500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Auto on siis 500 SEC -85, M117.963 ja K-Jetronic vehje.
Kerron vähän miten homma meni. Tein autoon suutinremppaa, vaihdoin uudet suuttimet ja niiden muoviholkit. Lisäksi otin venttilikopat auki ja vaihdoin nokan päällä olevan öljyputken kiinnikkeet uusiin. Näillä kiinnikkeillä on ilmeisesti vanhemmiten tapana heikentyä ja jopa irrota, eli tein siltä osin ennakoivaa huoltoa. Samalla tsekkasin silmämääräisesti että nokat ja keinuvivut näyttivät jopa ihmeen hyviltä ja ketju tuntui kireältä. Ohjurit näyttivät ehjiltä, väriltään tummanruskeilta.
Pistin kaikki nippuun ja käynnistin auton. Pitkähkön startin jälkeen kierrokset nousivat heti 2500, jota ihmettelin. Sammutin ja mietin mikä aiheuttaa sen. Tein tämän ehkä kolme kertaa, viimeisellä kerralla ennen sammutusta kuulin jonkin äänen moottorissa muuttuvan, mutta ajattelin että se on viskotuuletin.
Googlettelin asiaa ja selvisi että jostain syystä autoni kaasuvivustoa (pitkä tanko moottorin takaa eteen) oli säädetty siten, että kaasuläppä oli hieman raollaan myös poljin ylhäällä. Säädin jännityksen pois ja käynnistin auton. Nyt se kävi heti 1000 rpm kylmää tyhjäkäyntiä, mutta kalkatti. Aiemmin kierroksilla kone ei mielestäni kalkattanut. Ääni oli sellainen etten viitsinyt käyttää autoa enempää, vaan otin suosiolla venttilikopat jälleen irti löytääkseni jonkin ilmiselvän syyn. Mitään erikoista ei näkynyt, joten soitin kaverille joka tietää vähän enemmän.
Epäiltiin hydraulinostimia, ja ajattelin tarkistaa ne. Minulla on tehtaan 126-korjaamomanuaali, jonka ohjeiden mukaan pyörittelin konetta kampiakselin pultista myötäpäivään ja vasaran päällä koitin painaa vapautunutta nostinta alas. Yksikään nostin ei painunut alas (=hyvä?), mutta kiertäessäni konetta ihmettelin 5. pytyn (päädyssä, lähimpänä ohjaustehostimen pumppua) tienoolta tulevaa pihinää aina kun vähänkään kiersi konetta. Sellainen laskeva pihinä johon yhdistyy samalla nesteen tirinä (öljy, polttoaine?) Katso videolinkki, ääni kuuluu aika hyvin.
Pistin kaikki nippuun ja käynnistin. Kone kalkatti yhä säännöllisesti, ja ajattelin että jos se kuitenkin on nostin, niin antaa hieman lämmetä, jos vaikka loppuisi. Otin videon. Kuuntelin ääntä puukepillä korvaa ja venttiilinkoppaa vasten painaen, ja mielestäni ääni tuli juuri 5. pytyn tai ketjun kohdalta. Tosin vaikea sanoa. Koitin antaa myös hieman kierroksia, mutta kalkatus nopeutui samaa tahtia. Sitten muutamassa sekunnissa jokin ääni alkoi koneessa muuttua. En jäänyt enää odottamaan mitä tapahtuu seuraavaksi, vaan sammutin koneen.
Eli nyt kaiken edellisen valossa en uskalla enää käynnistää moottoria.
