatti on vaihdettu 2viikkoa sitten viimasuoja paikallaan ja kyllä se lämpöjen nousu 80asteeseen ottaa 20-25 kilometriä ja tuon yli ei tahdo nousta millään oli webasto päällä tai ei.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Webasto ja sen vesiventiili sotkee myös asiaa. Ei ensisijaisesti lämmitä moottoria.
Nousee suht koht nopiaa kun vesiventiili ei ole käytössä.

Toiseksi webaston kierrättämä neste lämmittää moottoria huonosti.
Moottori ei lämpiä kunnolla niin kuin vanhemmissa johtuen sen nesteen kierrosta.
Puhun siis esilämmitämisestä. Moottori käynissä kiertää ja lämpiää "jotenkin" :wink:

Nesteen kierto moottorissa erikoinen joten lämmönsäätö ei ole
ainoastaan termostaatin varassa sillä vesipumppuakin voidaan ohjata.

Kaheksan kympin nopeus ei anna riittävää rasitusta ja kiertoja moottoriin
että auto lämpenis kunnolla kun ajetaan laakeilla mailla pakkasilla ja pyydetään paljon sisätila lämpöjä.

Kyseessä siis OM651.
A170cdi-00 1999-
tnj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 05.06.2012 17:27

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja tnj »

Onko siitä tietoa miten tuossa faceliftissä toteutetaan tuo venttiilin ohitus muuten kuin vastuksella huijaten,tässähän ei voi ottaa pistoketta irti kun tekee vikakoodin ja tarpeeksi monta kertaa tekee niin menee lukkoon.Edellisessä 211 ssa ei ollu ongelmia kun se webasto ei mennyt lukkoon niistä vikakoodeista ja lämmitystoimi kyllä hyvin.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Juomu kirjoitti: Autolla on lähes mahdotonta ajaa ajotietokoneen mukaan alle 7.5L keskikulutuksen vaikka ajan työmatkan moottoritietä keskimäärin 80kmh rajoituksen mukaan.
Mittaa tuo kulutus tankista pitemmällä aikavälillä että tiedät onko tuo näyttämä oikein. Pitkän ajan ajotietokoneen näyttö näyttää suuntia mutta "hetkellinen" on huithai. Eli ajotietokoneen kulutukset kannatta ottaa varauksella ennen kuin on laskenut ne ihan tankista mittaamalla.
A170cdi-00 1999-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2296
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Turbocompound kirjoitti:
Juomu kirjoitti: Autolla on lähes mahdotonta ajaa ajotietokoneen mukaan alle 7.5L keskikulutuksen vaikka ajan työmatkan moottoritietä keskimäärin 80kmh rajoituksen mukaan.
Mittaa tuo kulutus tankista pitemmällä aikavälillä että tiedät onko tuo näyttämä oikein. Pitkän ajan ajotietokoneen näyttö näyttää suuntia mutta "hetkellinen" on huithai. Eli ajotietokoneen kulutukset kannatta ottaa varauksella ennen kuin on laskenut ne ihan tankista mittaamalla.
Tuossa on vielä matkamittarin virhenäyttämän mahdollisuus vaikka laskee tankkauksista.

Melko totuudenmukaisen lukeman saa jos katsoo ajetun matkan navigaattorista mutta sekään ei ota huomioon ilmeisesti kuin viivasuoran etäisyyden ilman mäkiä pisteiden A ja B välillä joten samalla etäisyydelle GPS antaa eri matkan Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla.
Vastaa Viestiin