Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49
Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Kertokaahan arvon mersumiehet, että mitkä olisi teidän veikkaukset viaksi. Eli tilanne on tämä: Kävin käynnistämässä auton työpaikan pihalla kovilla pakkasilla, jotta moottori saa lämmetä jonkin aikaa ennenkuin lähden liikkeelle. Auto starttasi erittäin hyvin, mutta kun menin seuraavan kerran auton luo niin se olikin sammunut. Koetin startata uudelleen, mutta moottori oli eloton. Hinasin auton kotio ja pääsin perehtymään sen robleemiin tänään paremmin. Vaihdoin uuden suodattimen, josta ei löytynyt apua. Purin imusarjan pois ja totesin moottorin kyljen olevan löpöstä märkä syöttöpumpun alta. Löysäsin yhden suuttimen tuloputkea ja starttasin. Ei tule naftaa. Ohessa kuva, josta ilmenee moottorin kyljen olevan naftasta kostea. Onko tilanne nyt se, että syöttöpumppu on kaput?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Täältä löytyy monta viestiketjua ja kuvia pumpun kansien välisten tiivisteen vaihdosta, jos polttoaine vuotaa sieltä. Myös youtubesta löytyy videoita... varmaankin hakusanaksi youtubeen VP37 tai jotain sinnepäin. Tiivistepaketin osanumerokin löytyy foorumilta ja Nimarkilla tais olla alle 10€.
Ei tarvi olla kun suodatinjalan o-rengas rikki niin auto ei pysy käynnis edes hinaamalla, mutta nyt pitäis katsoa mistä se vuotaa polttoainetta. Ei tuo ole mikään Lucas joka menee kaput, vaan Bosch VP37.
Ei tarvi olla kun suodatinjalan o-rengas rikki niin auto ei pysy käynnis edes hinaamalla, mutta nyt pitäis katsoa mistä se vuotaa polttoainetta. Ei tuo ole mikään Lucas joka menee kaput, vaan Bosch VP37.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Kerkesin tässä taasen auton kimppuun ja vuoto on paikallistettu. Eli dieseliä valuu kuvassa näkyvän jakajapumpun rungon ja päätypalan välistä. Päätypalasta lähtevät putket suuttimille. Kuvassa näkyy myös se, että joku on ilmeisesti paikannut vuotoa jollain kitillä aikaisemmin. Käsittääksenä tiivisteenä on o-rengas. Onko tuota tiivistettä kukaan vaihtanut pumppu paikoillaan vai onko pumppu napattava pöydälle? Kyselin paikallisesta dieselasennuksesta hintoja ja sieltä ilmoitettiin tiivisteiden vaihdon ja penkittämisen kustantavan n. 650 €. Liekkö hinta kohdallaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Penkissä ajo ei ole halpaa..on yleensä yli 350e kun menee aikaa siihen...jos käytät penkissä sen niin pyydä lisäämään syöttöä samalla niin saat jotain muutakin hyötyä samalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Vaihtaa suurempi nestepää? Minkä vuoksi?atlas kirjoitti:jos käytät penkissä sen niin pyydä lisäämään syöttöä samalla niin saat jotain muutakin hyötyä samalla.
Tuossa tiivistepaketti. Vuotaisko tuo kaikkein suurin vaaleanvihreä tiiviste?
https://www.youtube.com/watch?v=ZhZ2yoRLfh8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuos purkuvideo pöydällä. Kannattaa selata volkkarin videoitakin.
https://www.youtube.com/watch?v=CFDrK7UUjjs" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Ei siihen kyllä vaihdetam isompaa nestepäätä eikä välttämättä ole mahdollistakaan...siinä on vain syötön pieni rajallinen mahdollisuuden nosto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Ei onnistu paikallaan vaihto, pumppu on saatava pystyasentoon kasauksen ajaksi. Viilapenkin välissä ei tiivisteen vaihto ole mitenkään ylivoimainen homma. Itse olen kerran tuon tiivisteen vaihtanut. Pyöritin moottorin muistaakseni asentoon 27° EYKK tein merkin pumpun rungon ja moottorin liitoskohtaan ja irroitin pumpun.