Epäilykset:
1. Olen tiputtanut jotain imusarjaan suutinten reijistä, tai sitten ketjukoteloon
2. Jakoketjun laahain/ohjuri hajosi ja ketju kalkattaa seinämään
3. Kiertokangen laakeri hajosi äkillisesti
4. Sytytys pielessä?
5. Jako pielessä?
Ihmettelen lähinnä
1. Mitä oiretta on hoidettu säätämällä kaasuvipua?
2. Voiko pelkkä suutinten vaihto aiheuttaa kierrosten nousun 2500 rpm?
3. Onko 5. pytyssä ollut piilevä vika, joka nyt uudella suuttimella heräsi henkiin ja alkoi kalkattaa?
4. Voiko olla aivan sattumaa että kone alkoi kalkattaa juuri nyt kun vaihdoin suuttimet, vai onko olemassa jokin syy-seuraussuhde
Sytytystulpat vaihdoin jo syksyllä ennen talviseisontaa. Kaikki olivat tasaisen väriset ja kuluneet. Tässä keväällä olen ainoastaan hieman liikutellut ja käynnistellyt autoa, ja moottori on pitänyt ehkä pientä naputusta, mitä on ajateltu nostimen aiheuttamaksi. Mutta yleisesti ottaen se on käynyt siististi. Kilometrejä on 260 tkm ja myös kopat pois otettuani vahvistui mielikuva että öljyt on vaihdettu säännöllisesti kuten huoltokirjakin osoittaa, myyntiliikkeen leimat 200 tkm saakka.
Pihinä https://www.youtube.com/watch?v=gHfzudbzQLk" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalkatus https://www.youtube.com/watch?v=_NTden66Ew4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerron vähän miten homma meni. Tein autoon suutinremppaa, vaihdoin uudet suuttimet ja niiden muoviholkit. Lisäksi otin venttilikopat auki ja vaihdoin nokan päällä olevan öljyputken kiinnikkeet uusiin. Näillä kiinnikkeillä on ilmeisesti vanhemmiten tapana heikentyä ja jopa irrota, eli tein siltä osin ennakoivaa huoltoa. Samalla tsekkasin silmämääräisesti että nokat ja keinuvivut näyttivät jopa ihmeen hyviltä ja ketju tuntui kireältä. Ohjurit näyttivät ehjiltä, väriltään tummanruskeilta.
Pistin kaikki nippuun ja käynnistin auton. Pitkähkön startin jälkeen kierrokset nousivat heti 2500, jota ihmettelin. Sammutin ja mietin mikä aiheuttaa sen. Tein tämän ehkä kolme kertaa, viimeisellä kerralla ennen sammutusta kuulin jonkin äänen moottorissa muuttuvan, mutta ajattelin että se on viskotuuletin.
Googlettelin asiaa ja selvisi että jostain syystä autoni kaasuvivustoa (pitkä tanko moottorin takaa eteen) oli säädetty siten, että kaasuläppä oli hieman raollaan myös poljin ylhäällä. Säädin jännityksen pois ja käynnistin auton. Nyt se kävi heti 1000 rpm kylmää tyhjäkäyntiä, mutta kalkatti. Aiemmin kierroksilla kone ei mielestäni kalkattanut. Ääni oli sellainen etten viitsinyt käyttää autoa enempää, vaan otin suosiolla venttilikopat jälleen irti löytääkseni jonkin ilmiselvän syyn. Mitään erikoista ei näkynyt, joten soitin kaverille joka tietää vähän enemmän.
Epäiltiin hydraulinostimia, ja ajattelin tarkistaa ne. Minulla on tehtaan 126-korjaamomanuaali, jonka ohjeiden mukaan pyörittelin konetta kampiakselin pultista myötäpäivään ja vasaran päällä koitin painaa vapautunutta nostinta alas. Yksikään nostin ei painunut alas (=hyvä?), mutta kiertäessäni konetta ihmettelin 5. pytyn (päädyssä, lähimpänä ohjaustehostimen pumppua) tienoolta tulevaa pihinää aina kun vähänkään kiersi konetta. Sellainen laskeva pihinä johon yhdistyy samalla nesteen tirinä (öljy, polttoaine?) Katso videolinkki, ääni kuuluu aika hyvin.