Kuten etrade kirjoitti, selailehan volkkarimiesten juttuja ne on noitten boschin jakajapumppujen kanssa enemmän touhunneet.
Kuten etrade kirjoitti, selailehan volkkarimiesten juttuja ne on noitten boschin jakajapumppujen kanssa enemmän touhunneet.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Taaskaan ei ole kyseessä Lucas, jos osaat lukea.atlas kirjoitti:Ei siihen kyllä vaihdetam isompaa nestepäätä eikä välttämättä ole mahdollistakaan...siinä on vain syötön pieni rajallinen mahdollisuuden nosto.
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Kyllä älysin mikä pumppu siellä on ja tämäkin on jakopumppu kuin lucaskin....vaikka merkkinä bosch.etrade kirjoitti:Taaskaan ei ole kyseessä Lucas, jos osaat lukea.atlas kirjoitti:Ei siihen kyllä vaihdetam isompaa nestepäätä eikä välttämättä ole mahdollistakaan...siinä on vain syötön pieni rajallinen mahdollisuuden nosto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Joo mutta boschin pumpussa vakiona 11mm nestepää ja se riittää jo aika pitkälle,ainakin se+200hp ,mahollisuus vaihtaa kyllä isompaan,toisin kuin atlas väitti.
Star
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Iltoja,
Tilannehan on nyt sellainen, että otin pumpun pois paikoiltaan ja asensin tarvittavilta osin uusia tiivisteitä. Mutta mutta.... Dieseliä liikkuu kyllä putkissa startatessa, mutta niin liikkuu aikalailla ilmaakin. Suuttimien päästä löysäsin tulopukia ja ainoastaan 1. sylinterin tuloputki juuri tihkuu. Muut ovat aivan kuivat. Löysäsin myös pumpun päältä paluulinjaa ja sieltä tuli startatessa reilusti ainetta. Ihmetykseni on, että miksi diesel kiertää pumpun läpi, muttei suutinputkille? Voikohan summutinsolenoidi olla rikkinäinen?
Tilannehan on nyt sellainen, että otin pumpun pois paikoiltaan ja asensin tarvittavilta osin uusia tiivisteitä. Mutta mutta.... Dieseliä liikkuu kyllä putkissa startatessa, mutta niin liikkuu aikalailla ilmaakin. Suuttimien päästä löysäsin tulopukia ja ainoastaan 1. sylinterin tuloputki juuri tihkuu. Muut ovat aivan kuivat. Löysäsin myös pumpun päältä paluulinjaa ja sieltä tuli startatessa reilusti ainetta. Ihmetykseni on, että miksi diesel kiertää pumpun läpi, muttei suutinputkille? Voikohan summutinsolenoidi olla rikkinäinen?
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Tuleeko sammutinsolenoidille virtaa.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Testasin tänään, että kyllä virtaa tulee solenoideille. Pitää ilmeisesti vaan sitkeesti koettaa ilmata järjestelmää ja katsoa kuinka käy. Tai sitten tuo jakapumppu on sisuksiltaan loppu.