Pistin kaikki nippuun ja käynnistin. Kone kalkatti yhä säännöllisesti, ja ajattelin että jos se kuitenkin on nostin, niin antaa hieman lämmetä, jos vaikka loppuisi. Otin videon. Kuuntelin ääntä puukepillä korvaa ja venttiilinkoppaa vasten painaen, ja mielestäni ääni tuli juuri 5. pytyn tai ketjun kohdalta. Tosin vaikea sanoa. Koitin antaa myös hieman kierroksia, mutta kalkatus nopeutui samaa tahtia. Sitten muutamassa sekunnissa jokin ääni alkoi koneessa muuttua. En jäänyt enää odottamaan mitä tapahtuu seuraavaksi, vaan sammutin koneen.
Eli nyt kaiken edellisen valossa en uskalla enää käynnistää moottoria.
Epäilykset:
1. Olen tiputtanut jotain imusarjaan suutinten reijistä, tai sitten ketjukoteloon
2. Jakoketjun laahain/ohjuri hajosi ja ketju kalkattaa seinämään
3. Kiertokangen laakeri hajosi äkillisesti
4. Sytytys pielessä?
5. Jako pielessä?
Ihmettelen lähinnä
1. Mitä oiretta on hoidettu säätämällä kaasuvipua?
2. Voiko pelkkä suutinten vaihto aiheuttaa kierrosten nousun 2500 rpm?
3. Onko 5. pytyssä ollut piilevä vika, joka nyt uudella suuttimella heräsi henkiin ja alkoi kalkattaa?
4. Voiko olla aivan sattumaa että kone alkoi kalkattaa juuri nyt kun vaihdoin suuttimet, vai onko olemassa jokin syy-seuraussuhde
Sytytystulpat vaihdoin jo syksyllä ennen talviseisontaa. Kaikki olivat tasaisen väriset ja kuluneet. Tässä keväällä olen ainoastaan hieman liikutellut ja käynnistellyt autoa, ja moottori on pitänyt ehkä pientä naputusta, mitä on ajateltu nostimen aiheuttamaksi. Mutta yleisesti ottaen se on käynyt siististi. Kilometrejä on 260 tkm ja myös kopat pois otettuani vahvistui mielikuva että öljyt on vaihdettu säännöllisesti kuten huoltokirjakin osoittaa, myyntiliikkeen leimat 200 tkm saakka.
Pihinä https://www.youtube.com/watch?v=gHfzudbzQLk" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalkatus https://www.youtube.com/watch?v=_NTden66Ew4" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Kyllähän tuo kalkatus kuulostaa minusta videon perusteella tulevan yhdestä sylinteristä. Suhiseva ääni on normaalia puristuneen ilman suhinaa männänrenkaiden välistä. Itse katselisin tulpanreiästä endoskoopilla, jos siihen olisi mahdollisuus. Minusta tuo ääni tulee joka kierroksella...kiertokangenlaakerin ääni on itsellä ainakin ollut hieman epätasaisempi, kun sytytys ja rasite tulee joka toisella kierroksella. Itse pohdin, että jossain sylinterissä voisi olla nyt jotain tavaraa.
Ihan pohdin, kun suutinholkin kun irrottaa niin siinä vieressähän on saattanut olla joku prikka tms. joka on tippunut samalla hetkellä reikään, kun olet ottanut holkin pois.
Timppa
Ihan pohdin, kun suutinholkin kun irrottaa niin siinä vieressähän on saattanut olla joku prikka tms. joka on tippunut samalla hetkellä reikään, kun olet ottanut holkin pois.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
En osannut videosta hahmottaa, mutta kalkattaako se samalla taajuudella kun kampiakseli pyörii vai nokka-akselin taajuudessa? Sitä siis haen, että kampiakseli pyörii kaksi kierrosta siinä ajassa kun nokka-akseli menee yhden kierroksen, niin kolinan taajuudesta pystynee päättelemään, että tuleeko ääni nokkakoneistoon liittyvästä asiasta vai sylinteristä sisältä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Juu. Jäin miettimään suhinaa kun ei ole niin kokemusta että mikä on normaalia ja mikä ei. Onhan aina mahdollista että olen tipauttanut sinne jotain, kaikesta varovaisuudesta huolimatta. Ainakin kaikki pultit ja mutterit oli tallella, enkä huomannut että mikään hylsykään olisi kadoksissa.
Auto on täällä Keski-Suomessa, joten todennäköisesti joudun haetuttamaan sen paikalliselle korjaamolle. Sitä varten olisi hyvä saada nyt vinkkejä mitä siellä tsekkaisivat.
Onko mitään ajatusta siihen että miksi kierrokset pomppasi 2500 uusilla suuttimilla? Ei ehkä liity suoraan asiaan, mutta ihmetyttää.
Auto on täällä Keski-Suomessa, joten todennäköisesti joudun haetuttamaan sen paikalliselle korjaamolle. Sitä varten olisi hyvä saada nyt vinkkejä mitä siellä tsekkaisivat.
Onko mitään ajatusta siihen että miksi kierrokset pomppasi 2500 uusilla suuttimilla? Ei ehkä liity suoraan asiaan, mutta ihmetyttää.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Kyllä tuo ääni nokka- akselilta tulee, mahdollisesti juuri nostajalta.
Oletko tarkastanut tuleeko öljyä nokille kunnolla, kun käynnissä jos vaikka jotain meni tukkoon, kun vaihtelit ne öljyputken kiinnikkeet.
Kierrosten nousu voi johtua siitä vivuston epämääräisestä säädöstä.
Jos saat hyvin rättejä kansien ympärille niin voit käyttää ilman venttiilikansia, näkisi parhaiten.
Oletko tarkastanut tuleeko öljyä nokille kunnolla, kun käynnissä jos vaikka jotain meni tukkoon, kun vaihtelit ne öljyputken kiinnikkeet.
Kierrosten nousu voi johtua siitä vivuston epämääräisestä säädöstä.
Jos saat hyvin rättejä kansien ympärille niin voit käyttää ilman venttiilikansia, näkisi parhaiten.
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Epäilin tuotakin. Ainakin kun otin kopat toista kertaa irti, niin tarkistin vielä erikseen että kuskin puolen nokan liukupinnoilla oli selkeä öljykalvo. Vaikka öljy ei olisi kiertänytkään, niin vaikea kuvitella että se aiheuttaisi yht' äkkisen kalkatuksen.Oletko tarkastanut tuleeko öljyä nokille kunnolla, kun käynnissä jos vaikka jotain meni tukkoon, kun vaihtelit ne öljyputken kiinnikkeet.
Kierrokset johtuikin siitä säädöstä, mutta en keksi miksi samalla säädöllä vanhoilla suuttimilla auto kävi alle < 1000 rpm, ja uusilla suuttimilla 2500 rpm. Säätö pysyi samana. Ehkä suuttimilla on sitten niin iso merkitys. Vanhat oli mahdollisesti alkuperäiset, oli mersun tähdet ja kaikki, osanumero sama.
Tähystän huomenna endoskoopilla sylinterihin ja katson miltä siellä näyttää. Paljon muuta en itse voikaan tehdä, vaan täytyy sitten toimittaa korjaamolle jatkotutkimuksiin.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Enpä juuri näistä bensavehkeistä tiedä, mutta kiinnittää huomiota että oireet ilmeisesti ilmaantuivat ton rempan jälkeen. Ilmavuotohan aiheuttaa helposti kierrosten nousua tyhjäkäynnillä, eli onko ne suuttimet tiivisteineen varmasti oikein paikoillaan siellä? Starttipilotilla ruiskimalla voi ilmavuotoa etsiä.
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Jospa jopku suutin painaa bensaa perkuleesti pesten männän ja sylinterin kuivaksi ja mäntä alkaa koliseen...dieseleissä voi käydä näin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Niin, siis kierroksissa ei ole enää mitään vikaa. Vivusto oli säädetty väärin, todennäköisesti kompensoimaan jotain oiretta mikä nyt korjaantui suuttimien ja holkkien vaihdolla.Enpä juuri näistä bensavehkeistä tiedä, mutta ...
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
onko selvinnyt mitään?