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
En tiedä mitä kaikkea olet pumpusta avannut ja laittanut takaisin kasaan. Kaiki purkamasi osat, jos ovat varmasti oikein kasattu takaisin, niin eiköhan sen moottorin pitäisi käynnistyä. Oliko "kannet" auki ja, jos oli, niin tarkistithan määränsäätimen "tapin", että meni varmasti paikoilleen siihen kiekossa olevaan reikään. Itselleni on tullut vastaan pumppu jossa oli kulumisesta johtunut metallin murunen jäänyt sammutinsolenoidin kartioon(kuminen) kiinni ja esti näin sammumisen. Täytithan suodattimen ennen paikoilleen laittoa? Kaikki suutinputket vaan suuttimista irti ja ilmaamaan.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Vaihdoin pumppuun märän pään o-renkaan ym. o-renkaita + kupariprikkoja. Kannentiivisteitä en vaihtanu, sillä vuotoa ei niissä näkynyt. Tänään koetin selvitellä asiaa ja huomasin, että startatessa ei liiku ilmakuplat läpinäkyvissä polttoaineputkissa mihinkään. Polttoainetta on tankissa n. puoli tankkia. Ajattelin vielä kokeilla, onko polttoainelinja jotenkin tukkeessa ja irrotin tuloletkun esilämmittimestä, jotta imaisisin siitä alipainepumpulla. No yllätys yllätys, esilämmittimen muovinen kansi murtui kokonaan kun tempaisin polttoaineletkusta. Onko kenellä käsitystä saako noita kansi mistään? Kokeilin tuleeko tankista ainetta. Kyllähän sitä tuli. Ite on tullut taisteltua, jos mimmoisten diesel-vehkeiden kanssa, mutta tämä on ollut kyllä hankalin.
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Viimeksi muuten kun tommosen pumpun kanssa touhusin, niin ilmasin pumpun erillisellä sähköpumpulla(semmoinen halpa "naksutin"pumppu) kanisterista polttoainetta imien. Säästää huomattavasti starttia, kun ei tarvi niin kauheasti sahata.
Eli pumpun imuletku kanisteriin ja ulostuloletku suodattimeen. Sitteen vaan pumppu käyntiin ja suodatin sekä syöttöpumppu ilmaantuu kunnolla. paluuletkusta näkee/kuulee kun ilma poistuu järjestelmästä.
Sori kun muistin vasta nyt.
Eli pumpun imuletku kanisteriin ja ulostuloletku suodattimeen. Sitteen vaan pumppu käyntiin ja suodatin sekä syöttöpumppu ilmaantuu kunnolla. paluuletkusta näkee/kuulee kun ilma poistuu järjestelmästä.
Sori kun muistin vasta nyt.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Kyllä maar osaa olla hermoja raastava vehe... Iskin autoon pumpun tuloputken ja suodattimen väliin ja pumppasin jakajapumpun täyteen ainetta. Avatessa paluuputken liitosta pumpun päältä juoksee sieltä noro dieseliä. No startataan... saa vetää buusterin avustaman akun aivan loppuun ja silti ainoastaan ykköspytyn suuttimelle tulee vähän ainetta. Kaikki muut suuttimen putket on aivan rutikuivat. Pitäisikö tuossa jakajapumpussa olla oma imupumppu? Tuntuu vaan, että tässä vehkeessä ei tapahdu yhtään mitään. Onko kukaan tilannut saksasta tehdaskunnostettua jakajapumppua?
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
kyllä siinä on oma "lamelli"pumppu tossa etupäässä, mutta jos pumppu on täynnä polttoainetta niin moottorin pitäis kyllä käynnistyä hetkeksi vaikka se ei toimisikaan. Jotakin muuta taitaa olla nyt pielessä. Jostain syystä polttoaine ei pääse virtaamaan sammutinventtiilin kautta nestepäähän, taikka nestepäässä on jotakin muuta vialla. Oliko sulla pumppu irti ja pystyasennossa ja menikö varmasti kaikki osat paikoilleen(säätöpala nokkalevyn päällä) kun sen kasasit.
Tossa yksi linkki volkkari juttuihin josta periaate pitäis selvitä ihan Suomeksi.
http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva ei ole Mersun pumpusta, mutta periaate pitäis selvitä.
Tossa yksi linkki volkkari juttuihin josta periaate pitäis selvitä ihan Suomeksi.
http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva ei ole Mersun pumpusta, mutta periaate pitäis selvitä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: Mb 290 td 1998 ei käynnisty.
Tuliko tähän ratkaisua? Mulla aivan sama homma menossa.