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Joo selvisi, unski arvasi oikein Sain lainaan hyvän endoskoopin ja ohivuotomittarin. Tähystin viitospyttyyn ja oikeastaan jo tulpan irrotus vahvisti aavistukset. Endoskoopilla paikallistin sylinterin päältä kaksi epämääräisen näköistä kappaletta, sekä männän päältä pieniä hakkaumajälkiä. Ei mitään pahoja, mutta kuitenkin. Lisäksi sylinterissä kulkee koko matkalla leveähkö jälki. Pyörittelin konetta siten että sain katsottua venttiilien tiivistyspintoja. Niissä ei näkynyt mitään.
Ohivuotomittari näytti ainoastaa 4% vuotoa. Kokeilin vielä toisesta sylinteristä mikä näytti 3%, joten sillä saralla ei ongelmaa. Nuokin arvot tuntuu melkeinpä liian hyviltä pitääkseen paikkansa, mutta ainakaan siis mitään vuotoa siellä ei ole.
Nyt pitää sitten vissiin ottaa kansi irti ja katsoa tarkemmin. Lähinnä se naarmu huolettaa, että joutuuko ottamaan lohkon irti. No jos joutuu niin sitten joutuu. Enää ei edes juuri **tuta, huvittaa lähinnä ja harmittaa että kesän ajelut siirtyy nyt johonkin hamaan. Onpahan hyvä tilaisuus laittaa kone kuntoon, käydä läpi venttiilit, keinuvivut ja nostimet, ketjun lahaimet ym. Riippuu nyt paljonko sitä pitää purkaa.
Ohivuotomittari näytti ainoastaa 4% vuotoa. Kokeilin vielä toisesta sylinteristä mikä näytti 3%, joten sillä saralla ei ongelmaa. Nuokin arvot tuntuu melkeinpä liian hyviltä pitääkseen paikkansa, mutta ainakaan siis mitään vuotoa siellä ei ole.
Nyt pitää sitten vissiin ottaa kansi irti ja katsoa tarkemmin. Lähinnä se naarmu huolettaa, että joutuuko ottamaan lohkon irti. No jos joutuu niin sitten joutuu. Enää ei edes juuri **tuta, huvittaa lähinnä ja harmittaa että kesän ajelut siirtyy nyt johonkin hamaan. Onpahan hyvä tilaisuus laittaa kone kuntoon, käydä läpi venttiilit, keinuvivut ja nostimet, ketjun lahaimet ym. Riippuu nyt paljonko sitä pitää purkaa.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Nyt pitäisi vaan löytää joku tekijä joka haluaa ja osaa korjata näitä koneita, mielellään Etelä-Suomesta. Tähän kaipaisin nyt ehdotuksia, että saa homman saman tien alulle.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
saitko roinat pois pytystä? oletko käynnistänyt sen jälkeen?
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
on nimittäin samoja ääniä havaittavissa viissatasessa, ei kokoaikaa nakuta vain satunnaisesti
prkl
prkl
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
suosittelen virtauskansi ky kirkkonummi. On asiantuntija ja tekee viimeisen päälle huolellista työtä. Nettisivut kertoo yhteystietoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Nykki, kiitti vinkistä, otan selvää.
club, roinat on pytyssä enkä aio käynnistää autoa. Mikäli et ole tehnyt jotain sellaista missä olisi saattanut ajautua osia moottorin sisään, niin kysessä on varmaankin eri nakutus.
club, roinat on pytyssä enkä aio käynnistää autoa. Mikäli et ole tehnyt jotain sellaista missä olisi saattanut ajautua osia moottorin sisään, niin kysessä on varmaankin eri nakutus.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
ihan kevyestä kaasun polkemisesta alkoi ja satunnaisesti kuuluu, onko näissä kaikissa hydrauliset nostimet? auto on -81 500
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Sun autossa on kyllä, jossain vanhemmissa M117 ei.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500 SEC -85 M117 kalkattaa, ideoita kaivataan?
Tarina jatkuu täällä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1#p1191211" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja